maandag 12 augustus 2019

Ystad-Stubbekøbing-Svendborg-Søby-Kiel

Maandag 12 augustus 2019
Ystad Wind ZW5
Hadden we vanmorgen een gaatje, hebben we het niet gepakt. Vanmorgen stond er een mooie zuiden wind om in Falsterbo te komen, maar wij lagen lekker in bed. Toen we rond uur of 9 wakker werden, was wind al weer zuidwest aan het draaien en werd langzamerhand weer harder. De golven zijn in ieder geval te hoog om er leuk tegenin  te komen. Heel misschien gaat het vanavond lukken, Rond tien uur moet de wind er uit zakken, en dan hebben we een uurtje of 12 om in Klintholm te komen en voor de wind weer echt gaat aantrekken. Als dat niet lukt, liggen we hier nog wel een poosje. Het is nog wel steeds stralend mooi weer en lekker warm. Jammer dat we de verkeerde kant op moeten. De meeste zeilers willen altijd verder en worden ongedurig als dit niet lukt. Je krijgt een beetje een Duitse Bocht sfeertje, waarbij elke weerupdate aangegrepen word om te overleggen.

Dinsdag 13 augustus 2019
Ystad-Stubbekøbing Afgelegde afstand:75nm Wind: WZW3-4
We zijn gisterenavond toen de wind er uit zakte vertrokken: 22.15 uur. Er stond nog wel een beetje golf. We hebben bijna hele traject tot Klintholm rond de 10 knopen wind gehad. Met grootzeil bij prima te doen. Even geprobeerd echt te zeilen, maar daar was de wind te schifterig voor. Bij Trelleborg werden we even gemangeld door wat scheepvaart, kwam van  alle kanten. Met AIS geprobeerd zo min mogelijk storend te zijn. Beetje meelopen, stukje vallen of oploeven en iets harder of langzamer lopen. Daarna was het weer rustig. Helaas verdween de volle maan tegen drieën achter de golven en werd het echt donker. De maan geeft echt vaal licht. 5 vallende sterren gezien. Af en toe weerlicht, maar gelukkig ver weg boven Duitsland.
Vlak voor Klintholm kregen we een bui. We zijn Klintholm voorbij gelopen om even van het grote water af te zijn de komende week. Maar zo gemakkelijk als de nacht was, zo vervelend was het stuk tussen Klintholm en de aanloop naar Stubbekøbing. Dikke stroom tegen, behoorlijke (remmende)golven en net te hoog om te bezeilen. We liepen nog maar 3 tot 4 knopen, dus het duurde extra lang. En vlak voor de aanloop een hele dikke bui met veel wind. Gelukkig was het in de aanloop nog even mooi zeilen. Wel 2 knopen stroom tegen.
Om 14 uur lagen we vast en een half uurtje later lagen we even 2 uurtjes plat.
Mon's Klint
buien ontwikkelen zich

de 1e bui
haven in zicht

lijnen klaar leggen
Woensdag 14 augustus 2019
Stubbekøbing  Wind: W4-5 Vandaag een lui dagje. Smalands vaarwater met W in niet zo leuk en morgen wordt er een zuiden wind voorspeld. Daar zaten we ons al op te verheugen, maar vanavond om 19 uur blijkt uit de voorspelling dat die wind steeds harder wordt en nu een dikke 6 lijkt te worden met regen. Er komen nog 2 weerberichten voor morgenochtend is, en wie weet gaat er weer een tandje af. De terugtocht wordt ons niet gemakkelijk gemaakt dit jaar. Maar gelukkig hebben we nog tijd genoeg.
in de haven
clubwedstrijd

