maandag 3 juni 2019

3 juni t/m 9 juni 2019

Maandag 3 juni 2019
Kalmar-Paskallavik Afstand: 36 nm  Wind: Z5
Wat heerlijk wakker worden met zon en temperatuur. We dachten even om te blijven liggen. Jan is niet zo lekker en Olands noordelijk punt had een windvoorspelling van ZO7. Maar aan de andere kant, het is wel fijn om zeilend de Kalmar Sund door te komen. Morgen staat er waarschijnlijk te weinig wind. Dus lekker op alleen de kluiver naar het noorden gezeild. Voor het eerst in korte broek en blote voeten. Halverwege begonnen de wolken zich wel op te bouwen, wat bij mij altijd lichte paniek veroorzaakt. Tot na de fabriek  kunnen zeilen. Laatste 3 mijl, toen we de motor gestart hadden, omdat de wind compleet wegviel, draaide de wind ineens naar noordoost en hadden we zo weer 15 knopen wind over dek. We zijn de enige passant in Paskallavik. Na het eten kwam er een gigantische rolwolk over met een dik onweer, veel wind regen en hagel. Daarna werd het heel rustig en compleet windstil.
lekker lui

met hagel
Dinsdag 4 juni 2019
Paskallavik-Strüpö/Mjölkhamnsflagen Afgelegde afstand: 26 nm wind:ZZO1
Mooi wakker worden. Windstil en een beetje mistig op het water. Zeilen zat er helaas niet in. Maar het was wel mooi, die blakke zee. Er was bijna geen horizon. Eindelijk weer eens voor anker: mooie baai bij Strüpö. Kano opgepompt en Strüpö rond geroeid. Mooi helder water met veel visjes. Alles staat in bloei, heel kleurrijk allemaal. En het is hier doodstil. Je hoort alleen maar vogels. Vanavond cobb gestart en buiten gegeten.

uitzicht op haven
uitzicht vanuit boot

doorgangetje
bla jungfru

Strupo rund
Woensdag 5 juni 2019
Strüpö-Visby Afgelegde afstand: 51 nm Wind: ZO 1
We werden wakker in een mooie stille wereld. De eerste 25 mijl op het water was dit ook nog zo. Helemaal blak. En daarna kwam er af en toe een rimpeltje. Al met al maar een uurtje kunnen zeilen. We hadden op meer gehoopt. Visby blijft toch wel een van de mooiste Scandinavische steden. Vooral nu met dat heerlijk zomerse weer. Het was hier vandaag 25C.
grote blakte
Visby bereikt

Donderdag  6 juni 2019
Visby
Vlaggendag in Zweden. Een feestdag waarbij iedereen vrij heeft. Nou is dit toeristisch genoeg, dus zijn er wel veel winkeltjes open. De watersportwinkel zit helaas niet meer op het haventerrein. Maar gelukkig mag je de havenauto 1 uur per dag vrij gebruiken. Dus hebben we van het gele wrak gebruik gemaakt. Helaas was de winkel wel gesloten op Vlaggendag. En we hoorden ook al dat ze eer helemaal mee gaan stoppen, dus dan is er geen watersportwinkel meer op Gotland.
Vanmiddag hebben we flinke wandeling door de stad gemaakt. Het is wel even wennen, die hitte. Vanavond aan boord gezeten bij Jos en Lilian van de Twilight Zone. Jos heeft een hele serie kaarten gekocht van het noorden, en had een hele goeie overzeiler voor ons voor Estland.

