maandag 16 mei 2022

Van Andijk naar Bagenkop

 15 mei t/m 22 mei 2022 

Andijk-Makkum-Vlieland-Gieselaukanal-Plüschow-Eckernförde-Bagenkop

Zondag 15 mei 2022. Andijk-Makkum Afgelegde afstand: 26nm Wind: O4 

Het is mooi weer vandaag, Oosten wind, niet te hard, dus mooie wind om de verstaging goed te trimmen. We besluiten dat we gelijk maar echt vertrekken ook. Het is te mooi weer. Maar of het echt verstandig is na de hele operatie, waarbij dieseltank eruit is geweest, uitlaat is vervangen, motor op nieuwe steunen is gezet, daar heb ik mijn twijfels over. Of laat ik het anders zeggen, ik moet eerst weer vertrouwen in de boot krijgen. Is alles wel goed gemonteerd en goed aangedraaid. Na de laatste verswaren en bagage aan boord gebracht te hebben vertrekken we. Alles functioneert goed, zeilen staan er mooi op, motor klinkt goed. Bij Makkum gaan we tanken. Wat een drukte daar. Zondagmiddag met heel mooi weer. Na tanken varen we weer naar buiten en gaan voor anker. Balen, onder de motor ligt water. Jan is ervan overtuigt dat dit koelwater is. Hij kan een paar slangenklemmen vaster draaien. Morgenochtend als de motor is afgekoeld, kunnen we het opdweilen. Hopelijk heeft hij gelijk.



Maandag  16 mei 2022 Makkum-Vlieland afgelegde afstand: 27nm wind O draaiend West

Vanmorgen het water opgeruimd en nu maar hopen dat het euvel verholpen is. Als we door de sluis zijn, hijsen we een gereefd grootzeil. Er staat nog even een pittig windje, het zeilt mooi.  Wind is nog oost. Er staat geen water onder de motor, dus we kunnen door. Bij Harlingen draait wind naar zuid en neemt snel af. Voor de wind sukkelen we door. In de blauwe slenk krijgen we nog even leuke wind en lopen weer 7 knopen. Nog een stukje de Vliestroom in en dan is de wind op. Nog 6 mijl op de motor, mooi even testen of het echt waterdicht is. En gelukkig, dat is het. 







Dinsdag 17 mei /Woensdag 18 mei 2022  Vlieland-Gieselaukanaal Afgelegde  afstand: 188nm

Om 10 uur, net voor HW Vlieland vertrekken we. Er is weinig wind, op zee 4-6 knopen. De 1e 80 mijl gaan op de motor. Het is lekker maar ook gevaarlijk weer. We hebben anti-zonneshirts aan, want de zon is gemeen fel. We vermaken ons met lezen, rondkijken, af en toe een zeehondje spotten en slapen want veel meer is er  niet te doen. Na het eten draait de wind naar oost en krijgen we hem een poosje tegen. En als het donker wordt kunnen we eindelijk zeilen. Met een zuidoost windje lopen we er mooi door. Voor donker zijn we langs het windmolenpark bij Borkum waar een paar visserboten varen en daarna  een vrijwel lege zee. Om de beurt slapen we even. We zijn op juiste moment bij de Elbe 1. Met flinke stroom mee varen we de Elbe op. Het eerste  stuk is te hoog om te zeilen. De kleine sluis draait niet. We moeten een uurtje wachten, dan worden we met een bootje of 12 door de grote sluis geschut. Het is er bloedheet, rond de 28 graden. We doen  nog een stukje kanaal en zweten ons een ongeluk. We puffen wat af. Bij km-paal 40 duiken we het Gieselaukanaal in. De eerste keer voor ons. Wat een mooi plekje en wat een vogelparadijs. Diverse koekoeken koekoeken er lustig op los, de kikkers kwaken, er zijn trompettende zwanen en er is een orkest van vogelgeluiden. We eten buiten en kijken onze ogen uit. Nog een klein avondwandelingetje en dan gaan we onze slaap inhalen. 


Blakte op zee
Maar uiteindelijk toch kunnen zeilen



Ligplaats Gieselau

Brug met sluis
We slapen heel snel in. Wel apart, Jan voor in de boot en ik naast de warme motor. Het is gewoon te warm om gezellig naast elkaar te liggen. Om 23.30 uur wordt er meermalen hard op het dek geklopt. Ik ben even helemaal de weg kwijt, maar schiet dan snel in mijn kleren. Een havenmeester op dit tijdstip? Nee, het zijn mensen van een boot die helemaal tegen het sluisje zijn gaan liggen. Door de grote boten in het kanaal, wordt het water weggezogen. Het zijn er niet veel s’nachts, maar af en toe komt er toch een voorbij. En de boot rukt dan een paar keer flink aan de lijnen. Echter bij hun is het zo erg, dat ze te weinig water onder de kiel overhouden, en zijn omgevallen. Ze willen graag langszij komen. Ik help ze even en ga weer naar bed. En Jan heeft helemaal niets gehoord, die lag echt in coma.

Donderdag 19 mei 2022 Gieselau-Plüschow Afgelegde afstand: 33nm
En weer zo een benauwde warme dag. Gelukkig wel wat bewolking. De laatste mijlen op het kanaal. We varen de hele tijd op met een maximaler. Daar gaan we ook mee de sluis in. Het nieuwe trapje is echt geweldig. Ik hoef niet meer moeilijk te doen om van en aan boord te komen. We gaan voor anker voor de voormalige Engelse jachtclub. Ik ontzout de boot en Jan doet ook wat klussen. Net voor het eten begint het te regenen. We horen het 2 keer rommelen en het regent een uurtje door. De benauwdheid is gelijk weg. Lekker hoor. Na de regen ziet het er mooi uit. Windstil, heiig en de kleuren worden steeds mooier.

Gieselau in de ochtend



Pontje bij Rendsburg zweeft weer

Alle kleuren na een onweersbui


Vrijdag 20 mei 2022 Plüschow-Eckernförde afgelegde afstand: 23 nm wind: W3
Vandaag gaat alles mis wat maar mis kan gaan. We halen anker op en met de slang spuit ik hem schoon. We varen weg en laatste beetje modder moet nog van anker en ketting afgespoten worden. Maar ik heb geen water meer en er zit geen kink in de slang. Nee, de slang is in het schip eraf gesprongen en we spuiten de boot vol. We gaan naar Laboe, aan de overkant om te tanken. Tijdens tanken haal ik de liters water uit de boot. Er is weinig wind, en we zeilen naar Eckernförde. Een paar keer over stag, om het water voor te krijgen. Voor het laatste beetje, moet ik bij de uitlaat zijn. Ik steek mijn hand door het gat en haal er nog een spons vol uit. Echt zien wat ik doe kan ik niet. En ineens voel ik het water binnensijpelen. Gelukkig weet Jan gelijk wat het euvel is, het aftapdopje van de waterlock staat open.  Waarschijnlijk heeft het los gezeten en heb ik er tegenaan gestoten. Mazzel dat we het zo ontdekken. Dus dat werd weer wat extra water wegsponzen. Vervolgens vult Jan het expansievat met motorolie ipv koelvloeistof. Gelukkig kunnen we die weer gemakkelijk legen. 
Er komt weer wind en deze waait achterin de boot.  Het koelt af en we zetten kuiptentje op. 
Voor avondeten halen we heerlijke asperges. Je ziet ze hier overal en ze zijn een stuk goedkoper dan in Nederland. Na het eten begint het te regenen. 






Zaterdag 21 mei 2022 Eckernförde Wind: W6-7
Een lui dagje in Eckernförde. Er komt veel wind en we hebben afgesproken met Henning. Ook al is het een lui dagje staan we al om 7 uur op. Heerlijk geslapen. We proberen de kachel uit. Na 3 keer start deze goed op. Na ontbijt en krant lopen we de stad in. Er is markt. Kraampjes met alleen aardappelen, of alleen eieren of een  berg asperges. In ieder geval heel anders dan in Enkhuizen. We doen boodschappen. Rond twaalven arriveert Henning. Ondertussen is de wind aardig toegenomen en af en toe een regenbui. We wandelen weer de stad in. Henning heeft 4 trays bier mee, gekocht in Flensborg. Erg goedkoop voor Denen. Maar hij heeft zijn auto 2 km verderop geparkeerd omdat hij geen euro’s heeft. Dus we lopen die kant op. Maar Jan heeft problemen met zijn knie, dus de laatste halve km doen Henning en ik samen. Ik heb 2 rugzakken mee, waarin 1 tray kan. Maar de andere moeten we in een tas dragen. Dit is de 1e en laatste keer dat ik bier voor Jan draag. We pikken Jan weer op. Met zijn 3 en naast elkaar met 2 tassen tussen ons in, lopen we terug naar de haven. Als we aankomen zijn onze armen 5cm langer geworden.
De rest van de middag Wurmen de heren en kijken ze naar de Formule 1 en lees ik de krant in de kuip. Vanavond gaan we uit eten. Valt niet mee om iets te vinden, alles zit vol. Maar uiteindelijk lukt het ons om toch iets te vinden waar we redelijk goed eten. 
Jan en Henning Wurmen

Bier sjouwen

Proost

Een beetje veel, voor 2 personen

Henning happy, hij mag met Marit naar St Pauli voetbal

Zondag 22 mei 2022 Eckernförde-Bagenkop Afgelegde afstand 34 nm Wind: W 2
Met Henning maak ik een wandeling naar het uitzichtspunt. Niet heel spectaculair, maar wel mooimuitzicht over het water. Op de  terugweg langs de bakker, die geen goed humeur heeft. Wat een pinnige dame. Na het ontbijt vertrekt Henning. Wij ruimen op en vertrekken dan ook. Onderweg scheren we een nieuwe grootzeilval in. En de oude grootzeilval wordt de nieuwe spinakerval. Er staat 7-8 knopen wind, en we hijsen de zeilen. Uitgeboomd halen we net aan een snelheid van 3,5 knopen. Als we Bagenkop in zicht hebben valt de wind weg. Het is nog heel rustig in Bagenkop. Het is ondertussen prachtig weer geworden. Jan gaat Formule 1 kijken en ik ga wandelen. Als ik terug kom is het aardig druk geworden. Er liggen alleen maar Duitse passanten. Jan start de cobb en we eten heerlijk in de kuip. 

Uitzichtspunt Eckernförde 


3 tot 4 knopen lopen we

Uitzicht vanuit toren in haven

Langs het water wandelen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten