vrijdag 28 mei 2021

Marker Wadden

Vrijdag 28 mei 2021

Enkhuizen-Marker Wadden Wind: N1 Afgelegde afstand: 10nm

Het is eindelijk mooi weer. Helaas geen wind. Om 10 uur varen we de sluis uit. Er staat 3 tot 4 knopen wind, daar hebben we niets aan. Er is nog genoeg plek in de haven. We meren af naast de Kim, die zien we al elke dag in de Oosterhaven. De korte broek( ja echt!) gaat aan en we gaan de wal op. We betalen havengeld en lopen het grote rondje. De moerasandijvie staat volop in bloei. Dat ruikt altijd lekker. Als we weer aan boord zitten, loopt het aardig vol.

Er ligt wat water onder de motor. Jan gaat op onderzoek uit en vindt gelukkig al snel het euvel. En kan er ook wat aan doen. We krijgen buren, de Pinta. Een echte vertrekkersboot, zelfs de jerrycans op dek gesjord. We zijn natuurlijk wel nieuwsgierig waarom je er op het IJsselmeer zo bijvaart. Volgend jaar willen ze inderdaad vertrekken. Ze hebben nog nooit een langere tijd aan boord gewoond en zijn aan het oefenen. Deze zomer gaan ze rondje Denemarken doen met de toerzeilers. We halen kaarten tevoorschijn en we bekijken samen welke route er gepland is. Nu weten ze gelijk welke kaarten ze nodig hebben. Ze zijn erg zorgvuldig in hun voorbereiding.

Aan de andere kant meert de Bellefleur af met Hans en Willemien Wallenberg. Ook gezellig. Na het eten komen er nog wat schepen binnen en dan is het vol. Buiten liggen er ca. 15 op een anker. Prima te doen met de NNO wind. Ik ga nog voor een klein rondje wandelen. Even vogels spotten. Zitten veel baardmannetjes in het riet. Mooie vogels. Dit jaar zie  ik minder kluten dan verleden jaar.

Vanavond steken we de olielamp aan, die houdt de kajuit prima warm.

Zaterdag 29 mei 2021

Marker Wadden-Enkhuizen Afgelegde afstand: 12 nm Wind: NNW: 3-4

Na ontbijt lopen we nog een rondje over het eiland. Rond tienen leveren de Abel Tasman en de Schuttevaer de eerste dagjesmensen af. Veel verrekijkers! Terug aan boord hebben we een Zoom-sessie met de Victoireclub voor de tocht die we komende woensdag willen maken met een groep zeilers. Daarna maken we rustig aan klaar voor vertrek.

Bij het hijsen van het grootzeil komt er nog een hele plas water uit het zeil vallen. Bij onze laatste tocht zijn we vergeten het rif er uit te halen en er is dus veel water in blijven staan. Slordig! Er is nog niet veel wind. Maar hoog aan de wind loopt het best lekker. Bij de sluis loopt het niet zo lekker. Héél traag wordt er naar binnen gevaren en als de lichten van de andere kolk ook op groen springen, schieten we daar in. Veel sneller gaat dat niet, de deuren gaan later open, maar het is wel gemakkelijker en het scheelt ergernis. De wind neemt hard toe.

We gaan voor anker in de kom. Er is minder ruimte, want de museumbootjes varen weer en het is nog geen vijf uur. Maar we vinden een mooi plekje. Doordat het harder is gaan waaien is het helemaal niet zo warm meer. Jan houdt het stug vol in zijn korte broek. Maar we eten vanavond wel binnen.