maandag 5 augustus 2019

Sandhamn-Aspö-Karlskrona-Åhus-Ystad

maandag 5 augustus 2019
Sandhamn-Aspö/Drottningskär afgelegde afstand: 19 nm Wind: ZW2
We waren weer lekker op tijd onderweg. Er was een plekje voor ons op Aspö. Het is een klein haventje met ca. 6 gastplekken. Hekanker maar op ondiep water (3m) en vrij kort achter de boot. Het is dus maar goed dat we wind op kop hebben. Als we de wind achter zouden hebben, denk ik niet dat het hekanker zal houden.
We liggen vlakbij een indrukwekkend fort, dat we gelijk bezocht hebben. Rond Karlskrona zit veel militair vertoon(nog altijd een marinestad) en op dit hele eiland vind je op diverse plekken militaire restanten. Vanmiddag heb ik een rondje eiland gefietst. Het is niet al te groot. Er zijn een aantal stenen muren over het eiland, die muren stammen uit de tijd, dat de bewoners van de verschillende dorpjes hun vee gescheiden wilden houden. Er staat een hele grote dikke eik in het dorp met een baken erboven uit, die vroeger als navigatiepunt werd gebruikt.
Vandaag mooi weer, weinig wind. Aan eind van de week wordt behoorlijke westen wind voorspeld. We zitten een beetje te plannen, wat we gaan doen. We zullen met die harde wind ergens een goed plekje moeten vinden, maar we weten nog niet waar. De laatste dagen hebben we te weinig wind, en omdat we nog vrij vroeg zijn vinden we een mijltje of 20 op de motor wel genoeg.
haven Aspö

ree

dinsdag 6 augustus 2019
Aspö-Karskrona Wind: ZW4 Afgelegde afstand: 4 nm
Dat was maar een heel klein stukje vandaag. Het is een beetje benauwd weer, en vanmiddag zag je behoorlijke buien voorbij trekken. Wij kregen een paar spatjes en wat vlagerige wind.
We hebben de rondwandeling gemaakt langs alle bezienswaardigheden van deze stad. Het is geen vriendelijke stad met zijn imponerende militaire gebouwen en brede stratenplan. Rond het Maritieme museum ziet het er allemaal wat vriendelijker uit, en dat is voor mij persoonlijk het mooiste deel van de stad. Je kan hier aan boord stappen van diverse soorten schepen. Het museum hebben we in 2011 uitgebreid bezocht, dus dat hebben we overgeslagen.
In de haven lag de White Haze, mensen die we op de heenweg in Visby ontmoet hebben en naar de Höga kuste geweest zijn. Zij vertrekken vanavond naar het zuidwesten. Het blijft ook voor ons worstelen wat we gaan doen.Er komt komende week echt een bak met wind aan, een paar dagen lang. Mikken we op Simrishamn of gaan we toch een voor ons onbekend gebied in(m.u.v. Hanö dan, maar die haven is niet geschikt voor westen wind). Het lijkt erop dat er nog 2 vaarbaren dagen zijn. We zullen zien wat het wordt.
Godnatt

Fisketorget

woensdag 7 augustus 2019
Karlskrona-Åhus Afgelegde afstand: 49 nm Wind: Z4
Vanmorgen via de brug naar het westen. Er was westen wind voorspeld, later in de ochtend draaiend naar zuid. De 1e 6 mijl tot de brug bijna geen wind en achter de eilanden dus ook geen deining. Na de brug moesten we al snel open zee op. We hadden nog steeds maar 5 knopen wind en dikke deining. 10 mijl voor Hanö begon de wind naar zuid te draaien en werd het 7 knopen. Hoog aan de wind liepen we ruim 4 knopen. De wind draaide steeds zuidelijker en het was te mooi om in Hanö te stoppen. Dus met ruime wind, soms 16 knopen, liepen we met meer dan 7 knopen naar Åhus. Laatste uur begon er een bui die zich boven land op te bouwen. Åhus ligt een klein stukje de rivier op. Vlak voordat we naar binnen liepen hebben we afgetuigd. Lager wal dus er stond wel een aardige golf. Vervolgens moesten we voorrang geven aan een coaster die ook de rivier op voer. Daardoor kregen we net een staartje van de bui. Zonder die coaster zouden we droog binnen gekomen zijn.
Na de bui werd het weer zonnig. Het is druk hier in het dorp. We liggen naast een restaurantboot. Aan de overkant is een restaurant, die zijn gasten met een veerpontje heen en weer vaart. Er varen veel kleine bootjes achter langs. Veel reuring dus.
We hebben een eindje langs de rivier gelopen en door een ander straatje weer terug. We hebben allebei het idee dat we in Denemarken liggen. De huisjes zijn erg Deens en aan begin van de haven staat een enorme graansilo.
laatste stukje Karlskrona

