maandag 3 augustus 2020

Lunke Bugten-Plüschow hafen-Brunsbüttel-Cuxhaven-Makkum-Stavoren-Enkhuizen

Maandag 3 augustus 2020
Lunke Bugten-Plüschow hafen Afgelegde afstand: 49nm wind:W3
Was mooi wakker worden op onze ankerplek. Mooie luchten en zonnig. Naar De brug toe veel stroom tegen, maar daarna was het prachtig zeilen.
In Marstal boodschappen gedaan en gedoucht en toen weer verder. Grote teleurstelling, want de wind viel al heel snel helemaal weg. De Anak mas kwam uit Svendborg en zat een paar mijl achter ons. Op de ankerplek zijn zij langszij gekomen en we hebben samen gebarbecued. Het is een mooie avond, geen wind en prachtige maan. Helaas is Skuum vreselijk ingemaakt met wurmen door Anak mas.

brug bij Rudkøbing
stroom tegen
Anak mas loopt ons op

uitzicht
Dinsdag 5 augustus 2020
Plüschow hafen-Brunsbüttel  Afgelegde afstand: 55 nm
We hadden een enerverend dagje. We liggen vlak naast de sluis, dus zodra uitgevaren wordt kan je in principe anker op gaan en hoef je niet zo lang bij de sluis te wachten. Jan heeft vanmorgen het wierfilter schoongemaakt en vervolgens vergeten de kraan weer open te zetten. Hij heeft de motor gestart en vervolgens zijn we anker op gaan halen. Daardoor hoorden we niet dat er geen koelwater was. Gelukkig merkte Jan het wel snel toen we aan het varen waren. Maar we kregen het niet meer aan de gang. Dus motor uit en drijven. Water in de wierpot gegooid en het leek even dat het weer in orde was. Maar helaas.De Anak mas liet de sluis lopen en kwam terug. Met een lijn hebben zij gezorgd dat we niet veel verwaaiden en konden wij even ons gang gaan. De impeller bleek verbrand te zijn dus die heeft Jan vervangen. Een uur later konden we door de sluis.

Ter hoogte van de Flemhuder see kwamen we de Jupiter met Eric en Ineke Aapkes tegen op weg naar Denemarken. Dus met 3 boten even naar de ankerplek om bij te praten. Tien minuten later waren we weer op weg. Om 19 uur meerden we af langs de Saga. Daar gezellig even een borrel gedronken. Daarna een hapje gegeten aan de kant met Theo en Margot.
En nu bekaf van 10 uur op de motor varen. Het is voor het eerst dat we kanaal in een keer gedaan hebben, maar dat is niet voor herhaling vatbaar.
op sleeptouw

Verbrande impeller
Sluis bij Holtenau

Ontmoeting met Jupiter

Even bijpraten op ankerplek Flemhuder see

Skuum weer op weg

Skuum op webcam Rendsburg

Te groot!

proost!

Woensdag 5 augustus 2020
Brunsbüttel-Cuxhaven Afgelegde afstand: 18nm Wind: ZZW4-5
We hadden een enerverend ochtendje. Jan zag op de AIS dat de schepen de sluis uitvoeren en dat wij er dus direct in konden. Dus huppetee, alle troep snel vastzetten, afwas in de gootsteen, lijnen losgooien en varen met die hap. Geen eens tijd om te ontbijten, zelfs niet in de sluis, want ook dat ging razend snel.
De Saga kwam gelijk mee. De Anak mas moest even een X die langszij lag, wegjagen en kwam ook mee. Van jachthaven tot jachthaven, inclusief sluizen in 2 uur. We hebben de 11 knopen op de klok gehad. Anak mas en Saga voeren gereefd, hadden wij eigenlijk ook beter kunnen doen. 13 knopen wind met behoorlijke vlagen tot 20 knopen. Wel een rif in de kluiver gedraaid. Van de schepen die in de sluis lagen hebben wij met zijn drieën dik gewonnen.
Het is vandaag heel warm, wel 25 graden. Jan en ik zijn even de stad in geweest. Vanavond met Peter, Annelies en Margot en Theo in restaurant op de haven gegeten. We konden lekker buiten zitten en mooi naar de bootjes kijken die met veel stroom aan komen varen en dan bijna de haven voorbij spoelen. Hele gezellige avond en afgesloten met koffie en thee aan boord van de Saga. Toen we terug liepen naar de boot zwom er een zeehondje in de haven. Ze schijnen hier in de haven te slapen op een steiger. Er staat ook een berichtje bij dat je ze niet moet storen.
Skuum en Anak mas op de Elbe

Saga en Skuum

Donderdag/Vrijdag 6/7 augustus 2020
Cuxhaven-Makkum afgelegde afstand: 172 nm
Afgesproken met Anak mas en Saga om om 5 uur te vertrekken. Maar iedereen was al 10 minuten eerder klaar. Dus in schemerdonker losgemaakt en de haven uit. Een uurtje op de motor, daarna grootzeil/motor en om 6.30 uur kon er gezeild worden. Er kwam een hele armada van Nederlandse schepen achter ons aan.  We hebben 36 mijl mooi kunnen zeilen, toen zakte de wind er wat uit. Daarna werd het afwisselend motor/ zeil, motor/grootzeil en vanaf 19 uur te weinig wind uit oostelijke richting en dus nog op de motor. Een gedeelte van de schepen sloeg af bij Norderney, Anak mas en nog een aantal bij Borkum en met ca. 17 schepen voeren we door naar Vlieland.
De hele tocht een hele rustige zee. Al met al een makkelijk en zomers tochtje. Rond 6 uur waren we bij de indraai tussen Vlieland en Terschelling. Prachtige zonsopkomst. Eenmaal tussen de eilanden aantal mijl gekruist. De Saga liep voor ons uit en nodigde ons uit voor een bbq in Makkum.
Het is verschrikkelijk druk op het wad. Op haveningang van Vlieland staat de rode vlag, maar er zijn heel veel boten al tegenstroom op weg naar Vlieland. Ook bij de sluis moesten we schutting wachten. En bij Makkum liggen minstens 100 schepen voor anker.
Het is rond elven als we voor anker gaan. Gelijk afkoelen, want het is over de 30 graden. Schermdoek opgehangen en parasol opgezet. Alle ramen afgeschermd met handdoeken. Maar in de boot lijkt wel of je in een oven staat. Zwemmen is het enige wat helpt. Tegen vijven zijn we ankerop gegaan en langszij de Saga gegaan. Daar heel gezellige bbq gehad. Na de bbq weer op eigen anker gaan liggen. Nog even een duik om af te koelen. We zijn moe genoeg, dus maar hopen dat we ondanks de hitte kunnen slapen.
grote uittocht Cuxhaven

langszij Saga

Zaterdag 8 augustus 2020
Makkum-Stavoren Afgelegde afstand: 12nm Wind: NW1
Vannacht ondanks de warmte goed geslapen. Wel apart. Ik voorin, ver weg van de warme motor en Jan achterin. Na ontbijt gelijk gezwommen. Daarna zijn we naar Stavoren gedobberd op de kluiver. Kluiver gaf lekker wat schaduw. Parasol er ook nog bij. Tussendoor nog een keer mee zwemmen met de boot. Zelfs Jan heeft onderweg een douche genomen. Bij Stavoren zagen we nog een mooie ankerplek in de melee, want ook hier lag een hele jachthaven voor anker. Helaas parkeerde 5 minuten later een klipper naast ons met veel gezinnen aan boord. Dat maakt verder niet zo veel uit, maar na afmeren hebben ze wel 2 uur met een rubberboot met een band erachter rond geracet. Tegen zessen waren we het een beetje zat en toen we er wat van zeiden stopten ze gelukkig. Einde van de dag verdween de zon achter de wolken, waardoor het koeler is dan gisteren. Nu, vanavond wordt het weer helder, maar de warmte is uit de zon.
schaduw
Bep heeft haast
ankeraars bij Stavoren

Zondag 9 augustus 2020
Stavoren-Enkhuizen Wind: NO 4 afgelegde afstand: 11 nm
Om 8 uur was iedereen nog aller rust. Dat is toch wel heel anders dan in Denemarken. Op de kluiver naar Enkhuizen en vlak voor Enkhuizen kregen we de 1e tegenliggers. Door de brug de Oosterhaven in. En dan is er geen Anne meer die altijd naar buiten kwam zodra we gaan aanleggen.

1. Dag Jan en Emmy,

Hebben jullie ook een mailadres? Ik wil jullie graag wat vragen stellen over de haven in Augustenborg.

Ik verneem graag jullie reactie.