zondag 7 augustus 2016

Gävle-Öregrund-Vässarön-Arholma-Själbottna-Nämdö-Ringsön-Oxelösund

Maandag 1 augustus 2016
Granskär(Gävle)-Öregrund afgelegde afstand: 46 nm wind: ZW 4
Met 5 boten gingen we vandaag naar het zuiden. Alles bezeild. Wel veel schiftende wind, soms veel wind, en soms weinig wind. Veel trimmen dus. En zomaar ineens heel even een beetje regen. Je zag de bui heel mooi over het water gaan, en het meeste viel gelukkig ergens anders.

plotseling wat regen
verderop viel meer water

In Öregrund kwamen we weer naast de Friendship te liggen waar we in Mellanfjärden ook naast gelegen hebben. De schipper had het schip toen net gekocht en samen met wat vrienden zeilde hij ermee van de Hoga Kuste naar het zuiden. Nu zat hij er met zijn gezin op.
shoppen
rare sluitingstijd

Öregrund is een populaire vakantieplaats en dat is voor ons even wennen, na al de rust van afgelopen weken. Een volle haven, veel toeristen in het dorp, veel snel varende en lawaai makende motorboten. En een haven die 2x zo duur is als dat we gewend zijn. (Dat is op zich niet erg, maar douches waardeloos. Sta je onder de douche, en komt er iemand binnen, sta je gewoon te kijk. En toiletten zijn van die roestvrij stalen dingen, nog smerig ook).

Vanavond de buren, Anna en Love, van een Albin Scampi op bezoek gehad. Een jong stel, die als vaste ligplaats ten westen van de Mälaren, de Hjälmaren liggen.

Dinsdag 2 augustus 2016
Öregrund-Vässarön afgelegde afstand: 10 nm wind: WZW: 3
Er stond vandaag een aardige wind op zee. We hadden enige twijfel over wel of niet weggaan. Wij hebben geen haven/ankergids van het gebied Öregrund tot Arholma, en dan is het lastig te zien waar je goed kan aanleggen of ankeren. Op zee staat windkracht 6, dus daar hadden we in ieder geval geen zin in. Love en Anna vertelde ons over een mogelijke ankerbaai, iemand had hen daarover getipt.
Rustig  aan gedaan. Boodschappen gedaan en in de stad gewandeld.

Weer aan boord, kwamen we weer in muziek- en botenlawaai te liggen. En dat werd steeds erger. Dus toen maar besloten de ankerbaai te gaan zoeken.
Om een uur of 3 losgemaakt, en naar de baai gezeild. Even verkennen, en in een beschut hoekje zien we een aantal schepen op rots en ankerboei liggen. Wij twijfelden over de diepte, maar de mensen die er al lagen, zeiden dat het geen probleem zou zijn met onze diepgang.  Dus ankerboei opgepikt en langzaam naar de kant. Iemand ving ons op en gaf tips. We tikte even een rots aan met de kiel, maar iets meer naar stuurboord ging het goed. En toen de 2 buur- motorbootjes na het eten weggingen, konden we de boot zo afmeren, dat we ook nog aan land konden komen. En zo liggen we zo maar weer eens op een rots. Anna en Love kwamen even na ons binnenvaren, en liggen weer naast ons, nu liggen we samen op een boei.

Na het eten, toen we aan land konden komen, het eiland verkend. En dan blijkt dat we niet alleen op dit eiland zitten, maar dat er  wel honderden scouts op het eiland  zijn. Het eiland is in de jaren 40 door iemand nagelaten aan de scouting. En in de zomer is er een internationaal gezelschap op het eiland aanwezig. Er zijn 2 grote kampeervelden, vol met tenten, fraaie bouwwerken soms. Er is een hele aparte stenen kerk, welke ook voor feestjes gebruikt wordt.
kapel

En alle huisjes, schuren en andere soorten gebouwen, plus de veerbootjes aan de kade, het is allemaal van de scouting. Het blijft leuk deze trip, die onverwachte dingen die we tegenkomen.
Love op de Arwen, en Anders
heel veel  tentjes

Vanavond bij Anna en Love aan boord gezeten, samen met Lies en Anders van een Maxi 95.
Als mensen horen dat we op de Hoga Küste geweest zijn, willen ze allemaal weten of we Sürströming geprobeerd hebben. Wij hebben natuurlijk wel een blik gekocht en ook aan boord, maar dit nog niet geprobeerd. Ik wil dit samen met René proberen. We krijgen steeds meer tips hoe dit te eten, dus ik denk dat ik dit nu weet. Ook zeggen ze dat je het blik het beste nog een jaar kan laten liggen, het blik moet zo bol staan dat het bijna uit elkaar ploft. Je moet het blik onder water open maken, door de fermentatie van de haring kan het ploffen.
We zijn voor het lawaai weggegaan uit Öregrund, maar vanavond is het hier ook niet helemaal stil. Er is veel leven op het eiland, in het donker wordt nog van alles ondernomen, soms blijkbaar spannend wat soms gegil oplevert. Maar dit klinkt 1000x beter dan wat we achtergelaten hebben in Öregrund.

Woensdag 3 augustus 2016
Vässarön-Arholma afgelegde afstand: 28nm wind: ZW3
Om zuid te komen, moeten we nog een mijltje of 20 over zee buitenom Väddö. De meeste schepen gaan door het kanaal west van Väddö. Vandaag was er een windgaatje dat we konden benutten. Dit pakte goed uit want  op het moment dat we weer de scheren in voeren, stond er ineens windkracht 6. We hebben het grootste stuk heerlijk kunnen zeilen.

Op de steiger was nog genoeg plek. Met hekanker afgemeerd. Daar worden we ook steeds handiger in.
Arholma staat onder beheer van Skärgårdsstiftelsen, een soort Natuurmonumenten. Het is een prachtig en populair eiland. Het is altijd mooi op een eiland te zijn waar bijna alleen maar gewandeld wordt. Geen auto’s en weinig fietsen.
Vanmiddag samen even hele eiland over gewandeld. Het beroemde baken bezocht, in de kerk geweest, even in de Handelsbod(winkel) geweest en naar de haven aan de oostkant gewandeld.
Daar liggen ook wat schepen voor anker omdat het daar wel vol is. Het is een mooi eiland, mooie huizen, tuinen en  boerderijen, rotsen en zwemplekken. Onderweg plukken en eten we rijpe frambozen. Na de pittige wandeling, lekker aan boord zitten lezen.
Bijschrift toevoegen
de postbode(tevens de bakker)

beroemde baken
detail

soms toch gemotoriseerd verkeer
wegwijzers

Donderdag 4 augustus 2016
Arholma-Själbottna Norrviken afgelegde afstand: 22nm wind:ZW 6
In tegenstelling tot de weersvoorspelling een rustige nacht gehad. We werden wakker met regen. En toen die ophield, ging de wind aan. En niet zo een klein beetje. Het werd daardoor wat onaangenaam op de steiger. We lagen dwars op de wind, en met hulp van de buren en mensen op de steiger goed weg kunnen komen. Door de zijwind was dat best moeilijk, omdat je en het hekanker moet ophalen, en tegen de buren aan waait en ook nog over het hekanker van de buren heen kan waaien.
wilde frambozen
route

veel wind
en nog tegenwind ook

snelheidsduivel
en nog een

Onderweg vlagen van 7. Tussen de 2 grote eilanden, Blidö en Yxlan was het gelukkig behoorlijk beschut. Toen we daar uit kwamen gelijk een beschutte ankerbaai opgezocht. Toen we een uurtje lagen, hield de wind het ook voor gezien. Ik heb nog even gezwommen. Vanavond toen we de cobb wilden starten, werd het heel donker en hoorden we onweer. Helaas voor Jan hebben we dus maar bloemkool gegeten. Achteraf was dit niet nodig geweest, want we hebben geen spetter gehad, de bui ging oostwaarts voorbij.
Aan het werk

Na het eten nog lekker buiten kunnen zitten. Sinds gisterenavond hebben we een invasie van motjes. Blijkbaar is het nu dus motjestijd. Er ligt een Engels schip naast ons voor anker, die leuke deuntjes spelen op een banjo en trekzak.

