maandag 7 augustus 2017

Periode 7  t/m 13 augustus 2017

Maandag 7 augustus 2017

Nynäshamn-Ringsön Afgelegde afstand: 27 nm Wind ZW4-5

Vandaag heerlijke zeildag. Zonnetje erbij. Alleen veel golven want het is hartstikke lager wal. Voor Landsort even enorme deining.

Vlak voor we Ringsön binnen wilde varen, kwam de Coastguard even langszij. Ze wilden weten met hoeveel personen we aan boord zijn en waar we geweest waren. Toen Jan zei dat we in Haparanda geweest zijn, wilde hij weten wat we in Finland gedaan hadden. Een Zweed die zijn land niet goed kent!

Het was best druk op het water, en daarom zijn we verbaast dat er niet veel ankeraars liggen in Ringsön. Vanavond weer eens de cobb gestart. Het is dan wel niet echt warm, maar wel lekker weer.

In temperaturen boven de 20 graden geloven we al niet meer.

Dinsdag 8 augustus 2017

Ringsön-Haskö  Afgelegde afstand: 41 nm Wind ZO4

Vanmorgen heel vroeg vertrokken omdat de wind vanmiddag zou gaan toenemen en we het stuk over zee na Oxelösund dan gehad willen hebben. En dat lukte goed. Er stond daar zelfs minder wind dan voorspeld. Dus minder wind tegen =minder golven= meer snelheid en comfortabeler.

Het traject dat we nu varen is vrij smal. Echt kruisen lukt niet en we hebben dus alles op de motor gedaan. Veel noord-gangers tegengekomen. Dan zijn we wel een beetje jaloers. Zij bijna bloot, wij wat meer gekleed.

De ankerbaai bij Haskö is meestal wel populair. We waren dan ook verbaast dat er maar 1 boot op de SXK-boei lag en dat de andere nog vrij was. Die was dus voor ons. Scheelt morgen weer werk. Ook op de steiger ligt maar 1 bootje en verder ligt er nog 1 op een rots. We zijn even naar de kant geroeid om een wandeling te maken. Daarna in de zon zitten lezen.
We merken dat het water weer zouter wordt. Vandaag de 1e kwallen gezien en de ramen worden weer viezer

Woensdag 9 augustus 2017

Haskö-Mjödö Afgelegde afstand: 37 nm Wind: ZO 4-5
Vanmorgen vroeg stond er nog veel wind. Dat wisten we, dus lekker uitgeslapen en rustig aan gedaan. Rond half 10 zijn we vertrokken. De route voert een stuk buiten de eilanden om en daar zijn we gaan zeilen. Er was helaas veel minder wind dan voorspelt. Nog geen 10 knopen. Mijltje of 10 gezeild tot we door de hoge golven niet meer vooruit kwamen. Op motor en grootzeil verder.  Bij Grindö grootzeil gestreken, wind werd zuidelijker. Na aantal mijl, toen we weer buitenom de eilanden voeren werd de wind weer wat harder en konden we de zeilen er weer bijzetten. Gelukkig maar, want het leek wel kermis met die hoge golven en met een zeiltje erbij vaart het een stuk comfortabeler. We werden opgelopen door een Nederlands Spirit 42, de G-force. Zij gingen door naar Västervik, wij zijn net daarvoor afgeslagen naar Mjödö. Daar heb je een hele mooie steiger in een prachtige baai. Er lag 1 motorbootje langszij de steiger. Wij zijn kopvoor op hekanker gaan liggen. Waarschijnlijk de laatste keer dat we hekanker gebruiken deze vakantie. Toen we vastlagen werd het prachtig zonnig weer. Heerlijk, na zo een dagje stuiteren. Bij de picknicktafel ons dagelijks spelletje yatzee gespeeld. We hebben de rubberboot schoongemaakt op de steiger en opgeruimd

Donderdag 10 augustus/vrijdag 11 augustus 2017

Mjödö-Simrishamn   Afgelegde afstand:  176 nm     Wind: ZW->W->NW-NO

Om 9.45uur vertrokken. We hebben een planning gemaakt tot Simrisham. Nu nog even kijken of dit gaat lukken. Het is een prachtige zonnige en warme dag. Een van de weinige 20-plus dagen deze zomer. Wind is zuid-west draaiend naar west en vanmiddag naar noordwest. Alle voorspellingen komen uit, en er blijft gelukkig meer wind staan dan voorspeld. Vlak voor de Blå Jungfru moeten we even een half uurtje op de motor, omdat we door de stroom naar het oosten weggezet worden, en de hoogte niet meer halen. Maar dan draait de wind naar west, krijgen we stroom mee en gaat het fantastisch lopen. We kunnen de Kalmarsund tot 10 mijl voor Kalmar prachtig zeilen. Hele stukken meer dan 7 knopen. We eten onderweg macaroni ham/kaas, lekker makkelijk. Om 21.30 wordt het donker en blijft er 6 knopen wind staan. We gaan onder de brug door op motor en grootzeil. Het is er lastig navigeren. Er staan veel lichten en er zijn blinde tonnen.  Maar het lukt, mede dankzij de kaartplotter en af en toe met zaklantaarn een ton zoeken. En dan kom je ook nog een snel varend motorbootje tegen gevolgd door een onverlichte waterscooter.

Door de brug kunnen de zeilen weer gehesen worden. Jan gaat naar bed en ik blijf in de kuip. Af en toe even rondkijken, maar er is helemaal niets. Dus lekker zitten lezen op de e-reader. Met een noordoostenwind 3 lopen we zo'n 5 knopen door de Sund. Tot vlak voor Kristianopel, dan valt de wind weg. Het is ondertussen 4 uur in de morgen. Nog een uurtje en de zon komt op. Jan gaat verder en ik ga naar bed. We hebben de rest van de dag wind uit oostelijke richting, maar helaas niet genoeg om te zeilen. Af en toe schijnt de zon, dan is het heel warm, maar regelmatig is er wat sluierbewolking. In Simrishamn is het druk. Er liggen wel een aantal Hollanders waaronder de Waterkater en de Windekind uit Enkhuizen.

Zaterdag 12 augustus 2017
Simrishamn
Vandaag een lui dagje, net als bijna alle passanten. Er zijn er vandaag niet veel vertrokken. Gisteren was de weersvoorspelling voor vandaag niet zo gunstig, er was veel regen voorspeld en onweer, tenzij je heel vroeg vertrok. En vanmorgen was het ook wat mistig. Nou viel het vandaag alles mee. Veel buien gezien, maar er viel niets uit. De wind draaide vanmiddag van zuidwest naar noordwest en in de buien zaten af en toe lelijke vlagen, maar echt hard is ie niet geworden. Vannacht en morgen zal dat wel anders zijn. We hebben wel weer even ons tentje erop gezet. Als de wind iets meer naar noord draait hebben we de wind achterin en als het dan ook nog gaat regenen, is het lekker dat de tent erop staat.
We hebben vandaag wat gewandeld in Simrishamn. Verder veel gelezen, wat zaken via internet geregeld en zo nog wat gerommeld. De dag was zo weer voorbij.
De jachthaven is vol. Dat hebben we hier nog niet eerder meegemaakt. De meeste boten zijn blijven liggen, en er kwamen er heel wat binnen vanuit Hanö en Ystad. Er zijn nog wat plekjes voor ondiepe boten en kleine boten, maar verder is alles bezet. Er liggen nu een aantal schepen in de vissershaven, daar is genoeg plek. Ook morgen blijven we hier liggen. Er wordt  dan veel wind voorspeld vanuit de verkeerde richting voor Ystad.
Vanavond, toen het al aardig waaide, kwam er een Zweedse boot binnen zeilen met motorpech. Ze hebben hun hekanker uitgegooid. Dat ging gelukkig goed, als anker niet gepakt had, waren ze op de stenen beland. Er is iemand naar toe geroeid met een lange lijn en zo is de boot naar de kant getrokken.

hier zijn we
erg Deens

Zondag 13 augustus 2017

Simrishamn

Vandaag te veel wind om naar Ystad te gaan maar wel heel mooi weer. Jan wilde aan boord blijven, dus ik kon mooi op zijn elektrische fiets op stap. Ik heb het  Glimmingehus bezocht, een burcht uit de middeleeuwen. Deze is ooit gebouwd voor een Deense edelman, Jens Holgersen Ulfstand en het was leuk hoe de geschiedenis verteld werd aan de hand van de mensen die er gewoond hebben of eigenaar geweest zijn. Het kasteel is ook jaren een graanopslag geweest. In Nils Holgerssons wonderbare reis komt dit kasteel voor, als ze op zoek zijn naar eten.
Na dit bezoek teruggefietst naar de kust. Je fietst dwars door de koren- en bietenvelden. En her en der verspreid een boerderij. Opvallend was dat er bij elke boerderij wel een valk vloog, en bij een boerderij zelfs wel 4.
Bij Skillinge was ik weer bij de kust. Daar informeerde ik bij een stel dat aan het werk was in de haven  of het mogelijk was langs de kust terug te fietsen naar Simrishamn. Toen we een aan de praat kwamen, bleek hij een Nederlander te zijn. Ze zijn hier met hun Collin Archer terecht gekomen en wonen er nu ook. En zijn moeder had in Enkhuizen gewoond.  De tocht langs de kust is erg mooi. Skillinge, Gislövshammar en Brantevik zijn erg mooie dorpjes, kleine gekleurde huisjes met prachtige tuinen. Overal rozen en stokrozen en smalle straatjes.
Vanavond zakte de wind er eindelijk uit. Morgen plannen voor Ystad, maar liever nog naar Falsterbo.

een van de vele grafheuvels