10 augustus t/m 16 augustus 2025
Påskallavik-Kristianopel-Sandhamn-Ornö-Agersö-Thurø Bund-Svendborg
Zondag 10 augustus 2025
Påskallavik-Kistianopel Afgelegde afstand: 63nm Wind WNW4-6
We worden al om vijf uur wakker — een uur eerder dan gepland, omdat we een boot horen vertrekken. Geen punt, want het levert iets bijzonders op: de hele haven zit vol zwaluwen. Ze fladderen druk rond en gebruiken ook onze boot als rustplaats. Een prachtig gezicht, zo in alle vroegte.
Niet veel later gooien we los. De motor kan al snel uit, en we slingeren al zeilend tussen de eilanden door richting open water. Met vol grootzeil en de keerfok zeilen we in een mooie, ontspannen vaart tot aan de brug van Kalmar.
Na de brug wordt het een ander verhaal. De wind wordt vlagerig en onvoorspelbaar. We zetten een rif in het grootzeil, maar de wind blijft toenemen tot een stevige kracht 6. Op een gegeven moment is het gewoon niet leuk meer. We rollen de keerfok in, maar zonder voorzeil verliezen we veel snelheid. Uiteindelijk zetten we een klein puntje genua, en daarmee loopt de boot weer prima. Het is duidelijk dat we het tuig van deze boot nog beter moeten leren kennen.
De tocht wordt zwaar: continu wisselende omstandigheden — het ene moment windkracht 4, dan weer ineens 6 of meer. We zijn dan ook opgelucht als we voor de haven van Kristianopel het anker kunnen laten vallen. Even op adem komen.
Hier, net buiten de haven, ligt het rustig. Na het eten zakt de wind verder weg. We genieten van een prachtige vollemaan-opkomst, die het water zacht verlicht. Voor ons ligt een Duitse boot ook voor anker, met een opvallend ankerlicht: een knipperend flitslicht. Heel vreemd.
’s Avonds spelen we Yahtzee. We zijn net aan een nieuw spel begonnen. Gisteravond sloot Jan het vorige spel — begonnen op 14 juni 2024 — winnend af, met maar liefst 1000 punten verschil. Tijd voor revanche!
![]() |
Zwaluw invasie |
![]() |
Voor de brug was het nog leuk zeilen |
![]() |
Knakworsten met mosterd na een enerverende zeiltocht |
![]() |
Voor anker met volle maan |
Maandag 11 augustus 2025
Kristianopel-Sandhamn Afgelegde afstand:14nm Wind: W4-5
We vertrekken op tijd, want rond elf uur zal de wind naar het zuidwesten draaien. Door vroeg weg te gaan kunnen we nog zonder te kruisen Sandhamn bereiken. En het pakt goed uit — het is een prachtige zeildag.
Voor tien uur liggen we al in de haven. Het is er behoorlijk druk, maar precies op het juiste moment wordt er een mooie plek aan de kade voor ons vrijgemaakt. Perfect!
Ik spring op een havenfiets om broodjes te halen, en niet veel later genieten we van een lekkere lunch aan boord.
’s Middags stappen we opnieuw op de fiets, dit keer richting Torhamn, een klein haventje iets verderop. Daarna maken we een rondje door het natuurgebied Torhamns Udde. We verwonderen ons over al die stenen die hier her en der liggen.
De rest van de middag doen we rustig aan. We wandelen nog een rondje haven. Gewoon een fijne, relaxte dag op een mooie plek.
De weersvoorspelling ziet er nog steeds goed uit voor woensdag: oostenwind. Dan kunnen weer mijlen maken
![]() |
El fiets |
![]() |
Havenfiets |
![]() |
Bloeiende hei |
Dinsdag 12 augustus 2025
Sandhamn-Ornö (N56°05,68’ E15°44,70’) | Wind: ZW4–5
We zijn vandaag een van de laatsten die de haven verlaten. Jan begint de dag met een verlaat gekookt eitje — daar was zondag geen tijd voor geweest — en ik doe nog wat boodschappen voordat we vertrekken.
Het plan is om in de Pollux-baai bij Flaggskär voor anker te gaan liggen, om daar te wachten op gunstige wind. Volgens de voorspelling is er morgenochtend eerst weinig wind, later draaiend naar oost. Perfect voor onze volgende oversteek. Voor nu staat er een stevige zuidwestenwind, kracht 4 tot 5 — niet ideaal.
We besluiten iets eerder te stoppen dan gepland, omdat er mogelijk swell in de Pollux-baai kan staan. In plaats daarvan kiezen we voor een ankerplek twee mijl daarvoor. De baai biedt weinig windbeschutting, maar wel luwte tegen de golven. Vanavond neemt de wind af, dus het zou hier goed moeten liggen.
Er komen nog twee boten naast ons voor anker: een Deen en een Fransman. De Fransman moet meerdere keren ankeren en haalt bij elke poging flinke plukken gras boven. Ook de Deen is zeer zeegras van zijn ketting aan het verwijderen. Dat voorspelt weinig goeds voor morgenochtend bij vertrek…
![]() |
2 van deze boten zien we regelmatig voorbij komen |
![]() |
Woensdag/donderdag 13/14 augustus 2025
Ornö-Agersø Afgelegde afstand; 187nm
Om vijf uur zijn we al wakker. Het anker ophalen blijkt nog een hele klus — het zit verstrikt in dikke bossen zeegras. Maar na een kwartier plukken en trekken met pikhaak is het anker boven en kunnen we vertrekken.
Er is geen wind. De zonsopkomst is mooi. Onderweg zien we voor het eerst het monument dat staat op de plek waar in 1981 de Russische onderzeeër U137 vastliep — iets wat we blijkbaar al jaren over het hoofd hebben gezien, ondanks dat we hier vaker langs zijn gevaren. De zee is spiegelglad.
Na vijf uur motoren komt eindelijk de wind opzetten. We hijsen het grootzeil en niet veel later kan ook de genua uitgerold worden. Met uitgeboomde genua lopen we tegen de vier knopen. We halen voor het eerst de Code 1 uit de zak. De genua gaat in, de Code 1 wordt uitgerold. Het is wat onrustig zeilen met het grootzeil erbij, dus dat halen we weg. Daarna gaat het beter.
Achter ons vaart de Jager, van Christa en Wilco. Ook zij hebben een halfwinder opstaan en varen zonder grootzeil. De hele middag blijven ze achter ons — leuk om elkaar zo op afstand te volgen.
Rond vier uur trekt de wind aan en we trekken het grootzeil erbij. We maken nog een mooi stuk snelheid tot de wind opnieuw afneemt. Dan verder met alleen de genaker.
Langzaam naderen we de hoek bij Gislövs Hammar. Vanmorgen was het kraakhelder — we konden Hanö vanuit ons vertrekpunt nog zien liggen. Maar in de loop van de dag is het heiig geworden. Daardoor voelt het ook frisser aan en gaat de lange broek weer aan.
Rond zessen eten we macaroni met ham en kaas.
Om 20.30 uur maken we de boot klaar voor de nacht. De Code1 gaat eraf en we rollen grootzeil uit en bomen de genua uit. We gaan zien hoe ver we zeilend komen.
![]() |
Luxe zeilen |
![]() |
Voor het eerst dat we dit zeil zien |
Donderdag 14 augustus 2025
We hebben een prachtige nacht achter de rug. De maan komt op als een oranje-rode bol. De maan geeft veel licht waardoor je de vallende sterren wat minder goed ziet. Toch trekken er regelmatig lichtstrepen over de hemel.
We kunnen de hele nacht doorzeilen tot aan Møns Klint. Daar neemt de wind af terwijl er veel golfslag is. We rollen de zeilen in en zetten de motor aan, goed voor de voortgang én de accu’s. Niet veel later kan de Code 1 weer omhoog.
Bij Klintholm zien we de haven langzaam leegstromen. De Jager slaat hier af. Ze hebben de hele nacht achter ons gevaren. Wij zeilen verder.
Het is broeierig warm weer. Ook op het Smålandsfahrwasser komen we prima vooruit met de Code 1, en we hebben ook nog stroom mee. We gijpen diverse keren en we krijgen het steeds beter onder de knie.
Het is een relaxte vaardag. We zitten aan dek, spelen een potje Yahtzee en genieten van het warme weer. Tot ineens de lucht betrekt en de wind iets aantrekt. We reageren snel: de genaker wordt ingerold, naar beneden gehaald en opgeborgen in de zak. Met dit weer én de voorspellingen gaan we hem voorlopig toch niet meer gebruiken.
Even later klaart het alweer op en is het opnieuw stralend weer. We gooien het anker uit bij Agersø. De ligging is niet perfect qua windrichting, maar volgens de voorspellingen zal de wind er verder uitzakken.
Na het eten zwem ik nog een paar rondjes rond de boot in heerlijk 20 graden water. Ik check meteen de anode bij de schroef, omdat Jan het idee heeft dat die weer los zit. En inderdaad: dat klopt. Morgen maar eens kijken of we daar wat aan kunnen doen.
Vrijdag 15 augustus 2025
Agersø-Thurø Bund afgelegde afstand: 31 nm Wind: W 4-6
De dag begint met een frisse duik. Het water bij Agersø is kraakhelder — we liggen op vier meter diepte en ik kan de bodem moeiteloos zien. Ik zet de anode weer vast; hij zat inderdaad los. Fijn dat dat nu weer in orde is.
