maandag 13 mei 2019

Dyvig-Bågø-Brejning-Juelsminde-Tünø

Maandag 13 mei 2019
Dyvig-Bågø afgelegde afstand: 22 nm wind : NW 4
Meevaller vandaag dat de wind NW was I.p.v. de voorspelde noorder wind, zodat het bezeild was naar Bågø. Met kotter en vol grootzeil gevaren. Jan heeft de verstaging op spanning gezet. Gelukkig wel weer zonnig, zodat het met die lage temperaturen ook nog vol te houden is.
We liggen met 2 schepen in de haven en een voor de haven op een boei. Ik heb nog een aardige wandeling gemaakt. Eiland is aardig uitgestorven.
We hebben altijd noodvoer aan boord. Dat gaat niet altijd op. Zo slepen we al jaren een blik ham mee aan boord en weer van boord. Ooit ergens in Zweden gekocht. De houdbaarheidsdatum komt in zicht dus vandaag eindelijk het blik aangebroken. Jan vond dit helemaal een belevenis.
verstaging spannen
lekker zeilen

tussen koolzaad
russisch ortodoxe kerk Bago

bange koeien
lege haven Bago
Dinsdag 14 mei 2019
Bågø-Brejning Afgelegde afstand: 36 nm  Wind: NW 3 draaiend NO afnemend
Wat weinig wind en eerste stuk naar het noorden  gekruist. In de versmalling bij Middelfart kon niet meer gezeild worden. We hadden behoorlijk stroom mee en vlogen er met soms wel 8 knopen doorheen. Richting Brejning nog even proberen te zeilen, maar toen was er te weinig wind.
De haven van Brejning ligt in een prachtige omgeving. Behoorlijke heuvels met veel beukenbomen. Mooi wandelgebied.
Voor de komende 10 dagen wordt alleen oost en noordoost en noorden wind voorspeld. Lastig, omdat we die kant op willen. En we houden nou eenmaal van bezeilde koersen. Voor ons Noorwegen-plan lastig. Maar ook het 2e plan Helsinki, lijkt geen goed alternatief. Ik hoop dat geduld goeie wind oplevert, maar 10 dagen is wel een hele poos, en de wind zit al een hele poos in de verkeerde hoek.
Jan voor Strib
schelpenvisser

koeien op de heuvel
haven Brejning

ligplaats
Fjord richting oost

Woensdag 15 mei 2019
Brejning-Juelsminde Afgelegde afstand: 22 nm. Wind: O3
Het was vannacht helder en echt ijskoud. De boot blijft dan nog lang koud, ook door het koude water. Als je dan buiten komt, is het veel aangenamer dan dat je verwacht. Het was windstil en heel helder, waardoor het fjord er prachtig uitzag. Op de havenfietsen naar de bakker en supermarkt gefietst. Heenweg veel gelopen, omdat het te steil is om te fietsen. Maar terug ging het lekker makkelijk. Jan was wel wat geschrokken van zijn eigen snelheid, hij remt nooit en was nu blij geen tegenligger te zijn tegengekomen, dan was het volgens hem niet goed afgelopen.
Rond twaalven voeren we de haven uit. Acht knopen wind en prachtig kruisen. Was nog een plekje vrij voor de viswinkel, waar we precies tussen paste. En in de haven leek het wel zomer. In t-shirt in de kuip, en zelfs buiten eten was mogelijk.
kerk Brejning
veel mooie gebouwen in Brejning

wandelen
dooie beuk
nog te koud voor
Juelsminde

eten in de zon

Donderdag 16 mei 2019
Vandaag zoals voorspeld windkracht 6 uit NO. Morgen zelfde verhaal, maar dan met regen. Vandaag leek het in de kuip uit de wind wel zomers. Vanmorgen hebben we een strandwandeling gemaakt. Jan heeft naar de huldiging van Ajax gekeken. Vanavond wilden we een visje eten, maar toen we naar de viswinkel liepen ging deze net dicht. Om 17.30 uur al. Dus dan toch maar zelf koken. Morgen herkansing.

Mooi plekje
Vrijdag 17 mei 2019
Juelsminde
Vanmorgen voor de regen uit een wandeling langs de kust gemaakt. Om 11 uur begon het een beetje te regenen en om 12 uur behoorlijk. Ik was net iets te laat terug, dus wel een beetje nat. Tot aan het eind van de dag bleef het miezerig. Niets aan dus. We hebben tussen de middag Stjerneskud gegeten, een typisch Deens visgerecht.
nog even wandelen
voor de buien uit

kan wel wat regen gebruiken

depri uitzicht

strjerneskud
eet smakelijk

Zaterdag 18 mei 2019
Juelsminde-Tünø Afgelegde afstand: 26nm wind:O3->NO 3
We hebben ons los kunnen maken van de ligplaats in Juelsminde. Toen we weggingen nog een oosten wind. Onderweg weinig te zien, nog geen halve mijl zicht door de mist. Beetje saai dus. We zijn blij dat we af en toe een boot op de radar zien, kunnen we ons daar even op concentreren.
Grootste deel gezeild en door windrichting Tünø aan stuurboord gerond. Bij Tünø loste de mist op en verschenen er ineens een behoorlijk aantal schepen. Heet was ineens hartstikke druk, met schepen uit de Aarhusbocht. In de haven kwam de zon erbij, en werd het lekker warm. Kon ook alles even lekker drogen. De luiken open voor een beetje tocht door de boot. Het is duidelijk weekend. Vanavond was de haven behoorlijk vol.