dinsdag 16 juni 2020

Vlieland-Cuxhaven-Rendsburg-Flamhuder See-Plüschow hafen-Maasholm-Kappeln

Maandag/dinsdag 15/16 juni 2020
Vlieland-Cuxhaven afgelegde afstand: 150nm Wind: West 3 tot veranderlijk weinig
Om 6.30 uur, 2 uur na HW Vlieland voeren we de haven uit, samen met de Fredrika, een Zwitserse Hallberg.

Het was potdicht van de mist, maar gelukkig werd dat al na een paar mijl het zeegat uit minder. We hadden in het begin nog een westen wind, zo’n 10 knopen. Zeilen lukte niet maar motor/grootzeil lukte nog een beetje tot het grootzeil echt begon te klapperen. Deze weggehaald en is niet meer omhoog geweest. Wind werd steeds minder tot er niets meer over was. Vervelend is dan de deining en de golven die je krijgt van de schepen uit de scheepvaartroute. We hebben heel wat zweefvliegen vervoerd. Er was een prachtige zonsondergang. Met de motor aan is het fijner om voorin te slapen, maar door de deining in het begin van de tocht sliep dat niet heel fijn. Later werd dit beter.
Onderweg wat zeehonden en ook een bruinvis gezien. De hele dag voer de Fredrika achter ons aan, tot Jan wat langzamer ging varen, toen voeren ze 1 mijl naast ons.  Zij hadden grootzeil op, maar geen kegel gehesen. En er ligt altijd een coastguard op de loer. Dus wij waren blij dat zij de klos waren. Maar ze werden alleen maar aangesproken omdat hun verlichting die niet goed was. Schappelijk dus. s’Nachts af en toe een lichtende zee.
Grote blakte

Het ankergebied bij de Weser is altijd een lastig stukje, vooral in het donker. We waren daar rond een uur of 2 vannacht. Het was niet heel druk en het is toch wel verdomd gemakkelijk dat we AIS hebben.
Precies om  4 uur zaten we op de hoogte van de Elbe 1, zo’n 6 uur voor HW Cux. Mooi uitgekiend dus. Met stroom mee naar Cux, Om 7.49 uur liepen we binnen. 150 mijl in iets meer dan 25 uur.
Elbe bij Cuxhaven

Gelijk getankt , zowel water als diesel. De douches zijn hier open dus daar gelijk gebruik van gemaakt. Bij de havenmeester moet je officieel een mondkapje op, maar zij vindt dat onzin. Ze heeft een scherm hangen en dat vindt ze genoeg. Ze denkt ook dat dit volgende week niet meer hoeft. Ze missen hier al 40.000 euro aan omzet en ze vroeg ook of de Hollanders nog wel zullen komen. Wij hebben uit een enquête begrepen dat 46% van de noordgangers niet gaat en dat 23% afwacht en 31 % wel gaat. Dus we moesten haar teleurstellen. Wij zijn nu het enige Nederlandse schip in deze haven.
Voor in havenkantoren, winkels en restaurants

Woensdag 17 juni 2020
Cuxhaven- Rendsburg Afgelegde afstand:  55 nm Wind: geen, later NO4
Na wat broodjes gehaald te hebben, voeren we even na 8 uur de haven uit. Geen wind, veel zon warm en stroom mee. Moesten een uur wachten bij de sluis. Met zo’n 10 boten door de sluis. In kanaal met de parasol op om de beurt een half uur gestuurd. Het was rustig op het kanaal, maar één echt groot schip tegengekomen. Laatste 2 uurtjes wat meer wind.
In Rendsburg konden we niet terecht bij Barbara. Alle bordjes op rood en er werd ons verteld dat hier alles nog gesloten was. Doorgevaren naar de zeilvereniging. Die hafenmeisterin reageerde helemaal verheugd, net als in Cux: “ah daar zijn jullie eindelijk, de Hollanders”. De havens op deze route hebben daar echt last van, weinig Hollanders dit jaar.
Vanavond aan de haven gegeten. Mooi weer dus buiten en dat kan zonder mondkapje. De bediening hier had gezichtsschermen voor. Verder krijg je formulier waar je al je gegevens in moet vullen.
 Sluis Brunsbüttel

Beetje warm

Brug bij Rendsburg

Donderdag 18 juni 2020
Rendsburg-Flemhuder See Afgelegde afstand: 12 nm wind: NO5

Boodschappen doen
We hebben flink wat ingeslagen zodat we komende dagen geen boodschappen meer hoeven te doen

Daarna zijn we naar de ankerplek in het NOK gevaren. Het is prachtig weer en de ankerplek is lekker beschut. Het water was ook al 20C dus ik heb lekker kunnen zwemmen. En daar ontdekte ik dat het water hier zout is. Ik heb toch altijd gedacht dat het zoet water was.
Vanavond de cobb gestart.

