maandag 13 augustus 2018

Västervik-Kalmar-Utklippan-Simrishamn-Ystad

Maandag 13 augustus 2018
Västervik-Kalmar Afgelegde afstand: 73nm Wind: ZO3
Het plan was om 6 uur te varen, maar om 5 uur hoorde we het 1e schip al vertrekken. We waren toen ook wakker en een half uurtje later voeren we de haven uit. En al snel volgden meer boten.
Er was helemaal geen wind en het was lekker zonnig weer. In zuiden zou het wel regenachtig zijn, en we voeren de bewolking tegemoet, maar hebben het droog gehouden.  We zijn rustig op de motor buitenom gevaren. Halverwege haalden we onze Duitse buurman in, dat was degene die om 5 uur vertrokken was. We hadden als doel Borgholm, maar zo'n 10 mijl voor Borgholm kregen we wind. Met stroom mee liepen we tussen de 5 en 6 knopen. Dat was te mooi om te laten lopen, en het werd dus Kalmar.
Verleden jaar zijn we in het donker onder de Kalmarbrug doorgevaren. Dat viel toen nogal tegen, omdat er veel onverlichte boeien liggen, en er van die rare staketsels staan. We zaten dat te bespreken, terwijl we naar de andere kant van de brug keken en zeiden tegen elkaar dat het echt een zooitje is, dat als je er nooit geweest bent, ook in het licht niet weet wat je ziet.
Even daarna  hoorden we een aandachtssein. Was een beetje zielig geluid. Wij kijken nog onder het zeil door maar zien niets. Toe we een hardere toeter horen, bleek dat we gelijk met een tegemoetkomende onderzeeër de brug wilden passeren. En een van die staketsels die we net nog zaten te bespreken was dus die onderzeeër.  Niet gek dus dat het er nu overdag wat ingewikkeld uitzag. De haven ligt aardig vol. Ze zijn bezig met de kade waardoor er minstens  ligplaatsen minder zijn. Maar we hebben een plekje kunnen vinden. Wel ergernis over de gereserveerde plekken, waar vanavond laat geen boten kwamen te liggen. Dat zijn nu net wel de mooie plekken.
Baken van Sparö
baken

Bla Jungfrrun
lekker zeilen

tegenligger
weer eens iets anders!

Dinsdag 14 augustus 2018
Kalmar
Vandaag dagje Kalmar. Zijn eerst naar de watersportwinkel geweest, en hebben daar nieuwe voorlijnen gekocht. Jan zijn achterlijnen zijn versleten, en we willen voor een iets ander systeem, dus dat hebben we nu in orde gemaakt. We liggen hier met oostenwind en dan is het hier toch een klotsbak. De lijnen voor lagen te piepen en te kraken. De lijnen met  rubbers die we hebben zijn alleen geschikt voorhavens met ringen. Nu hebben we lijnen met rubbers gemaakt die ook gewoon belegd kunnen worden. En er zit een hoesje om, waardoor de lijnen geen lawaai meer maken in het kluisgat. Gelijk uitgeprobeerd, en het werkt fantastisch.
Vanmiddag naar het zeevaartmuseum geweest. Een heel klein museumpje met een hoog "Eerde Beulakergehalte". De man achter de kassa was ook een museumstuk.
Toen we weer aan boord kwamen, begon het flink te onweren en te regenen. Het was de hele dag al erg benauwd.
Vanavond kwamen er mensen uit Zwitserland naast ons liggen. Zij hebben een spiksplinternieuw motorjacht, een Northstar 42 uit Finland opgehaald. Ze hebben altijd met groot jacht gezeild, 50ft Van Dam uit Aalsmeer, en hebben jaren over de hele wereld gezeild. Het zeiljacht werd een beetje te groot voor 2 personen en ze hebben niet zo veel tijd meer(zij wordt dit jaar 80). Vandaar nu dit snelle motorschip waar ze mee op weg zijn naar Mallorca.

scheepvaartmuseum
en nog een

leuke huisjes
in de kerk

beetje regen
nieuwe voorlijnen

Woensdag 15 augustus 2018
Kalmar-Utklippan Wind: NW4, ZW4 Afgelegde afstand: 52 nm
Vanmorgen om 6 uur voeren we de haven uit en het ging als een speer. De Kalmar Sund uit met een snelheid van vaak meer dan 7 knopen. Helaas, bij de hoek draaide de wind naar zuid west en moesten we naar Utklippan kruisen. Wel kwam de zon er weer bij. De laatste 2 mijlen op de motor gedaan. Het was nog niet heel druk, maar aan eind van de dag lag iedereen zo'n beetje dubbel.
We kregen bezoek van de Seahorse of the Solent. Richard en Linda zijn dit voorjaar in Enkhuizen geweest en willen er komende winter overwinteren. Dus die wilde wel wat informatie van een lokalo.
puzzeltje
Utklippan

