dinsdag 1 juni 2021

Rondje NH met de Victoireclub

Dinsdag 1 juni 2021

Enkhuizen-Amsterdam Afgelegde afstand: 24nm Wind: Oost 3-4

We gaan rondje NH varen met de Victoireclub. We hebben 2 opstappers, Bart vaart mee vanaf Enkhuizen en Frans zal in Amsterdam opstappen. We doen boodschappen bij AH en gaan daarna aan boord. Het is echt heel erg mooi weer. We varen naar de Compagnieshaven om de Anak Mas op te halen. Theo heeft ook 2 opstappers, Teun en Sander. Ze zijn nog water aan het bunkeren. Dat is een goed idee, wij varen nog met oud water. We bunkeren ook en dan vertrekken we naar de sluis. 

Er is niet veel wind maar wel te zeilen. Met een gangetje van vier knopen sukkelen we naar het zuiden. Maar als we de spi erbij trekken gaat het als een speer. Tot onze verbazing blijft de Anak Mas ver achter. Bij de Schellingwouder brug meren we af naast de Rolin, een V37. Zij doen ook mee met het rondje. Na 3 kwartier draait de brug weer en we kunnen gelijk de Oranjesluizen in. Tegen zevenen zitten we aan de borrel in de Sixhaven. Na het eten gaan we havengeld betalen en zien Bas met de Solution(V822) liggen. Bas laat zijn n’espresso voor wat het is en komt bij ons koffie drinken.


Woensdag 2 juni 2021

Amsterdam-Ymuiden Afgelegde afstand: 15 nm Wind: O4

Wij zijn om 6 uur wakker. Frans slaapt in de kajuit, dus we kunnen niet gewoon opstaan. Jan sluipt de boot uit naar de douche. Ik lees de krant in bed. Om 7 uur staan we dan toch op. Na de douche wandel ik naar de bakker. We ontbijten uitgebreid. Ik ga even aan boord bij de Anak Mas. Even later zitten we daar met zijn allen aan boord. Tegen twaalven varen we samen met de Anak Mas de haven uit. We drijven een poosje op grootzeil en kluiver. Uitgeboomd gaat iets beter. De laatste 6 mijl doen we op de motor. Bij de sluis moeten we een rondje wachten. We draaien de haven in en meren af naast de Ronan. Ook de Jupiter, Solution, Carezza, Tango, Sultan of swing zijn er. Het is warm in de haven. Op de pier staat veel jeugd en Er wordt van grote hoogte de haven ingesprongen. Frans neemt ook een duik,  maar gewoon vanaf de boot. Het water is 15 graden. Bart en ik wandelen naar het strand. Het is nu echt zomer. Veel mensen op het strand. Om 5 uur wonen we het palaver bij. Behalve dat de windrichting niet echt gunstig is, ziet het er naar uit, als er genoeg wind blijft staan en dat het een mooie tocht gaat worden.

Om 20.45 uur gaan we naar zee samen met de Anak Mas. De rest is dan al een uurtje onderweg. 







Donderdag 3 juni 2021

Ymuiden-Vlieland Wind ONO 4 Afgelegde afstand: 69 nm

Tot een uur of 2 in de nacht zeilen we mooi langs de kust. Drie mannen aan dek en ik in bed. De wind valt wat weg en de motor wordt gestart. Iedereen is weer aan dek. Na 3 kwartier kan er weer gezeild worden. De Solution komt voorbij op motor/grootzeil en op dat moment is onze wind ook op. We zijn halverwege Texel. Het water is klotserig en hobbelig, niet fijn. Rondom zien we de lichtjes van de andere Victoires. De hemel in het noordoosten is al wat licht aan het worden en daar varen we naar toe. 

Er is iets helemaal mis met onze schroefas of er zit iets in de schroef. We moeten door, en zonder zeil gaat dit niet lukken. Achteruitslaan lost niets op. Het lijkt alsof er staal op staal draait. 

Rond vijven zien we de zon opkomen. Het water wordt wat minder rommelig en vlak voor Vlieland wordt het zelfs helemaal blak. Het is toch nog een best eindje op de motor, zo’n 20 mijl.

Precies 12 uur na vertrek maken we vast in een volle haven op Vlieland. Met Theo, Teun, Sander, Frans, Bart en Jan praten we bij ons in de kuip na over de tocht. Theo en Jan doen een biertje, de rest is alleen maar moe.






Frans heeft s’nachts voldoende geslapen en gaat het eiland verkennen en wij gaan naar bed. Na 2 uurtjes kunnen we er weer tegen. Frans komt terug met kibbeling, brood en cranberriegebak. 

We inspecteren de schroefas. Er ligt ook veel water onder de motor. Dat probleem kunnen we snel verhelpen, de slang van koelwater zit niet goed vast. (Oorzaak rammelende schroefas?) We kunnen verder niet veel zien, en Jan belt met Pieter in Andijk. Hij zegt tijd te hebben om probleem te verhelpen. Vervolgens belt Jan Vladimir, om te vragen of Skuum uit het water kan komende week. Na woensdag is de eerste mogelijkheid of morgenmiddag om 4 uur. Dat is voor ons geen vraag, dat moet morgen worden. Helaas liggen we in een getijdehaven, met op dit moment een zeer zeer ongunstig tijd van laagwater. We besluiten vannacht om 2.15 uur te gaan varen(HW Harlingen: 5.49 uur). Dan hebben we alleen 1e stuk stroom tegen. 




Na de lunch gaan Bart Jan en ik een rondje strand/camping wandelen. Het is prachtig weer. Rond vijven gaan we naar hotel Zeezicht waar tafels zijn gereserveerd. Gelukkig maar, want er staat een hele rij wachtenden. Restaurantterassen zijn tot 20 uur open. Na het gezellige diner lopen we terug aan boord. 

We veranderen onze plannen. Om 22.30 uur is het laagwater op Vlieland, het is gunstiger om rond dat tijdstip te vertrekken. Dan hebben we weinig stroom tegen en maken we een tijstop in Harlingen en kunnen we daar slapen. Aldus besloten gaan we allemaal snel nog een uurtje slapen.

Vlieland-Harlingen

Afgelegde afstand: 18 nm Wind: W3

Om 22 uur vertrekken we uit de haven. Alles verloopt volgens plan en (niet verwacht) we kunnen het hele stuk zeilen. Het is een geweldig mooie tocht. Harlingen binnen varen is nog wel even een dingetje, maar met plotter lukt het allemaal prima. We meren af in het voorhaventje naast een charterboot. Er staat wat stroom en kost wat moeite om aan te leggen. Na een borrel gaan we rond 3 uur plat. 




 

Vrijdag 4 juni 2021

Harlingen-Kornwerd

Wind: WNW3 Afgelegde afstand: 7nm

Om 8 uur horen we Bart de kuip instappen. Jan staat gelijk op en terwijl ik nog bezig ben met aankleden wordt de motor al gestart en wordt er losgemaakt. Jan heeft een nieuw zeilmaatje! Het is wel wat mistig. Na een rommelig ontbijt hijsen we de zeilen en lopen met zo’n 7 knopen naar Kornwerd. En dan lopen we tegen het volgende probleem aan: het grootzeil wil niet naar beneden. De buitenmantel van de val is gebroken en stroopt op en kan zo niet de mast in. We proberen de mantel open te knippen. Lukt niet, te stevig materiaal voor een huis tuin en keukenschaar. Met plakband plakken we de buitenmantel strak tegen de kern. Na wat gepiel lukt het eindelijk om het grootzeil te laten zakken. Het is wel een tocht met tegenslag. Maar allemaal op te lossen!

We kunnen direct de sluis in.


Kornwerd-Andijk

Wind NW 2-4 Afgelegde afstand: 22 nm

Het is hier nog wat mistiger. Langs de tonnerij kan gezeild worden. De wInd neemt af en we zetten de motor bij. We moeten wel op tijd in Andijk zijn! Later lukt het weer zonder motor. En dan kan de spinaker erop. Als we bij Andijk zijn is wind toegenomen tot 11 knopen wind. We tuigen af en varen naar de kraan. Daar staat Gerrit ons al op te wachten. Hij brengt mij naar de Compagnieshaven waar onze auto staat. 

Als ik terug ben in Andijk, wordt de boot eruit gehesen. Spannend hoor met mast erop. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. Als de boot op de bok staat, wordt achterstag weer vastgemaakt. De boot wordt naar de werkplaats gereden. Jan ziet op het 1e gezicht niets aan de schroef. We spreken Pieter even, en hij zal de boel gaan inspecteren. 

We brengen Frans naar Hoogkarspel en Bart rijdt mee naar ons huis, waar zijn auto staat. Het is een mooie tocht geweest, en vooral de nachttocht ove het Wad was wel heel speciaal.



 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten