zondag 12 mei 2019

9 t/m 12 mei 2019
Augustenborg-Dyvig

Donderdag 9 mei 2019
Vanmiddag om 16 uur vertrokken. In Apen gegeten en getankt. Het leek een voorspoedig tochtje te worden tot 10 km voor de tunnel. Wegwerkzaamheden waarbij 3 banen tot 1 baan werd samengevoegd. Dat gaat in Duitsland niet soepel. Over 2 km 2 uur gedaan. Daardoor pas om 1 uur aan boord. Meest noodzakelijke mee aan boord genomen, snel bedden opgemaakt en om 2 uur lagen we erin.

Vrijdag 10 mei 2019
We werden om 9.30 uur wakker gebeld door Marit. Die had weer bereik vanuit Australië. En ze was gisteren natuurlijk jarig. Daarna auto leeg gehaald. Was donker koud en af en toe regen. Boot weer helemaal ingericht. Daarna nog even wat boodschappen gehaald en die er ook nog ingepropt. Vanavond bij Nang gegeten. Daar zaten Joke, Rien en Joop, en zijn wij aangeschoven. We hadden kroepoek meegenomen voor Nang, en kregen van haar kleine loempia’s. Na het eten werden we uitgenodigd koffie te blijven drinken. Om 21 uur ging de zaak dicht en kwamen de flessen wijn op tafel. Behoorlijke dure flessen, allemaal verschillend. Na een hele gezellige avond werd er besloten dat we morgen Jan zijn verjaardag aan boord vieren met witte wijn en garnalen.

Zaterdag 11 mei 2019
Het is ’s nachts nog behoorlijk koud. Overdag ook trouwens, maximaal een graad of 12. Gelukkig was het wel zonnig vandaag. We zijn naar Dybøl gereden waar we gewandeld hebben. Mooi met al die bloeiende paardebloemen en margrieten. Daarna naar Broager om de kerk te bezoeken met de 2 torens. Het kerkhof ziet er gelikt uit, als je dat van een kerkhof mag zeggen. Er zijn veel graven van mensen die gesneuveld zijn in de veldslag van 1864. Rond een heuvel veel herinneringsstenen
van mensen die in de 1e Wereldoorlog zijn gesneuveld.
Vanmiddag was het lekker met het zonnetje in de kuip.
Nang had gisteren besloten dat we Jan zijn 60e verjaardag vanavond gaan vieren, omdat hij dit nog niet gevierd hebben. We mochten de boot in de kraan leggen, dan kan iedereen gemakkelijker aan boord komen. Xanh en Nang hadden zich behoorlijk uitgesloofd. Nang zag er prachtig uit,  op hoge hakken en een mooie jurk. (Het viel Rien tegen dat ik geen mooie jurk aanhad). Ze hadden 2 flessen campagne mee, champagneglazen, een taart met kaarsjes, meer dan 1 kg pelgarnalen, warm stokbrood en bonbons. Hartstikke lief allemaal. Al snel zaten we met 9 man aan boord: Joke en Rien, Joop, Anders de havenmeester met Hitomi en Xanh en Nang. De kaarsjes aangestoken en gezongen voor Jan. Na het uitblazen van de kaarsjes, moesten we met de pelgarnalen beginnen. De taart was als toetje aan eind van de avond. We hebben een hele gezellige en bijzondere avond gehad. Even na middernacht kon iedereen heelhuids van boord komen. Nog even 10 minuten opruimen, en toen konden we naar bed

Zondag 12 mei 2019
Augustenborg-Dyvig afgelegde afstand: 11 nm Wind NW 6
Rond acht uur hoorde we Anders al weer roepen, hij was zijn sleutels kwijt. Die lagen nog bij ons aan boord. Het is nog steeds erg koud met een stevige noordwesten wind. Na alles opgeruimd te hebben, konden we om 9.30 uur vertrekken. Thermokleding, zeilpak en handschoenen aan en muts op. Tegenwind naar Dyvig. Stuurautomaat doet het weer helemaal goed. In Dyvig voor anker. In het zonnetje is het lekker. Jan heeft naar de formule 1 zitten kijken.
Vanavond zakte de wind er een beetje uit. Met de lamp was het goed warm te houden.

1. Ha! Skuum gaat weer op pad. Kunnen we de leuke blogs weer volgen. Veel pleier en behouden vaart.