zondag 11 juni 2017

Periode 11 t/m 18 juni 2017

Zondag 11 juni 2017
Ulvö-Trysunda Afgelegde afstand: 8 nm Wind: ZO 2-3
Met de was is het helemaal gelukt. Het beddengoed was op tijd droog en vannacht de wasmachine en droger laten draaien voor de rest, dus we zijn weer helemaal schoon.
Vanmorgen was het helemaal windstil en hoogvochtig. We hebben een wandeling gemaakt naar het loodshuis, een aardige klim met als beloning een prachtig uitzicht.
Daarna ben ik gaan fietsen naar Sandviken, een oud vissersdorpje in het noorden van Ulvö. Ik heb zo'n 20 km gefietst en ben niemand tegengekomen. Sandviken is een prachtig vissersdorpje. De huisjes werden vroeger bewoond van voorjaar tot herfst door vissers uit Gävle.
Ondertussen was het weer een stuk opgeknapt en werd het zelfs wat warmer en kwam er wat wind. We hebben losgemaakt en zijn naar Trysunda gedreven op de kluiver. We zagen de Pollux al weer op de horizon. De mist kwam weer opzetten en het werd gelijk weer kouder. Toen we Trysunda binnenvoeren was het weer aardig mistig. De havenmeester stond op het punt om te vertrekken, die komt woensdag pas weer terug. Toiletten en douches zijn gewoon beschikbaar en we mogen de sauna gebruiken. Morgen gaat het regenen en er was voor morgenavond en dinsdag hele harde noordoosten wind voorspeld. De voorspellingen worden beter, d.w.z. het lijkt steeds minder hard te worden maar we liggen hier morgen waarschijnlijk wel geparkeerd. Wel weer gezellig naast de Pollux. Verder nog 'n trimaran in de haven. Geen idee hoeveel mensen er nog op het eiland zitten, maar ik denk weinig. Borrel op de Pollux gedaan. Die worden steeds langer. We aten pas na 20 uur. De mist wordt a dikker en dikker en daardoor wordt het ook kouder. We blijven de kachel en een extra deken nodig houden.

Ulvö
winkel

kapel
muurschilderingen

narcissen nog volop in bloei

Maandag 12 juni 2017
Trysunda
Dat er zoveel water uit de lucht kan vallen. Het heeft echt bijna de hele dag geregend, en dat doet het nu nog steeds. De harde wind komt vannacht en morgenochtend en daarna moet het weer beter worden. Dus dat is nog even afwachten.

Vanmorgen weer een verrassing. Er klopte iemand op de boot. Dit bleek Katja te zijn. We hebben haar vorig jaar 3x naast Katja en Robert en hun  Etap 20, Krabat gelegen. Iedere keer als we naast ze kwamen te liggen, hadden zij geen zon meer. En de 3e keer was scheepsrecht en hebben ze bij ons aan boord gezeten. Vandaag wilde zij haar moeder Trysunda laten zien en was met de veerpont hierheen gekomen. De slechtste dag die je maar kon bedenken. Ze waren helemaal nat geregend en zaten in de keuken van het havengebouw hun kleren te drogen. Daar hebben we thee gezet en hebben gezellig met ze zitten kletsen. Over toeval gesproken..... We hopen ze deze zomer nog een keer te ontmoeten als we weer terug zijn op de Höga kuste. Telefoonnummers zijn uitgewisseld.

Verder zijn we niet van de boot afgeweest. O ja, wel weer een borrel op de Pollux natuurlijk. Die gaan we straks echt missen, want dat geeft toch wel een stuk gezelligheid. De verwachting is wel dat met een dag of 10, na midsummer er wat meer boten op het water komen.
Er is vandaag 1 Zweeds bootje binnengekomen met 3 jongens erop. Daar was alles nat aan boord, dus hebben ze de keuken ingepikt. Daar kan de verwarming aan en alles kan daar drogen. Ze gaan daar ook slapen.

