maandag 29 april 2024

Naar de nieuwe boot

28 april t/m 5 mei 2024

Zondag 28 april 2024 Enkhuizen-Kiel-Gotheborg

We vertrekken met een auto zo propvol dat we er zelf amper bijkunnen. In Nederland is het heerlijk rustig op de weg. Na Bremen wordt het wat drukker en voor Hamburg hebben we 20 minuten vertraging bij de tunnel. Maar we zijn op tijd vertrokken en bij Kiel hebben we nog even tijd om naar een uitzichtspunt op een brug over heet NOK te wandelen. Er komen net 2 zeilbootjes onderdoor op weg naar de sluis.

We zijn op tijd bij de boot en de boot op gaat vrij soepel. We ontvangen bij het oprijden 2 sleutel kaarten voor onze hut. Een prima hut, met toilet, douche, stapelbed en raam. Gelijk naar niet bovendek, in de zon kijken hoe we wegvaren. Heel lang achterstevoren. Grappig om van een hoogte van ca. 40m te varen door een gebied dat we heel goed kennen.

We hadden vroeg geboekt voor een uitstekend en zeer uitgebreid buffet. En daarna is Jan gelijk naar bed gegaan. Ik heb nog een rondje over het dek gedaan, maar lag er ook al om 20.30 uur in. Ik heb Jan zijn verkoudheid helaas overgenomen en begin ook aardig te blaffen, en Jan is na 3 weken ook nog steeds niet fit.

Het is heel rustig weer. Om 22.30 uur werd ik wakker en zag ik dat we de grote brug over de Grote Belt al gepasseerd waren. Jammer, want daar heb ik nog wel even voor naar buiten willen gaan.

Onderweg

NOK

Stapelbed

Maandag 29 april 2024 Norra Munkeby

Vanmorgen waren we na een redelijk goeie nacht om 6 uur wakker. Rondje dek gewandeld. Om 7 uur ontbijt buffet. Rond achten varen we het scheren gebied binnen. Mooi, in de zon. Echt genieten. We zijn vrij vlot van de boot en rijden eerst naar Henan, waar de makelaar, Berthon zit. We lopen er naar binnen, alles is open en staat aan, maar we zien niemand. Dan rijden we de laatste 25km naar Norra Munkeby waar de Fantasi ligt. De kajuit is open en even later komt Johan, de werfbaas aan boord. Hij heeft vanmorgen de motor laten lopen.

We weten niet waar we moeten beginnen. De oude eigenaar heeft veel meer aan boord laten liggen dan we verwacht hadden. Bestek, pannen, kaarten van Kroatië en Griekenland en heel veel reserveonderdelen waar we niets mee kunnen. De auto is al weer redelijk vol voor de terugtocht.

We zijn de hele dag bezig. Lastig is dat er geen water aan boord is en dat we niet kunnen tanken. En geen emmer te vinden. Gelukkig vind ik uiteindelijk de puts. Water kunnen we in de haven kantine halen.

Jan is gelijk de oude marifoon en AIS aan het weghalen. Kabels weghalen en weer doorvoeren gaat met een hoop gevloek. Helemaal kunnen we het niet afmaken, maar dat moet morgen lukken.

Aan eind van de dag maken we snel een kopje soep. Boodschappen hebben we nog niet gedaan en we liggen echt overal ver van vandaan. Wel heel mooi maar dichtstbijzijnde supermarkt is 25km verderop. Morgen willen we naar Henan varen waar de zeilen liggen. Jan probeert met de Garmin-plotter de route erin te zetten, maar dat lukt voor geen meter. Geen touchscreen, dus alles met pijltjes toetsen. Morgenochtend maar weer proberen.

