maandag 10 juni 2019

Kuressaare-Kuivastu-Dirhami-Tallinn

Maandag 10 juni 2019
Kuressaare ZW4
Gelukkig is de wind vannacht gaan liggen, en was het vandaag een stuk rustiger. We zouden op weg naar een autoverhuurder. De echte havenmeester was er nu, en die vertelde dat hij een auto op de haven heeft staan van de verhuurder waar we naar op weg waren. Dat was dus gemakkelijk. Dus morgen hebben we een auto. Alleen wordt het komende dagen wel regenachtig.
Vandaag de stad en het kasteel gedaan. De stad is geweldig. Zo anders dan wij gewend zijn. En het allerleukst is, dat er geen enkele grote winkelketen is. Het zijn allemaal unieke winkeltjes waarin van alles te ontdekken valt.
Vanmiddag was het kasteel aan de beurt. Daar hebben we de hele middag doorgebracht. Indrukwekkend de geschiedenis met de Duitsers en de Russen. Er zijn diverse tentoonstellingen, met overal Engelse teksten bij.Maar de permanente tentoonstelling is alleen in Russisch en Ests.
Toen we uit het kasteel kwamen begon het weer om te slaan. De zon is weg en het lijkt al regenachtig te worden.
Vanavond kwam er een nieuwe passant in de haven. In alle boeken lees je dat de havenmeester van deze haven iedereen opvangt. We waren gisteren al een beetje teleurgesteld dat dat helemaal niet het geval was. Maar de havenmeester was dus met vakantie, en gisteren hadden we een invaller.

Dinsdag 11 jun 2019
Kuressaare Wind: ONO 3-5
Rond 10 uur zaten we in onze Kia Rio. Er was best wat regen voorspeld, maar we hebben het bijna de hele dag droog gehouden. We zijn helemaal naar de zuidwestpunt gereden, naar Sõrve Vuurtoren. De vuurtoren is van 1960. Uitzicht boven was prachtig. Daarna naar het museum waar o.a. alle vuurtorens van Estland stonden uitgestald op een landkaart.
Via de oostkant heengereden, dus via de westkant weer naar het noorden. Dit was voornamelijk dirtroad. De rode auto is niet rood meer. Doorgereden tot Kihelkonna, waar we nog een kerk met apparte klokketoren bezocht hebben. Onderweg zijn er heel veel herinneringsmonumenten, Duits, Russisch, Ests. Ze hebben hier hele grappige bushokjes. Een aantal zelfs met gordijntjes. In de bushokjes zitten de brievenbussen van de bewoners uit de omgeving.
We hebben Mihkli Boerderijmuseum  bezocht. Deze boerderij bestaat uit een aantal gebouwen, welke tot 1959 in gebruik waren. De boer verloor zijn beide zoons tijdens de oorlog en had geen opvolgers. Hij heeft de boerderij aan de staat of de gemeente geschonken. Toen is het museum geworden, en de boer was de 1e werknemer tot zijn dood 1969. Er is weinig veranderd al die tijd. Grappig is dat je zo het terrein oploopt. Bij de kassa zat niemand, maar hangt een briefje dat als je museum verlaat, ajb je ticket wilt betalen. Toen we in het museum liepen, ging er iemand achter de kassa zitten, en bij het verlaten van museum konden we betalen.
Rond vijven reden we haventerrein op, en begon het te onweren en regenen. Kwamen we nog net nat aan boord. Tot een uur of 9 heeft het behoorlijk geregend.
Russisch monument

en nog een

Woensdag 12 juni 2019
KuressaareWind: NO 5
Vandaag weer op pad met de auto. Deze keer naar noordoosten tot aan Muhu. Het was het de hele dag stralend mooi weer en behoorlijk warm. Wel veel wind, vooral vanavond van bijna niets naar windkracht 6 tot 7. Heel vlagerig, en dat wordt naar de nacht toe nog erger. We liggen met de wind schuin op kop, en de boot maakt af en toe een behoorlijke haal.
Veel bezienswaardigheden bezocht. kratermeer in Kaali, diverse kerken, Jööri museum, het prachtige vissersdorpje Koguva. Bijna alle kerken zijn in zeer slechte staat. Vaak wel een nieuw dak, maar de fundering heel slecht en pleisterwerk valt er gewoon af. Vooral kerk in Valjala was een triest gezicht, zelfs groen uitgeslagen aan de binnenkant. Er wordt wel overal hard gewerkt om de kerken op te knappen. Onderweg veel kolchozen, allemaal op instorten. Naast hele mooie dorpjes zoals Koguva, armoedige flatgebouwen uit Russische tijdperk.Veel vrouwen, die een uitstalling hebben met zelfgemaakte producten uit hun streek. Je kan daar niet voorbij lopen zonder iets te kopen. Ze willen zo graag verkopen. Communiceren gaat vaak moeilijk, Engels spreken ze niet of heel gebrekkig. .
We stopte net over de dijk naar Muhu om even een bord te lezen. Jan had de pest in, want toen ik uitstapte, vloog er een bij naar binnen. Maar toen hij uitstapte vlogen er minstens 30 bijen naar binnen. Toen hadden we een probleem. Hoe kom je in de auto zonder gestoken te worden. Die bijen vonden het rode autootje erg leuk en er kwamen er steeds meer. Alle ramen open gezet en auto gestart. Hielp niets. Toen heel voorzichtig erin gaan zitten, en gaan rijden, ondertussen met een blaadje proberen alle bijen eruit te wapperen. Toen we van de plek weg waren weer gestopt, om de rest van de bijen proberen weg te krijgen. Alle spullen eruit gegooid en wapperen maar. Toen waren we er eindelijk vanaf.
Aan eind van de rit de auto schoongespoten. Vanavond uit eten in restaurant in de haven. Jan heeft eland genomen. Hij was onder de indruk.
Kratermeer Kaali
houtvoorraad, en wordt veel hout verstookt

trieste kerk Valjala
zelfs van binnen groen uitgeslagen

veel kleine moestuintjes bij de huizen
typische schommel voor hier

eland eten in de "Hafen"

