dinsdag 6 juni 2017

Periode 5 t/m 10 juni

Maandag 5 juni/dinsdag 6 juni 2017
Öregrund-Lilluban Afgelegde afstand: 117nm Wind: van alles
We zeilen vannacht door en vertrekken daarom wat laat. Ik ben nog even naar de andere haven geweest waar Leve Gepen me wat ankerplekken laten zien op de kaart tussen Arholma en Öregrund. Voor dat gebied is er namelijk geen gids.
Half elf varen we de haven uit, de regen houdt er net mee op. We konden gelijk mooi zeilen, uitgeboomd liep het lekker. Maar in de middag begonnen de wolken zich op te bouwen en hoorden we al snel onweer. De buien kwamen dwars over en met behulp van de radar proberen we ze te ontwijken. Dat lukt bij 1 bui niet, daar moesten we even dwars doorheen. Even donder vlak bij, wat meer wind en heel veel regen. Dat duurde nog geen 10 minuten, toen waren we er gelukkig al weer doorheen. Daarna hebben we alle onweersbuien kunnen ontlopen, maar niet alle regenbuien. In de avond mooie zonsondergang. de lucht bleef oranje en echt donker is het niet geworden. En rond 2 uur kwam de zon weer op, met prachtige buien voorlangs. De zee was op 2 vissers na, helemaal leeg. Rond negen uur waren we in de Lilluban, een prachtig natuurhaventje van de SXK. We zijn nog even naar bed gegaan, ook om het lekker warm te krijgen. Vanmiddag heeft Jan weer eens een visje uit de toiletpomp gehaald. Zo zielig! Ik ben met de roeiboot van de SXK naar het vasteland geroeid(we zitten opeen eiland) en heb het openluchtmuseum van Galström bezocht. Dit bestaat o.a. uit een gerestaureerde ijzersmelterij uit 1695 en van alles wat daar bij hoort.
Vanavond kwam de Pollux weer naast ons liggen. Een lege haven met 2 Hollandse schepen.
onweersbui in het echt

bakkerij

ijzersmelterij

Woensdag 7 juni 2017
Lilluban-Timrå Afgelegde afstand: 33 nm  Wind: ONO: 4, later met veel harde vlagen.
Het was een prachtige ochtend. Nog te weinig wind om te zeilen. Stukje op de motor en ondertussen yatzee gespeeld. Na Brämön konden we prachtig zeilen naar Sundsvall. Daar even snel boodschappen gedaan. Weer weggegaan, want met de toenemende oosten wind leek het ons niet prettig daar te blijven liggen. Op naar Timrå. De windvlagen namen ondertussen flink toe. We zijn nog even bij Gistaholmen wezen kijken, een eilandje ten noorden van Alnön, maar de steiger die daar lag, leek ons niet geschikt voor onze boot. Dus op naar de haven van Timrå, de Wifstavarfs. Dat ging niet helemaal volgens het boekje. We misten een heel klein rood boeitje en liepen vast in het zand(gelukkig geen rots) . En zaten even goed vast, en door de oosten wind werden we er ook nog tegen aan geblazen. Achteruit wegkomen lukte niet. Het lukte Jan op een gegeven moment de boot te draaien met de boegschroef en toen konden we vooruit weg komen. De schroef levert dan meer pk's dan achteruit. Poeh dat viel weer mee.
Nu nog aanleggen met veel dwarse wind. De hekboeien leken ons wat klein, dus eigen hekanker uitgegooid en met de kop naar de steiger. Een halve meter voor de steiger liepen we vast, maar we konden een lijn op de kant krijgen. Dus we liggen wat vast.
Er was geen elektriciteit op de steiger. Dit is een echte verenigingshaven, waarbij de ligplaatshouders dienst hebben. De dienstdoende havenmeester kwam er net aanrijden. Hij zei dat wij dat we de 1e toerist zijn van dit seizoen. Hij zorgde dat we stroom kregen, liet zien hoe we aan water konden komen, en we kregen de code van het clubgebouw voor de douches en toilet. En later zorgde hij er ook voor dat het passantenboek met betaalenveloppen op de steiger in net kastje kwam te liggen.
vogeleiland bij Gistaholmen
de 1e toerist

Het is wel weer een plek met geschiedenis, en zoals we in Zweden gewoon zijn, oude gebouwen die zorgvuldig bewaard worden. Helaas begrijpen we niet alles wat er beschreven staat, ons Zweeds is daar te slecht voor. De Wifsta scheepswerf werd in 1798 begonnen en heeft tot 1883 bestaan. Ondertussen was er een houtzagerij op stoom begonnen. Deze is diverse keren afgebrand. Er staat een hele aparte kerk, en in deze toren werden vroeger de slangen van de brandweer bewaard. Dit gebouw is net weer opgeknapt en ziet er werkelijk prachtig uit. We spraken iemand en die zei dat de kerk net 2 dagen geleden weer in gebruik is genomen na een restauratie. Er is een wijkje met prachtige gerestaureerde huizen, met gemeenschappelijke tuin. Een gebouw is nog héél vervallen, waardoor je goed kan zien wat ze gedaan hebben.
Als je aan komt varen, zie je een heel complex met gebouwen en hele grote buizen. We dachten dat het iets met drinkwater te maken had, maar het is een verlaten papierfabriek en staat er al een jaar of 15 zo bij. De nieuwe fabriek staat iets verderop. Volgens wat inwoners is het oude complex nu net verkocht.  Wat er mee gaat gebeuren is onbekend, maar het is eindelijk wel een beetje opgeruimd.
zo was het
en zo wordt het

Het is een vrolijke boel bij het clubhuis vanavond. Er is een bbq met heel veel dames. En ze houden erg van zingen. Klinkt allemaal erg gezellig.

Donderdag 8 juni 2017

Timrå-Lustholmen Afgelegde afstand: 38nm Wind ZO 2

Vannacht is eer behoorlijk wat regen gevallen. Voor deze morgen was dit ook voorspeld, maar in plaats van regen was er mist. Radar en AIS hebben weer goed werk verricht en gelukkig is het hier niet druk. We hadden een zeilboot naast ons en zagen deze pas in het echt toen hij vlak naast ons zat. Een Vancouver, uitgerust alsof hij op wereldreis gaat .

Voor de kust van Härnön werden we opgeroepen door de coastguard. Of we even koers wilde verleggen naar het oosten, 3 nm uit de kust. Er waren schietoefeningen. Beetje balen natuurlijk, want dat is een flink stuk om. We varen op de motor en door de dwarse golven en de koude mist was het al niet zo'n prettige tocht.  En nu ook nog zo een stuk om. Er werd gevraagd waar we naar toe wilden. "Härnösand"  en toen kregen we de instructie dat we ten noorden van Lungö naar binnen mochten gaan en niet, zoals gebruikelijk ten zuiden van Lungö. Dus koers werd verlegd naar noord. Dit bleek niet de bedoeling, we moesten wel eerst 3 nm uit de kust, dus toch weer naar het oosten. Maar ze zouden wel even voor ons uit varen. Degene die ons opriep, vertelde nog even dat hij ons kende, omdat hij vorig jaar naast ons had gelegen met zijn zeilboot.

Omdat we nu toch een stukje noordelijker binnenkwamen zijn we naar Lustholmen gegaan i.p.v. Härnösand. En daar lag ook weer de Pollux. Daar aan boord geborreld.

We dachten even dat we de enige 2 boten in de haven zouden zijn, maar even later kwam er een ook Härnösander binnenzeilen, en de Vancouver kwam hier ook binnen.  En die Härnösander heeft de sauna opgestart. Had ik even mazzel, want dit is een van de beste sauna's die ik ken. Na het eten en de afwas ben ik direct de sauna ingegaan, waar de Härnösander en de Vancouverzeiler ook zaten. De Härnösander is van oorsprong een Fin en een echte saunaliefhebber. Hij maakte er een echte Finse sauna van, die goed stoomde. Tussendoor ben ik ook echt het koude buitenwater in geweest, heerlijk. De Härnösander herkende onze boot nog van verleden jaar. De Vancouverzeiler verbaasde zich er over dat we ook door de Coastguard herkend werden. Wij ook trouwens.

in de mist
Coastguard

Met grote boog om Härnösand
De Pollux ligt al in Lustholmen

Vrijdag 9 juni 2017
Lustholmen-Lövvik Afgelegde afstand: 15 nm Wind: ZO3
We zijn eerst naar Härnösand gevaren. De bedoeling was diesel tanken, wassen en boodschappen doen. Dat tanken lukte niet, de tanks staan op een drijvend platform, en die was gezonken. Je zag de tank nog net boven water uitsteken.
Dan de was. Daarvoor moet je eerst de code hebben van het gebouw, maar die krijg je pas als je havengeld betaald heb. Dat gebeurde tot verleden jaar bij het touristburo. Deze was pas om 11 uur open dus eerst even wat kleine boodschappen doen. Om 11 uur lopen we het gebouw binnen, bleek het hele touristburo niet meer te bestaan. Er zat nu alleen nog een galerie in. Terug naar de boot om te kijken hoe het betalen nu wel moet gebeuren. Op bord staat dat havenmeester langskomt. Maar daar hadden we nu niets aan, dus het vermelde telefoonnummer gebeld. Ik kreeg een Zweeds gesproken bandje te horen. Ik begreep hieruit dat ik mijn telefoonnummer moest inspreken en dan teruggebeld zou worden. Ondertussen zijn wij naar de Coop gegaan om even heel goed boodschappen te doen. Toen we terug waren nog geen telefoontje ontvangen. De elektriciteit werkte ook niet en er kwam wat wind. Dus we zijn weer vertrokken. Haven is blijkbaar nog niet open.

We konden mooi zeilen. Zolang je niet bij de zeegaten kwam, was het lekker weer. Vanaf zee dreven mistwolken naar binnen. Daardoor zijn we ook niet in Berghamn gekomen, wat aan zee ligt. We doken zo de mist in en dat was heel erg koud. Ik had er ook niet op gerekend en was er niet op gekleed. Omdat Lövvik wel zonnig leek zijn we hier naar toe gegaan. De grote berg Valkallen hield de zeemist grotendeels tegen. En we konden de Pollux nog niet missen.... Zij lagen aan de steiger. Wij zijn er naast afgemeerd achter hekanker. Dus tegen vijven hadden we weer een gezamenlijke thee/borreluurtje. Heerlijk in de zon. Tegen zevenen werd het hier helaas ook mistig. Was net etenstijd, dus naar binnen en de kachel gestart.

Borreltijd op de Pollux
Berg Valkallen in de mist

Zaterdag 10 juni 2017
Lövvik-Ulvö Afgelegde afstand: 25nm Wind ZO 1-3
Op zee weer weinig wind en nog steeds mistig en koud, rond de 10 graden. Gelukkig niet zo mistig als gisteren, maar er waren toch stukken tussen met weinig zicht. De Pollux was iets eerder vertrokken dan wij. Wij hebben 1e stuk op motor en grootzeil gedaan en haalden ze toen nog even in. Als tegenligger kregen we een Hollandse Rival. Nog 1 Zweedse zeilboot en 1 motorbootje op het water gezien, verder was het leeg. Groot stuk wel kunnen zeilen, dat was weer een meevaller. In Ulvö even gebunkerd: water en diesel. Daarna bij hotel gaan liggen. We hadden de tent er net op, toen het begon te regenen. Lekker de kachel aan. We liggen met 3 boten in deze toch wel grote haven. Bij het hotel hadden ze medelijden met ons, dus de douchemunten en munten voor de wasmachine kregen we cadeau. Ik heb nu dan eindelijk het beddengoed in de wasmachine. Hoop dat we het vanavond nog wel droog krijgen.