maandag 14 augustus 2017

Periode 14  t/m 20 augustus 2017

Maandag 14 augustus 2017

Simrishamn-Höllviken(Falsterbokanalen) Afgelegde afstand: 67 nm Wind: W3, ZW4

Tegen zevenen maakte we los. Eer stond een mooi windje buiten en we kwamen makkelijk bij de hoek.  Daarna werd het kruisen. We waren rond twaalven bij Ystad en daar besloten we verder te gaan. Ook al was het kruisen, het liep mooi en het was prachtig weer. De stuurautomaat heeft de hele dag gestuurd. Ingesteld op windhoek, dus daar hadden we geen omkijken naar. Kwamen we in de buurt van land, dan moesten we ons even inspannen om een slag te maken. Maar verder hebben we de hele dag kunnen lezen, beetje rondkijken, iets eten en dat was het.

We hadden in ons hoofd om op de steiger te liggen in het kanaal, maar de voorspelling voor komende nacht is zuidoost 9 tot 12 m/s en dan staat de wind recht het kanaal in. We hebben geen idee hoe het dan op de stteiger is , dus zijn we naar de jachthaven door de brug gegaan. Een vreemde langwerpige haven, en ook ondiep. Onze dieptemeter ging naar de 2 meter, maar we liepen niet vast en het is gelukt om op een plek te komen zonder de bodem te raken.

Dinsdag 15 augustus 2017

Höllviken-Malmö Afgelegde afstand: 17nm Wind: ZO 5-6

Vanmorgen op een havenfiets een klein rondje gefietst. Tegen tienen de haven uit. Alleen op de kluiver liepen we al 6 knopen. Bij de brug kregen we te maken met stroom en na de brug kregen we vlagen van windkracht 7. Niet zo leuk. Het werd wat hoger aan de wind en we liepen op de kluiver 8 knopen en hebben de 9,5 knopen als maximum geklokt. De laatste mijl de kluiver weggehaald en op kotter en motor verder. Gelukkig is het binnenlopen van de haven met zuidoosten wind goed te doen en lag de haven zelf door de gebouwen in de luwte.

Nadat we een beetje bijgekomen waren van de ze tocht zijn we de stad in geweest.  Wat een leuke stad. De haven waarin we liggen is een voormalig dok. In dit gebied is vreselijk veel geïnvesteerd en  er is een hele mooie moderne wijk ontstaan.

Het is deze week festivalweek. Op de pleinen zijn elke dag optredens, de hele stad staat vol met (eet)tentjes en er is kermis. Morgen blijven we nog een dagje liggen. Dan nemen we een havenfiets en kunnen we de stad verder verkennen. Komende nacht veel regen voorspeld en de wind is er ook nog niet uit.

We moeten ook gaan nadenken of we onderlangs terug gaan of bovenlangs. We willen allebei het liefst bovenlangs, als is dat soms wat minder beschut.

Woensdag16 augustus 2017
Malmö
Zo, we hebben geen voeten meer aan ons lijf. De hele dag op pad geweest in Malmö. Vanmorgen op de fiets de stad in. Het Malmö-hus bezocht. Veel gezien over de geschiedenis van de stad/land. Er was moderne kunst, een aquarium en  een natuur-historisch museum. Vervolgens naar het Technical and Maritime museum. En dat alles voor één kaartje van 40 kronen per persoon. Toen we daar doorheen waren, was de dag bijna voor bij. Door het park gefietst naar de bibliotheek, waar weiets gegeten hebben. Een prachtig gebouw! Toen nog naar de St. Petri Kyrka en toen waren we wel even klaar. Uurtje op de boot gezeten. Jan had de Turning Torso nog niet gezien, dus zijn we daar naar toe gefietst en hebben daar nog even in de wijk onze ogen uitgekeken. Het is niet normaal zoveel appartementen ze daar uit de grond stampen en er zijn er al veel. Wat dat betreft, is het ook mooi dat er zo een enorme recreatiestrook omheen zit. De mensen moeten toch ergens heen kunnen. Maar het zijn mooie wijken.

We gaan waarschijnlijk toch onderlangs terug. In Denemarken is het weer niet erg stabiel en als je de voorspellingen voor komende week ziet, zit er in het noorden meer wind, maar ook zeker meer regen.

Donderdag 17 augustus 2017
Malmö-Stubbekøbing Wind: ZO4 Afgelegde afstand: 68 nm
Wat een magnifieke zeildag. Het was prachtig weer en een mooie constante wind. 68 nm in minder dan 11 uur. Dat is een mooie gemiddelde snelheid. We hadden echt alles mee. We hadden bij Malmö stroom tegen verwacht, maar daar liepen we regelmatig 7 knopen. We waren al erg vroeg bij Klintholm, en volgende traject was bezeild, dus besloten we een stukje verder te gaan. Tussen Møn en Falster hadden we ook stroom mee, daar liepen we wel 8 knopen. En zo waren we al tegen vijven binnen bij Stubbekøbing.
Ik ben het dorp in geweest om wat boodschappen te halen. De armoede wordt hier elk jaar groter. We zijn natuurlijk een lange tijd in Zweden geweest, waar alles zo keurig verzorgd is. Hier is het echt  het tegengestelde. Een winkelstraat met bijna alleen maar leegstaande winkels en huizen met afgebladderde verf. De haven is trouwens wel oké.
Tegen achten kwam de beloofde regen. Even heel veel wind. Vanavond krijgen we nog veel meer regen en wind. En dan wordt het ook nog zo vroeg donker. Daar moeten we nog wel aan wennen.

Vrijdag 18 augustus 2017
Stubbekøbing-Omø Afgelegde afstand: 27 nm Wind: ZZW4
We gaan weer snel door Denemarken heen, maar we hebben ook zulke gunstige wind/windrichting. Vandaag konden we het Smålands fahrwasser helemaal zeilen, dus daar hebben we van geprofiteerd. Het liep weer als een trein. We hebben helaas problemen met onze stuurinrichting. Waarschijnlijk is het onderste lager uit de stuurkolom kapot. Gisteren kregen we problemen met de stuurautomaat. Als deze werd gebruikt, dan hoorde je gebonk. Als we zelf sturen is er niet veel aan de hand. Je voelt het als je met de hand stuurt een klein beetje, er zit een kleine weerstand in. Maar met de stuurautomaat is het een rot geluid. Dus vandaag was het om de beurt een half uur sturen. En vandaag was het eigenlijk een echte stuurautomatendag: een bijna een rechte lijn, constante wind en weinig om je heen te zien. Dan wil je gewoon lekker lezen. We gaan er vanuit dat we Augustenborg zonder problemen halen. Het is niet zo ver meer, maar ons plan is/was niet rechtstreeks daar naar toe. Maar met veel wind varen willen we eigenlijk ook niet meer.

Omø lijkt een Duitse enclave. Op 2 Deense en 2 Nederlandse schepen, alleen maar Duitsers. Veel kinderen en het is gezellig druk in de speeltuin bij de haven. Naast ons ligt Ma at, een Victoire 1022 uit Muiden. Zij hebben problemen met hun toilet. Precies hetzelfde probleem, dat wij in het noorden gehad hebben: een met ureum dichtgekoekte slang. Ze probeerde de slang door te prikken, maar weten nu van ons dat dat niet gaat lukken.
Vanavond tegen tienen begon het te regenen. Boven Duitsland zit een zwaar onweer, en waarschijnlijk krijgen we daar ook nog een staartje van mee. De Deense weerdienst waarschuwt daar al de hele dag voor.

Zaterdag 19 augustus 2017
Omø
Gisterenavond en vannacht enorm veel regen gehad. Gelukkig maar 1 onweersklap.
Vandaag zoals verwacht windkracht 6. We zijn lekker blijven liggen. Ook voor zondag en maandag is harde wind voorspeld, dus we zullen waarschijnlijk op zijn vroegst dinsdag hier weggaan. We hadden wel mooi en zonnig weer. In zuiden zag je buien langs trekken, maar daar hadden we hier geen last van. Vanavond viel er wel af en toe een druppel.
We hebben een beetje aan boord gerommeld. Achterbergplaats even leeggehaald, om te kijken bij de stuurinrichting. Lijkt er inderdaad op dat lager kapot is. Daar kunnen we nu dus niets aan doen. De bergplaats schoongemaakt en opgeruimd. De was weggewerkt. Drogen was binnen een uur klaar met die harde wind. Wandeling naar het dorp gemaakt en langs strand terug. Met yatzee heb ik weer verloren en Jan heeft vanavond gekookt.

Zondag 20 augustus 2017
Omø

Het was een winderige nacht en dag. Bijna de hele dag tegen de windkracht 7. Vanmiddag zakte het even in, maar uurtje later was het weer hard. Als je de windwaarnemingen om ons heen bekijkt,liggen we wel op het meest winderige plekje.
De meeste schepen die weggingen, gingen naar het oosten. De Ma at is ook vertrokken, die moeten de 22e in Eckerfjorde zijn. Er zijn ook wat nieuwe schepen in de binnengekomen, waaronder 3 grote bakken uit Breege met veel sponsorvlaggen in de verstaging. Ben benieuwd of ze die vannacht laten hangen met die wind.
Je wordt wel een beetje sloom van zo een dagje stilliggen. Vanochtend naar de bakker gefietst en gelijk even door naar de vuurtoren. Daar was het lager wal en stond een aardige golfslag. Vanmiddag een wandeling gemaakt waar we 2 combines aan het werk zagen. Ze hadden mazzel, want echt geregend heeft het hier niet. Vanmiddag wel af en toe dreiging en soms een paar spetters. Het is geen "kortebroekenweer" meer. En ook nog vroeg donker. We zijn daarom maar aan een serie begonnen.