maandag 12 juli 2021

Arholma-Mariehamn-Andbergsfladen-Andbergsflagen-Vallmo-Nåsby

Maandag 12 juli 2021

Arholma-Mariehamn Wind: WZW2 Afgelegde afstand: 30 nm

Het is muisstil in de baai als we wakker worden. Er is helemaal geen wind en iedereen slaapt nog. Ik zwem een paar rondjes en dan gaan we ankerop. Ook de zee is spiegelglad. Vlak bij land hebben we pas weer een beetje wind. Daar zie je de boten nog enthousiast met zeilen omhoog naar buiten komen. We liggen op tijd, 13 uur, vast en verzetten de klok naar 14 uur. Mariehamn is voornamelijk bezet met Finnen, een paar Zweden, 3 Hollanders en een paar Duitsers, maar nog lang niet vol. Jan tankt vers water, bestelt nieuwe boeken, ik stofzuig de boot en draai een was, we ontdooien de koelkast en zo handelen we wat klussen af.

We lopen nog even de stad in en bezoeken de andere haven. Daar is het helemaal rustig.

Na het eten ga ik naar de sauna. Yes! De eerste deze vakantie. Heerlijk.

Om 21 uur wordt het reveille geblazen en haalt iedereen zijn vlag naar binnen.

Morgen weer boodschappen doen en dan kunnen we weer een paar dagen op een anker.

Tosti onderweg

Mariehamn

Clubhuis

Dinsdag 13 juli 2021

Mariehamn-Andbergsfladen Wind: NO1 Afgelegde afstand: 34 nm

We zetten de fietsjes op de kant en fietsen naar de supermarkt. Het is warm, zweterig weer. In de supermarkt staat verzoek om mondkapje te gebruiken. Dat is lang geleden. Gelukkig hebben we ze meegenomen. Aan boord ruimen we alles op en maken los. We gaan eerst tanken. Er zijn 2 boten bezig. Dat valt tegen, water tanken, brandstof tanken en poep zuigen. Dat gaat niet snel. Maar na een half uurtje zijn we toch op weg.  Op de motor want wind staat er niet. Het is warm.

We ankeren in een hele  grote baai, met 8 boten. Veel privacy! Gelijk het water in want ik ben oververhit. Jammer dat Jan dat niet doet, ook bij hem loopt het zweet over zijn lijf. En het water is zeker 22C. We eten van de cobb. Daarna nog even zwemmen. Om 21 uur luidt een van de ankeraars een bel: we strijken de vlag. Als je hier tot zonsondergang moet wachten, moet je er voor uit je bed komen.

Woensdag 14 juli 2021

Andbergsflagen-Berghamn Wind: Oost 1 Afgelegde afstand: 25nm

We hebben een rare nacht. Ten eerste is het onaangenaam warm. De motor geeft ook warmte af, dus dat maakt het nog extra warm. Maar wat nog veel erger is zijn de muggen die ongemerkt binnen zijn gekomen. Normaal merk ik als ik buiten zit, gelijk wanneer de hor erin moet. Maar gisterenavond geen enkele mug gezien, dus de hor er slordig ingehangen. Ik heb er vannacht meer dan 10 dood gemaakt en dan had ik ze nog niet allemaal. Vanavond doen we op tijd de hor erin, want dit willen we niet nog een keer meemaken.

Het is warm en er staat weinig wind. Maar we hebben 1,5 uur kunnen zeilen, daana wordt het te hoog en even later zelfs blak. We zien spelende zeehondjes.

We ankeren in een mooie baai. Er staan wel wat huizen rondom, maar dat is bijna niet te voorkomen. Wel jammer, want eilanden zijn dan vaak ook niet toegankelijk. We liggen de hele middag alleen in de baai. We hangen schaduwdoek op en de parasol. Af en toe een duik, zo is het vol te houden. Op land is het 28C. Er komt een zeilschip binnen die aan de steiger van de veerpont afmeert. Dat is nieuw voor ons. Deze baai wordt bezocht door

2 pontjes en op beide steigers liggen vanavond boten. Als je er voor zorgt dat de veerpont geen last van je heeft, mag je er  blijkbaar aan afmeren. En daar de veerpontjes allemaal kopvoor afmeren, kunnen aan beide zijden van de steiger boten liggen.

