maandag 5 juli 2021

Smågö-Gubbö Kupa-Nynäshamn-Nåttarö-Långviksskär-Kåksna-Arholma

Maandag 5 juli 2021

Smågö-Gubbö Kupa Afgelegde afstand: 30nm Wind: ONO

Voor het ontbijt zwem ik een paar rondjes. We gaan ankerop en volgen de route naar buiten. Er zit een spannend stuk in, naar de hoofdroute. Het is windstil en we manoeuvreren voorzichtig langs de boeien. Het idee gelijk naar zee te gaan laten we varen. Er staat geen wind. Dus op de motor naar het noorden.

Na Torrö nemen we de buitenroute. Er komt wind en we proberen naar zee te komen. Maar de windrichting is niet goed. Dus we blijven in de scheren. Even later draait de wind toch naar het oosten, maar dan hebben we geen zin meer om weer naar buiten te steken. We gaan naar Gubbö Kupa. De wind neemt toe en met 14 knopen wind zeilen we tussen de rotsen door. Mooi zeilen maar ook spannend. Dan blijkt dat ik verkeerde ankerplek als plaatje aan Jan heb laten zien(Kupan Klint i.p.v. Gubbö Kupa).  We kunnen hier niet op zwaai, alleen aan de rotsen. Doen we het of toch maar niet. We varen de baai binnen en zien een plek waar ik gemakkelijk af kan stappen. We doen het. Jan gooit het hekanker uit, helaas iets te vroeg waardoor het op de hekankerlijn komt te liggen van een motorboot. Nieuwe poging en dan gaat het prima. We binden een lijn aan een boom. We slaan een rotsanker in de grond en daar maken we de 2e lijn aan vast. We liggen! Even bijkomen.

We bezoeken natuurlijk het baken dat hoog op een rots staat. Het uitzicht is prachtig. Het lijkt erop dat er een bui aankomt en voor we aan boord zijn spettert het. Gauw alle luiken dicht. Door de wandeling zijn we aardig warm en we zitten te zweten in de boot. Gelukkig is de regen maar van korte duur en kunnen we weer naar buiten. En zwemmen helpt ook om af te koelen. Vanavond ruimen we de rubberboot op. Een van de plannen is om morgen over zee richting Nynäshamn te gaan. En dan is het fijner als de boot onderdeks is. We hebben een mooie avond. Zon met regen in een windstille baai.

Dinsdag 6 juli 2021

Gubbö Kupa-Nynäshamn Afgelegde afstand: 55nm Wind: ZO4

Na ontbijt en zwemmen vertrekken we. Het is windstil in de baai.Het eerste stuk op de motor met grootzeil. Al snel kan er gezeild worden. Er staat nog niet veel wind en met een gangetje van 4 knopen sukkelen we verder. De snelheid loopt terug, onder de 4 knopen, dus we zetten de motor bij. We vrezen al dat het weer zo blijft maar gelukkig neemt de wind weer toe.  Met 10-12 knopen wind lopen we met 5-6  knopen naar Nynäshamn. Het loopt fantastisch. Het is ook prachtig weer. We hebben een Duitse X42 achter ons aan met een halfwinder. Langzaam worden we ingelopen. Als hij naast ons zit wordt het te hoog en moet de halfwinder eraf. Maar als je alleen een genaker op hebt staan, valt dat niet mee. Dus het grootzeil wordt gehesen. Kan je lang over doen met ruime wind. Dus we hebben wat vertier om naar te kijken. De windhoek is voor ons nu beter dus we lopen nu 6-7 knopen. Een klein uurtje moeten we zelf sturen omdat het iets te zwaar is voor de stuurautomaat. En het is natuurlijk leuk om op de X te jagen, die nu niet meer zo snel uitloopt. Rond zevenen liggen we vast in een vrijwel lege haven, voor het restaurant.

Vuurtoren landsort

Woensdag 7 juli 2021

Nynäshamn-Nåttarö Afgelegde afstand: 7 nm Wind: ZZO 3

We vullen onze voorraden aan. We gaan naar de grote supermarkt, een kilometer verderop. We komen er droog en komen ook weer droog thuis, maar terwijl we in de winkel zijn moet het gigantisch geregend hebben. Verder halen we verse groente bij een stalletje. We tanken water en dan kunnen we weer een aantal dagen voort. We varen op de motor naar de ankerplek. Laatste stukje begint het een beetje te regenen en dat is de verdere dag zo gebleven. Geen harde regen maar een beetje spetteren, maar teveel om buiten iets te doen. En vanavond kippenkermis: regen met zon. De rubberboot ligt al de hele dag klaar om weer opgepompt te worden. Wel jammer , want je kan leuk wandelen op dit eiland.

