maandag 24 juni 2019

Strömsö-Hank-Turkü-Lillandet-Vallmo

Maandag 24 juni 2019
Strömsö/Flakholmen-Hankö  Afgelegde afstand: 28 nm Wind: W2
We waren net voordat het echt begon te waaien al in Hankö. We wisten dat er veel tegenwind zou komen, dus om 6 uur opgestaan. Kostte wat moeite om het anker schoon te maken, het is hier echte prut. Zonder wind vertrokken, en meer dan een 3 hebben we niet gehad. Nu staat er weer een dikke 5. De route was mooi, tussen de scheren door.
Onderweg nog een probleem dat de windmeter het niet meer deed. Jan kreeg het onderweg niet meer spelend, maar gelukkig lukte het wel toen we in de haven lagen.
We hebben een fijne ligplaats, met de kop op de wind. We zijn de stad ingelopen. Er staan mooie houten huizen. We zijn in de kerk wezen kijken. Vrij modern. En daarna de watertoren in.
Heel luxe met de lift. En dat is maar goed ook, want Jan heeft best moeite om torens te beklimmen, en ik vermoed dat ik een gebroken/gekneusde rib heb, waardoor ik wat minder lucht heb. Het is mooi helder weer, dus het uitzicht was geweldig.
Daarna naar de supermarkt. De prijzen vielen hier erg mee.
Vanaf donderdag wordt er hier erg veel wind voorspeld met wat kleine gaatjes met minder wind, en dat een week lang. In de hoek van Turkü is het ietsje minder, dus we gaan proberen die kant op te komen. Als we daar vast liggen, kunnen we nog wat anders gaan doen.
ochtendgloren

in de lift

Dinsdag 25 juni 2019
Hankö-Turkü afgelegde afstand: 60 nm Wind: W2
Vandaag in een ruk door naar Turkü. Weinig wind. Maar 2 uurtjes kunnen zeilen, toen er even rond de 10 knopen wind stond. Toen we in de haven lagen begon het te spetteren. De voorspelde regen is denk ik iets eerder gekomen. En morgen zou het kunnen meevallen. We liggen op de rivier de Aura, in de stad. Vrij drukke plek, met veel langsvarende bootjes en rondvaartboten. Ook weer eens tussen de palen. Het toiletgebruik is ook heel bijzonder. Onderin de kelder van een flatgebouw. Er zit zelfs een sauna in. Jan heeft voetbal gekeken en ik ben even de sauna ingegaan. Jammer dat er geen ruimte is om even buiten te zitten.
Pikka pukki
De Aura opvaren

Woensdag 26 juni 2019
Turkü Wind: ZZO 4
Vandaag hebben we zo'n 10 km door de stad gelopen en veel gezien. De markt met kleurrijke verse groente, de markthallen met allerlei delicatessen, de orthodoxe kathedraal met veel goud en de Turkü Kathedraal, waar we de mazzel hadden dat een sopraan, begeleid door een pianiste, ging oefenen voor een optreden van die middag.
Daarna naar de kloosterheuvel Luostarinmaki gewandeld. Dit is een verzameling huisjes die nooit aangetast zijn door brand, zoals de rest van de stad wel gebeurd is in 1827. De mensen die hier woonden in de 18e eeuw waren te arm om in de stad een huis te kopen, en hebben hier hun huisjes gebouwd. In de huisjes zitten nu diverse "handwerkers"(klokkemakers, timmermannen, diverse soorten smeden, leerbewerkers), vandaar de naam Handwerkmuseum. Maar vooral de huisjes zijn intrigerend. Houten dakgoten, geen regenpijpen, maar een houten staak waar het water langs naar beneden loopt, en allerlei uit- en aanbouwsels zoals portaaltjes met zitgelegenheid.
Tegen half vier waren we aardig uitgeput weer aan boord. En toen begon het te regenen.
Na het eten nog even de sauna in en daarna lekker moe zitten lezen.
Een mooi stelletje

Luostarinmaki

Donderdag 27 juni 2019
Turkü Wind: NW 7
Vandaag rondje gereden met een Opel Insignia. Zijn naar Naantali gereden omdat we daar niet met onze boot kunnen komen omdat de mast te hoog is. Bij de haven mooie houten huizen en de kloosterkerk bezichtigd. Daarna doorgereden naar Uusikaupunki waar we in een hele oude kerk geweest zijn.
Daarna doorgereden naar Rauma, een stadje dat op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. Er zijn ongeveer 600 houten gebouwen, geschilderd in traditionele pastelstiften. Er werd ook nu druk geschuurd en geschilderd, en het grappige is dat de meeste schilders vrouwen zijn. De huizen zijn allemaal bewoont. En kantklossen is daar de nationale sport. We hebben bij iemand die daar mee bezig was staan kijken. Terug langs de rivier de Aura gereden. Heuvelachtig, graanvelden en wat bomen.
Vanavond Mariëtte en Philippe van de Lyra, een Hallberg 32 aan boord gehad. Zij zijn op weg naar Haparanda. Ze zijn in 10 dagen vanaf Bruinisse naar hier gezeild. Wij kunnen ook flink door zeilen, maar dat doen we ze niet na.
Naantali

kerk Uusikaupunki

Rauma
Jan met vreemde dame

Jan met alweer een vreemde dame

Veel vrouwlijke schilders
Ondeugende kikker

Kantkloster

Vrijdag 28 juni 2019
Turkü Wind: NW 5-6
Nadat we met het pontje naar de overkant geweest zijn, om broodjes te halen, zijn we in de auto gestapt en naar eind van de straat gereden en de schepen van het Maritiem museum bewonderd. We dachten weer in onze auto te stappen, maar dat bleek de auto van een stel mannen te zijn die iets verderop stond. Zij hadden hem niet op slot staan, en wij merkten onze fout op moment van instappen. De enige overeenkomst was dat beide auto's wit waren. Lachen dus. Daarna een rondje om het kasteel gelopen. Mooi en imposant gebouw. In Kuralan Kulämäki een verzameling oude houten schuren en huizen bezocht. En dan hebben we nog rond gereden op de eilanden Ruissalo en Pargas. Daarna de auto ingeleverd en lopend door de stad weer naar de boot gegaan. Het is prachtig weer en bijna weekend, en dat is te merken. Veel terrasjes zitten vol, er is veel scheepvaart door de rondvaartboten, op de restaurantboot tegenover ons is live-muziek, niet om aan te horen. DE haven ligt ook aardig vol.Vakanties beginnen nu ook zo'n beetje.
De haven Turkü

mijn in Pargas

Zaterdag 29 juni 2019
Turkü-Lillandet/Osterviken Afgelegde afstand: 18nm Wind: W4
Toen we uit Turkü wegvoeren, was er een grote brand in de stad. Grote zwarte rookwolken. We hadden veel minder wind dan voorspeld en ZW i.p.v. NW. Kruisen toe het niet meer gind omdat de wind er mee ophield. Uiteindelijk draaide de wind toch wat, nam  toe en konden we weer zeilen/ Mooie baai gevonden, vlakbij de plek waar de ponten aanleggen die van Fagelholmen komen. Luie middag in de zon en vanavond de cobb gestart.

Zondag 30 juni 2019
Lillandet-Vallmo Wind: Z2 afgelegde afstand:6nm
Het is prachtig weer dus we willen nog een dagje voor anker. Vinden een mooie baai vlak bij Nagu. Wel wat huisjes eromheen, maar dat is hier niet anders. Ik ben met de kano naar Nauvo geroeid. Een wat groter dorpje dat vrij centraal in de scheren ligt. Veel kleine winkeltjes, leuk strandje, mooie kerk waar een meisje dwarsfluit zat te spelen en veel eettentjes.
Het was in de zon vrij warm dus ondanks dat de waterthermometer maar 16 graden aanwees, ben ik toch gaan zwemmen. En eigenlijk was het, toen ik eenmaal door was, helemaal niet zo koud. De waterlijn gepoetst. Die was al een hele poos echt groen, al vanaf Estland. En onderwater op de neus zelfs al een klein baardje.
Daarna in de zon opgedroogd. Een van de bewoners van deze baai voer langs en toen ik naar hem zwaaide, keerde hij om. Göran, een man die zoveel te vertellen heeft dat hij bijna over zijn woorden struikelt. Hij heeft een half uurtje aan boord zitten vertellen over zijn familiegeschiedenis. Over de oorlog, waarin de Finse staat een heleboel boeren heeft onteigend. Zijn vader had 6 jaar in de oorlog gevochten, en mocht daarom na de oorlog van de staat kiezen of hij boer wilde worden of visserman. Hij koos voor visserman, en dat is nu het zomerhuis van Göran. Toen Göran 10 was, in 1966, was er veel armoede in Finland, en ging zijn vader met gezin naar Stockholm waar werk was. Daar heeft hij dus op school gezeten en is verloskundige geworden. Hij heeft onder andere een jaar of 20 in de buurt van Örnsköldsvik gewerkt en daarna in Stockholm, waar hij nog steeds woont. Hij is een Zweedstalige Fin, had een Zweedstalige vader en een Finstalige moeder. Hij is getrouwd met Armi, een Finse uit Turkü en daar ook nog woont. Zij komt van een boerderij ergens in het binnenland en had het vroeger veel armer dan Göran die in Het rijker Zweden zat. Haar vader heeft er wel voor gezorgd, dat zijn 3 dochters allemaal een goede opleiding kregen, want de boerderij leverde te weinig op. Zij is afgestudeerd econome en geeft les.
Göran nodigde ons na het biertje aanboorde uit voor een bbq en sauna in zijn huis. Hij pikte ons een half uurtje later op met zijn snelle bootje. De bbq was al gestart en we hebben buien op de veranda gezellig gegeten. Na het eten koffie en thee in het huisje gedronken. Hij woont nu in het huisje van zijn moeder, die verleden jaar is overleden. Er staat nog een huisje, zijn geboortehuis. Hij heeft ons dat huisje ook laten zien. Voor zijn moeder overleed, woonde hij daar zomers met Armi. Dat huisje wil hij nu opknappen.
Na het eten zijn Armi en ik de sauna ingegaan. In Finland is dit, als er onbekenden bij zijn, strikt gescheiden. Jan wil nooit in de sauna, dus de mannen bleven binnen zitten. Armi vertelde dat eigenlijk iedereen wel een sauna heeft. Vroeger baarde de vrouwen op die plek ook hun kinderen. Dat was de plek waar warm water was. Zij is ook in de sauna geboren. Tegenwoordig worden hier alle kinderen in het ziekenhuis geboren. Na de sauna, het was ondertussen 1 uur in de nacht, zijn we teruggebracht door Göran.