zondag 19 juni 2016

Kastelholmen-Mariehamn-Rödhamn- Degerby-Mariehamn-Stegskär-Käringsund

Zondag 19 juni 2016
Kastelholmen-Mariehamn(oost-haven) Afgelegde afstand: 14nm Wind Z3
Vandaag was er weer zon. Alle natten spullen buiten gehangen en de tent en boot goed laten doortochten. M&A zijn naar het kasteel gegaan. Daarna hebben ze het Vita Björns gevangenis museum bezocht. Wij hebben ondertussen de tent en de fietsen opgeruimd en zijn toen naar het Jan Karlsgården gelopen en zijn hun daar weer tegengekomen.

Terug op de boot, heeft Arnold weer een eetbare vis gevangen.

Daarna zijn we vertrokken, eerst op vissnelheid alleen op grootzeil, daarna de kluiver erbij en kruisen naar het Lemströmskanaal, waar we even op de brug moesten wachten.

In Mariehamn even rondgelopen, en een ijsje gegeten.
Mariehamn is absoluut geen leuke stad. Na het eten zijn J en M en A gaan midgetgolfen. Eigenlijk was deze al gesloten, maar omdat de meiden nog het restaurant aan het opruimen waren, mochten ze nog even spelen.
De Witte kreeft ligt hier ook weer. Zal de laatste keer zijn dat we ze deze vakantie tegenkomen, want die gaan nu aan de terugweg beginnen.

Maandag 20 juni 2016
Mariehamn-Rödhamn Afgelegde afstand: 9 nm, Wind Z3
Vanmorgen eerst de supermarkt bezocht. Daarna diesel getankt. Het was vandaag lastig om te beslissen waar we heen zouden gaan. De Finse weerdienst had het over windkracht 7 in loop van de middag. Windfinder kwam maar tot 5, en wie moet je dan geloven. We kunnen niet te ver weg van Mariehamn, omdat M&A daar donderdag de boot naar Stockholm nemen. Dus zijn we weer naar Rödhamn gegaan. En dat is helemaal niet erg, omdat het een bijzonder leuke haven is.
M en A en J zijn met de rubberboot naar het eiland hiernaast, Röbö, gevaren. Jan had de buitenboordmotor tevoorschijn gehaald. Ik heb lekker in het zonnetje zitten lezen. Aan eind van de dag hebben we de sauna gehuurd. A kreeg instructie hoe deze gestookt moest worden. We hebben er een picknick van gemaakt voor de sauna. Lekker in de zon, met wat te eten en te drinken. En ter afkoeling een plons in het koude water.
een eigen tafel
met de bijboot op pad
spelletje Wurmen
dinsdag 21 juni 2016
Rödhamn-Degerby Afgelegde afstand: 11nm Wind: Z4
De dag begon heel zonnig. Na vissen(A) en wandelen(J en E) en broodbezorging door de havenmeester zijn we vertrokken. Een stukje aan de wind, wat frisser was dan waar de Aussies op gekleed waren. Daarna ruime wind, en dat voelde beter.
Aussies hebben het koud
lekker zeilen

In Degerby hebben we alles wat bezocht kon worden, bezocht, loodshuis, musea, bibliotheek, VVV, galerie, prieel, boekenloppis. En als afsluiting de supermarkt.
Vanavond na het eten kwam er even wat zeemist opzetten, maar dit verdween gelukkig ook weer snel. M en ik zijn nog even snel voor sluiting de hele hete sauna ingegaan. Daarna met zijn allen zitten Wurmen.

Telefooncel
boothuis

woensdag 22 juni 2016
Degerby-Mariehamn(west)  Afgelegde afstand: 20 nm Wind: Z3
Vandaag voor grootste gedeelte een drijfpartij. Maar we hebben volgehouden. Fijn voor A omdat hij met de lage snelheid kon vissen. Helaas zonder resultaat, dus moest er vis gekocht worden voor het eten.

avondwedstrijd naast haven
laatste avond samen eten

M&A hebben hun boottocht naar Stockholm geboekt. Voor 2 personen 26 euro. Dat is nog minder dan met de Bep naar Stavoren. En hier zit je wel 5 uur aan boord.

Donderdag 23 juni 2016
Mariehamn
Vanochtend even wat boodschappen gedaan hier in de stad. Ze hebben hier nergens bruine afbakbroodjes, en ik hoorde van de buren(Marretje) dat er een grote supermarkt iets verder weg zit. Ik heb mijn fiets gepakt, en heb deze gevonden, een grote S-market, net zoals in Godby. En daar hebben ze gelukkig wel bruine afbakbroodjes. Ik moet Dick toch maar eens vragen hoe ik brood bak, want het is toch regelmatig een probleem om aan vers brood te komen. Of de boot volladen met afbakbrood.
M&A waren ondertussen hun spullen aan het inpakken en zijn rond enen richting boot gegaan.
Boot M&A naar Stockholm

Ondertussen was het weer zonnig en warm geworden.
Vanmiddag schoon schip gemaakt. Twee wassen gedraaid, koelkast schoongemaakt, alles gelucht gestofzuigd en gedweild, en weer ingericht voor 2 personen.
Daarna naar de Wijsneus van Haarlem, die in de andere jachthaven ligt. Hetty en André stapten net van hun fiets. In de kuip in de zon bijgepraat. We mochten het boek Norrlandskust van de SXK van ze lenen. Wij zouden dat in Nacka bij de SXK gaan kopen, maar we waren daar echter op zondag, en dan wordt er niet gewerkt. Fijn dat we het nu toch hebben. Plus tips van hun, zij zijn er een aantal jaar geleden geweest.
spitsuur
 We zitten een beetje met de planning van morgen. We willen naar Eckerö, maar hoorden van de mensen van de Marretje dat het daar met de midsommar-viering vol kan zijn. Waarschijnlijk blijven we dus hier in Mariehamn midsommar vieren.

Vrijdag 24 juni 2016
Mariehamn-Stegskär  Afgelegde afstand 6nm Wind: ZO 2
Vanmorgen Hetty en André op bezoek gehad. Samen naar de midzomerviering geweest. Gelukkig was het droog. De paal omhoog krijgen duurde wat lang. Verder een wethouder die niet ophield met spreken. Maar het dansen rond de paal blijft leuk.
Met Hetty en André
Valt niet mee

Om een uur of 3 losgemaakt en mooi plekje gevonden bij Stegskär. Het is heel rustig weer. Na het eten was de wind die er was gedraaid naar west. En dat is nu net de kant die onbeschut is. Dus nu maar hopen dat er weinig wind blijft staan. Is wel de voorspelling.

Zaterdag 25 juni 2016
Stegskär
Er zijn meer mensen die weten dat dit een mooie baai is. Vanmorgen kwam er 1 grote motorboot die ook op zwaai ging liggen. En de hele dag door kleine bootjes die een uurtje op de rots voor anker gingen om te zwemmen of te barbecueën, en dan weer vertrokken. Vanavond liggen we samen met de motorboot in de baai.

Ik zag vandaag een hert oversteken tussen 2 eilanden, er is daar een doorwaadbare plek.
Het was vandaag zo warm, dat het lekker was om te zwemmen. Toen ik er inging vond ik het wel erg koud, maar eenmaal gewend viel het erg mee en heb ik een hele poos gezwommen.
Jan heeft vandaag zijn rommelbakjes opgeruimd en vanavond hebben we  even samen op het eiland gewandeld.

Zondag 26 juni 2016
Stegskär-Käringsund(Eckerö) Afgelegde afstand: 22nm Wind: NO4
Konden de hele dag alleen met de kluiver toe. Leek alsof we voor anker lagen, zo rustig ging het. Twee mijl voor de haven viel de wind weg. Spannende invaart! Toen we binnen waren, begon het te regenen.

Zijn naar het Jakt- och Fiskenmuseum geweest. Veel over hoe mensen leefden in vroegere tijden.
Daarna heb ik een stuk gefietst naar Kyrkoby. Even bij de kerk gekeken, die helaas net gesloten was. Daarna terug. Helaas moet je de hoofdroute volgen, alle zijwegen lopen dood. In Storby staat een hele grote midsommarstang. Er staan daar ook hele mooie houten huizen(boerderijen).
Vanavond nog een rondje over de rotsen gelopen. Er is een route waarbij de verschillende soorten stenen die je tegenkomt, benoemd worden.