We vertrekken richting Nyborg, met mooi weer en weinig westenwind. Maar eenmaal onderweg besluiten we dat we eigenlijk geen zin hebben om met het mooie weer de hele dag in een stadshaven te liggen. Dus wijzigen we het plan en zetten koers naar het zuiden.
Zodra we rif gepasseerd zijn, rollen we de zeilen uit. Eerst varen we met de genua, maar als de wind toeneemt, wisselen we naar de keerfok. Uiteindelijk zetten we ook een rif in het grootzeil. Het zeilt heerlijk, al is de wind behoorlijk variabel: het ene moment kracht 4, dan weer ineens 6. Pittig, maar mooi zeilweer.
We het anker uit in Thurø Bund. De wind staat er pal in, maar het is goed te doen. Volgens de voorspelling draait de wind vanavond naar noordwest en neemt hij af — precies zoals we hopen.
Na het eten is het inderdaad rustig geworden. Ik zwem nog een paar verkoelende rondjes om de boot in het heerlijke water. Wat opvalt: net als bij Agersø zijn hier totaal geen kwallen te bekennen. Dat is bijzonder, want in Denemarken zien we ze meestal overal en zijn het er veel. In Zweden zagen we er dit jaar juist opvallend veel.
Zaterdag 16 augustus 2025
Thurø Bund-Svendborg Afgelegde afstand: 3nm Wind: NW4
Jan is zoals altijd vroeg uit de veren — om zeven uur — terwijl ik zowaar doorslaap tot bijna negen uur. Niet mijn gewoonte, maar blijkbaar even nodig. Zodra ik wakker ben, neem ik meteen een frisse duik en zwem een paar rondjes rond de boot. Daarna maak ik nog een poetsrondje: op het onderwaterschip beginnen zich minieme pokken te vormen. Gelukkig zijn ze er nog makkelijk af te vegen.
Jan gaat aan de slag met het wassen van de ramen met zoet water, maar dat loopt niet helemaal vlekkeloos: de zekering van de pomp slaat eruit. Bij een tweede poging weer hetzelfde. In Svendborg maar even goed naar kijken.
Rond tien uur vertrekken we richting de stad, met het idee dat er rond elf uur vast wat schepen zullen vertrekken. Maar dat blijkt een misrekening: het is stampvol in de haven. Veel boten liggen dubbel en niemand lijkt weg te gaan. De boxen die beschikbaar zijn, zijn alleen te boeken via een digitaal boekingssysteem. Gelukkig vinden we uiteindelijk toch een prima plek. We betalen hier 360 kronen voor, via het boekingssysteem hadden we 635 kronen moeten aftikken. Belachelijk, zeker omdat veel van die gereserveerde boxen uiteindelijk leeg blijven. Zeer klantonvriendelijk ook.
Jan onderzoekt de pomp, waar water op ligt — geen goed teken. Hij haalt de pomp uit elkaar en legt de onderdelen te drogen in de zon. Hopelijk is er niets stuk. We besluiten de pomp andersom terug te hangen, zodat bij lekkage het water er niet meer direct op drupt. Daarvoor hebben we wel een stukje slang nodig, maar… het is zaterdag, en in Denemarken sluit alles vroeg: om 14:00, de watersportwinkel zelfs al om 12:00. Dit wordt dus een klusje voor Faaborg — of zelfs een winterproject.
Terwijl Jan klust, ga ik de stad in voor wat boodschappen voordat de winkels dicht zijn. Op het plein voor het scheepvaartmuseum is de wedstrijd ‘Sterkste man van Denemarken’ aan de gang. Wat een bizarre figuren doen daaraan mee! Toch even leuk om te kijken. Ze sjouwen enorme gewichten rond een paal en proberen zo ver mogelijk te lopen. Als ze klaar zijn, moeten er vier man aan te pas komen om die gewichten weer op de startpositie terug te brengen.
’s Middags wandelen we nog even door de stad en bezoeken in de museumhaven de Fantasi 30 “Monique” uit 1966. De eigenaar is aan boord en vertelt enthousiast dat het schip is gebouwd door de gebroeders Jacobson — de vader van Ingemar, die onze eigen boot heeft gebouwd. Bijzonder om zo’n stukje historie tegen te komen.
Aan het eind van de dag lopen we nog een rondje door de haven en raken in gesprek met Paul en Monique van de Brandaen, een Hutting 40. We worden aan boord uitgenodigd voor een biertje. Binnen ziet het schip er bijna hetzelfde uit als een V1200. Ze blijken eerder een V1044 gehad te hebben. Leuke mensen, fijne gesprekken.
’s Avonds halen we Stjerneskud en eten het aan boord op.
![]() |
Ons mooie plekje |
![]() |
Museumhaven |
![]() |
Vistent aan de haven |
![]() |
Stjerneskud |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten