woensdag 10 augustus 2016

Oxelösund-Eknö(Rangle Holmen)-Påskallavik-Kristianopel-Utklippan-Ystad

Dinsdag 9 augustus 2016
Oxelösund
Vandaag weinig beweging in de haven. Iedereen bleef liggen i.v.m. de harde wind. Er kwamen nog wel een paar boten bij. Het was aan-uit wind. Soms zakte de wind er even uit en even later gaat het dan weer flink tekeer. Aan einde van de dag bleef de wind wat meer uit dan aan.
Wij hebben vandaag fietstocht gemaakt naar Gamla Oxelösund. Daar hebben we het Skärgårdsmuseum bezocht.
museum

De 2 dames die vandaag dienst hadden, waren duidelijk heel trots op hun museum en omgeving, en vertelden er enthousiast over. En ook wat we allemaal nog meer moesten bekijken, en hoe we dan moeten lopen. En toen we ook nog iets kochten, waren ze echt blij verrast. We hebben daarna het cultuurpad gelopen, een pad langs het water achter de huizen om. Onderweg kwamen we hele lekkere rijpe bramen tegen.
cultuurpad
lekker
"zelfgemaakt" ijs, uit het havenwinkeltje

De rest van de middag hebben we zitten lezen en spelletje gespeeld, met thuisfront gebeld. Het is iedere keer weer verrassend, hoe snel een dag zo maar weer voorbij is. Vanavond werd het echt fris. Bijna kachelweer

Woensdag 10 augustus 2016
Oxelösund
De wind minder dan gisteren, maar volgens windfinder nog steeds een ZW6 met golfhoogte van 1,5m. Maar in de haven lijkt het vrij rustig, dus misschien valt het mee. Er gaan ook een aantal schepen weg. Dus gaan we wel/gaan we niet. We zijn, nadat we voor een aantal dagen boodschappen ingeslagen hebben, even naar Femöre gefietst, waar we goed zicht op zee hebben. Er voer net een Nederlands schip op de motor naar buiten, en toen was de beslissing snel genomen. Dit is niet leuk, gaat lang duren, recht tegen de golven in, dus dat doen we niet. Morgen is de wind gunstiger, en wordt er een golfhoogte van nog geen 50 cm voorspeld.
Hier hebben we dus geen zin in

kan je huren
met bel
Vanmiddag heb ik Jan zijn fiets gepakt en ben naar St. Järnholm slott gefietst. Niet heel bijzonder, maar wel een leuke fietstocht. Er zijn hier veel fietspaden, wat men echter vergeten heeft, is borden plaatsen met richtingen erop. Ik wist op een gegeven moment echt niet meer waar ik was. Daardoor wel veel gezien. Gelukkig had ik een telefoon mee, waardoor ik de weg terug weer heb gevonden.
St. Järnholm

Kerk + toren Oxelösund
Vanmiddag was het best fris aan boord. We hebben zelfs even de kachel gestart. Morgen lijkt het nog iets kouder te worden.

Donderdag 11 augustus 2016
Oxelösund-Eknö(Rangle Holmen(N57 36',52 E16 44',08) Afgelegde afstand 70 nm Wind NW4, ZO en ook nog west en ZW
Na 4 dagen Oxelösund was het weer tijd om een lange afstand aft e leggen. Om 6 uur verlieten we de haven, ook omdat dan de windrichting nog gunstig zou zijn.. De 1e 15 mijl hebben we mooi gezeild, met een noordwest 4 liepen we vaak 7 knopen. Daarna nog 15 mijl door de scheren kunnen zeilen. De zon scheen wel, maar het was erg koud. We hebben hele dag een zeilpak aangehad en zelfs handschoenen. Na twaalven kregen we buien, waarin we wind uit diverse richtingen gehad hebben en met verschillende kracht. Nog stukken op grootzeilen motor, maar grootste deel helaas op de motor. Laatste mijlen met niet voorspelde ZO-wind weer mooi kunnen zeilen. Tijdens het opruimen van het zeil zijn we tegen een boei aangevaren. Er stond een groot baken, die hebben we allebei gezien, maar dat er nog een boei naast lag, hadden we dus niet gezien. Anker ving de 1e knal op, en daarna is de boei waarschijnlijk langs berghout gerold, we zien in ieder geval geen schade.
Tegen zessen zijn we in een  mooie baai, vlak langs de route,  voor anker gegaan. De zon was ook weer gaan schijnen, waardoor het iets warmer aanvoelde. In de baai heel veel kwallen. De 1e kwallen zagen we in Oxelösund, het water is hier blijkbaar weer zout genoeg.
Vanavond de olielamp aangedaan voor de warmte. We hielden echter last van koude benen. Later zagen we dat hier het zeewater maar 9 graden is, dus geen wonder dat de vloer koud is. Toch vreemd, 2 dagen geleden liepen we in korte broek en blote voeten, en vandaag handschoenen en pantoffels.
Aangepaste keizerskroonboei
Rangle Holmen

Vrijdag 12 augustus 2016
Eknö-Påskallavik Afgelegde afstand: 32nm Wind ZZO2
Vannacht met een extra deken geslapen. Vanmorgen waren we vroeg wakker, en daardoor al weer om 6 uur onderweg. Het was koud maar zonnig. En in de loop van de dag werd het gelukkig weer warmer. Weinig wind, dus geen deining of golven. Eerst een heel mooi stuk door de scheren. Daarna een stukje over zee, waarbij 2 zeehonden even nieuwsgierig kwamen kijken. Bij Paskallavik weer de scheren in. Is een moeilijk stukje met gevaarlijke rotsen. We zijn hier eerder geweest, een week later in het seizoen. Toen was er weinig leven. Nu is het aardig levendig. Vanavond werd er begonnen met de opbouw van een markt, en  morgen is het hier een feestdag.
havengeld betalen
kwallen en visjes

Zaterdag 13 augustus 2016
Påskallavik
Morgen wordt de wind west. Vandaag nog een harde wind uit zuidwesten, dus we hebben besloten nog een dagje te blijven. Morgen kunnen we zeilen naar Kalmar. De voorspelling voor de dagen daarna lijkt gunstig om naar Denemarken te komen, dus dat gaan we proberen. We zijn in onstabieler weer terecht gekomen, dus als er een gaatje is, moeten we die benutten.
Vanmorgen natuurlijk de markt bezocht bij de haven. Het was er gezellig druk. Het Maritieme museum was nu ook een keer open. Daar hoorden we dat Röde gubben, een beeld van een man op een klein eilandje achter onze boot, al uit eind 19e eeuw stamt. Deze man was van hout, en is was er slecht aan toe. Het half vergane hoofd van de 2e replica staat in dit museum. Rond 1945 heeft de kunstenaar Arvid Källström een man van beton gemaakt.
marktkoopman
havengebouw

We zijn naar Steenhouwerijmuseum gefietst. Deze was om 12 uur al gesloten, maar je kon er wel rondlopen en door de ramen kijken. De stenen van de afsluitdijk komen hier vandaan.

We zijn door het bos terug gefietst. De paden waren niet altijd geschikt om te fietsen.
Nog even gestopt bij Källströmsgården, een galerie en tuin met aparte kunst.

Vanavond Bryggdans=steigerdansavond voor onze boot.Om 8 uur begon dit, en toen begon het ook enorm te hozen. Het lijkt nu even droog te blijven, dus het wordt wat drukker. De dansvloer wordt iedere keer droog gewist.
uitzicht
steigerfeest

Zondag 14 augustus 2016
Påskallavik-Kristianopel  Afgelegde afstand: 63nm Wind: NW4-5
Kalmar werd dus Kristianopel. We hadden zulke mooie wind, liepen bijna constant 7 knopen, dus bij Kalmar besloten door te zeilen. Vanmiddag wel veel buiontwikkeling, maar wij hadden geluk dat we geen spetter gehad hebben, en bijna hele middag zelfs zon. Wel erg wisselende wind, dus er moest hard gewerkt worden. We hadden rif in grootzeil, en vaak ook rif in kluiver. Kristianopel ligt aardig vol. Toen we vast lagen, kwam er een enorme bui over, waar veel wind uit kwam. Mensen die een uur na ons binnen kwamen, hebben na Kalmar heel veel regen gehad, dus wij hebben echt geluk gehad.
Jan ontdekte veel water onder de motor. We hebben geen idee waar dit vandaan komt. Hopelijk is het lekkage van de schroefas. Jan weet niet wat het anders zou kunnen zijn. Misschien is er ergens lekkage verder achterin de boot. Dat zou verklaren waarom water iets bruin is.  Omdat we de hele dag op een oor hebben gelegen is het misschien naar voren gelopen.
uitzicht op Paskallavik bij wegvaren
beetje buiig