Katja en haar moeder
Ant en Hein

regen en mist

Dinsdag 13 juni 2017

Wat een prachtige dag. We werden wakker met zon. Alles ziet er gelijk een stuk vrolijker uit. De temperatuur is veel beter en alles kon gelucht worden. Afscheid genomen van de Pollux. Daarna een wandeling gemaakt. Even in de kapel geweest en in het museum. Van beiden hangt de sleutel naast de deur en deze moet je zelf van het slot halen. Jan is terug aan boord gegaan en ik heb een lange rondwandeling gemaakt. Vooral Storviken is mooi. Een groot veld meet klapperstenen. Af en toe was het pad een waterstroom, en moet je even je weg zoeken naast het pad. Er is natuurlijk zoveel water gevallen, dat moet nog allemaal afgevoerd worden. Vanmiddag ben ik met Jan ook nog even naar Storviken geweest. Je gaat er automatisch naar mooie stenen zoeken, van die mooie gladde ronde stenen. We konden het niet laten om er een aantal mee te nemen.

Vanmiddag heeft Jan de sauna opgestookt, en heel verrassend, hij ging er zelfs in. Heerlijke saunamiddag gehad. Je kon vanuit de sauna zo het koude water in en daarna heerlijk op het bankje voor de sauna in de zon zitten.

Vanavond kwam de Morwennol binnen van Jill en Neal uit Engeland. We hebben dus geen privéhaven meer. anavond hebben zij koffie bij ons gedronken. Zij zijn vertrokken vanaf Fehmarn en zeilen hier al vanaf half mei. Dat was echt te vroeg, de meeste havens waren nog niet eens openen en pontons of boeien lagen er vaak nog niet. En toen waren er nog minder boten dan nu.

Het is een prachtige avond, windstil weer, glad water en prachtige zon. Wel helder en het koelt flink af.
kapel

Jan

Woensdag 14 juni 2017

Trysunda-Patholmsviken Afgelegde afstand: 58nm Wind: NW3, ZO 3, ZW3

We begonnen vanmorgen met NW3. Liepen zo'n 5 knopen. Rond elven viel de wind weg, en moesten we de zeilen strijken. Spelletje yatzee gespeeld. We voeren vlakbij het licht Bonden, langs een piepklein eilandje, Lördagshällan, waar enorm veel zeehonden op lagen en rondom zwommen. Je hoorde aan het gehuil dat ze er zaten. Je kon het eiland ook goed ruiken, zwaar bemest waarschijnlijk. Daarna kwam de wind terug uit het zuidoosten. We hebben echt een paar uur als een speer gezeild. Met een windhoek van 40 graden en geen golven liep het fantastisch. Daarna draaide de wind te veel achterlijk en nam ook te veel af, dus moest de motor weer gestart worden. De hele dag 2 zeilboten gezien op een verder lege zee. Er was een hele felle zon  en omdat we met de wind meevoeren, werd het zelfs behoorlijk warm. Patholmsviken is een goeie beschutte haven met goeie faciliteiten. Maar ligt in een erg industriële omgeving en oogt daardoor ongezellig.  Voor ons even een doorgangshaven naar het noorden. Rond vijven waren we er we hebben gelijk weer voor een paar dagen boodschappen gedaan. Vanavond cobb gestart en zelfs buiten gegeten. Er liggen vanavond 3 passanten in de haven, een Engelse trimaran, een Zweed en wij.
1e keer buiten eten

Donderdag 15 juni 2017
Patholmsviken-Ratan Afgelegde afstand: 30nm Wind: geen
Onvoorstelbaar hoe blak de zee kan zijn. We hadden helemaal geen wind. We wilden 60 mijl doen, maar na 30 mijl op de motor waren we het zat en zijn we naar Ratan gegaan. Bij het binnenvaren, zagen we 2 kraanvogels vliegen. We hebben een heel mooi plekje, oude loskade met prachtig uitzicht en goeie voorzieningen. Er staan ook wat campers, op weg naar de Noordkaap. De enige andere passant, de engelse trimaran kwam 3 uur later binnen en had genoeg wind gehad: 14-18 knopen. Wij zijn dus te vroeg weggegaan. Maar ja, we wilden ook een flink eind varen.
Vanmiddag wandeling gemaakt naar restaurant waarin een museum over de omgeving. Er is nogal wat geschiedenis in dit dorp, er is ooit een oorlog met Rusland geweest en dit dorp heeft toen aardig op zijn donder gekregen van de Russen.

