dinsdag 9 juni 2020

Enkhuizen-Lemmer-Stavoren-Vlieland

Maandag 8 jun 2020
Enkhuizen-Lemmer afgelegde afstand:16 nm     Wind: NNW 4
We zijn rond elven vertrokken. Komende dagen veel noorder en noordoosten wind dus haast hebben we niet.
Voor anker bij Lemmer. Wind nam aan eind van dag wel toe, maar het was er goed te doen. Regelmatig zo’n erbij. Zonnepaneel doet het nu fantastisch.
Als goed is neemt wind vanavond iets af en krijgen we een rustig nachtje.

Dinsdag 9 juni 2020
Lemmer-Stavoren wind: NNO2-3 Afgelegde afstand: 15 nm
 Met een slakkengangetje op een bijna leeg IJsselmeer naar Stavoren gezeild. Weinig wind dus heel veel kleine mugjes op sleeptouw meegenomen. Ze meesten hielden van dansen en bleven gelukkig in de lucht. Laatste stuk nam wind wat toe en verdwenen ze gelukkig. Donker weer en frisse wind tot Stavoren. Daar werd het zonnig. Rondje over de dijk gewandeld. Terug in de haven lag er een V28  van mensen die in Augustenborg een V933 hebben liggen. Jeroen kwam met een Farr East de haven in zeilen. De havenmeester heeft pinautomaat op een lange stok en aan diezelfde stok met knijper krijg je je havenbriefje uitgereikt.
Toiletten en douches zijn hier nog niet open. Het is rustig hier. We liggen hier met 6 passanten. De bruine vloot die hier ligt, heeft geen gasten. Wel wat mensen in de restaurants en wat fietsers.
In de haven van Stavoren

Het vrouwtje van Stavoren kan ons zien liggen

Op de dijk wandelen

EWVA boot Ying terug naar Enkhuizen

Haveningang Stavoren

Woensdag 10 juni 2020
Stavoren-Vlieland afgelegde afstand: 36nm Wind: O 1-5
Na een rondje Stavoren hebben we de zeilen gehesen en zijn we naar de Kornwerd gezeild. We liepen tussen de 3 en 5 knopen. Jan heeft met Vlieland gebeld. Officieel is het zo dat je je 24 uur van tevoren moet melden in deze Corona-tijd. Havenmeester zei dat we gewoon die kant op konden komen.
Het is drukker dan wij verwacht hadden. Voor ons een volle sluis en ook wij hadden een volle kleine sluis. Een aantal Harlinger charterboten kwamen terug van het protest bij Pampus Haven, dus ook die zag je vandaag weer varen.
Door de sluis op de motor naar Harlingen. Daar kregen we even wind dus zeilen gehesen. We kwamen de Potvis tegen die richting Harlingen voeren. De wind was ook net zo snel als die kwam weer op. Zeilen weer gestreken, maar na de Pollendam toch weer wat wind. En in een keer windkracht 5. Moesten zelfs reven. Hebben met die wind en stroom mee een snelheid van 11,1 knopen gehaald. Volgens ons is dat een record.
In de haven via marifoon een plek gevraagd. Handig in deze tijd van Corona. In elk vak liggen nu geen 2 boten, maar je hebt een vak voor jezelf. We werden opgevangen door Marc van de Molen. Die was een half uurtje eerder gearriveerd.
De toiletten en douches zijn hier nog dicht. Na het eten hebben we de uitkijktoren beklommen.

Haveningang Vlieland

Vanaf uitkijktoren, links zie je ons nog net liggen

Donderdag11 juni t/ m zondag 14 juni
We hebben een paar heerlijke dagen op Vlieland achter de rug. Donderdag regen en wind. Alleen even naar dorp geweest toen het een beetje droog was.
Vrijdag was een mooie dag voor een strandwandeling. Aan eind van de dag liep de haven aardig vol. Een boot per vak lukte niet meer, dus werden de lege plekken gevuld. De havenmeester had al gezegd dat hij hier niets aan zou doen. Een aantal bekenden meerden af: Jambo, Dix Bay en de Saga. We hebben eerst een borrel bij de Saga gedaan en daarna kwamen Marc en Ella van de Skokker bij ons aan boord.
De grote messensloper

Zaterdag was echt zonnig en benauwd en hebben we de schaduwtent opgehangen. We zijn een eind wezen fietsen en hebben op een duin geluncht. Aan eind van middag bij Rem en Ria aan boord gezeten. Daardoor heel laat gegeten.

Zondag was er even het plan om om 6 uur te vertrekken. Maar om 5 uur even naar het weer gekeken, maar ik durfde het niet aan met de onweersvoorspellingen. Dus wekker uitgezet en uitgeslapen. Vandaag leegloop van de haven. Rond twaalven waren we een strandwandeling aan het maken, toen het helemaal dichttrok van de mist. We liepen net op het hoekje waar de schepen de mist inliepen. Een aantal zijn terug gekeerd naar de haven. Wij konden de strandopgang naar de camping gelukkig nog wel vinden.
Het bleef de hele middag redelijk mistig. Als de zon er probeerde doorheen te komen was het gelijk erg warm. Jan heeft van middag de grote lieren gesmeerd en nog wat klusjes en ik heb een wandeling rond de vuurtoren gemaakt van ca. 10 km.