maandag 23 juli 2018

Van Kristianopel naar Arkösund

23 juli t/m 29 juli 2018
Kristianopel-Kalmar-Paskalavik-Huvfallsö-Grytsholmen-Harstena Flisfjärden-Arkösund

Maandag 23 juli 2018
Kristianopel-Kalmar Afgelegde afstand: 29 nm Wind: Z0-5
Mooi wakker worden. Een helemaal blakke zonnige Kalmar Sund. Na een uurtje op de motor kwam er wat wind. We waren lui, dus alleen de kluiver erbij. Maar de wind wakkerde steeds meer aan, en na een poosje stond er windkracht 5 en liepen we alsnog 6 knopen. Grootzeil was niet nodig.
Hadden plannen om alleen boodschappen e doen in Kalmar, maar als je eenmaal ligt ga je toch iet zo gemakkelijk weer weg. Na de boodschappen was het ineens helemaal bewolkt, wat heel aangenaam was. Toen we aan boord klommen, stond André Wijsenbeek ineens naast me. Leuk, hadden we niet verwacht die deze vakantie nog te zien. En even later komt de Schoonheyt binnen varen. Die hadden we hier nog helemaal net verwacht. We hebben bij Hettie en André  thee gedronken. Daarna hebben we bij Ab en Agaath vis van Jan uit Grindö gegeten. Echt heel gezellig allemaal. In voorjaar vaar je vaak met groep zeilers op,waaronder deze mensen, en dat hebben we nu natuurlijk niet. Dus het maakt het extra leuk ze nu even te zien. Ze zijn beiden op de terug weg.
Het is vanavond echt warm aan boord. Komende dagen in dit gebied een hittegolf. We willen komende dagen in de scheren doorbrengen, op een anker. Zijn ook niet van plan om voorbij Landsort te varen maar een beetje tussen hier en Landsort in te blijven. Maar plannen kunnen natuurlijk veranderen. We horen van iedereen dat het heel erg druk is in de scheren, maar waarschijnlijk wordt dat volgende week al een beetje beter. Weersvoorspelling voor komende 10 dagen is zonnig en warm weer.

Mooi wakkerworden
bij Kristianopel

pittige wind
Kalmar Kasteel

volle haven
Schoonheyt

Ab vis aan het schoonmaken
Dinsdag 24 juli 2018
Kalmar-Paskalavik Afgelegde afstand: 39nm Wind: O2-4
Rond  negenen langzaam draaiend de blakke Kalmarsund op. Schaduwplekje aanboord zoeken en mooi zitten lezen. Tegen twaalven konden we de zeilen hijsen en toen was het ook mooi zeilen. Wind nam langzaamaan wat toe. Heerlijk, een beetje wind over dek. We wilden eigenlijk voor anker maar konden geen geschikte plek vinden, ook omdat de wind toenam en vanavond gaat draaien van O naar W. Paskalavik vinden we sowieso een leuke plek, dus daar heen gegaan.
Toen we afgemeerd waren het water ingedoken. De boegschroef geprobeerd pokkenvrij te krijgen. Water heeft temperatuur van 23C. Echt hoog. Er is hier een totaal open-vuur verbod. Er  mag dus niet gebarbecued worden. Dat is voor de Zweden afzien, die zitten altijd overal te barbecueën. Water schijnt ook een probleem te worden. Tuinen mogen niet besproeid worden en auto's niet gewassen. Eind van de week wordt er regen verwacht, maar ze zijn als de dood voor onweer.
Kalmar

verbod open vuur

Woensdag 25 juli 2018
Paskalavik-Huvfallsö Afgelegde afstand: 27 nm Wind: ZO3
Gelijk bij het opstaan voelde je al dat dit een hele warme dag zou worden. Op land was het niet uit te houden. Er was genoeg wind om te zeilen, we liepen rond de 4 knopen. De parasol erbij, want de zon was niet te verdragen.  Bij de boei Blackan de scheren in en achter 2e groep eilandjes aan stuurboord voor anker. We waren de 1e op zwaai, er lagen wel 2 schepen op de rots. Plek is niet heel ruim en de Duitser die na ons kwam is dus maar achter ons gaan liggen. Ter afkoeling heerlijk gezwommen.

