woensdag 8 augustus 2018

Risö-Stora Ålö-Smågö-Västervik

Maandag 6 augustus 2018
Risö-Stora Ålö Afgelegde afstand: 22 nm Wind: NW4
Vanmorgen begonnen met een alternatieve en soms spannende route. Een stuk op de motor maar al snel kunnen zeilen. Bij Häskö kwamen we weer in de hoofdvaarroute. Daar zwom ook een zeehond rond. Daarna de binnenste route genomen. Bij Stora Ålö gestopt om even te overleggen of we verder gaan of stoppen. We hebben nu noordwesten wind, en komende dagen draait deze naar zuid. Maar we hadden zo een mooi plekje, op een SXK-boei bij een heel leuk SXK-haventje van de St. Anna Kretsen, dat we besloten te blijven We zien morgen wel verder. Ik ben naar de steiger geroeid en heb een rondje eiland gelopen. Daarna zulke stoffige voeten, dat er nog een rondje gezwommen moest worden.
vlaggeboei

SXK-verenigingshaven op Stora Alö

Dinsdag 7 augustus 2018
Stora Ålö-Smågö Afgelegde afstand: 26 nm Wind: NW1-ZO1
Vanmorgen vroeg vertrokken, want vanmiddag werd er ZO5 voorspeld. Met als gevolg dat we helemaal geen wind hadden. Zag er wel prachtig uit. We zijn de richting van Loftahammer ingegaan en daar door een heel smal vaartje richting Björkö opgegaan. Tussen Björkö en Smågö was een mooie ankerplek waar we heerlijk liggen. Door mooie weer doen we niet veel anders dan lezen, zwemmen, beetje boot poetsen, yatzee. Ben nog wel even naar Smågö geroeid en daar een klein stukje door bos gelopen. Aan de andere kant algen mensen op de rots die zich net als wij alleen waanden en lekker bloot op de rots lagen.
blak
blakker

blakst
ankerplek Smagö

afwas
lezen

Woensdag 8 augustus 2018
Smågö-Västervik Afgelegde afstand: 16 nm Wind: ZO4
Ook nu weer op tijd vertrokken, want vanmiddag komt er veel wind. Het rondje Björkö afgemaakt. Hadden kortere route kunnen nemen, maar we wilde toch ook even de rest van deze vaart zien. Het was weer flink warm. Waren rond elven in de haven. Waren eerst bij de zeilvereniging, maar daar lagen we met de verwachte harde wind niet zo prettig, dus vervolgens toch naar de gasthaven. Wind recht op kop achter een goeie golvenbreker. En toen kwam de wind. En daarbij is het nog bloedheet ook. We waren er allebei een beetje naar van, zo heet als het was. Ben even in de stad brood wezen halen, en dat was het wel weer voor vandaag. Zeiknat van het zweet. Iedere keer denken we dat we de ergste warmte gehad hebben. Vanmiddag kwam het water over de golvenbreker heen. Maar op zich lagen we goed. We hebben wel een 2e achterboei erbij genomen, zodat we wat stabieler liggen. We trokken de boei ook flink onderwater.  Als goed is wordt de wind vannacht wat minder.
We blijven hier een dag of 5 liggen. We hebben van vrijdag tot en met zondag een auto gehuurd, en gaan het achterland bekijken.
mooi spulletje
koeien

achter golvenbreker
wind kon nog harder

Donderdag 9 augustus 2018

Vanmorgen zijn we druk geweest met allerlei zaken die afgehandeld moesten worden, maar waar we steeds niet aan toekwamen. Daarna de stad in geweest en daar ook geluncht. Was eigenlijk te warm en rond 2 uur waren we terug. Vanavond prachtige windstille avond.
Zwemplek

mooi straatje
Gransö kanaal

Vrijdag 10 augustus 2018

Vanmorgen rond 5 uur keek in de kajuit in en dacht dat alle verlichting aangegaan was. Toen ik uit bed ging om te kijken hoe dit kon, bleek het de zon te zijn en was het pikzwart voor de boot. Er kwam een enorme bui aan. Ik kon nog net alle luiken dicht doen, toen het vreselijk begon te waaien. We hebben wel meer dan 36 knopen wind gehad. En een paar flinke klappen. We liggen wel met de kop op de wind, maar de boeien liggen ook erg kort op de boot. Bijna iedereen kwam aandek om te kijken of alles goed ging. Er was een boot waarvan de fok uitrolde en kapot woei. De boot voor ons, aan de andere kant van de steiger, die met de kont op de wind lag, heeft zijn boei los moeten laten, omdat hij met neus op steiger kwam, en is langszij gaan liggen. In ons rijtje lagen alle boeien ineens veel dichter bij de steiger. We dachten dat we ze versleept hadden, maar we hebben met zijn allen de steiger versleept.

Jan is niet meer naar bed gegaan, ik heb nog getracht te slapen. Op het terras voor de haven en bij het zwembadwaren alle parasols kapot gewaaid en de kussens lagen verspreid over de grond. Een van de vlaggenmasten was naar beneden gekomen en een aantal vlaggen waren kapot gewaaid.

Ik wilde brood gaan halen, maar toen bleek mijn fietsje, die voor de boot op slot stond weg te zijn. Gestolen? Kon ik me niet voorstellen. Dus dregje gepakt, en na 2x dreggen op 4 meter diepte had Jan hem te pakken. Die was dus ook zo het water in gewaaid.

Rond tienen is Jan de huurauto gaan halen: een Skoda Karoq. Even na elven zijn we gaan rijden. De buren zouden de boot een beetje in de  gaten houden, want het waait nog pittig, met behoorlijke vlagen. Gelukkig nog steeds op kop.

We zijn via Gränsö naar Gamleby, Loftahammer, Valdemarsik weer naar Västervik gereden. Allemaal binnendoorweggetjes.  Jan had zichtbaar plezier, want mooie bochten en heuvels. Hebben diverse kerken, haventjes en dorpjes bezocht en ook een trollenbos met mooi uitzicht. Veel overstekende eekhoorntjes en een koppel wilde zwijnen. Het is een afwisselend landschap, akkerbouw, bos, water en heuvelachtig. Vanmiddag begon het eindelijk af te koelen. En vanavond was het nog maar 20C buiten. De wind blijven we nog tot en met zondag houden.

Na de wind veel regen

kerkruine
onze auto

Zaterdag 11 augustus 2018

Rond tienen waren we in Vimmerby bij het geboortehuis van Astrid Lindgren in Näs. Leuke audio-tour in het Nederlands.  Vervolgens naar Eksjö. Deze in 1560 ontworpen stad bestaat uit prachtige houten gebouwen, die nooit door brand verwoest zijn.

Het begon te regenen, maar gelukkig hield dit ook weer op, zodat we een wandeling konden maken bij Skurugata, 10 kilometer ten oosten van Eksjö. Skurugata is een 7 tot 24 meter brede en 800 meter lange spleet in de berg. De bergwand is op diverse plekken wel  35m hoog. Er schijnen meerdere van deze spleten in oostelijk Småland te zijn, dit is de grootste. Het was nog een aardige klauter. En dat op sandalen, we hadden vergeten goeie schoenen mee te nemen. Maar zeer de moeite waard.
De temperatuur zakte op de terugweg flink, we zaten op ca. 300 meter en het was ineens nog maar 14 graden. Terug in de haven was het ook nog maar 20 graden. Wel lekker hoor.

Op terugweg, vlakbij de haven nog een leuk toetje: een eland die aan de rand van wat bosjes stond te grazen.

We waren nog meer net boord waren of begon het flink te onweren. Even windkracht 6 maar dat was snel weer over. Het zal de hele nacht wel regenachtig blijven, maar er is gelukkig weinig wind. Er ligt een X naast ons met een steljongens die de boot naar huis brengen na Gotland Rund. Twee van die jongens varen regelmatig op eenV1200, en waren verrast er nu naast een te liggen.
Origineel Pippi Langkous

geboortehuis Astrid Lindgren
De limonadeboom uit Pippi

Eksjö

Skurugata
steen in de weg

Flink klimmen
maar gehaald, en nog wel op sandalen

en als beloning mooi uitzicht

ja een eland!

Zondag 12 augustus 2018

Vandaag werd net aan de 20 graden aangetikt. Vandaag voor het eerst een langebroek aan en sandalen verruild voor schoenen. Afgelopen nacht weer onder dekbed geslapen. En vanmorgen wakker geworden met regen. We liggen nu vanaf donderdag met een hele groep boten, voornamelijk Duitsers, te wachten op de goede wind, en die lijkt morgen te komen. Dan zal de grote uittocht plaatsvinden. We zijn vanmorgen met de auto naar Blankaholm gereden. Dat is een haven die wat veel naar binnen ligt waardoor we er nooit geweest zijn. Maar het is ook niets, behoorlijk vergaan zooitje. De tocht er naar toe was wel erg leuk, een hele mooie onverharde weg door gehuchtjes en bossen.  Daarna naar Lunds By gereden, een mooi dorpje, bestaande uit een pleintje met daaromheen een aantal mooie houten huisjes en schuurtjes. Hier is de serie Wij uit Bolderburen  van Astrid Lindgren verfilmd.

Daarna naar een Ica Maxi, en toen weer aan boord. En daar waaide het weer pittig. Vlagerige wind, vooral als er een bui langskwam. Maar eindelijk om een uur of 9 zakte de wind er echt uit. En morgenochtend kunnen we weer een stukje verder. Zijn van plan vroeg weg te gaan, misschien Borgholm haalbaar.