maandag 23 mei 2022

Bagenkop-Spodsbjerg-Sortsø-Ystad-Simrishamn-Kristianopel

23 t/m 29 mei 2022

Maandag 23 mei 2022 Bagenkop-Spodsbjerg Wind: ZO5 Afgelegde afstand: 18nm

Dachten we gisteren dat dit een stil-ligdag zou worden, vanochtend ziet het er toch wat gunstiger uit. Smallands vaarwater gaat met oostelijke wind nog niet lukken maar Spodsbjerg is te doen, als we voor 14 uur binnen zijn. Dus op naar Spodsbjerg, een plaats waar we 1x eerder geweest zijn in 2005. Een haven, zeer populair bij hengelaars. De haven ligt vol met kleine bootjes die je kan huren om te gaan vissen. In havengebouw zijn kleine koelkastjes beschikbaar voor de gevangen vis. Maar eerst moeten we er nog naar toe. Het is prachtig weer. Als we op Grote Belt zitten, krijgen we toch best al een puist wind en het is ook nog lager wal. Grootzeil hebben we gelijk uit de haven al gereefd en nu zetten we ook nog een rif in kluiver. Door de stroom stuurt het soms wat ongemakkelijk. We moeten goed opletten, want je zit zo veel te hoog of te laag. Aanloop van Spodsbjerg is gelukkig erg gemakkelijk, want de wind zakt net even in.  Haven is vrij leeg en we vinden een plek met wind bijna op kop. Komende nacht is veel regen voorspeld en een hele harde wind draaiend van ZO naar ZW. Of we morgen wegkomen is nog maar de vraag. We kunnen in ieder geval uitslapen want het gaat tot een uur of 9 regenen. Daarom zetten we het tentje ook nog maar even op de kuip.

Skuum op webcam

Veerboot naar Lolland

Visserijhaven

Dinsdag 24 mei 2022 Sposdbjerg-Sortsø Afgelegde afstand: 44nm Wind: ZW 5

Rond tienen verlaten we de haven. De wind is gedraaid naar west en het is droog. We varen de haven uit en pikken een klein stukje stroom mee op tot de diepwaterroute is om over te steken. Het is prachtig zeilweer. Uitgeboomd zeilen we het Smallands vaarwater op. Blijkbaar hebben we een mooie snelheid voor een aantal bruinvissen, die om de boot heen zwemmen en voor de boeg langsschieten. Machtig mooi gezicht. De wind neemt iets af en we bewegen heel mooi richting oost. Het gaat zo gemoedelijk en het kabbelt zo lekker dat je moet uitkijken niet in slaap te vallen. Vlak voor de 1e brug krijgen we dan toch nog een flinke bui met pittig wat wind erin. We draaien de kluiver gedeeltelijk in. We gaan voor anker een mijltje of 2 voor Stubbekøbing. Als we liggen, start Jan de cobb. Even later krijgen we nog even een flinke bui met wind. We liggen in ieder geval goed vast. Na het eten gaat de zon schijnen.

Net na de bui

Woensdag 25 mei 2022 Sortsø-Ystad afgelegde afstand: 76nm Wind:ZW 3-4

We zijn al om 5 uur wakker(wekker om 6 uur gezet) en staan gelijk op. De boot zit onder de muggen. Lijkt het IJsselmeer wel. Als we ankerop zijn, maak ik ontbijt klaar. Eerste stuk moet toch op de motor. We hebben stroom tegen. Maar als we richting Møn varen kunnen we zeilen. Bij Møn’s Klint moet de motor een uurtje werken maar daarna schommelen we met een knoopje of 4-5 richting Ystad. Heel ontspannen en blij dat de zon schijnt. Want de wind over zee is nog best fris. Tegen zessen kook ik macaroni met ham en kaas en als we dat op hebben valt de wind weg. Nog een uurtje op de motor en dan zijn we in de haven. Er is plek achterin de haven in 1e pad. Morgen en overmorgen gaat het hard waaien. Voorspelling is west maar als het per ongeluk wel zuidwest wordt is dit de plek met minste swell. En omdat we toch het tentje erop zetten, maakt het niet uit dat we wind achterop hebben. We worden verwelkomd door de heer Wokke van de Witte kreeft. Die ligt ook in Andijk in de winterstalling en is een week eerder vertrokken.

