zondag 19 mei 2019

Tünø-Grenaa-Hals-Aalborg-Løgstør-Hals

Zondag 19 mei 2019
Tünø-Grenaa Afgelegde afstand: 33nm Wind NO3
Iets minder mistig dan gisteren. Paar maal grootzeil gehesen, omdat windhoek groter dan 10 graden was, maar helaas was dat van korte duur. Dus hele tocht op de motor. Was ook weinig wind. Toen we in de haven aankwamen, begon gelijk de zon te schijnen. Het is vandaag niet zo heel erg koud gelukkig, we hebben de 14 graden wel gehaald.
Aan eind van de dag strandwandeling gemaakt

Haven Grenaa
schip doemt op uit mistwolk

Maandag 20 mei 2019
Grenaa-Hals Afgelegde afstand: 44 nm    Wind: NNW3
De zee was blak toen we vertrokken. Met de zon erbij was het heerlijk weer. Alleen weer geen zeilweer. We hebben onderweg geklust. Tegen twaalven kwam er weer mist opzetten. En 15 mijl voor Hals begon het te waaien, zelfs even 17 knopen. Dat is niet veel, maar de golven die daarbij ontstonden remde ons behoorlijk af. We hadden ook al de hele dag 1 knoop stroom tegen, dus echt opschieten deed het toch al niet. De mist werd miezer, en later weer miest.Zeilen gehesen en geprobeerd te zeilen. Recht in de wind, dus dat schoot ook niet op. Maar we hadden wel minder last van de golven. Al snel was er weer te weinig wind. Op motor en grootzeil verder gevaren.
In Hals leuke wandeling gemaakt langs ingang van Limfjord. Het is een soort waddengebied,dus veel vogels.
7.30 uur

onderweg hertjes

Dinsdag 21-5-2019
Hals-Aalborg Afgelegde afstand:18 nm Wind: N1
Het was helemaal warm vandaag. We hebben het kleine museumpje van Hals bezocht, dat in de skans stond. De supermarkt zit heel dicht bij de haven. Dat is wel luxe, dus even goed boodschappen gedaan. Daarna richting westen vertrokken. Eindelijk een keer geen mist, en lekker warm. En als bonus hadden we ook nog de stroom mee. We mikte op de brugopening van 14 uur. Laatste stuk even afremmen op de kluiver. Waren er nog een kwartier te vroeg. Toen we door de brug waren, moesten we bij de spoorbrug nog een minuut of 10 wachten. En helaas begon het toen te hozen. De haven ligt direct achter de brug, dus in de stromende regen afmeren. Toen we lagen, was het weer droog.
Vanmiddag rondje stad gelopen. Aalborg is een echt studentenstad. Veel fietsers, kroegen en eettentjes. Langs de kade zijn ze alles in orde aan het maken voor Sail 2019.
Na het eten heb ik wandeling langs het fjord, richting west, omdat er veel mensen die kant op lopen. In een oude hal waren diverse eettentjes met streetfood. Veel biertafels, gezellige zitjes etc. Even verderop een verzameling alternatieve huisjes. In eerste instantie denk je dat het een vakantiepark is, maar de mensen wonen er. Fjordbyen heet het en ziet er echt heel leuk uit. En daarnaast een recreatiepark met zwemvijver, duiktorens, speeltoestellen sauna etc. Bovenop de gebouwen waarin diverse verenigingen huizen, kun je over een houten vlonder wandelen. Gedeelte van het dak is begroeid met vetplanten, en er zijn wat speeltoestellen, zoals trampoline en klimnet.
bankje voor Jan

fjordbyen

Woensdag 22-5-2019
Aalborg West 5
Aan het begin van de dag denk je, hoe kom ik de dag door. Vannacht viel er al veel regen, en overdag viel er ook nog heel wat. Maar dan is het toch zomaar ineens weer avond, en zou je nog heel veel willen doen. Vanmorgen uitgeslapen, yatzee gespeeld en even bij de bakker geweest. Vanmiddag, toen het een beetje droger werd, zijn we naar de watersportwinkel geweest om een onderdeel voor het toilet te halen. Ik ben daarna gaan wandelen door de stad, en Jan heeft toilet gerepareerd. We hebben vanavond toen het echt opklaarde, gewandeld langs het fjord. Er was een zeilwedstrijd, een behoorlijk veld. We zijn wezen eten in de streetfoodhal. Vanavond TV gekeken naar Europesche lijsttrekkersdebat.
Komende dagen moeten we gaan beslissen wat we gaan doen. Het blijft koud en wordt ook weer nat in de loop van de week en een gaatje naar Noorwegen zit er komende dagen nog niet in. We hebben nog wel een weekje geduld, maar kan zijn dat we dan toch beslissen richting Zweden te gaan.
Salling rooftop
leuke kunst

mooi straatje
op de trampoline

beetje eng
avondeten

Aalborg heeft veel mooie muurschilderingen

Donderdag 23-5-2019
Aalborg-Løgstør  Afgelegde afstand: 28 nm Wind: ZZW 3-5
Vandaag deed de zon het weer. Alles lekker laten doortochten en dekbed buiten opgehangen. Want met al die regen wordt het echt wel vochtig binnen. Deze etappe was echt geulen zeilen. We hadden mazzel dat de wind redelijk zuid was, want we konden heerlijk zeilen. Liepen soms wel 8 knopen. Wel een knoop stroom tegen maar dat is met die snelheid niet zo erg.
In de haven was het ook lekker. De tent er pas vanavond opgezet, eerder was niet nodig. Langs strand proberen fossielen te vinden, maar niets bijzonders gevonden.
brug Løgstør

uitzicht zee en kanaal
Vrijdag 24-5-2019
Løgstør West 5-6
Lekker lang in bed gelegen met gierende wind in de mast en tikkende regen op kajuitdak. Tegen twaalven waren de buien weg en konden we naar de supermarkt.
Jan heeft wat onderhoud aan toilet gedaan en daarna kon ik het toilet schoonmaken. Verder niet veel meer gedaan dan kranten lezen, spelletje spelen, internetten en koken. Beetje lui dus. Zal komende dagen nog wel even duren, want er wordt elke dag een beetje meer wind voorspeld uit de westhoek. Maar we liggen hier wel prettig. Løgstør is een vriendelijk dorpje, strand om de hoek, alles bij de hand, en ’s avonds lekker de kachel aan.

Zaterdag 25 mei 2019
Løgstør-Hals  Afgelegdeafstand: 42 nm Wind: W6
Ons Noorwegenplan laten we varen. Komende week blijft er in deze hoek teveel wind staan en richting ook niet altijd goed. Vandaag pittige wind, voorspelling met vlagen van 30 knopen. Maar wij hebben maximaal 27 knopen gehad. Tot de bruggen in Aalborg op begonnen op gereefd grootzeil en gereefde kluiver. later alleen op grootzeil. Liepen als een trein, tussen de 7 en 8 knopen. Hadden er heerlijk zonnetje bij. Moesten 4x gijpen, dat is dan weer wast minder(ik hou daar niet zo van, zeker met windkracht 6 niet). We waren een 35 minuten te vroeg bij de brug van Aalborg, maar hadden mazzel dat er een marineschip achterop kwam.De brug werd extra gedraaid en wij konden mee. Na de brug geen zon meer helaas. Zeilbroek aangetrokken om warm te blijven. Bij Hals kwamen we aan met een dikke windkracht 6. Aanleggen is dan ook niet heel gemakkelijk. We deden een poging met kop op de wind, iets hoge wal. Wij meren altijd af op de middenbolder, die lijn is dan de spring. Maar als er veel wind is, staan er altijd mensen op de kant om te helpen. Alleen deze manier van afmeren begrijpen veel mensen niet. We komen iedere keer weer tot de conclusie dat je het beter zelf kan doen dan de hulp aannemen. Deze man wilde persé de voorlijn aannemen. Die kreeg hij dus niet, en ik vroeg hem de middenlijn gelijk vast te leggen. Deed hij niet dus we waaide gelijk weer weg terwijl hij dacht ons wel even vast te kunnen houden. Maar toen bedachten we dat er een heel luw plekje is achter het havengebouw, en daar konden we heel gemakkelijk aanleggen. En liggen daar veel rustiger. Want er staat nu gewoon een dikke 6 tot 7.