maandag 26 augustus 2019

Vlieland-Kornwerd-Andijk-Enkhuizen

Maandag 26 augustus 2019
Vlieland-Kornwerd Afgelegde afstand: 25nm Wind: O4
Het was vanmorgen lang rustig op de haven. Pas tegen negenen uit bed. Het was al weer snel warm. Alle luiken verduisterd en schaduwdoek opgehangen. Voordat het echt te warm werd een strandwandeling gemaakt naar de nieuwe strandtent Oost.
Daarna ben ik nog naar de dijk gefietst en daar op de wind gezeten.
Om 3 uur zijn we vertrokken. Er kwam een beetje wind opzetten. Eerste stukje tegenstrooms. Om 18 uur hoog water Harlingen. Maar de wind zette aardig door dus we liepen meer dan 7 knopen en daardoor een uur te vroeg bij Harlingen. Dus toen nog een stukje tegenstrooms tot halverwege de Boontjes. Bij de sluis wel 40 minuten moeten wachten. We zijn voor anker gegaan achter de sluis. Er liggen hier echt heel veel schepen. Gelukkig is het wel een groot gebied. Voor het eten nog even afgekoeld in het water.
nieuwe strandtent

zonsondergang op ankerplek Kornwerd

Dinsdag 27 augustus 2019
Kornwerd-Andijk Afgelegde afstand: 21 nm Wind: 0
Vanmorgen rustig wakker worden. Gelijk even zwemmen. Daarna anker op en heel langzaam op de motor richting Andijk. Samen het dek geschrobd. Al het vuil van de laatste maanden eraf gespoeld. Parasol op en zoveel mogelijk schaduw proberen op te zoeken. Daarna parasol erop en zoveel mogelijk schaduw opgezocht. Het was echt vies warm en vochtig, rond de 30 graden en heel veel onweersbeestjes. Onderweg een paar keer in het water gesprongen. Voor de haven haven Andijk voor anker. Veel gezwommen. We krijgen het niet afgekoeld binnen. René en Monique kwamen 's avonds even zwemmend aan. Gezellig. Het begon aardig te weerlichten. In de schemering zijn zij weer terug gezwommen naar de wal. Toen het net donker was, kwam de KNRM waarschuwen dat het heftig weer kon worden. We zaten net zelf te bedenken of het niet slimmer was om naar binnen te gaan. Dat hebben ben we dus gedaan en nu liggen we in de Jachthaven de Kreupel en lijkt het onweer er ook niet meer te zijn.
vroeg in de morgen in Kornwerd
kerkje Andijk

veel zwemmen
avond, nog op de ankerplek

Woensdag 28 augustus 2019
Andijk-Enkhuizen Afgelegde afstand: 9 nm Wind: Z2
Vannacht geen onweer of regen gehad. Alleen erg heet en benauwd. We zijn al weer vroeg op pad. Willen met de warmte nog even voor anker liggen, en vanmiddag is er kans op onweer. We ankeren voor de Enza. Er liggen hier ineens boeien, als markering voor een kitesurfgebied. We liggen op het randje. In de verte zien we de Saga richting zuid zeilen. Even later komt de Friesland langs en hebben we even contact met Theo.
We zijn net een uurtje geïnstalleerd, parasol op, schaduwscherm opgehangen, 1e rondje gezwommen, als het behoorlijk begint te waaien. Op buienradar lijkt het alsof het tegen twaalven al gaat regenen. We hebben geen zin in regen, dus gaan anker op. Als we net het Krabbersgat indraaien, zien we de Bep Glasius aankomen. Daar wachten we even op. Na gezwaaid te hebben, gaan we verder. De brug wordt gelijk gedraaid en dan is dit seizoen ten einde voor ons. We hebben er 2403 mijl opzitten. We meren af bij Anne op de steiger. We pakken al gedeeltelijk in en Gerrit komt ons ophalen. Komende week gaan we de rest opruimen, en die regen en onweersbuien zijn niet gekomen.
Bep in aantocht
even gedag zeggen

weer thuis
naar de brug

Skuum en Drom
Ronald draait de brug voor ons