Aan eind van de middag pomp ik de kano op. Ik heb hem goed geplakt, want rechterkant loopt niet meer leeg. Het is een prachtig kanogebied. Ik knijp hem wel even als er zo een snelvarend pontje aan komt stuiven. Die maken enorme golven. Maar tot mijn verbazing, houdt hij helemaal in tot hij geen golf meer voor mij maakt. Vanavond weer zo een prachtige avond.

Met de kano onderweg

Opwarm-eten onder schaduwdoek en parasol

Donderdag 15 juli 2021

Berghamn-Valmo Wind: ZW1-3 Afgelegde afstand: 23 nm

Er is iets vreemds met de ankerketting. Als we hem ophalen zit er een knoop in. De knoop kunnen we gelukkig wel over de ankerrol heen krijgen, anker losmaken en knoop uit ketting halen.

We beginnen met geen wind. We krijgen wat wind en hijsen de zeilen en bomen kluiver uit. Dat duurt nog geen 10 minuten, wind gaat helemaal rond en is weer weg. We halen de zeilen weg en moeten bijkomen van de warmte. Een paar mijl verder komt er serieuzere wind en lopen we heel af en toe meer dan 6 knopen. Vlak voor Navu wordt het te hoog, we zijn bijna op onze bestemming en halen we alles weer weg. We gaan naar de ankerbaai van Valmo. Helaas zijn Göran en Armi net vanmorgen vertrokken naar Turku voor een theatervoorstelling. Maar morgen is Göran in ieder geval weer terug. Het is een warme middag, 28 graden, zelfs Jan laat zich even op het trappetje zakken in het “koude” water. Vanavond om 22 uur is het nog 30 graden in de boot. We slapen sinds gisteren  apart, Jan voorin de boot en ik achterin. Dat is fijner met de warmte.

We hebben ons verste punt bereikt en gaan hierna op de terugtocht.

Ankerbaai Valmo

Wij zitten links onderin

Mooie avond

Vrijdag 16 juli 2021

Vallmo  wind: NW5

Om 12.30 uur pikt Göran ons op in zijn kleine bootje. Met een rotvaart steken we over naar de haven van Nagu. De haven is behoorlijk veranderd. Nieuwe steigers en veel meer plek. Dit is een erg geliefde haven met veel restaurantjes, marktkraampjes, campers, strand en door het mooie weer heerst er een echte vakantiestemming. We lunchen in l’Escale, een van de restaurants aan de haven. Het is een lopend buffet met salades, vis of pyttipanna. Gönar praat nog steeds meer dan hij eet. We scheppen 2x op en de 2e keer nemen we de pyttipanna. Volgens Wikipedia is pyttipanna een Zweeds aardappelgerecht gemaakt van restjes. Hier bestaat het uit gebakken aardappel, ui, Zweedse ballen en blokjes ham met daarop een gebakken ei.

We lopen nog even over de steiger en langs de kraampjes. Voor de rest van de winkels kunnen we de verkeersweg oversteken, maar Göran laat ons zien hoe eilandbewoners boodschappen doen. We gaan met de boot door een vaart, onder de verkeersweg door en komen dan op een parkeerplaats van boten terecht. Daar mag maximaal 2 uur geparkeerd worden. Het is een komen en gaan van bootjes. We lopen hier ook even rond.

We gaan terug aan boord en Göran blijft een koude Amstel drinken. We horen weer veel verhalen over de geschiedenis van dit gebied, over zijn familie en hoe het de afgelopen 2 jaar geweest is.

Als Göran vertrokken is, maken wij een kopje soep. Het koelt vanavond flink af. Wind komt uit het noorden en vochtigheid is er niet meer. Als ik nog een rondje zwem, voelt het water nu warm aan en niet meer koud zoals gisteren, omdat de bovenlucht nu niet meer zo warm is.