Vrijdag 5 augustus 2016
Själbottna-Nämdö. Afgelegde afstand: 28 nm wind: ZW 4
Het is hier nog aardig druk. We liggen hier in een ankerbaai met zo’n 40 schepen. Zelfs Zweden op zwaai-anker i.p.v op de rots. Helaas hadden we alles tegenwind. Onderweg zagen we een berging van een groot zeiljacht. Wat daar nu mee gebeurd is? Geen rots in de buurt, en de kiel leek er nog aan te zitten. Schip lag op zijn kant in de hijsbanden van het bergingsschip. Waarschijnlijk gisteren iets misgegaan met de harde wind.
route
berging jacht

We hebben een mijltje of 10 gekruist, tot we in een smal druk stuk kwamen. Er werd veel gezeild, dus veel competitie. Vanmiddag werd het zonnetje wat wateriger, en werd het iets frisser. Maar we hebben nog steeds mooi weer. Vanavond cobb weer eens gestart en buiten gegeten.
veel ankeraars op de rots
maar ook veel op zwaai

zelfs dit grote schip op een rots

Zaterdag 6 augustus 2016
Nämdö-Ringsön afgelegde afstand: 57nm wind: ZW 3-4
We werden vroeg wakker, en zijn gelijk gaan varen. Doel was Nynashamn, om alles aan te vullen. Maar er stond weinig wind op de Mysingen, en we moeten toch op de motor, dat we besloten door te varen. Na Landsort hebben we heel mooi gezeild. Morgen kunnen we nog varen, en dan komt er een paar dagen te harde wind. Doel is nu Oxelösund. Dat is in ieder geval een stad waar we diesel en water kunnen tanken en boodschappen kunnen doen.
Vanmiddag nog even een duik genomen.
behoorlijke lange trip
mooi plekje

mooie zonsondergang
Zondag 7 augustus 2016
Ringsön-Oxelösund Afgelegde afstand: 17nm Wind: WZW 3
Jan had de tocht naar Oxelösund geplot, en ik had hem wel horen vertellen dat we een andere route dan normaal zouden nemen. Maar toen we vanmorgen wegvoeren, bleek dat hij de hele route over zee geplot had. En dat met tegenwind en deining en golven. Hij heeft alleen maar bedacht, de kortste route te nemen, en niet de leukste. En het scheelt op zijn hoogst een mijltje of 3.
Ik heb al een hele poos geen was meer gedaan. Hier staan 2 hele goeie industriemachines, en ik heb dus zo even 4 wassen gedaan. Lekker weer alles fris, en een lekker schoon bed.
Komende dagen liggen we hier waarschijnlijk vast, i.v.m.de harde windvoorspelling. Dat is ook de reden dat we, naast dat we bijna helemaal leeg zijn, deze haven gekozen hebben. Er is internet, er kan gewassen worden, goeie douches, en een hele goeie supermarkt. Van de havenmeester ook een redelijk beschutte plek gekregen. Vanmiddag kwamen er al meer schepen naast ons liggen, i.p.v. op de gebruikelijke gastligplaatsen.

aanloop Oxelösund
dit wordt voorspeld
maandag 8 augustus 2016
Oxelösund
De steiger ligt nu helemaal vol. Iedereen wil hier liggen, i.v.m. de harde wind die voorspeld is. Vanmiddag draaide de wind even naar zuid, en dan staat er toch wel wat zwel en lig je op onze plek wat rustiger. Gelukkig draaide de wind weer naar zuidwest, waardoor recht op kop en geen zwel meer de haven in. Gisterenavond was het windstil, en gedurende 5 minuten even hele harde wind. We hingen ineens scheef in de box, alles piepte en kraakte. Maar het was ook ineens weer over.
Vanmiddag stond er een 6 met vlagen van 7. Morgen wordt het harder volgens de voorspelling.
Ik ben naar Femöre gefietst, een natuurgebied vlakbij de haven. Op Femörehuvud mooi uitzicht over zee. Er werd nog best veel gezeild, veel noordgangers. Jan heeft de kuip gespoeld en schoongemaakt. Gisteren en vandaag heeft hij gekookt. Daarbij doet hij ook de boodschappen. De Ica-supermarkt hier in het dorp is geweldig, dus Jan heeft lol in het zoeken naar recepten en kopen van ingrediënten, want ze hebben hier alles. Dat vindt hij leuk, en ik vindt het heerlijk niet zelf iets te hoeven verzinnen en klaar te maken.