de haven

Donderdag 8 augustus 2019
Åhus ZW4-5
Vanmiddag is er regen voorspeld, dus we gaan vanmorgen op de fiets naar het Ӓspets Naturreservat. Daar gaan we naar de vogelkijkhut. En Jan meenemen naar een vogelkijkhut waar ook nog vogelaars met dikke vogelkijkers en camera's zijn is niet zo een goed idee. Daar kan hij alleen maar grappen over maken. Maar het was een leuke wandeling en we hadden mooi weer. Daarna door de oude stad gelopen en de kerk bezocht. De regen kwam later dan verwacht. Maar na vieren begon het echt te donderen en te hozen.
lekker wandelen

rescueboot rukt uit

Vrijdag 9 augustus 2019
Åhus-Ystad Afgelegde afstand: 52 nm Wind: W3, ZW4
We begonnen met een WNW wind waardoor we gemakkelijk tot vlak bij Simrishamn konden komen. Daar zakte de wind er helemaal uit en kregen we een invasie van  minivliegjes. Bij Simrishamn besluiten we door te varen. Het gaat allemaal wel gemakkelijk. De wind begint naar het zuidwesten te draaien en na Simris krijgen we behoorlijke golven. We laten de zeilen zakken en gaan verder op de motor. De wind neemt toe tot 16 knopen en de golven worden al hoger. Als we het hoekje om zijn, zijn het helemaal gigantische golven. De voorspelling zegt 0,5m maar ze zijn eerder 1 meter. We zijn blij dat we de zeilen weer kunnen hijsen. Eerst gereefd grootzeil met motor en later kunnen alle zeilen bij. De golven remmen nog wel, maar dit gaat een stuk prettiger dan op de motor.
In Ystad ligt het aardig vol. Er is geen goed plekje meer met kop op de wind, dus dan maar met de kont opde wind. De tent gaat er toch op want er is regen voorspeld. We hebben Deense buren in  een motorbootje die aardig dronken zijn. De muziek staat hard en ze zijn samen aan het dansen in de kuip. Net als we er wat van willen gaan zeggen, stoppen ze gelukkig met het lawaai.
invasie van minivliegjes
hoge golven, natte boot

Zaterdag10 augustus 2019
Ystad Wind: ZW6
We liggen op een rare plek. Vanavond waait het hard, zeker een 6 recht op het achterschip, maar onze vlag beweegt niet eens. Blijkbaar liggen we zodanig achter de dam, waardoor de wind ons niet bereikt. Wel is er wat swell in de haven, waardoor we wat heen en weer schommelen, maar dat valt nu nog reuze mee. Morgen gaat het echt hard waaien, ben benieuwd hoe het dan zal zijn.
Vanmorgen was de wind nog zuid, en zijn er toch wel wat bootjes uitgevaren. De echte wind kwam ook veel later dan voorspeld. Het was de hele dag zonnig en vochtig en daardoor benauwd weer. Op zee was het even heel heiig, tegen mistig aan.Vanavond trok de wind flink aan. Er komen nog wat boten binnen, eigenlijk alleen maar Duitsers. En als je die binnen ziet komen slingeren, ben ik blij dat wij lekker in een box liggen.
Vanmorgen Akka en Ada van de White Haze gesproken. Die zijn ook gisteren aangekomen, maar vanuit Simris. Hun genua is gescheurd. Vanavond een borrel gedronken op de Coppelstock bij Mattie en Dieter, samen met de mensen van de Westenwind, Jan en Jantien. Dan blijkt voor de zoveelste keer hoe klein de wereld is, want Jantien is familie van mensen die wij kennen en zo zijn er meer verbanden. Het was zo gezellig dan we pas rond achten weer aan boord waren en hadden geen zin meer om te koken. Jan heeft wat soep opgewarmd en met een broodje was dit wel weer genoeg, na alle lekkere kaasjes op de Coppelstock.
op zee heiig weer
in de haven

er komt een bui langs
avondzon op de silo's

zonsondergang
met dreigende bui

Zondag 11 augustus 2019
Ystad Wind: ZW6
Het gaat vanmorgen aardig te keer buiten. Wij hebben gelukkig weinig last van swell, liggen een beetje te wiebelen. Het is wel heel mooi en warm weer. We hebben een wandeling gemaakt. Langs de grote haven waar 2 zeilschepen aardig liggen te stuiteren. Vanavond borrel bij ons aan boord met Jan en Jantien van de Westenwind en Matti en Dieter van de Coppelstock en Ada van de White Haze. Tegen 7 uur hield de wind het voor gezien. Een aantal schepen vertrekt nu. Wij hadden dit vanmorgen ook al gezien, een klein gaatje tot een uur of 2 vannacht. We laten het lopen, het lijkt er nu op dat er meer van die gaatjes komen.

1. met die vertrouwde namen lijkt het dat jullie op het IJsselmeer varen.