Donderdag 15 augustus 2019
Stubbekøbing-Svendborg Afgelegde afstand: 62nm Wind: ZO6
Zo, weer een stukje west gekomen. Was een heftig tochtje, 24 tot 26 knopen wind maar wel uit het zuidoosten en stroom mee, dus het was goed te doen. Vooral bij Omø dikke golven,zeker wel 1 meter. Was hard sturen. Dachten er even over om in Omø te stoppen. Maar dan zit je in de luwte van het eiland en dan valt het toch wel weer mee. Nog 7 mijl tot puntje Langeland, dat was nog wel vol te houden. Op puntje van Langeland begon het echt te regenen. Maar het was er een stuk prettiger varen.Geen hoge golven meer en rond de 15 knopen wind. Nu wel aan de wind.
In Svendborg was er nog plek in ons eigen kommetje. Tentje erop gezet en toen begon het echt te hozen. Er is hier wel wat veranderd wat betreft liggeld. Verleden jaar betaalde we hier nog DKr 200 en kreeg je een kaart waar je alle extra's mee betaalde. Nu  betaal je DKr 240 en is alles inclusief, zelfs de wasmachine. We zijn bij de Italiaan La Puppa wezen eten.
hard werken
buien trekken hier noglangs

vol in pak
in ons kommetje

Vrijdag 16 augustus 2019
Svendborg-Søby Afgelegde afstand: 18nm Wind: W4
Vanmorgen was het nog een natte boel. Regen en miezer wisselde elkaar af. Gelukkig klaarde het wel op en toen we aan het zeilen waren maar 1 buitje gehad. Het was mooi kruisen, met de stroom mee. Wel erg schifterige wind en door de buien variërend van 10 knopen naar 16 knopen. Iedere keer als we dachten het rif uit het grootzeil te kunnen halen, trok de wind weer aan. In Søby fiets tevoorschijn gehaald en naar de vuurtoren gefietst aan het eind van het eiland. Je kon er naar binnen door een heel smal deurtje, en boven in de vuurtoren kon je er uit door een heel laag deurtje. Magnifiek uitzicht. Daarna mooie fietsroute door kleine dorpjes gefietst. Heuvels, korenvelden en mooie huizen.
afmeermethode

de haven

Zaterdag 17 augustus 2019
Søby Wind: Z6
Vandaag een herfstige dag met veel wind en vooral vanochtend veel regen. Vanmiddag kwam Henning op bezoek. Hij kwam met de elektrische veerboot van 15 uur uit Fynshavn. Deze veerboot is hier gebouwd en vaart sinds 3 dagen. Ik was ondertussen een wandeling aan het maken om de Vitsø, een meer vlakbij het dorp. Toen ik terug kwam werd er natuurlijk hard gewurmd. Kon Jan zich weer even uitleven, want het is al weer een poosje geleden dat hij het gespeeld heeft(met M en A). Daarna zijn Jan en Henning naar de molen gewandeld en even de kroeg in geweest. Na het eten was het weer tijd voor Wurmen.
te nat

Wurmen

Zondag 18 augustus 2019
Søby-Kiel Afgelegde afstand: 42nm Wind: Z-ZW 4
Vanmorgen is Henning al om 6.30 uur richting bakker gegaan. Wij waren een half uurtje later op.Na ontbijt en opruimen tent en fiets waren we rond achten klaar om te vertrekken. Lullig voor Henning was dat de pont, die op zondag de 1e vaart van 6.30 uur niet zou varen volgens internet, wel voer. Nu moest hij tot de middagvaart wachten. Wij zijn dus rondachten vertrokken. Konden klein stukje zeilen, tot de wind echt zuid werd en ook nog behoorlijk inzakte. Dus verder op de motor met regen en miezer. Vies grijs weer. Wind trok aan tot zuid 14 knopen. recht er tegen in. Wind schifte naar zuidwest en we waren een uurtje blij met een snelheid van een knoop of 6 en steeds beter te zeilen, van hoog aan de wind tot ruime wind. Na een uurtje ineens geen wind meer. En daarna nog een knoop of 4, dus te weinig.  In Kiel afgemeerd in Dünsterbrook, vrij dicht bij de Altstad. In de haven moet je zoeken naar groene bordjes. Maar daar staat ook nog een datum op, en de bordjes die we vonden, verliepen op de 18e. Jammer dat ze daar geen rode bordjes van maken. We vonden een plekje tegen het toiletgebouw aan. Toen we afgemeerd waren, kregen we zelfs een heel klein zonnetje. We zijn de stad ingelopen langs de kade. Leuke wandeling, want er gebeurt veel op het water. We hebben prima gegeten in de Ratskeller.