Emmy in museum Ratan

Vrijdag 16 juni 2017
Ratan-Bjuröklubb Afgelegde afstand: 39nm Wind:Z3
Na een uurtje varen konden de zeilen gehesen worden. We hadden de Engelse trimaran Aethelflaed een mijl of 5 achter ons, en halverwege de dag haalden ze ons in. Zij met halfwinder, wij met spi. Helaas zakte de wind op een gegeven moment in en werd echt achterlijk,dus toen moest de motor weer gestart worden. Weer een lege zee, maar 1 vrachtschip gezien. We waren dus blij dat we de hele dag de trimaran in het zicht hadden. We wilden naar de haven, eersteven verkennen. Het haventje bleek wel heel klein en lastig aan te varen te zijn. En diepgang liep hard terug. Even verderop lag een ankerboei en daar zijn we op gaan liggen. Helaas konden we dus niet aan de wal komen. Morgen nog 1 lang stuk, dan pompen we de rubberboot weer op.
Zonsondergang: ca. 23.15 uur en opgang rond 2.00 uur.

onder spi
Daar komt de Aethelflaed

eindelijk ingehaald...
vastmaken aan SXK-boei

Met dank aan de Aethelflaed

Zaterdag 17 juni 2017
Bjuröklubb-Furuögrund Afgelegde afstand: 28 nm Wind: ZO1
Weer een blakke bedoening. Wel zonnig en warm. Al om 6 uur vertrokken, omdat er vanmiddag buien met onweer voorspeld wordt. Onderweg nog een reddingsboei opgevist. We waren net een spelletje yatzee aan het spelen. Gelukkig kijk ik, ook al is de zee hier leeg, regelmatig even naar voren. Er zat een lang touw aan vast dat op het water dreef, en voor zelfde geld draai je die in de schroef. Om 11 uur lagen we vast en hoorde we onweer over het land trekken.

Wij zijn even naar Byske gefietst, zo'n 5 km verderop. Ik op mijn eigen fiets, Jan op een havenfiets. De havenfiets had een te groot verzet, dus dat viel Jan even tegen. Er was een fietshangbrug over de Byskeälven, een snel stromende rivier. Op terugweg wat regen, maar het begon pas echt te regenen toen we aan boord stapten. We waren beiden behoorlijk moe, dus hebben een uurtje of 2 geslapen. Toen was het weer opgeknapt en hebben we een rondje gelopen. We liggen in een oude houthaven. Het hout kwam van de rivier af en werd hier opgevangen en in de grote zagerij verwerkt. Er lagen vroeger veel schepen op de rede en er zijn restanten van kleine doks waar de pramen lagen die het hout naar de schepen bracht. In het restaurant aan de haven hangen mooie foto's van hoe het geweest is. Daar is nu niet veel meer van over. Echte vergane glorie. Het is een prachtig plekje, met mooi uitzicht.
vangst

helemaal alleen

Zondag 18 juni 2017
Furuögrund Wind: W6-7
We moeten nog 80 mijl tot Törehamn, de noordelijkste haven van de Oostzee. Helemaal niet ver meer dus. Maar we hadden beiden een beetje een dip vandaag. Het is mooi weer, maar de wind is enorm vlagerig. Van windkracht 5 met heel veel vlagen tot windkracht 7/8. Het is lastig geschikte havens te vinden. Op papier zijn ze vaak niet duidelijk, diepgang klopt vaak niet en op de kaartplotter staan de meeste havens niet eens getekend. En dan is er hier ook nog niemand. Maar we vinden dat we die laatste 80 mijl toch even moeten volmaken.  We zijn nu bijna bij het noordelijke scherengebied. En wie weet zijn er volgende week wel mensen op het water. We zijn zuidelijk toch meer schepen tegengekomen die deze tocht gingen maken.  Het is dus een combinatie van het onbekende, het onstabiele weer de komende week en de leegte op zee en in de havens.  Er varen hier zelfs geen vissersbootjes.
Al met al toch een fijne dag gehad. Gedouched, boodschappen gedaan in Byske, dus gefietst en heel veel klussen gedaan. Ik heb al het houtwerk van de luiken gelakt, en moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Ik ben namelijk niet zo een lakker. En Jan heeft ook wat klussen gedaan. Verder gewandeld langs de kust, yatzee gespeeld en veel gelezen.
Vanavond restjes eten. Ze hebben hier een magnetron staan, dus dat is lekker makkelijk.