maandag 9 augustus 2021

Gilleleje-Sjællands Odde-Ballen-Hvidbjerg-Vejle

Maandag 9 augustus 2021

Gilleleje

We staan pas om 8.30 uur op. Het is nog heel mooi weer, zonnig en blauwe lucht. Ik ga even zwemmen en daarna ontbijten we. We gaan vroeg wandelen, want de regen komt rond twaalven. We wandelen langs het water en nemen daarna het hoge wandelpad langs de kust. Aan de ene kant van het pad staan prachtige huizen, en aan de andere kant de bijbehorende tuin. Prachtig uitzicht over zee. Als we bij de vuurtoren zijn begint het te regenen. Ik heb een bakje kersen mee die we gezellig onder de paraplu opeten. We wandelen weer naar de boot. Nu hebben we minder geluk.Het begint enorm te hozen. We wachten een poosje onder een boom met de paraplu op. We kunnen weer verder. Het blijft de verdere middag buiig. Vanavond eten we Stjerneskud(Deens visgerecht) aan de haven. Als we klaar zijn wandelt de bemanning van de Filou langs. We hebben naast de Breehorn uit Lemmer gelegen in Kalmar. Ze komen er gezellig bijzitten en na een uurtje gaan we weer aan boord. Ons geestelijk voorbereiden op morgen: waarschijnlijk wordt dit een natte tocht.

Hoge pad met haven in de verte

Lage pad

Kersen eten onder de paraplu

Veel regen in de middag

Stjerneskud

Dinsdag 10 augustus 2021

Gilleleje-Sjællands Odde Afgelegde afstand: 34 wind: Z4-5

Het mooie in Denemarken is dat de bakkers al om 6 uur open zijn. Dat is in Zweden wel anders. Om 7 uur varen we de haven uit. Windhoek 60 graden en stroom mee. We hebben een lekkere snelheid. Er komt een bui aan. We gaan wat hoger varen om tussen 2 buien door te komen maar krijgen toch nog een klein staartje. Wel een nat staartje. Daarna klaart het op en wordt het zonnig. De laatste 10 mijl wordt hoog aan de wind, maar we blijven snelheid van 6 knopen en meer houden. In totaal 5 uur gevaren. We meren af langs de kade. We hebben teveel kleren aan, de korte broek kan weer aan. We maken een korte wandeling en gaan daarna naar de supermarkt. Jan kookt vanavond, maar we kunnen het potje carbonarasaus nergens vinden. Dus ik ga nogmaals naar de supermarkt, nu op de fiets. Helaas, ze hebben niets dat er op lijkt. Dat wordt dus improviseren met koken.

Hier krijgen we nog een staartje van

Sjaellands Odde

Waterpret

Woensdag 11 augustus 2021

Sjællands Odde-Samsø Ballen Afgelegde afstand: 38nm Wind: WZW 4

Om 7.15 ben ik bij de bakker. Jan maakt ondertussen de boot klaar. Om 8 uur varen we naar buiten en na het ontbijt hijsen we de zeilen.  We zeilen door het rif en kruisen daarna om Serjø heen. Helaas wordt de wind wat zuidelijker waardoor we meer moeten kruisen dan verwacht. We hebben als doel Fyns Hoved. Een van de slagen brengt ons voor Ballen. Na een hele dag op een oor, en met een toenemende wind is de ankerplek wel heel aantrekkelijk en we besluiten de zeilen te strijken en hier voor anker te gaan.

Het water is heel helder, we liggen op 4 meter en je kan de bodem zien. Ik zwem een paar rondjes om de boot en verwijder de aangegroeide mossels van de bovenkant van het roer. Vanavond starten we de cobb, maar door de wind is het net even te koud om buiten te eten. Uiteindelijk zakt de wind eruit, het wordt heerlijk rustig en de zon doet zijn best. Het voelt gelijk weer een stuk warmer aan.

Prachtig zeilweer
M
Wachten op vallende sterren

Donderdag 12 augustus 2021

Samsø Ballen-Vejle Hvidbjerg Afgelegde afstand: 36 nm Wind: ZZW3

Vannacht prachtige sterrenhemel. Er zouden veel vallende sterren te zien zijn, maar ik heb maar één echt mooie gezien en twee vage streepjes.

