Voor- en nadelen om je boot vast in Denemarken te laten
liggen.
In 2006 besloten wij om onze Victoire 1200 in 2007 naar
Denemarken te varen, daar dan een winter te laten liggen en vervolgens weer
naar huis. Dat is nu dus al weer heel wat jaren geleden. Kortom het bevalt beter dan verwacht. Wat in eerste instantie bedoeld
was om in de twee vakantiejaren daar wat langer (en verder) te kunnen komen
omdat je niet heen weer hoeft te varen heeft er bij ons toe geleid dat wij
eigenlijk niet meer naar Nederland terug willen.
Voordelen:
Geen Duitse bocht tochten. Geen stress, geen haast, geen
risico's.
Een groter vaargebied in de Oostzee. Vier weken in de
Oostzee leidt je makkelijk naar Oslo, Stockholm, de Noorse zuidkust etc.
Als je aan boord komt ben je meteen op vakantie.
Veel meer havens en haventjes, veel makkelijke ankerplekken.
Iedereen spreek Engels, tot het meisje bij de bakker aan
toe.
Via Noord Duitsland makkelijk aan te reizen.
Geen overvolle Hollandse havens meer.
Na invoering van de Euro is Scandinavië (Buiten Noorwegen
dan) geen "dure" bestemming meer.
Geen muggen.
Prachtig zeilwater.
Je boot blijft veel schoner en je dek wordt niet groen.
Nadelen:
Je boot niet meer in het zicht.
Niet ieder weekend varen.
Onderhoud, zeker klein onderhoud vraagt meer planning, en
moet in zgn. vakantietijd gebeuren.
Korte trips met vrienden (bijna) niet meer mogelijk.
Boot moet i.v.m.
waterstandsverschillen in de winter op de kant.
Zorgen over slecht weer als je boot daar ligt.
Wij hebben zelf gekozen voor een haven in de zuidoost hoek
van Jutland. Dichtbij de kleine Belt. Bij onze zoektocht naar een ligplaats
voor de ene bedoelde winter kwamen wij
toevallig uit bij de jachthaven van Augustenborg. Dit is voor ons het geluk
geweest, dit is nl. geen Deens "Knoeihaventje" maar een professioneel
gerunde moderne jachtwerf. Maar in vergelijking met Nederlandse jachthavens
toch gezellig en klein.
Voor Deense begrippen duur, maar voor ons gevoel van
kwaliteit en zekerheid zeker afdoende. De liggelden zijn vergelijkbaar met die
van die in Nederland. De kwaliteit van de werf is goed. Het
winterstallingssysteem is uitstekend. (Roodberg bokken en kraan) 's Winters gaan
de hekken echt dicht. Er zijn ca. 120 ligplaatsen gevuld door 70% Duitsers, 20%
Hollanders en 10% Engelsen. Compleet internationaal, met als voertaal Engels.
Wij varen altijd hele weken. Vanuit Enkhuizen is het ca. 650 km wat wij soms in 5 en
een half uur rijden. Donderdagmiddag om 17.00 weg, eten op de grens bij
Nieuweschans en dan tegen 24.00 aan boord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten