zaterdag 11 juni 2016

Södertälje-Stockholm- Paradiset- Ångsö- Rödhamn-Seglinge- Kumlinge-Kastelholmen

Vrijdag 10 juni 2016

Södertälje

Na ruim 1 week pauze zijn we vandaag weer aan boord gekomen. De reis ging voorspoedig. De omroeper liet ons wel even schrikken, door om te roepen dat onze vlucht om 10 uur aan het vertrekken was, terwijl dit pas om 11 uur zou zijn. Blijkbaar iemand die niet goed wakker was, en gelukkig klopte dit niet.

De temperatuur in Zweden valt enorm tegen, het is rond de 8 graden. We hebben de kachel maar weer tevoorschijn gehaald. De wind komt ook nog steeds uit de noordhoek. We hebben ook het havengeld van de afgelopen dagen afgerekend. Dit viel enorm mee, voor 11 dagen nog geen 800 kronen. Vanavond naast de kou ook wat regen.

Zondag 11 juni 2016

Södertälje-Stockholm Afgelegde afstand: 25nm  Wind NW 5

Vandaag eerst weer internet op de dongel geregeld bij Telia. Kunnen we tenminste overal het weer ophalen.
Track Södertälje-Stockholm

Het is naar koud weer. Daarbij wind tegen, dus we zijn dik ingepakt. Het is een dag van sluizen en bruggen. Vlak bij Stockholm bleek dat ik een fout gemaakt had in het lezen van de openingstijden van de bruggen. Ik dacht dat ze in het weekend van 6.30 uur t/m 23.30 uur draaiden, maar dit bleek alleen voor zon- en feestdagen te gelden. We kwamen 15.35 uur bij een brug, de Liljenholmsbron, die van 15.30 tot 18.30 pauze bleek te hebben. Even baalden we vreselijk. Maar er zat niets anders op dan te wachten. En toen ging de brug om 16.30 uur ineens open. Moesten we met een noodgang alles losgooien, motor en apparatuur opstarten om door de brug te komen.
De haven van Stockholm is bijna leeg. We liggen tussen 2 Nederlandse Hallberg-Rassy's.
Irritant is dat er de hele tijd 2 helikopters overvliegen. Wat een lawaai. Er is in de buurt een festival aan de gang, waarschijnlijk in Skansen. We horen veel boem-boemmuziek.

Zondag 12 juni 2016

Stockholm-Paradiset  Afgelegde afstand: 29 nm Wind: NW2
Vanmorgen ruimte gemaakt voor Jan zijn zus en zwager, M&A. Ze vlogen om 7 uur en voor 9 uur smste ze dat ze al geland waren. Wij gingen net boodschappen doen. Net voor we bij de haven waren, waren zij ook al bij de haven. De taxichauffeur wist niet helemaal waar hij hen moest afzetten, dus het was even zoeken waar ze nu waren. Jan en A zijn de rubberboot op gaan pompen, terwijl M en ik nog even boodschappen zijn gaan doen, zodat M en A ook hun wensen aan boord hebben.
Daarna losgemaakt en geprobeerd zo snel mogelijk ver weg van Stockholm te komen. Het is zondag en redelijk weer, dus veel verkeer van de diverse elanden.
Geankerd in Paradiset.  We hadden de hele dag een wolkenlijn voor ons, waar we niet onderuit kwamen, maar eenmaal voor anker, kwam de zon erbij. Een fles champagne geopend en daarbij gerookte zalm om A zijn verjaardag te vieren.
Verjaardag A

De eenzame roeier

Met M naar de kant geroeid en even in het bos wezen kijken. s Avonds de cobb gestart. Daarna nog even met A naar de kant geroeid en gelopen. Een hert gespot. A probeert te vissen maar heet is nog niet gelukt iets te vangen.

Maandag 13 juni 2016
Paradiset-Ångsö Afgelegde afstand: 13nm Wind: ZO4
Flinke afstand gewandeld met M en A.
Jan had excuus dat hij motoronderhoud moest doen. Naar de "krog" gelopen en daar wat fruit en kaneelstang gekocht. A heeft gekeken waarmee er hier gevist wordt, en hij heeft de goeie spullen. Onderweg eekhoorntje gezien. Het is prachtig zonnig weer, dus we hebben wel zin om te zwemmen. Maar het water voelt nog erg koud aan.

We konden mooi zeilen naar Ångsö. Dit is het oudste Europese natuurpark en er zijn prachtige bloemenvelden. Er bloeien orchideeën en bloemen met de naam Dag en nacht: 2 kleuren, paars en geel. Weer een lange wandeling gemaakt.A heeft de hele middag proberen vissen te vangen, maar dit lukt niet.  Volgens een Zweed moet hij met wurmen vissen.
A aan het spelen
Vlak voor het eten, M heeft gekookt

Dinsdag 14 juni 2016
Ångsö-Rödhamn Afgelegde afstand: 49 nm Zuid 4
track Ångsö-Rödhamn
Havenmeester betalen
Jan en ik zijn om 6 uur opgestaan. M zou niet opstaan, maar was na al haar geslaap afgelopen dagen, eindelijk uitgeslapen. A bleef in bed en kwam er in Furusund uit. Daar even brood gehaald. Daarna een code ontfutseld bij iemand, zodat we even snel konden douchen. Dat was nog niet zo gemakkelijk omdat er bijna niemand in de haven ligt. Daarna opgefrist op weg richting Ålandeilanden.  Een ideale overtocht. Weinig golven, mooie wind en heel veel zon. Onderweg over marifoon even gesproken met de Wijsneus van Haarlem. Op Rödhamn ons havengeld voldaan en gelijk broodjes besteld voor morgen. Rödhamn is een prachtig eiland, zoals de naam al zegt, veel rode rots. Er bloeien op dit moment gele orchideeën. Vanavond met M nog even gewandeld en vogels gekeken. A heeft vanavond 4 visjes gevangen. Hij krijgt het door.
Havenkantoor Rödhamn
Wandelen

Woensdag 15 juni 2016
Rödhamn-Seglinge  Afgelegde afstand:32 nm Wind: OZO 4
Jan heeft gisteren alle klokken op de Finse tijd gezet, dus leven we nu een uur later. Vanmorgen hebben we allemaal nog een wandeling gemaakt op het eiland. M&A hadden gisteren al slangen gezien, en ook ik heb nu een slang gezien. Deze zwom door het water.

Havenmeester met broodjes
En op de zak het weerbericht

De tocht kon voor de helft gezeild worden, de rest was te hoog en te kronkelig.

In Seglinge lag maar 1 passant. De haven is nu niet zo gezellig zoals we eerder hebben meegemaakt met s’avonds marktkraampjes waar de eilanders hun waar uitstallen. Ook de havenmeester is nergens te bekennen. Voor de elektriciteit staat er een haspel klaar. Ook kon A een haven-fiets pakken zodat we met zijn drieën naar de winkel kunnen fietsen. Veel keuze is er niet, maar we hebben wel een cobb- maaltijd bij elkaar gekregen. Het is namelijk de laatste avond mooi weer. Daarna, het was ondertussen 16 uur, zijn M, A en E naar een wandeling gefietst. Jan moest heel nodig de stuurwiel-aandrijving smeren. De wandeling nam nogal wat tijd in beslag. Het is een soort speurtocht naar witte merktekens, en die zijn niet altijd gemakkelijk te vinden. Het was een behoorlijke “zweet” wandeling door bos, over rots en langs het water. Ook nu kwamen we weer een slang tegen. Wat tegenviel, waren de hoeveelheid muggen. In begin van de wandeling baalde ik dat ik een spijkerbroek aanhad, maar later absoluut niet meer. M had haar antimuggen-overhemd aan met capuchon. Zij is niet in haar nek geprikt. Ik wel en ook in mijn polsen.
wandelen
ploeteren

eind in zicht

Tegen half acht waren we pas weer op de boot. Jan had het vlees ondertussen al gaar. Dus we konden vrijwel gelijk eten. Vanavond hebben M en A kennis gemaakt met het Wurmenspel.

Wurmenspel
Donderdag 16 juni 2016
Seglinge- Remmarhamn(Kumlinge) wind NO 4 afgelegde afstand: 3nm
Vanmorgen werden we wakker met regen. M, A en J zijn gaan Wurmen. Ik ben, toen het iets droger was, naar de supermarkt gefietst. Daar is internet, en kon ik het weer ophalen. De krant ophalen lukte helaas niet. Kwam onderweg nog een vos tegen.
Vanmiddag, toen het droog was zijn we verkast naar Kumlinge. In deze haven hebben ze een douche, en die hebben we wel nodig na de wandeling van gisteren. Voor Zweeds douchen vinden we het water nog te koud. (achter de boot in het water gaan, wassen en afspoelen met de buitendouche).

A als kapper
de sauna

De haven is wel open, maar er is niemand te bekennen. Er is 1 Duitse passant, waar we de internetcode van kregen. Het is fijn weer voor de sauna. Deze kan je zelf opstarten, dus we zijn met zijn drieën de sauna ingegaan. En toen hebben we dus wel gezwommen, in water van 14 graden.
We zijn allemaal weer glad en schoon.

Vrijdag 17 juni 2016
Kumlinge-Kastelholmen Afgelegde afstand: 29nm wind: Z4
Gisterenavond werd het behoorlijk mistig en dat was vanmorgen nog niet weg.

lege haven Kumlinge

M en A zijn boodschappen gaan doen. Daarna zijn we vertrokken, de mist in. Gelukkig werd de mist steeds minder. Ondanks het koude vochtige weer, was het een prachtige zeildag.

mistig
en koud

Laatste stuk voor Kastelholmen was voor de wind en liepen we niet zo snel meer. A wilde uitproberen of hij varend kon vissen, en tot zijn verbijstering ving hij een vis. Helaas lukte het hem niet een 2e vis te vangen, dus werd het geen complete maaltijd. Ging M haar verjaardagseten, macaroni ham en kaas, toch in vervulling.

wow een vis
vissen op de steiger

In Kastelholmen, werden we, zoals hier gebruikelijk is, opgevangen door de havenmeester. Zijn hondje, Gunvar Larsson had hij niet bij zich, die had geen dienst vandaag. Maar vanavond had hij hem speciaal voor mij meegenomen.
De Nederlandse vlag werd voor ons uitgehangen. Dat heeft hij niet gedaan voor de Engelsman en de Duitser die hier ook liggen. Verder nog zo'n 5 boten, en dat is het.
Het is een prachtige avond, windstil en alle kleuren licht. Ik heb een uurtje sauna gedaan, inclusief zwemmen in het buitenwater. De rest had geen zin om dit na het eten te doen en is gaan Wurmen.
het is al 23 uur geweest
prachtig licht

Zaterdag 18 juni 2016
Kastelholmen
Vannacht heeft het even behoorlijk gewaaid en heel hard geregend. Wind kwam uit noorden i.p.v. voorspelde oosten. Vannacht moest dus even het luik erin gezet worden omdat het flink naar binnen regende.
vlag is voor ons uitgehangen
hier nog miezer

Vanmorgen was het even droog, maar mistig. Jan en ik zijn boodschappen gaan doen. Naar Godby, zo'n 6 km verderop. Heen waren we al redelijk nat door de miezer, maar toen we de supermarkt uitkwamen hoosde het echt. En het had geen zin om te wachten, want het hield niet op. Gelukkig had Jan de tent over de kuip gezet, dus daar konden we alle natte troep dumpen.
Om 5 uur zijn M en ik de sauna ingegaan. Lekker warm. Volle sauna deze keer, maar gezellig.
Vanavond uit eten geweest in Smakbyn, een restaurant van een "bekende" masterchef. De kaart was ons niet helemaal duidelijk. Deze week is het midsummerweek, en dan schijnen alle Ållandse restaurants speciale menu's te hebben. Daarnaast nu dus beperkte keuze. Maar leuke gerechten. De haringcake als voorgerecht met appelwijn was echt heerlijk. Ook de toetjes waren uitmuntend. We hebben echt genoten.