De scheren in

Ligplaats bij de werf

Mooi in het avondzonnetje

Dinsdag 30 april 2024
We hebben beide goed geslapen. Mijn griep zet helaas echt door. Jan is afgelopen 3 weken ziek geweest en nu ben ik aan de beurt.
Jan krijgt de AIS spelend. Alleen zien we geen schepen op de plotter. En de stuurautomaat doet het niet. We nemen afscheid van Johan van de werf. De motor doet het en langzaam verlaten we de haven. Het eerste stuk is geen gemakkelijke route, smal en flinke stroom. Goed de boeien aanhouden. Heel spannend met een nieuwe boot. Op breed water laat Jan de motor even echt werken en we lopen 8,5 knopen.
Ik heb wat geschikte afmeerlijnen opgezocht. We hebben een bakskist vol met die troep en ik vind er een aantal redelijk nieuwe lijnen. Alleen allemaal te kort.
We gaan tanken. Manoeuvreren gaat gemakkelijk, maar er is dan ook weinig wind. Daarna naar de overkant waar Magnus van Berthon Makelaar ons een plek wijst. We zijn weer in de bewoonde wereld. Ik ga snel even boodschappen doen, kunnen we in ieder geval een broodje eten. Het lukte mij vanmorgen niet om de oven aan te krijgen voor de afbak broodjes. Later op de dag lossen we dat probleem ook weer op.
We mogen de auto van Magnus lenen om onze auto op te halen. Magnus brengt de zeilen. We liggen niet in de goede windrichting, maar het lukt toch om alle zeilen te installeren. Grootzeil geeft heel wat gemopper met zeillatten die er bijna niet in te krijgen zijn.
Jan vindt los draadje waardoor we nu wel AIS signaal op de kaartplotter ontvangen en de stuurautomaat doet het ook weer. Vanavond alle navigatieverlichting gecontroleerd. Ankerlicht en driekleurenlicht zijn omgedraaid, dat is weer een mooie klus voor morgen. Net als de bakskisten leeghalen.
De 1e trip

Jan zijn uitzicht, zieke Emmy koken

Woensdag 1 mei 2024
Vier de Zweden een vrije dag maar niet voor ons. Ik neem de bakskisten onder handen. Dankbaar werk. De vorige eigenaar heeft geen touwtje weggegooid, maar nieuwe gewoon bovenop de ouden gegooid. Daaronder ligt ook nog heel veel oude troep, roeispanen, barbecue, vliegtuigzwemvesten, plankjes. Gelukkig staat de container vlakbij. Jan heeft de marifoon en AIS op zijn plek gehangen, brandblusapparaten opgehangen, kaartentafel ingeruimd, navtex verwijderd, water tanks gespoeld, boiler gestart en nog allerlei dingen die ik nu even vergeten ben. Het wordt steeds meer onze eigen boot.
De oude eigenaren, Claus en Pernilla komen even langs om nog wat uitleg te geven
Ik houd me op de been met paracetamol.
Gisteren had ik voor meer dagen gekookt en vanavond onze magnetron gebruikt om het eten op te warmen. Dat werkt goed.
Dit komt uit 1 bakskist

Container troep uit 1 bakskist

Nog een bakskist met veel troep

En dan zijn er ook nog 2 kleine bakskisten

Na het eten uitpuffen en genieten van het uitzicht
Donderdag 2 mei 2024
We hebben weer een productieve dag achter de rug.
Jan heeft de verlichting in de keuken gemaakt, een lier kop gerepareerd, nieuwe barometer opgehangen en de radio spelend gemaakt. We hebben de 2 ankers uit de voorbakskist gehaald en op de steiger gegooid. Nog een aardig klusje met de roestige ketting. Ik heb deze bakskist weer mooi schoon gemaakt en nu hebben we daar ruimte voor de stootwillen. Er zaten een heleboel plakkaten van Tjörn rund geplakt in de boot. Jan heeft die verwijderde en ik mocht daarna het dubbelzijdige plakband verwijderen. Ook een lekker klusje. Magnus heeft al het grof vuil opgehaald, dat te groot was voor het gat van de container. Ik heb de hut voor Peter onder handen genomen en bed opgemaakt. We hebben vele kilo’s zeekaarten in de container gegooid.
Ik heb het vandaag zonder paracetamol kunnen volhouden tot een uur of 4. Toen stortte ik totaal in en ben ik weer aan de paracetamol gegaan. Afgelopen nacht ook slecht geslapen door het vele gehoest. Hopelijk slaap ik daardoor komende nacht weer goed.

Nieuwe kop op de lier

Jan trots, goed gelukt de nieuwe led-verlichting.

Vrijdag 4 mei 2024
Voor mij was het weer een hopeloze nacht. Al dat gehoest, gek wordt je ervan.
We zijn naar de Biltema geweest om o.a. 2 jerrycans te kopen.  Jan durft alleen op de dagtank te varen, de andere tanks zijn lang niet gebruikt. We zijn daarvoor naar richting Uddevalla gereden waar een giga koop centrum zit niet ICmaxi, Ikea, Biltema, grote vreet-tenten en nog veel meer. Bij de apotheek heb ik een drankje gehaald dat zou moeten helpen tegen het gehoest. Helaas is het niet mogelijk codeine te krijgen, kan alleen via de huisarts.
De 25km lange tocht is de moeite waard, het is hier een prachtige omgeving. Het begint nu ook een beetje groen te worden.
Terug aan boord nog wat kleine klusjes gedaan. Motor olie gepeild, want morgen komt Peter en het ziet er naar uit dat ze gelijk kunnen vertrekken. Dat betekent voor mij een nachtje in een hotel want we hebben de boot geboekt voor zondagavond. En de boot verzetten durven we niet, want stel dat Peter toch later komt. Je weet maar nooit met KLM.
We hebben de hele week al pittige wind uit oostelijke richting. Die gaat behoorlijk afnemen, maar helaas ook draaien. Maar het is maar heel weinig. Vandaar ook de 2 extra kanisters vol met diesel.
We hebben de laatste zaken met Magnus geregeld en zijn dus klaar voor vertrek. Spannend.
Nog een keer op zijn kop schoonmaken

Jan koffie zetten

Even het nieuws kijken

Vrijdag 5 mei 2024
Gisterenavond komen we erachter dat de marifoon het niet doet. Na wat tests met de 2 handhelds en met een nood antenne, denkt Jan dat er 1 draadje niet goed verbonden is. De lades er weer uit, de gemaakte verbinding uit elkaar gehaald, en dan blijkt dat uit 1 draadje 2 draadjes komen, en die had hij dus gemist.
Alles weer verbonden met een kroonsteentje en het speelt goed. Stom dat we dit niet gelijk getest hebben want dit geeft laat op de avond wel wat adrenaline.
Peter is al vroeg aan het vliegen en Jan haalt hem op van het vliegveld. Hij heeft 2 thermos bekers mee die ik gelijk vul met koffie met wat lekkers erbij. En dan is mijn verhaal even af. Rond twaalven verlaten ze de haven. Het is mooi en rustig weer.

Ik neem de auto mee en ga richting Surte. Onderweg stop ik 2x. Eerst een mooie parkeerplek om een broodje te eten en later bij Solklinten, een prachtig uitzichtspunt vanwaar je zelfs de Noordzee kan zien. Ondertussen volg ik Peter en Jan op de AIS. Ze slaan Käringön over. Dus beginnen toch aan de oversteek richting Skagen. Maar ook dat slaan ze over, ze gaan een nachtje door.
Ik heb om 15.45 uur ingecheckt in het hotel. Ik ben weer hondsberoerd. Iedere keer aan eind van de middag stort ik compleet in. Ik heb wat eten mee en doe niets meer . Tegen de avon d 2 paracetamol en en hopelijk kom ik daar de nacht weer een beetje mee door. Want liggen is nog het ergste.
marifoondraadjes verb inden

Daar gaan ze

Zeilen

Peter

Mooi uitzicht

Henån-Grenå Afgelegde afstand: 126nm
Peter en Jan hebben een rustige overtocht gehad. Gezeild, maar grootste gedeelte op de motor.
In Grenaa tanken. En daar begaf de startaccu het. Dat moet nu eerst opgelost worden.
In de haven ligt de Jager met Wilco en Christa en even later ook nog de Fifty-Fifty met Elke en Marcus.
En dat in zo een uithoek.