snel alles opruimen
voor de bui losbarst

bij de havenmeester

Maandag 15 augustus
Kristianopel-Utklippan Afgelegde afstand: 23nm Wind W4-5
Wij waren vanmorgen bijna de laatste boot die de haven verliet. We wilden ook geen lange afstand afleggen. En dan konden we om 9 uur even vers brood halen.
Toen we de haven uitvoeren was het helemaal blak. Dus dat werd een uurtje op de motor. Een spelletje yatzee helpt altijd, en toen we klaar waren kwam er inderdaad wind. We konden bijna zeilend in Utklippan komen. De laatste 2 mijl, toen we een slag moesten maken, hebben we de zeilen opgeborgen en hebben we op de motor afgelegd. We wilden aan de hoge wal aanleggen, maar er was wat ongelukkig aangemeerd door een aantal bootjes, zodat we er niet tussen pasten. Maar er lag een grote Nederlandse motorboot, een goeie maat, dus daar wilden we langszij. Alleen de mensen wilden ons weigeren, omdat ze morgen om 4 uur  willen vertrekken. Wij reageerden allebei gelijk dat wij dan ook weg gaan, dus dat dat geen reden is om ons te weigeren. Vervolgens, terwijl we al aan het aanleggen zijn, kwamen ze met de reactie dat ze geen stootwillen hebben hangen. Zowel Jan als ik zeiden gelijk dat dit geen probleem is, want die hadden wij wel hangen. Dan komt er nog laatste protest: "Er staat hier stroom," waarop Jan reageert dat hij wel kan varen, en daar mee kan omgaan.
Later bood de schipper een klein beetje zijn excuus aan voor hun reactie. Later op de avond, toen het redelijk vol begon te lopen, lagen er meer schepen dubbel of 3-dubbel, en hij had er blijkbaar geen idee van dat dat kon gebeuren.
We hebben even lekker over het eiland gestruind. Nog niet alle bramen zijn rijp, maar die rijp zijn, zijn heerlijk. Voor de haveningang zwommen zo'n 10 zeehonden rond. Mooi gezicht, als al die koppies boven komen als er een schip binnen vaart.

Dinsdag 16 augustus 2016
Utklippan-Ystad Afgelegde afstand:  76 nm Wind ZW5
Soms vragen we ons af waarom we van zeilen houden. Vandaag was zo een dag. Vanmorgen vroeg om 6 uur vertrokken, met een voorspelling NW4, vanaf 14 uur afnemend draaiend NO. Prima voorspelling natuurlijk om de Hanöbocht door te komen. En de 1e 6 uur zeilden we dan ook fantastisch. Maar toen kwam er een bui over. Het begon iets harder te waaien. We voeren al met gereefd grootzeil. Dus rif in kluiver, het begon nog harder te waaien, 2e rif in kluiver. Nog meer wind, kluiver maar even weg. Golven begonnen ook aardig op te bouwen, en we liepen nog steeds 7 knopen. Op een gegeven moment een ware windkracht 7, dus toen kotterzeil ook meer even weggedraaid. De bui had ook geen haast, dus het duurden nog vrij lang. Toen we onder de kust kwamen kregen we minder golven, verdween de bui en zakte de wind eindelijk in.
Laatste stuk was weer mooi zeilen, in de zon, samen met een Dehler die al heel lang achter ons aan zat.
In Ystad veel Hollanders. We hebben even gesproken met de mensen van Twirre, die hun Winner in Grommitz hebben liggen. Swanneblom kwam ook binnen, die hebben we eerder in Sundsvall ontmoet.
lekker lezen
windkracht 7

Ales Stenar op Skane

1. Lieve Emmy en Jan
    Op deze terugweg ervaar je hoever jullie naar het noorden waren. Prima verslagen telkens weer