woensdag 17 augustus 2016

Ystad-Klintholm-Stubbekøbing-Fejø-Thurø-Dyvig-Augustenborg

Woensdag 17 augustus 2016
Ystad-Klintholm Afgelegde afstand: 57 nm Wind: WNW 4
De wind was vandaag weer te mooi om te blijven liggen. Maar dan moesten we ook weer vroeg op pad i.v.m. de af te leggen afstand. Dus geen vers brood of andere boodschappen. Om 7 uur gingen we de haven uit. Prachtige zeildag, mooie lopende wind, we liepen constant bijna 7 knopen. Onderweg foto's gemaakt van de Swaene, die toen ook foto's van ons gemaakt hebben.
Vlak voor Klintholm draaide de wind naar zuidwest en nam aardig toe. Laatste 2 mijl over hobbelig water en stroom tegen naar de haven. Nog een plekje kunnen vinden met de kop op de wind. De Pyrolyse met Oanne en Ingrid lagen hier en die vingen ons op. Na opruimen bij hun aan boord bijgepraat. En wat een luxe, we mochten daar aan boord blijven eten.
Na de koffie nog even de foto's van de Swaene op een stick gezet en daar nog even aan boord gezeten.

zelf sturen
Gastvlaggen-wissel Zweden->Denemarken

Mons Klint
Eten op de Pyrolyse

Donderdag 18 augustus 2016
Klintholm-Stubbekøbing afgelegde afstand:  Wind: NNW3-4
Er stond weer wat water achterin de boot. We kunnen nog steeds niet traceren waar het vandaan komt. Het lijkt niet de schroefas te zijn. Water lijkt wel zout, dus komt ook niet van het drinkwatersysteem. We hebben afgelopen dagen alleen over bakboord gelegen, en ook behoorlijk scheef. Hopelijk vinden we binnenkort de oorzaak. Hopelijk is het niet de roerkoning.
Vandaag klein stukje afgelegd. Lekker rustig op grootzeil en kluiver. We waren laat weg, en gingen dus niet met de massa mee. Er is een duidelijke trek naar huis op gang. Er wordt vroeg gevaren, en er worden grote afstanden afgelegd.
Wij hebben het plan om nog een weekje in Denemarken rond te zeilen, en dan in de loop van volgende week richting Kiel te vertrekken. Er wordt volgende week oostenwind voorspeld in de Duitse bocht, en ook dat trekt. Want zeilend de Duitse bocht door zou helemaal ideaal zijn natuurlijk. Maar het wordt in Denemarken dan waarschijnlijk ook erg mooi weer, dus ook dat trekt. En als we nu al naar Kiel gaan, zijn we wel erg vroeg thuis. We weten het dus nog niet helemaal.

Vrijdag 19 augustus 2016
Stubbekøbing-Fejø  Afgelegde afstand: 28nm Wind: Geen
Er stond vandaag geen zuchtje wind. We hebben eindelijk weer een bruinvis gezien. Wij zijn afgemeerd in Dybvig Havn op Fejø.

Na afmeren gelijk de fietsen gepakt en rondje eiland gefietst. Overal staan hier stalletjes langs de weg met voornamelijk fruit, jam en sap en soms ook wat groente. Het hele eiland staat vol met fruitbomen. Appels, peren, pruimen, vijgen en ook walnoten. Je weet niet wat je ziet. Langs de kant van de weg kan je van alles plukken. Je ruikt af en toe het fruit wat ligt te gisten, omdat het niet geplukt wordt. We kwamen bij een rustplaats, waar we even de fietsen parkeerden en daar hebben we ons volgegeten aan de bramen.
veel verwaarloosde boomgaarden
en heel veel stalletjes

veel rijpe bramen
lekker

De haven liep vanavond helemaal vol met weekendgangers. Het is vrij klein allemaal. Naast de haven is ook een kleine camping. Ook deze was vanavond redelijk vol. Vanavond buiten gegeten van de cobb. In een stalletje langs de weg had ik verse dopwerwten en sperciebonen gekocht. Vooral sperciebonen heb ik deze zomer gemist, want die kom je niet tegen in Scandinavische supermarkten. Heerlijk dat ze hier zomaar lagen.
sperziebonen!
appeleiland