Rotte accu

zondag 17 september 2023

De laatste mijlen

16 september t/m

Enkhuizen-Stavoren-Lelystad

Zaterdag 16 september 2023 Afgelegde afstand: 13 nm Wind: ZO3

Het is nog steeds prachtig nazomer weer. Gelukkig niet meer die hele hoge temperaturen maar toch nog dik boven de 20 graden. We hebben afgesproken in Stavoren met de Anak mas en de Saga. Een soort sluitingstocht. De Anak mas ligt er al sinds gisteren voor anker, want die moeten oefenen met suppen.

We kunnen tot 3nm voor de haven zeilen. Dan is de wind op en krijgen we een invasie van kleine vliegjes. Gauw de huik op het grootzeil. We zitten helemaal onder. We pikken Margot op en gaan in Stavoren boodschappen doen. Als we weer buiten komen is de wind naar zuid gedraaid. De muggen zijn hier gelukkig niet en we zijn de meesten onderweg de haven in kwijtgeraakt. De Saga ligt iets meer naar buiten voor anker, de Anak mas ligt wat kritisch voor onze 2.10m diepgang. Wij gaan langszij de Saga en de Anak mas verhuist naar de andere kant van de Saga. Het is leuk elkaar weer te zien. Annelies en Peter hebben natuurlijk een prachtige tocht op de Lofoten gemaakt. We zwemmen, suppen, kletsen en borrelen. En tegen de avond starten we 2 cobbs op onze boot en eten we aan boord van de Saga. Af en toe krijgen we een vervelende golf van langsvarende schepen. Dan liggen we wel even te rukken. De wind draait daar de voorspelde noordoostelijke richting. We zitten mooi aan tot een uur of 9. Dan is het donker. Van Peter en Annelies mogen we langszij blijven liggen , maar ik voel toch meer om op eigen anker te liggen. Alleen, Jan heeft hem aardig zitten. Maar het lukt om een stuk naar voren te varen en daar voor anker te gaan. En dat in het donker. De ketting ligt helaas wel op een steen, dus af en toe is het wat lawaaiig. Maar Jan ligt al snel in coma en ik heb oordoppen.

Zondag 17 september 2023
Stavoren- Lelystad Afgelegde afstand: 28nm  Wind: NO5
Wij zijn op tijd wakker. Na ontbijt app ik Annelies om te kijken of ze wakker is, we zouden gaan zwemmen. Er komt geen reactie dus zwem ik er naar toe. Margot is wel al wakker en juist bed. Annelies hoort ons en komt uit bed. We zwemmen samen naar onze boot en nemen dan afscheid.
Het is heel ander weer dan gisteren. We gaan ankerop en hijsen de zeilen. Als we op koers liggen, begint het te spetteren en de wind neemt ook toe tot 18 knopen. We reven het grootzeil. Jammer dat het regent, anders was het een fantastische zeildag. Zestig graden aan de wind lopen we constant 7,2 tot 7,4 knopen. Bij de sluis moeten we even wachten. Als we daar door zijn varen we naar de Noordersluis waar we ons aanmelden met de telefoon. Het is ondertussen droog geworden. We gaan met 4 boten de sluis in. Even een gedoe, want we zakken 6 meter, en ja, hoe doe je dat ook al weer. Achterlijn langs een glij trouw, en voor overpakken. Het gaat rustig aan. Uit de sluis wordt het water steeds ondieper. 2,30m, 2,10 m en dan zien we zelfs even 1,90m. We hebben helemaal niet gecontroleerd of we hier wel kunnen varen. Achteraf, als we op de kaart kijken, moet het gemakkelijk kunnen. Er moet 2,40m staan. We zijn niet vast komen te zitten. We vinden bij Modus een mooie plek langs de kant. Jaco komt even langs. Hij gaat komende week als het weer niet al te slecht wordt, de 200 mijls solo varen. Modus gaat als het goed is, het knoeiwerk geleverd door Andijk Scheepstechniek aan ons roer herstellen.

Anak mas en Saga

Rondjes varen bij de sluis

Wachten voor de Noordersluis

Aan steiger bij Modus

Hier ligt nog een bekende Victoire