donderdag 19 mei 2016

Stubbekøbing-Ystad-Simrishamn-Utklippan-Kristianopel-Kalmar
Vrijdag 13 mei 2016
Stubbekøbing-Ystad 75 nm Wind: NO draaiend naar ZW 3

Toen wij opstonden om 5 uur vanmorgen, voer Anthony net de haven uit. Wij volgden een half uurtje later We hadden een prachtige zonsopkomst. Wel was het nog wat fris, dus zeilbroek uit de kast gehaald. Bij de kliffen van Møn hadden we Antony pas ingehaald, hij was over de ondieptes gegaan.

Anthony
kliffen van Mon

Hij vertelde later dat hij wel 2 keer was vast gelopen. Stukken geprobeerd te zeilen, maar dat lukte iedere keer maar even en dan draaide de wind wat of viel weer even weg en met de golven kom je dan niet vooruit. We hebben een mijl of 12 lekker kunnen zeilen. Voor de wind met boom in de kluiver. Hoe verder we kwamen, hoe meer kleren uit konden. Tegen 19 uur, vlak bij Ystad, waren we ons weer langzaam aan het aankleden, omdat het weer kouder werd. In de haven nog weinig passanten.
Pier van Ystad
Ystad
Zaterdag 15 mei 2016
Ystad-Simrishamn  Afgelegde afstand: 30 nm  Wind: ZW 4-5 draaiend O3
Nadat we boodschappen gedaan hadden zijn we vertrokken. Anthony had ik al om 5.30 uur weg horen gaan, die ging weer voor de 70nm. Wij hadden daar geen zin in, dus koers naar Simrishamn. In principe mooie maar wisselende wind. Bij de bocht ineens windkracht ZW 6, even verderop wind weg, dan draait de wind ineens naar oost. Maar we hebben wel lekker gezeild. De temperatuur is wel laag, in het zonnetje is het lekker, maar als er even een wolk is, dan is het koud.
De Witte kreeft, een Hallberg Rassey en lid van de NvvK ging ons vooruit. Zij waren en uurtje eerder dan wij vertrokken uit Ystad. We zijn net als in Ystad met 4 passanten. Druk is het nog niet in ieder geval.
Vanavond kwamen er 2 zeekano’s binnen met 2 mannen die ik ook in Ystad gezien had. Ze bleken het hele eind vandaag in de kano afgelegd te hebben. Ze vertelden dat ze al 4 weken onderweg zijn, en gestart zijn op de grens Zweden/ Noorwegen, en op weg zijn naar Haparanda. Ze doen dus een rondje Zweden. Moet je voorstellen de afgelopen weken, met die kou, op het water en s’nachts in een tentje.
Wij hebben vanavond de olielamp aangedaan om het aangenaam te houden.
Ook gestart met een Deense serie: 1864. Gaat over de oorlog bij Dybøl, en begint bij het museum waar we verleden week met Marit geweest zijn.

Zondag 15 mei 2016
Blijven liggen in Simrishamn. Het is koud, onder de 10 graden. Mooi dagje om te fietsen en te wandelen. Ik ben naar Stanshuved gefietst, een heuvel die 15 km noordelijke van Simrishamn ligt. Prachtige fietstocht over langeafstandspad naar Rörum via Baskermöla en Vik.
Simrishamn
veel appel boomgaarden
 Het zijn mooie plaatsjes, oude vissershuisjes in kronkelende straatjes. Echt overal zijn appel-boomgaarden. Veel ook in bloei. In Röra heb ik mijn fiets neergezet en verder ben gaan lopen. Het is een mooie afwisselende wandeling, bos, weiland, rots en strand. Het hoogste punt is 97m hoog en daarvandaan heb je mooi uitzicht over de Hanö-bocht.
Stanshuved
In de weilanden staan de orchideeën in bloei. In de bossen de daslook. De bosannemoontjes zijn bijna uitgebloeid. Jan heeft geprobeerd de vuilwatertank in te bouwen, maar dat is niet gelukt. Zat een slang in de weg die aangepast moet worden.

Maandag 16 mei 2016
Vandaag koud, wkr 6 en af en ook nog af en toe regen. Behalve een wandeling een echte binnen-zit-dag met de kachel aan. Vanavond kwamen Chris en Theo op de koffie. Zij hebben een 15m motorboot, Ritser uit Antwerpen, en wonen een half jaar aan boord. Gaan nu naar Stockholm en daarna naar het Götakanaal. Gezellige mensen met veel verhalen.

Dinsdag 17 mei 2016
Simrishamn-Utklippan afgelegde afstand: 54nm wind: W4
Om 7 uur bij de bakker en om 7.30 uur onderweg. Alles gezeild, grootste gedeelte  met uitgeboomde kluiver. Doordat het een voor-de-windse koers was bleven we nog een beetje warm. Wij merken dat we zulke afstanden nooit eerder met zulk koud weer gedaan hebben. Normaal drink ik de hele dag koud water, maar nu moet ik echt hete thee drinken. Vanochtend ook hele zeilpak aan, inclusief handschoenen. Het bootje slingerde zich mooi over de golven naar Utklippan, wij hadden het iets moeilijker. Beetje katterig. Dan lukt het niet om telezen, waardoor de tocht voor je gevoel langer duurt.Net voor we Utklippan binnenvoeren, vloog er een zeearend over. Op Utklippan liggen we met 5 boten. Je mag niet over het hele eiland lopen, i.v.m broedseizoen. Als je een beetje in de buurt van nesten komt, wordt je gelijk aangevallen door meeuwen.

Woensdag 18 mei 2016
Utklippan-Kristianopel  Afgelegde afstand: 23 nm wind: west 3
Voor vertrek klein rondje eiland gedaan. Er was een vogelwachter bezig, vogels uit de vangnetten te halen. Hij neemt ze mee naar de overkant en daar worden ze geringd. Hij had er nu niet veel gevangen, maar soms moet hij elk half uur de netten leeghalen.
Rare vogels
Gevangen vogel

Vriendinnen van Jan
Vogelwachter roeit terug met zijn vogels

Mooi ruimen koersje naar Kristianopel. Het was iets minder koud dan gisteren, en weinig golven. De haven is praktisch leeg dus we mogen langszij de kade, en hoeven geen ankerboei op te pikken.
Jan heeft een kaart van Navionics vernieuwd, maar dat blijkt een hele verkeerde kaart te zijn. Hij heeft geprobeerd dit in orde te krijgen met Kniest, maar is niet helemaal gelukt. De goeie kaart staat er nu wel op volgens de computer, maar als je deze in de plotter stopt, geeft deze melding dat er geen kaart opstaat. Gelukkig hebben we nog een kaartplotter, maar het zou wel gemakkelijk zijn als de plotter buiten het ook doet. Morgen maar weer verder proberen. Verder heb ik me nuttig gemaakt door een was ter draaien.
Kristianopel
lege haven Kristianopel
Vanavond kwam er een Nederlandse Breehorn binnen, de Bree rust, van Jan en Willeke. Zij liggen altijd op Fehmarn, en zijn op weg naar de Baltische staten.

Donderdag 19 mei 2016
Kristianopel-Kalmar afgelegde afstand: 30 nm wind: ZZW 2

Iedereen (de 3 passanten) vertrok vanmorgen rond 7 uur. Prachtig mooi weer, maar wel weinig wind. Laatste 1,5 uur wel kunnen zeilen.
Onderweg kwamen we een onderzeeër tegen.
onderzeeër
Emmy
In Kalmar is Jan weer bezig geweest met de kaart voor de plotter, maar dat wil nog steeds niet lukken. Nogmaals Kniest gebeld, maar zij kunnen verder niet helpen. Waarschijnlijk is kaartje zelf kapot. Dat werd dus even een diepte-investering bij de watersportwinkel.
Vanavond naar het kasteel gewandeld.
Kasteel Kalmar
Voor Marchien

We hebben geen dongel, dus we zullen daarom niet elke dag een update doen.