lijkt spannend
met parasol

zo wil je toch niet op de foto!
pffft, warm

achteruitzicht
vooruitzicht

Donderdag 26 juli 2018
Huvfallsö-Grytsholmen Afgelegde afstand: 28nm Wind: ZO3-4
Vanmorgen gelijk het water ingedoken. De zon brandde al weer aardig. Gelukkig de hele dag wel genoeg  wind om door de scheren te zeilen. Klein stukje buitenom gegaan, maar daar viel de wind gelijk weg, dus gelijk de scheren weer in gevaren. Parasol heeft de hele dag zijn werk weer gedaan. Kwamen vandaag 4 eskaders van zo'n 15 bootjes elk, van de de Koninkle Störe Bro-club tegen. Als je ze in de verte ziet varen is dit een vreemd gezicht, zo'n kudde motorbootjes op een rij. Mooi plekje gevonden aan de zuidkant van Bokö. Ook daar weer gezwommen. Na het eten de kano opgeblazen en rondje gekanood. Prachtige plekjes, en het is toch altijd weer leuk om te zien hoe de Zweden een plekje aan de wal vinden.Vanavond nog heel lang buiten gezeten, omdat het nog te warm was om te gaan slapen.
Zeilen door de scheren

00.10 uur
Vrijdag 27 juli 2018
Grytsholmen-Harstena Flisfjärden Afgelegde afstand: 17nm Wind: NO3-4
Na zwemmen op de motor vertrokken. We moeten wel stroom draaien, omdat naast de navigatieapparatuur de koelkast behoorlijk stroom  trekt. Mooie route tussen de eilanden door geplot, dus dat was geen straf. Erg smal op sommige stukken. We hebben in deze baai al eerder gelegen, in 2011. Toen kregen we er een verschrikkelijk onweer.  Bemanning van elke boot die arriveert ligt binnen een paar tellen nadat boot vastligt in het water. Water is hier 25C. We hebben weer van alles opgehangen,om de zon maar weg te houden. Afgelopen nacht hebben we het behoorlijk warm gehad, maar het zou deze nacht nog wel eens erger kunnen worden. Het is nu nog 29C binnen. We hebben de rubberboot weer opgepompt en voor het eten ben ik even naar de kant geroeid en naar de Harstena gelopen. Dat is echt een prachtig vissersdorpje.
Vanavond maansverduistering. Ik ben benieuwd of we dat hier ook kunnen zien. Gisterenavond hadden we een prachtige volle maan.
door de scheren
geen zon aub

hier liggen we
Harstena

Zaterdag 28 juli 2018
Harstena Flisfjärden
Vanmorgen was het bewolkt waardoor we waarschijnlijk zo laat uit bed kwamen, rond 9 uur. Gisterenavond tot laat van de maansverduistering kunnen genieten. Was ook mooi gezicht, toen de schaduw van de aarde weer verdween. Jan heeft nog geprobeerd een konijntje te maken, maar dat lukte helaas niet.
We zijn met de rubberboot aan land gegaan en naar Harstena gewandeld. Bij de bakker brood gehaald en kaneelbollen. Die hoor je hier te eten. Daarna naar de kiosk waar we een stuk gerookte zalm gehaald hebben. Dat wordt ons avondeten. Met dit warme weer koken we bijna niet. Veel aardappelsalad, sla en dat soort dingen. En nu dan zalm. Toen we weer aan boord waren kwam de zon weer tevoorschijn en dan is het gelijk weer boven de 25 graden. Lui dagje. Veel zwemmen, lezen, yatzee. Naast de boot zitten de hele dag tientallen visjes. Vanavond hebben we ze gevoerd. Toen werden het er wel honderden. We zijn wel blij aan boord te zijn, want op land is het nog veel warmer. En het is heerlijk om zo overboord te kunnen springen als je even te warm wordt. Voor komende nacht wordt er onweer voorspeld. Ben benieuwd of er wat regen gaat vallen. Vanmorgen ongeveer 10 spetters gehad.
opkomst bloedmaan

veel visjes

Zondag 29 juli 2018
Harstena Flisfjärden-Arkösund Afgelegde afstand: 16nm Wind: ZO 3
Eindelijk is er wat regen gevallen vannacht. Ik heb het een uurtje horen spetteren. Nadeel was dat alle luiken dicht moestenen het binnen nog aardig  warm was. Vanmorgen was het ook niet opgefrist. Dus gelijk maar weer een duik genomen.
We zijn weer stukje noordwaarts gegaan, naar Arkösund. Niet echt een leuke haven, maar Jan wilde heel graag douchen, en wil dat niet aan boord doen.  Heel stuk op de motor en klein gedeelte op de kluiver. De onweersbuien zaten eerst aan bakboord, later aan stuurboord, maar er is niets gevallen.
Ook in de haven zag je het soms zwart worden, maar alles trok voorbij en even later was et weer zonnig en heet. Heb hier even een was gedraaid. Bepaalde shirts zijn met dit weer favoriet, en wassen zit in het havengeld in. Dus als echte Hollanders maken we daar gebruik van.
opbouwende luchten
Heelhuids de keizerskroonboei gehaald!