Feestdag, dus hebben ze vrij
lekker dicht bij toiletten

gratis auto
mooie stad

Vrijdag 7 juni 2019
Visby-Fårösund   Afgelegde afstand: 39 nm Wind: ZO 4
Met de auto van de haven naar de watersportwinkel geweest(zonder resultaat) en boodschappen gedaan. Het is vandaag feestdag voor eindexamenkandidaten. Af en toe horen we al toeterende auto’s en gillende scholieren. Achter de haven staan al minstens 20 trekkers met platte wagens erachter, en aggregaat voorop. Ik denk dat wij ons gelukkig mogen prijzen dat we vandaag vertrekken, dat wordt vast een zeer lawaaiig weekend in Visby.
Op de genua richting noord. Na half uurtje gereefd grootzeil erbij. Maar rif kon er bijna gelijk al weer uit met wind variërend van 2 tot 10 knopen. Toen het ook nog van diverse richtingen kwam, hebben we de motor maar gestart. Na een uurtje kregen we echte wind, 10 tot 25 knopen ruime wind. Toen het te hard werd hebben we kluiver weggehaald, en liepen we nog steeds 7 knopen. Omdat we erg dicht tegen de kust aan voeren, varieerde de wind zo erg, evenals  de temperatuur. Vlak bij land was het erg warm, maar als je langs een inham voer, was het behoorlijk koeler. Laatste 4 mijl naar de haven tegen de wind in op de motor. Hier was het ook behoorlijk heiig, dus vochtig en tegen de wind in dus vest moest wel aan. De haven stelt werkelijk niets voor. Weinig plek ook. We liggen er met 1 Hollander en een Duitser.
trekkers verzamelen
voor geslaagde scholieren

Haven Fårösund
leuk schuurtje

Zaterdag 8 juni/zondag 9 juni 2019
Fårösund-Kuressare Afgelegde afstand: 128 nm Wind: ZO4->ZW5
Twijfel om vanmiddaag rond 4 uur te vertrekken, of toch eerder om de harde wind voor te zijn. Het werd 11 uur. Uurtje op de motor de Sund uit en eerste stuk was te hoog. Maar al snel konden we zeilen hijsen en hoog aan de wind naar het oosten zeilen. Tussendoor motor nog 2x uurtje gedraaid, maar verder prachtig gezeild. Halverwege ruimde de wind van ZO naar ZW. Hele tocht niet meer dan 15 knopen wind. Vlak water, gangetje van 5-6 knopen, in jet zonnetje. Luxe zeilen dus. Voordat het donker werd, rif getrokken in grootzeil en kluiver. Middernacht kregen we wat regen. Rond 2 uur toen we bij de aanloopton van de golf van Riga waren aangekomen werd het wat ruiger, en te ruim. De golven zorgde ervoor dat de zeilen niet meer vol bleven staan. Motor bijgezet. Om 3 uur was het al weer licht. Weer alle zeilen er bij kunnen trekken. Vanaf de ingang van de golf van Riga, de zgn. Irbenstraat, werden de golven steeds vervelender.Wind nam toe tot 20 knopen. Nog 30 mijl tot Kuressaare. Wat een vervelend water. We hadden windkracht 5 en dan staat er een hele vervelende golfslag. De haven wordt bereikt via een 3 km lange ondiepe geul, met diepte van 2.50 m. Maar 2.30 m hebben we ook gezien. Als ze de geul uitdiepen, gooien ze slib naast de geul, dus daar is het heel ondiep. En bij het doorvaren, allemaal vogels in paniek. Heel veel nestelende meeuwen.
In de haven konden we maar aan 1 steiger liggen, met de kont in de wind.
Na bezoek aan de havenmeester, zijn we naar bed gegaan. Er was zeilles in de haven. We lagen net in bed, toe er een laser tegen onze boot aan knalde. Niet fijn als je in bed ligt. Gelukkig geen echte schade.
Daarna weer bed in en een paar uurtjes geslapen. We liggen op 1 achterboei, en het gaat steeds harder waaien. De achterlijn staat snaarstrak. En vanavond gaat het nog harder waaien. Toen ik terug kwam van een wandeling, trof ik Jan al een beetje ongerust aan. Maar ik had op het strand gezien dat het water hier 23 graden is, dus heb de lijn zwemmend naar een extra boei gebracht. Liggen gelijk veel prettiger. En het water is echt warm. In Zweden is het altijd heel koud, dus waarom het hier zo warm is begrijp ik niet helemaal.
In de Sund
even uitrusten

En daar moeten wij tussendoor