Møn’s Klint

We schommelen richting Ystad

Onderweg tegelijkertijd eten, ,een boek lezen en zeilen

Donderdag 26 mei 2022 Ystad WindW6

Een dagje met veel wind. Gelukkig west, maar ook dan staat er iets swell in de haven. Wind komt recht van achteren maar wel zo dat we net los liggen van de vingersteiger dus we worden wakker met een lichte schommel. Ik ga naar de supermarkt om wat verswaren en brood te halen. Verder rommelen we wat aan boord, bezoeken de prachtige watersportwinkel maken een stadswandeling en verdoen onze tijd op vesselfinder. De Pollux jaagt op ons. Vanmorgen uit Kiel vertrokken en in ca. 13 uur met windkracht 6-7 naar Klintholm gezeild.  Als ze morgen weer zo een dag maken, kunnen we op hun gaan jagen, want wij blijven morgen nog een dag hier. Er staat dan weer een puist wind. Er is hier niemand vertrokken, en er zijn 2 schepen binnengekomen.

Goed plekkie

Eendendorp

Tuinen bij het klooster

Jan inspecteert

Vrijdag 27 mei 2022 Ystad Wind: W6

Nog steeds harde wind, vlageriger dan gisteren. En regelmatig een bui. Als we opstaan, is het zo koud dat we de kachel even opstarten. Later niet meer nodig, omdat het tentje een soort broeikasje is als de zon even schijnt. We doen een paar klussen. Schroefasafdichting smeren en expansievaatje beter ophangen. We gaan boodschappen doen, maar letten niet goed op en staan een poos onder een overkapping omdat het even hoost. Vanavond visite van de Njuta, Ina en Tonnie. Gezellige mensen uit zuiden van Nederland met veel Oostzee- ervaring.

Zaterdag 28 mei 2022 Ystad-Simrishamn Afgelegde afstand: 28 nm 2ind: W5 NW

Het regent behoorlijk dus we blijven nog lekker even liggen. Dat wordt dan maar niet naar Utklippan. Rond negen uur verlaten we de haven. Er is weinig actie op de steiger. We zeilen met gereefd grootzeil en als de wind iets naar noorden draait trekken we de kotter erbij. In de vlagen nog een windkracht 6 en pittige golven. De hele inventaris van de boot schuift van links naar rechts. Gelukkig hebben we veel kussentjes mee. Bij de hoek worden de golven minder. Maar, zoals we bijna altijd meemaken als we naar Simris gaan, hele vlagerige wind. Het is koud op het water. Gelukkig missen we op een paar spetters alle buien. In de haven zetten we gauw ons tentje op de kuip en starten we de kachel. Lekker gezellig. Na het eten lopen we nog een klein rondje door de stad. We spelen nog een spelletje yatzee en kijken nog even naar “Even tot hier”. En dan is het bedtijd.

Zondag 29 mei 2022 Afgelegde afstand: 75nm Wind: ZZW3-4

Om 6 uur varen we de haven uit en tot 12 uur hebben we geen wind. Maar gelukkig wel zon. Veel aangenamer dan gisteren. Om de beurt houden we 1 uur uitkijk en tussendoor een spelletje yatzee. Elk uur gaan er ook meer kledingstukken uit. Het is een mooie dag om al het roestvrije staal te poetsen. Om 12 uur krijgen we wind. Heerlijk rustig zeilen we langs Utklippan. Jan heeft gelukkig bereik met zijn telefoon en kan naar de Formule 1 kijken. In de Kalmarsund bomen we de kluiver uit. Het lijkt even dat de wind inzakt maar even later lopen we toch weer 4 tot 5 knopen. Een  mooie koers om eten op te warmen . Het is lekker in de kuip in het zonnetje. Tegen 20.30 uur tuigen we rustig af. En dan voelen we goed, hoe fris het eigenlijk is. Ik gooi snel een was in de wasmachine. Duurt maar een uurtje en het moet toch in de droger want we krijgen weer regen.