maandag 1 juli 2019

Vallmo-Nagu-Parattula-Isokari-Lappo

maandag 1 juli 2019
Vallmo-Nagu Afgelegde afstand 2 nm Wind: ZW4
We zaten in dubio wat we gaan doen. Komende dagen wordt er veel wind voorspeld. Zijn naar Nagu gegaan toen de wind wat inzakte, want vannacht stond er ook al behoorlijke wind. Gelukkig lagen we lekker beschut, dus echt last hadden we er niet van. Maar het is ook geen weer om naar een klein eilandje te varen.
In Nagu langs de diverse stalletjes gewandeld en in de kerk geweest. Toen we op anker lagen, kleine schoonmaakactie gehouden. Vanavond even de sauna in. En nu afwachten hoe hard het gaat waaien.
ankerplek Vallmo
klokketoren

poort kerk
kerk Nagu

Nagu
haven Nagu

Dinsdag 2 juli 2019
Nagu Wind: WNW5-6
Vanmorgen de Westerholmen wandeling gemaakt, vernoemd naar een kunstenaar hier uit de buurt. Bossbessen geplukt, de Jitukastberget beklommen, waarop een graf uit de bronzen tijdperk. Vanmiddag begon de wind aardig door te zetten. Ik zou net gaan fietsen, toen Göran aan kwam lopen. Hij kwam even een biertje drinken en nodigde ons uit om naar Seili(Själö) te varen. Om 18 uur kwam hij ons oppikken en gingen we met een rotvaart tussen de eilanden door naar Seili. Op dit eiland leefde in de 17e en 18e eeuw leprozen en daarna werd het een gesticht. Er staat een oude houten kerk die 2 ingangen heeft, een voor de leprozen, en de ander voor de gewone mensen. Op het kerkhof liggen veel mensen die Hollander heten. Niet allemaal meer op deze manier geschreven, sommige ver-Finst: Hallante, of iets meer Zweeds: Holländer.
Na de wandeling nog even koffie gedronken in het café dat in het voormalige sanatorium gevestigd is. Er is nog een oorspronkelijke cel uit die tijd en er hangen oude foto's. Morgen waait het hier nog steeds hard, dus Göran heeft al weer nieuwe plannen. Na de tocht natuurlijk nog even de sauna in. Daarna ging het hier even heel hard waaien, meer uit het noorden. We krijgen een beetje deining in de haven. Hopelijk neemt het vannacht een beetje af.
de wandeling

Göran gaat naar huis

Woensdag 3 juli 2019
Nagu Wind: NW5
Rond enen vannacht zakte de wind er uiten werd het rustiger. We zijn om 12 uur door Göran en Armi opgepikt en hebben geluncht in een restaurantje in de buurt. Zalm met aardappels en sla en een toetje. Daarna zijn we naar  het eiland Kirjais gereden. Hier staat een gebouw, dat ooit een expirimentele windmolen geweest is. De "wieken" zijn er echter afgewaaid. Binnen staan heel veel boeken en kan je boeken brengen en meenemen. Een speciale bibliotheek dus waar je ook heel fijn kan zitten lezen.
We zijn daarna via een andere weg weer terug gereden naar de haven. Jan is aan boord gebleven en ik heb de wandeling naar de Jungfru labyrint gemaakt, cirkels van stenen op een berg. Niemand weet wat de functie hier van is. Hebben vissers dit gemaakt, omdat ze zich vervelen, of jonge vrouwen van de vissermannen, terwijl ze uitkijken of hun vriendje al weer op weg naar huis is.
Om 18 uur hadden we met Göran en Armi afgesproken in de kerk om een kamerconcert te bezoeken. We hadden een goeie binnenkomer, de hele 1e cellosuite van Bach. Jan helemaal blij. Het Armeense  duo, Aram Talalyan/cello en Julietta Vandanyan/piano was heel erg goed. Drie kwartier voor het optreden was de cello nog zoek, na een optreden in Rusland. Ook niet alle muziek was aangekomen, dus werd er een iets afwijkend programma gespeeld. Tussendoor 20 minuten pauze. Buiten stond er een marktkraampje, en omdat Jan en ik nog niet gegeten hadden, hebben we de over heerlijke zalmtaart(smörretorte) genomen. Na de pauze werden er Armeense stukken gespeeld, veelal te maken met de geschiedenis van Armenië. Veel van de nummers waren door de vader van Talalyan bewerkt.
Wij zijn daarna weer naar de boot gegaan. Göran had gevraagd of we mee wilden gaan naar een Brygedansavond, dansen in de buitenlucht. Maar Jan wil graag voetbal kijken en wij kunnen niet dansen. Armi vond het vreemd dat we zulke avonden in Nederland niet kennen, en ook dat we niet kunnen dansen.
We hebben afscheid van elkaar genomen, en hopen dat ze ons snel komen bezoeken in Nederland. Hele gastvrije mensen die ons een bijzondere tijd bezorgd hebben in de archipel.
Armi en Göran, thank you for your hospitality and the special time that you spent with us. You learnt us a lot about how it is to live in the Archiplago and about the history of Finland. Thank you for everything!
aanleggen in Nagu
Jan, Göran en Armi

Bibliotheek
Bieb in de oorspronkelijke molen

Jungfru dansen
eekhoorn

Aram Talalyan en Julietta Vandanyan

Donderdag 4 juli 2019
Nagu-Parattula Afgelegde afstand: 28nm Wind: ZW4
Hadden plan om naar de eilanden in het zuiden te gaan, maar behalve vandaag, zit de wind de komende dagen in de noordhoek. Dus is het beter om naar het noorden te gaan, en komende week weer af te zakken naar het zuiden. Vandaag vlagerige wind. Op land zag je buien ontstaan, wij hadden de hele dag zon. Parattula is een heel beschut haventje. Dat is fijn omdat het vannacht hard gaat waaien, en morgen ook nog de hele dag lijkt te gaan regenen. Het ziet er dus naar uit dat we hier weer minstens 1 dag geparkeerd liggen, maar ook daar raken we aan gewend.
Er zijn hier wat leuke winkeltjes, er is natuurlijk een sauna, restaurantje met live muziek, soort midgetgolf en wat wandelingen.

baken met roofvogelnest

we liggen weer geparkeerd

vrijdag 5 juli 2019
Parattula Wind: NE-E 6
Ondanks de wind heerlijk geslapen. Deze haven is zo beschut, dat het er amper waait. En we hebben tot 10.30 uur geslapen. Vanmorgen was het nog zonnig. Dus snel nog even een wandeling gemaakt. Vanmiddag onweer en kwam de regen met bakken uit de hemel vallen. Mooie middag om een boek te lezen. Rond zessen klaarde het weer op, zodat we uit onze hut konden komen om de havenmeester te betalen.
nog mooi weer
de gemeente waarwezijn

buien naderen

23.00 uur

Zaterdag 6 juli 2019
Parattula-Isokari Afgelegde afstand:19 nm Wind: NW4
Vandaag toch nog een stukje noord gegaan, want Isokari wilden we nog graag zien. Tegen de wind in, dus niet gezeild. We waren er al rond twaalven, dus hadden mooi de tijd om te wandelen. Het haventje was nog kleiner dan we verwacht hadden, maar er lagen maar 2 bootjes. Het is een geweldig mooie eiland, een echte buitenscheer. We zijn naar de vuurtoren gewandeld en daarna over de rotsen langs het water. Veel kleine rotsmeertjes en heel veel prachtige bloemen.
Op de kade waar wij aan liggen loopt een jonge meeuw. De ouders proberen dit jong te beschermen, en toen we terug aan boord wilde stappen, werd ik in een eer onder gescheten. Wat een vieze lucht. Er is hier geen water, elektriciteit of douche dus er zat niets anders op dan in het water te springen en daar mijn haar te wassen. Daarna nog even spoelen met de buitendouche.
De hele haven zit vol met alkjes. Die zijn leuk en een beetje stuntelig. Als ze aangevallen worden door een meeuw laten ze zich als een baksteen in het water vallen. Het is vandaag behoorlijk koud. Niet warmer dan een graad of 13. In de zon wel wat beter, maar we moeten nu toch echt weer wat warmere kleren aan.
onderweg
mooi bootje

de ahven
een van de vele rotsmeerjes

vlinder

en nog veel meer alkjes

Zondag 7 juli 2019
Isokari-Lappo Afgelegde afstand: 28 nm Wind: NW1
En dan zitten we ineens op Åland. Vanmorgen vroeg vertrokken, want er werd regen voorspeld. Zijn we naar het noorden gevaren om langzaam terug te wapperen, is er geen wind. Maar mooi was het wel, zonnetje en blak.  Tanken in Lappo wilde niet lukken, te ondiep. Lappo is een heel lief haventje. De havenmeester is behoorlijk creatief en maakt de mooiste dingen. Met als gevolg een propvol havenkantoor. Er staan wat houten gebouwtjes en bootshuizen om de haven. In een daarvan is het Skårgårdmuseum gevestigd met veel bootjes van diverse eilanden. Daarna heb ik rondje eiland gefietst. Toen ik terug kwam was de zon weg en begon het een beetje te spetteren.
We hebben hier wel Wifi, maar TV kijken lukt hier om de een of andere reden weer niet. Jan wil graag de finale Amerkia-Nederland vrouwenvoetbal kijken, maar zal dus zijn eigen mb's moeten aanspreken.
rustende alkjes
mooie lucht

creatieve havenmeester
in museum

oude postboot
museum

cairns
zo kan het ook

1. Op ölands dus een bord met tekst, dat ik begrijp.