Göran, Jan en Skuum

Pyttipanna

Nog nooit zo veel gezwommen.

Zaterdag 17 juli 2021

Vallmo

Het wordt weer een warme dag met weinig wind. Gedurende de dag zijn we wel een oaar keer om ons anker gedraaid. Met de rubberboot varen we naar Nagu. Gaat wel wat langzamer dan met Göran. We hebben vuilnis mee en zoeken eerst een vuilnisbak. De havencontainer is afgesloten, maar even verderop vinden we een grote openbaren vuilniscontainer. Dat zijn we kwijt. Dan lopen we nog even langs de kraampjes op de haven. Het is behoorlijk duur allemaal. Hoogseizoen en nog geen uitverkoop. In de supermarkt halen we nieuwe voorraden voor een paar dagen. Met een volle rubberboot gaan we terug. We ruimen de rubberboot weer op. Er is voor de komende dagen veel wind voorspelt, en dan vaart zonder gemakkelijker. En deze rubberboot is eenvoudig weer op te blazen.

Om  vijf uur komt Göran ons ophalen. We varen eerst naar net huis waar we tegenover liggen. Daar wonen Kari en zijn moeder van 95 en maken we een praatje. Dan varen we naar Göran’s huis. We lopen een rondje door de tuin. Hij laat alles zien waar hij afgelopen tijd mee bezig is geweest. We nemen plaats op het terras en openen de fles champagne die we hebben meegenomen. Het is goed Armi weer te zien. Göran is druk met de barbecue. Vooraf hebben we diverse soorten haring. Daarna heerlijk vlees en halloumi van de bbq. Na de koffie geef ik ze een zak muntdrop. Die wordt gelijk soldaat gemaakt. Het is een hele gezellige avond. De sauna wordt opgestookt. Armi is gewond aan haar been dus ik ga alleen in de sauna. De rest gaat naar binnen, zodat ik mijn gang kan gaan. Na de heerlijke sauna damp ik nog even uit op het terras. Ik kleed me weer aan en ga ook naar binnen. Nu is het Göran’s beurt voor de sauna. Het wordt laat donker dus we hebben geen erg in de tijd. Voor we naar de boot gaan krijgen we een afscheidscadeautje. 2 blaadjes waar we op kunnen ontbijten. Om 0.30 uur worden we weer afgezet aan boord.

Met de rubberboot naar de overkant

Navu

Zwembad

Skuum wacht op ons

Volgeladen terug

Zondag 18 juli 2021

Vallmo-Nåsby afgelegde afstand: 21 nm wind: NW5

We hebben behoorlijke klus om anker moddervrij te krijgen. De buurman van Göran komt aangeroeid om ons gedag te zeggen. Er staat nog niet heel veel wind, maar wel uit de verkeerde  richting. Laatste uur neemt wind al flink toe.

Het is een mooie route naar Nåsby. We zien op de kop van de steiger nog hekboeien vrij liggen. Ze liggen wat ver weg, maar Jan denkt het met onze lijn wel te halen. Net niet dus. Dat is lastig met de harde wind. Ik heb nog niet gezwommen, dus spring met een andere lijn het water in en leg deze door de boei. Haak met te korte lijn halen we eraf.

We zijn allebei een beetje brak van gisterenavond . Maar op een gegeven moment toch energie om langs het museumdorp te lopen en het mooie houten kerkje te bezoeken. Vanmiddag is het nog een heel gedoe in de haven, want deze is eigenlijk vol. Maar er blijven schepen binnenkomen, en sommige wringen zich er echt tussen. Er wil zelfs iemand achter ons op de hekboei gaan liggen. Gelukkig ziet jij op het laatst in dat dit toch echt niet kan met de harde wind. Vanavond maak ik nog een korte wandeling en daarna naar de sauna. Vanavond zakt de wind er toch uit, dat is niet voorspeld.

Uitgezwaaid door de buurman

Volle haven
Kerkje Nåsby
Uitzicht op museum
Stukje museum

Mooie waaier op de kop van steiger