havenbekken
zeehonden kijken

Donderdag 16 augustus 2018
Utklippan-Simrishamn Wind: Z4 Afgelegde afstand: 53 nm
De buren om 7 uur gewekt, die hadden ons al verteld dat het geen vroege vogels waren.  Om 7.30 konden we de haven uit. De Seahorse voer al zo'n 20 minuten voor ons uit. De 1e 4 uur op de motor. geen wind.  Eerste uur ook nog wat stopgolven, oude deining van gisteren stond er nog. Maar toen we eenmaal konden zeilen, ging het ook als een speer. We dachten zelfs Ystad wel te kunnen halen. Maar helaas draaide de wind wat, waardoor het te hoog werd en daardoor de snelheid terugviel. En omdat we daar dan te laat voor binnen zouden zijn, toch maar weer koers gezet op Simrishan. We hadden nu de mazzel dat dit voor ons niet meer hoog was, omdat we al wat hoogte gepikt hadden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Seahorse. Wij wel 4 mijl meer afgelegd, maar meer dan een uur eerder binnen, omdat wij de snelheid van 7 knopen konden vasthouden, terwijl degene die rechtstreeks op Simrishamn voeren, te hoog aan de wind werd.
In de haven lag een kustzeiler in de haven, Rob en Ria Busser van de Eureka. Vanavond heel wat verhalen mee uitgewisseld. Zij zijn echte scharrelaars, en niet zoals wij doorvaarders. Leuk om hun verhalen te horen.

we verlaten Utklippan

Vrijdag 17 augustus 2018
Simrishamn-Ystad Afgelegde afstand: 28 nm Wind: Z3, 0, ZW4
Weinig wind vanmorgen. Heel dicht langs de kust kunnen zeiilen, maar het hoekje haalde we net niet. En na de hoek draaide de wind en viel helemaal weg. Ongeveer 1 mijl voor de haven kregen we ineens ZW4 maar daar hadden we ook niets meer aan. Was weer behoorlijk warm weer. En aan eind van dag buien voorspeld, maar daar hebben we weinig van gekregen.
We blijven hier tot maandag liggen, en hebben weer een auto gehuurd.

Zaterdag 18 augustus 2018
Jan heeft vanmorgen de auto opgehaald: Volvo V40. Nadat de was droog was zijn we op stap gegaan.
We hebben ons even niet gerealiseerd dat het zaterdag is en heel erg mooi weer. De kustweg is hartstikke druk en wij willen naar Ales Stenar. En daar is het helemaal druk. Maar wat een mooie plek. Niet alleen door de stenen, ooit neergezet door de Vikingen. Maar omdat je zo hoog staat op een vlakte heb je ook prachtig uitzicht op zee.  En Kåseberga, het plaatsje wat er bij hoort is leuk en druk. Doorgereden naar Sandhmmaren, waar we de vuurtoren beklommen hebben. We zeilen vaak vrij dicht langs deze plek, en het is leuk om dit nu eens van de andere kant te zien. En ook om te zien hoe de boten er nu voorbij komen, op motor of op motor en grootzeil. Aan de overkant van de weg stond een oude reddingsboot tentoongesteld, in het 1e Zweedse reddingsstation. Daarna naar het strand gelopen en daar even gezeten. Water is hier niets warm. Aan boord meten we nu weer 18C, en dat zal het hier ook wel zijn. Het Glimmingenhus bezocht, een 16e eeuwse burcht. In Kivik heel veel appelboomgaarden gezien, en heel veel stalletjes met fruit. Daarvandaan via Bollerup naar Ystad terug gereden. Het was al laat om in Bollerup te stoppen, maar hier staat een 13-eeuws fort dat gebruikt wordt door een landbouwschool. En door het hele dorp staan er kunstwerken van landbouwmachines.
Rundkirke Valleberga

Dame Emmy
Bolshög Kerk

Zondag 19 augustus 2018
Met de auto langs de kust naar Trelleborg gereden. Smygehukis de meest zuidelijke punt van Zweden, en een erg leuke plek. Er zijn wat leuke winkeltjes en in een oude opslag was een tentoonstelling met zelfgemaakte kwaliteitsspullen die verkocht werden. Er had hier een kalkbranderij gestaan, de oven stond er nog. Trelleborg is een afschuwelijke stad, een stad waar veerboten aankomen,erg sfeerloos. Lund is daarentegen weer een hele mooie stad. Daar hebben we de domkerk bezocht. Er was hier een hele mooie astronomische klok. Teruggereden naar Ystad over mooie slingerweggetjes langs diverse grote landhuizen.
De avond doorgebracht op de Eureka bij Rob en Ria.
Charlotteslund slott
Abbekas, hier woonde Niels Holgersson

pakhuis waarin nuZweeds  handwerk verkocht wordt