Net niet droog binnen

Vis uit Nynäshamn

Kippenkermis: regen en zon

Donderdag 8 juli 2021

Nåttarö-Huvudskär-Långviksskär  Afgelegde afstand: 30nm Wind: ZZW4

Rondje zwemmen, ontbijten, de boel opruimen, anker ophalen, dat is elke ochtend de routine. Er staat geen wind. De 14 mijl naar Huvudskär varen we op de motor. We zijn verbaast hoe stil het daar is, dat hebben we wel eens anders gezien. We gooien het anker uit, pompen de rubberboot weer op en roeien naar de kant en bezoeken het prachtige dorpje. Terug aan boord is er eindelijk wind. We gaan nog een stukje verder en hebben een topmiddag. Uitgeboomd zeilen we langs de buitenscheren en tegen vijven stoppen we bij Långviksskär, Fällsingskobben. We zijn de enige op zwaai. Ik roei naar de kant en loop de Sjöberg Stig. Een ruig pad, de cairns volgend, naar de andere kant van het eiland. Hier staan wat oude huisjes en er is een steiger. Het is een mooi eiland. Her en der wat meertjes, mooie rotsen met prachtige mossen, beetje bomen. Terug aan boord neem ik nog even een duik en Jan start de cobb. En alweer een betoverende lucht, net als gisteren

Huvudskär

Wegwijzer Långviksskär

Långviksskär

Vrijdag 9 juli 2021

Långviksskär- Kåksna Lökaholmarna Wind: O2 Afgelegde afstand: 16nm

Zwemmen, ontbijten en vertrekken. Er staat nog weinig wind. Tot Sandhamn op de motor. Accu’s ook weer vol. We hijsen de zeilen en sukkelen noordwaarts. Vanavond wordt het slechter weer met wind uit noordoosten. We vinden een mooie beschutte baai zuid van Lökaö. Het is een mooi kanogebied, dus de kano wordt bovendeks gehaald. Bij het oppompen hoor ik al dat er een lucht ontsnapt. Helaas hebben we geen goeie lijm mee om gat te dichten. Gelukkig kan er nog wel gekanood worden, heel hard loopt ie niet leeg.

Vanavond begint het echt te regenen en neemt wind ook toe.

Zaterdag 10 juli 2021

Kåksna Lökaholmarna- Arholma Afgelegde afstand: 32 nm Wind: ZO4-5

Jan was vannacht helemaal niet lekker. Hij moet zelfs overgeven. Maar toen was het ook over gelukkig. Vanmorgen werden we wakker met onweer en regen. Dus nog even omdraaien. Tegen negenen komt  de zon er voorzichtig bij en even later is het weer prachtig zomerweer. We halen het anker op. Er zit een hele pruik planten aan vast. Dat is wel even een klus om dat er af te krijgen. We hijsen de zeilen en worden ondertussen belaagd door een paar dazen. Jee wat zijn die krengen groot. Jan wordt door een in zijn voet te pakken genomen. Met de vliegenmepper zitten we buiten. Gelukkig is het maar even, als we op open water zitten zijn ze weg.

We zeilen langs de buitenscheren naar Arholma. Lekker makkelijk, hoeven we niet zo op te letten. Laatste stuk vliegen we door het water,  meer dan 20 knopen wind. De ankerplek is voor zuidoosten wind het minst beschut, maar gelukkig valt het mee. En na elven moet de wind wat inzakken en gaat draaien naar zuid en zuidwest.

Zondag 11 juli 2021

Arholma

Een luie zondag. Na zwemmen en ontbijt zijn we aan land gegaan. We roeien naar de kant. Om 9.30 uur gaat de kiosk open en daar wandelen we naar toe. Het eiland is nog in rust. We lopen over mooie paadjes naar de andere kant van het eiland. Bij de kiosk halen we vers (nog warm) brood. We bezoeken het baken. Op het pad er naar toe  is voor de kinderen een sprookjesspeurtocht gemaakt, er staan diverse tafereeltjes. We bezoeken het kerkje.

Terug aan boord maakt Jan een heerlijke lunch met gebakken eieren en vers brood. We zijn nog het enige schip op anker. Het zonnepaneel doet het heel goed, de accu’s worden langzaam voller, terwijl de koelkast draait. Ik maak de boot al zwemmend schoon. Het water is hier wel iets kouder, net aan 19 graden, maar als je er eenmaal inzit is het heerlijk. Rondom de baai wordt ook flink gezwommen. In de loop van de middag begint de haven aardig vol te lopen. Al dat gemanoeuvreer met hekankers en plek maken tussen 2 schepen, het blijft een leuk gezicht.Van lezen komt niet veel. En de laatste schepen die binnenkomen en geen plek meer hebben in de haven, maar ook geen vooranker. Sommige gaan op hekanker liggen, en andere zoeken dan een plekje op de rots. Vanavond ruimen we de rubberboot weer op. Morgen gaan we richting Åland.