Donderdag 13 juni 2019
Kuressaare Wind: OZO 4-6
Vandaag een lui dagje. Nog een dag rare wind en dan krijgen we weer een gaatje van een dag of 3. Waarschijnlijk genoeg om in Tallinn te komen(ca. 130nm). Vandaag afwisselend windkracht 3 tot   bijna 7 en dat de hele dag door. De zon schijnt, maar de RV is heel hoog en daardoor voelt het heel benauwd aan. Niet zo gek dus dat het even na 3 uur behoorlijk betrok en even later de hel losbrak. Gigantisch onweer, bakken met water en heel veel wind. En pikdonker. Na een uur of 2 was het over en was de wind ZW geworden, en niet zo hard meer.
Hopelijk is het morgen wat stabieler weer en normalere wind.

Vrijdag 14 juni 2019
Kuressaare-Kuivastu Wind: NW4 Afgelegde afstand: 49nm
Vandaag een zeedag. Vanmorgen wat mistig en daardoor vrij fris. Halverwege kregen we er een paar uur zon bij en tegen de tijd dat we in de haven kwamen was het weer bewolkt. We hebben ons diverse keren moeten omkleden, van termo naar korte broek en weer warme kleding. De Golf van Riga is heel groot, maar ook heel leeg. Gedurende de dag 1 werkboot tegengekomen en 2 zeilboten.
De havenmeester stond ons al op te wachten.Hij had ons gevolgd op de AIS.
De Estse vlag hangt half stok, het is herdenkingsdag. De Russen hebben in 1941 10000 Esten meegenomen toen de Duitsers kwamen.
De havenmeester vertelde dat Maarten straks wel bij ons langs zal komen, een Nederlander die hier ligt met de Jan van Gent. En ja hoor, 5 minuten later staat Maarten van Gent voor onze boot. De van oorsprong Rotterdammer woont hier en is basketbalcoacht geweest in o.a. Nederland, Belgie en Estland.
De haven waar we nu liggen, is een typisch Estse haven. Een nieuwe haven, gebouwd tegen de veerponthaven, een luxe toiletgebouw, met sauna, winkeltje en verder niets. Weinig sfeer dus, maar goeie parkeerplek.

Zaterdag 15 juni 2019
Kuivastu-Dirhami Afgelegde afstand: 47 nm  Wind: W5-4
We dachten dat er vandaag te weinig wind zou staan om te zeilen. Vanmorgen was het wat nevelig en stond er niet veel wind. Maar na een uurtje begon het stevig te waaien. Tot 20 knopen aan toe. Met rif en kluiver denderde we er lekker door, maar we verbaasden ons wel een beetje over de windvoorspelling. Maar toen we tussen Vormsi en  het vaste land kwamen, viel de wind bijna weg. Dit was ook net een stuk waar je de tonnen redelijk strikt moest volgen, dus zeilen gestreken en op de motor verder. Voorbij dit eiland nog een stukje recht in de wind en de toen konden we weer zeilen. Met 14 knopen wind liep het fantastisch. Dirhami had best een spannende aanloop. Lager wal en de rode tonnen lagen er niet. Tussen 2 hopen stenen door, en we waren in de haven, waar de havenmeester al weer klaar stond om ons op te vangen. Het is weekend, en we zijn vandaag zowaar een aantal zeilschepen tegen gekomen (5). Ook in de haven is wat reuring met kleine motorbootjes en we liggen hier zelfs met een aantal passanten. Er is een restaurant aan dehaven waar het aardig druk is. Het is natuurlijk ook weekend, en echt fantastisch mooi weer. Veel fietsers hebben deze haven als einddoel. We liggen praktisch aan het strand met veel bos eromheen.
Mooi plekje.
de zon doet zijn best
grote veerponten

eiland met toren
veel strand

zo liggen we
 tijdens eten voetbal kijken

grote steen
en heel veel kleine stenen

er wordt hier blijkbaar veel gedronken: grote "klaas"bak
Zondag 16 juni 2019
Dirhami-Tallinn Afgelegde afstand: 47nm Wind: 0
Vandaag was er echt geen wind, maar wel heerlijk weer. Ik was zo een goed boek aan het lezen, dat de tijd ook zo voorbij was.  "Een klein leven" van Hanya Yanagihara. Ben er zwaar van onder de indruk en moet er nog een beetje van bijkomen.
Vlak bij Tallinn was het enorm druk. Zondag en mooi weer brengt veel watersporters op het water. Het strand was helemaal vol. We liggen 6 km van de stad af, in Pirita-top-haven. En daar is helemaal niets top aan. Wat een oude zooi. Het is een voormalige Olympische haven, gebouwd voor de spelen van 1980. Daarna is er weinig meer aan gedaan. We kwamen binnen varen, en het was absoluut onduidelijk waar de gasthaven was. Lagen we dus verkeerd. Toen naar de gasthaven, lagen we op een plek waar de sterntjes nesten hebben, dus werd je flink aangevallen. Nogmaals verhaald, en toen lagen we eindelijk op de juiste plek. De havenmeester zit in een klein hokje. Heeft geen enkele informatie over de stad. De toiletten zijn niet om aan te zien en de douches niet te vinden, en blijken later bij het restaurant te zitten. En dat alles zit ook nog heel ver weg van onze ligplaats.Wat een verschil met de havens die we afgelopen week hebben bezocht, die allemaal heel nieuw en gastvrij zijn.
haven uit tussen de stenen door