We varen naar de zuidpunt van Samsø waar we de zeilen hijsen. De wind is afnemend en na een mijl of 10 is er geen wind meer. Op de motor gaan we naar Æbelø waar we het anker uitgooien. Het is warm, een beetje benauwd. Ik zwem even en Jan bakt daarna worstjes voor de lunch. Na 2 uurtjes zien we dat er weer gezeild wordt en we gaan ankerop. We zeilen zo het Vejlefjord in. De wind neemt zelfs toe tot 14 knopen en we lopen op vlak water meer dan 7 knopen.

We gaan voor anker vlak bij Hvidbjerg. Zwemmen is hier geen optie, er zitten veel grote gele haarkwallen. Dat durf ik niet, ze hebben enorme slierten haar en ik denk niet dat ik die kan ontwijken. Jammer. Ook vanavond weer een prachtige zonsondergang en een windstille avond.

Windmolenpark Samsø

Alweer zo’n mooie avond

Enge kwallen

Vrijdag 13 augustus 2021

Hvidbjerg-Vejle Afgelegde afstand:10 nm Wind: ZW:2-3

Anker ophalen doen we met handschoenen aan.Er hangen veel kwallendraden aan van kwallen die langs gedreven zijn langs de ketting. Geen idee of die nog kwaad kunnen.We zijn heel langzaam van de ankerplek weggedreven. Er is nog weinig wind. Maar bij Vejle staat er genoeg wind. Het is een grote haven en gelukkig vinden we nog een plek op de 3e steiger. We zijn hier 1 x geweest, in 2011. Het stadsaanzicht is enorm veranderd. De Wave stond er toen wel al. Maar de rest van de gebouwen is nieuw, evenals het havengebouw. In 2011 was de wandeling naar de stad langs veel oude meuk, dat is flink verbeterd. We fietsen vanmiddag op havenfietsen de stad in en wandelen daar een poosje rond. Leuke winkelstraten. Ondertussen staat de wasmachine te draaien.Vanmiddag neemt de wind, zoals voorspeld flink toe. We zijn hier  naar toe gegaan, omdat het de komende dagen flink kan  gaan waaien en hier is genoeg te doen.

Brug met Wave in de verte

Grote haven

Uitzicht vanaf boot

Zaterdag 14 augustus 2021

Vejle Wind: W6

We slapen een beetje uit. Dan snel het beddengoed in de wasmachine en naar de bakker. Na het ontbijt lopen we over de kade naar Bølgen(The wave). We komen langs het clubgebouw van de kajakclub en dit is ook al een bezienswaardigheid. Er wordt hard getraind, mooi gezicht hoe handig die mensen in en uitstappen in zo’n smal geval. De Wave is ook prachtig, met een giga ondergrondse garage. We snuffelen even bij de zeer goed gesorteerde watersportwinkel en lopen dan naar het Fjordenhuis. Ik vind het lijken op een modern kasteel, echt héél mooi. Maar het staat niet op de juiste plek, het valt een beetje weg in de omgeving. Vanuit het Fjordenhuis lopen we via steigers weer naar de boot. Ondertussen is het gaan waaien, vlagerig weer.

Na de lunch gaan we de stad in. We bezoeken de prachtig verbouwde spinnerijfabriek, waarin het Cultureel museum. Vejle was vroeger het centrum van de katoenindustrie in Denemarken. Hier wordt natuurlijk aandacht aan geschonken. Ook is er een veenlijk, de Haraldskær vrouw. Als we weer buiten staan begint het te regenen. We wachten even onder een afdak. Het is weer droog en we fietsen naar het Kunstmuseum. We zijn danig onder de indruk van het werk van Ole Aakjær. Naast wat tekeningen van Rembrand, valt de rest daarbij in het niet. Op de terugweg nog snel even naar de supermarkt en dan is de dag al weer bijna voorbij. Morgen kunnen we zeilen, maar we liggen hier wel prettig, dus kans is groot dat we blijven. Maandag wordt heel veel regen voorspeld dus daar waar we morgen zijn, blijven we maandag ook.

Bølgen

Klossen katoen

Kunstmuseum

Zondag 15 augustus 2021

Vejle WZW3-4

Vandaag naar Økalariet, een doe-museum over milieu. Erg mooi gemaakt en we zijn er zo een paar uur zoet. We zijn laat terug voor de lunch. Daarna fiets ik nog een stukje langs de kust en door het bos. Er is een heel groot hertenbos en voor veel Denen is dit het zondagse uitje. En in de muziektent speelt een bandje, waar ook veel gezinnen zitten.  De ijstent doet goeie zaken, lange rij! Na een mooie dag begint het om 18 uur dan toch te regenen.