Zaterdag 20 augustus 2016
Fejø-Thurø Bund Afgelegde afstand: 43nm Wind: ZO 3, ZZW4
In de supermarkt brood gehaald. Deze supermarkt verkoopt dus geen appels, peren en pruimen. Wel ander fruit. De dag begon wat regenachtig, maar toen we wegvoeren, was dat gelukkig voorbij. Met een zuidoosten wind het eerste stuk afgelegd. Langs Langeland met een zuiden wind, en een uitgeboomde kluiver. Het leachlijntje van het grootzeil brak bij het aantrekken. Bovenlijk klappert nu af en toe. En het achterlijk is er al niet best aan toe, dus dat is wat minder. Bij het hoekje van Langeland, moesten we even wachten op een gigantisch containerschip, de Mare Maersk. We stroomde tijdens het wachten hard naar buiten.  Eenmaal aan de westkant van Langeland, zijn we gestopt met zeilen, en hebben we de laatste 16 mijl in de wind op de motor gedaan.
We zijn voor anker gegaan bij Thurø Bund. Daar de leachlijn gerepareerd, wat nog een hele klus was. Met een naald een draad door de zoomtunnel van het grootzeil gehaald, daarna de leachlijn eraan vastgemaakt en voorzichtig met de draad er door getrokken. Het is met veel vallen en opstaan gelukt, nu morgen maar kijken of het goed gaat met zeilen. We hebben de leachlijn uit het voorlijk verwijderd, dus je kan het niet meer rondtrekken.
leachlijn reparatie
moesten we even voor wachten

Zondag 21 augustus 2016
Thurø Bund-Dyvig  Afgelegde afstand: 44 nm Wind: Z3-5

Tot Lyø mooi gezeild in de zon. Daarna enige twijfel of we wel of niet door zouden zeilen, omdat er buien voorspeld zijn. Toch gekozen om door te gaan. Ging prima. Halverwege even een windwak, maar daarna weer 6 knopen gelopen. Vlak voor Dyvig toch een bui op onze kop gekregen. Wind draaide toen ook naar west. Zeilen naar beneden gehaald en laatste stuk op de motor gedaan.
Fijn om weer in Dyvig te zijn. Leachlijn werkt gelukkig ook weer goed.
Nu plannen gaan maken voor de terug tocht. We zijn van plan morgen nog naar Augustenborg te gaan, en daar even afscheid te nemen. Anders is ook jarig, dus die kunnen we dan even feliciteren. En daarna zal de planning in teken van de windvoorspelling in de Duitse Bocht komen te staan.
Thurø Bund
Svendborg

Maandag 22 augustus 2016
Dyvig-Augustenborg Afgelegde afstand: 12nm Wind: ZZW4
Vannacht is er wat regen gevallen. Vanmorgen was het gelukkig weer droog. Mooi gezeild naar Augustenborg. Wel weer hard werken, omdat door de buien die langs trekken de wind dan weer hard en dan weer zacht is. Klein staartje van een bui meegepikt, maar verder mooi er tussen door gezeild.
uittocht Dyvig
Dyvig

We zijn weer volgetankt. Afscheid genomen van de jongens in Augustenborg. Anders heeft een half uurtje aan boord gezeten. Tegen vijven begon het echt te regenen. In de regen naar Nang en Sun gelopen en daar gegeten.
Herfst?
Augustenborg

Eten
bij Sun en Nang

Planning voor de komende dagen zal per dag gaan, omdat het weer nogal veranderlijk is. Morgen varen we naar Sønderborg, en pikken we Henning op. Die wil graag en keer het Nord-Ostseekanaal doen. Dan is het plan om  naar Kiel te varen. Woensdag staat dan de tocht naar Brunsbuttel op het programma, of als tij meezit naar Cuxhaven. En hopelijk kunnen we dan donderdag de oversteek maken naar Nederland. Vrijdag is ook nog een mogelijkheid om de oversteek te maken, maar dat kan alleen als de wind zaterdag bij aankomst Vlieland niet te hard is. Kan ook nog zijn dat we gaan hoppen via Helgoland en Norderney.
Als we dit niet halen, zullen we langer moeten wachten,want vanaf zondag is de windvoorspelling helemaal verkeerd.
We weten nu weer waarom we 8 jaar geleden besloten hebben in Augustenborg te blijven liggen. We hikken allebei een beetje tegen de terugtocht aan, vooral ook omdat het nu goed weer lijkt om over te steken, en je niet weet wanneer dit weer het geval zal zijn. En het weer is op het moment lastig door de buien waar ik persoonlijk absoluut niet van hou.