zaterdag 21 juli 2018

Augustenborg-Thurø bund-Simrishamn-Kristianopel

Donderdag 19 juli 2018
Augustenborg-Thurø bund Wind W3-5 Afgelegde afstand: 51 nm
We zijn er weer en kunnen nu echt verder weg. Het is echt vakantietijd en echt vakantieweer. Veel boten, veel mensen aan boord en vooral ook kinderen. En er wordt veel gezwommen. Wij zijn vanmorgen om 12 uur vertrokken. Eerste stuk tegen de wind in op de motor. In verband met het langdurige mooie weer hoor je dat boten die stilgelegen hebben, onder de zeepokken zitten, en daar soms zelfs problemen van ondervinden. Het water was niet helder genoeg om de schroef te kunnen zien, dus we weten niet of deze er onder zit. Jan had wel het idee dat de boot iets langzamer liep bij bepaalde toerentallen. De boegschroef deed het gewoon en ook koelwater werd aangezogen. Van de week maar een keer zwemmen en voelen of er wat zit.  We hebben hele dag uitgeboomd gezeild. Enige schaduwplek was bij de mast, dus daar vooral gezeten. Toen we tussen de eilanden kwamen ging het steeds harder waaien, en omdat we regelmatig moesten gijpen, hebben we grootzeil maar weggehaald. Konden we ook rustig de kippensoep eten die ik van thuis had meegebracht. En we liepen toch wel hard genoeg. Behoorlijke wind tegen stroomgolven, dat is altijd wat onrustig varen. Om 22 uur ging het anker uit.

zonsondergang

Vrijdag /Zaterdag  20/21 juli 2018
Thurø bund-Simrishamn afgelegde afstand: 157 nm wind: vnl NW 4-5
Om 6 uur vertrokken. We willen in ieder geval Smålands vaarwater achter de rug hebben. En dat is gelukt. En weer was het een vervelende tocht: wind tegen stroom dus het hotste en klotste. Gelukkig wel goeie koers, maar door stroom tegen duurde het extra lang. We proberen niet te veel in de zon te zitten en moeten veel smeren. Na de 2e brug snel eten gekookt. We moesten het cobbvlees opbakken, Jan had vergeten in de winkel naar de houdbaarheid te kijken en vandaag de laatste dag. Maar voor Stubbekøbing was het water even rustig, kluiver even weggedraaid en tijd om even te eten.
Om 19 uur op het grote water. Daar konden we weer hard zeilen tot een uur of 8. De wind draaide ineens een rondje en hebben we alle richtingen gezien. Dit hebben we op de motor en op grootzeil gedaan tot 1 uur toen we weer een mooie noordwesten wind kregen. Jan had toen al een paar uur geslapen, en ben ik het gaan proberen. Dat lukte totaal niet. Ik kon echt mijn draai niet vinden, terwijl ik wel moe was. Na 1,5 uur weer uit bed gekomen, en toen bleek dat ik gewoon een beetje zeeziek was. Koers is halve wind en er staat een beste deining. Normaal gesproken heb ik daar geen last van, maar het slapen achterin de boot was funest. Later nog wel in de kajuit kunnen slapen, en daarna was de zeeziekte ook over. Om 4 uur was het alweer licht. We hebben goed tussen de grote scheepvaart door kunnen manoeuvreren. Vooral de lichtshows van de Nils Holgerson en de Von Pommeren waren spectaculair. Dit zijn grote cruiseschepen, helemaal verlicht dat je echt op zoek moet naar de rode en groene boordlichten. Net voor de bocht naar Simrishamn kwamen we Blue Peter tegen, een V933 van de Schotvangers. Er werd uitgebreid gezwaaid. Even later kwamen we nog een Victoire tegen, maar we hebben geen idee wie dit was. Laatste stukje kust was aan- uitwind, en als ie aan was ook best pittig. Een mijltje of 2 voor de haven draaide de wind noordelijk en was het niet meer bezeild.
In de haven lag de Claudia. Leuk!
Ik heb de schroef gecontroleerd. Het water is rond de 22 graden en het was zo warm dat ik wel zin had om te zwemmen. En de schroef en schroefas zaten echt onder de pokken. Deze er met de kaasschaaf afgeschraapt. Nog een aardige klus, want schroefas zit best wel diep en ik heb geen loodgordel. Je moet dus op eigen kracht naar beneden, en daarna ook nog schrapen. Maar al snel we re ik er handig er in. Gelukkig zijn de schalen van de pokken nog vrij dun, dus het schrapen ging
vrij gemakkelijk.
Rien en Joke zijn voor het eten een borrel wezen doen. We zijn behoorlijk moe van het nachtje door zeilen, dus zullen vroeg op bed liggen
zon komt op
scheepvaarrtroute kruisen

Simrishamn
leuk huisje
schoon geschraapt

zondag 22 juli 2018
Simrishan-Kristianopel Afgelege afstand: 75nm Wind: ZW 4
Vanmorgen rond half 7 weer onderweg. Klein stukje op de motor. Al snel konden de zeilen er weer bij. Het werd ook bewolkt, wat wel een keer prettig is na al die zon. Later werd de wind wat achterlijker, maar niet genoeg om de kluiver uit te bomen. Deze toen maar weggehaald. Op alleen grootzeil liepen we ook nog tussen de 5 en 6 knopen. De zon kwam er ook weer volop bijen dan is het gelijk weer bloedheet. Dan moet je echt een schaduwplekje opzoeken.
We waren rond achten bij Kristianopel. We hadden geen zin in de haven, en zijn voor de haven voor anker gegaan.