Jan zijn hobby

Uitzicht  met soms een grote boot die voorbijkomt

Vanmiddag hoorden we dat Denemarken de 27e open gaat. Het is nog niet officieel. Dat is fantastisch nieuws, want we maakten ons best wel zorgen over de drukte rond Rügen, als de Duitsers allemaal thuis blijven

Vrijdag 19 juni 2020
Flemhuder See-Plüschow Hafen Wind: W3 Afgelegde afstand: 9 nm
Vandaag een echte regendag. Nog even getwijfeld om te blijven liggen, maar daar werden we allebei wel heel sloom van. Toen het rond de middag iets droger werd anker op gegaan. Er lag al een heel groepje bij de wachtplaats. Nadat we betaald hadden, moesten we nog heel even wachten voordat we de sluis in mochten varen. Met al die nattigheid vind ik het best eng om van de boot af te komen. Alles is glad en die lage balken blijven toch een crime om aan vast te liggen. We lagen ni op een stuk waar ook de ringen ontbraken. Gelukkig weinig wind en er ging geen beroepsvaart mee de sluis in, dus dat ging goed.
Direct na de sluis een ankerbaai ingegaan. In deze baai liggen wat projecten, en d e boten die in de 2 haventjes die aan deze baai liggen, zijn ook veelal projecten. Er vaart de hele middag en avond een les-motorboot rond die Duitsers les geeft in ankeren, afmeren, man-over-boord. Duitsers moeten veel brevetten hebben voor ze zelf mogen varen. Naast de projecten zijn wij het enige schip in deze baai.

Een dag met veel regen

Bijschrift Een paraplu is dan handig

Genoeg ruimte in de sluis

Sluis met balken om af te meren

Zaterdag 20 juni 2020
Plüschow hafen- Maasholm afgelegde afstand: 24 nm wind: NW5

Wat een lekker rustig ankerplekken. Je merkt niets van de wind. Want toen we buiten kwamen moesten we wel reven. Eerste stuk WZW wind, dus ruime wind, en dat liep lekker snel. Later draaide de wind naar noordwest en werd het hoog aan de wind. Beetje vervelende golf maar wel lekker gezeild. Maasholm is altijd een apart plekje. Ligt helemaal omgeven door water met prachtige wandelpaden langs de Schlei. In het dorp kleine insteekhaventjes waar 1 of 2 bootjes in kunnen.

Vuurtoren Schleimunde

Insteekhaventje

Natuurgebied richting Schleimunde

Zondag 21 juni 2020
Maasholm-Kappeln 3 nm wind: W 3
Vanmorgen naar de bakker en daarna vertrokken. Het is echt heel prachtig weer. Een stukje verder de Schlei opgevaren naar Kappeln, waar Henning opgestapt is. Met aanleggen voeren we nog bijna een gat bij iemand anders in de boot, omdat we tegenstroom hadden, en we daar te weinig rekening mee hielden. Jan heeft de hele middag met Henning zitten Wurmen en ik heb zo’n 30 km gefietst. Er was weinig wind en het was prachtig fietsweer. Weinig wind, niet te heet. En langs de Schlei zijn prachtige fietspaden, waar dus geen auto’s rijden. Mijn lievelingsroutes. Tussen de korenvelden door naar Arnis. Vervolgens naar Lindaunis waar een hele vreemde brug is. We zijn er in 2012 een keer onderdoor gevaren. Brug is heel traag en er ligt een treinbaan overheen. Dat is ook de enige baan, dus je moet wachten tot jou richting op groen staat en dan fiets je over de rails naar de overkant.
Langs de andere kant van de Schlei weer terug gefietst. Vooral Sieseby was een heel mooi plaatsje. Dit gebied lijkt erg Deens, maar dan van hele rijke Denen. Alles ziet er zo perfect uit met prachtige riet gedekte huizen en tuinen waar je jaloers op kan zijn.
Vanavond uit eten geweest in de Kombüse, een restaurant aan de haven. Moesten wel binnen eten, buiten alles bezet. Dus mondkapjes weer op tot je zit.