maandag 13 juni 2022

13 juni t/m 19 juni 2022

Svartsundet-Agön-Kugören-Mellanfjärden-Lillubban-Härnösand-Lustholmen

13 juni 2022 Svartsundet-Agön Afgelegde afstand: 18 nm Wind: geen

Geen wind vandaag. Dus we laden de accu’s lekker op. Onderweg zeehonden gespot. We leggen aan op de steiger. Het is prachtig weer. We hebben de Schnorpel al gespot en ja hoor, die komt ook naar onze baai. Aan de andere kant van de steiger. Onze waterpomp gaat af en toe aan, dus dat betekent dat we weer lekkage hebben ergens en dat zal wel bij de boiler zijn. We breken het bed af om er bij te kunnen komen. En ja hoor, de níeuwe tyleen koppeling lekt behoorlijk als er druk op staat. Het is 4 weken goed gegaan en ineens gaat het mis. Jan leest op internet dat het met de temperatuur te maken kan hebben. Hij stelt de boiler zo in dat er kouder water uitkomt, draait de koppeling weer goed vast en nu maar hopen dat het goed gaat. Ondertussen is het behoorlijk zwart geworden buiten en begint het te regenen. Na een uurtje klaart het weer op en gaat Jan de sauna voor mij opwarmen. Hij moet daarvoor ook nog wat houtjes kloven en dat doet hij met veel plezier. Na een uurtje is de sauna lekker warm. Afkoelen in het water valt nog best tegen, volgens mij is het 12 graden. Maar daarna weer lekker opwarmen in de sauna. Na 2 rondjes, komt Brigitte ook in de sauna. Zij hebben net de wandeling naar het vissersdorpje gemaakt. Na de sauna starten zowel Jan als Manfred de cobb en hebben een heerlijke avond aan een picknicktafel met zijn vieren. Als we klaar zijn met eten komt de Lady Helmsman binnenvaren waar wij al eens tegen gevaren hebben op weg naar Ringsön. Gisteravond lagen ze ook al bij ons in de baai en heb ik ze zelfs gesproken, maar niet herkend. Een mooi stel met mooie verhalen op weg naar Luleå.

Blakte

Klein paradijsje: Agön

Bui komt eraan

Vuurplaats

De sauna

Houtjes kloven

Uitpuffen, maar niet van de sauna

Aan tafel met Birgit

Cob
Dinsdag 14 juni 2022 Agön-Kugören-Mellanfjärden Afgelegde afstand: 30nm
We voldoen onze schulden aan deze haven à 20SEK en laten een boek achter in de bibliotheek. Er staat helaas te weinig wind. Wat er staat komt uit het zuiden. Voorspelling is dat vanmiddag de wind draait naar noordwest. Bij Kuggören is de boei vrij, dus we lassen even een stop in. Kuggören is een prachtig vissersdorpje. Er zijn weinig mensen thuis, het is er stil. We bezoeken het kapelletje dat mooi hoog aan de waterkant staat. De sleutel hangt naast de deur. Daarna lopen we door naar het labyrant uit 815. Als we terug lopen komt een visserman aan ons vragen of we vis willen, hij heeft veel te veel. We moeten met hem mee zijn huis in waar hij een grote kist heeft staan met de vangst van vandaag. En dat zijn er heel wat. Ik kies er 2 uit en moet ook nog de andere soort meenemen. Het huis is een museum. Het is familiebezit sinds 1770 en de mensen zijn echte verzamelaars. We roeien terug naar de boot en vervolgen onze tocht. Nog steeds een lichte zuiden wind dus we motoren lekker door. De wolken staan stil en als we onder een donkere wolk doorvaren valt daar zowaar regen uit. Het is een kleine wolk en als we er onderdoor zijn en weer in de zon zitten, zie je nog steeds water uit de wolk vallen. Echt een heel klein plaatselijk buitje, we hadden er echt omheen kunnen varen.De laatste mijl komt de noordwestenwind ineens opzetten, en varen we met 12 knopen wind tegen de haven in.
In Mellanfjärden komen we naast een Zweed te liggen. Ik vraag hem of hij van vis houdt. Als hij dit beaamt vraag ik hem of hij vis kan schoonmaken en vertel hem het verhaal van de vissen. Hij moet er een beetje om lachen dat wij niet weten hoe een vis schoon te maken, maar begint er gelijk aan. Hij mag de helft houden en wij hebben mooie schoongemaakte filets. Ik bak de vis op de huid. De grote vis is wat droog, maar de kleine, een abborre (baars?)volgens de buurman, is heerlijk.

Onze schuld voldoen

Boek voor de bieb

De kapel

Kapel weer afsliiten

Toiletten van de kapel

Aantal toiletten van dorpelingen

Het labyrint

Onze vissen worden schoongemaakt

Woensdag 15 juni 2022  Mellanfjärden-Lillubban  Afgelegde afstand:16nm Wind:NW 4-6
We worden weer wakker met een zonnetje. Het is hier lekker beschut dus we varen nog weg in korte broek en t-shirt. Maar buiten is het wat frisser en gaat er toch een jasje overheen. Er staat een vervelende wind. Een NW 4 met vlagen tot 6 en schiftingen van 30 graden. Als het lekker zou lopen zouden we Lillalubban voorbij lopen, maar het is zo onrustig varen, dat we er beide geen zin in hebben. Het ene moment vaar je bijna naar de kust en het volgende moment haal je Bramön niet eens en het ene moment heb je 12 knopen wind en even later weer 20. Er ligt helemaal niemand op de steiger. Er staat nog een pittige wind in de baai, maar gelukkig kunnen we op een ankerboei met wind op kop afmeren. Wat een luxe, een eiland voor ons zelf. Jan gaat om 3 uur naar de sauna om houtjes te kloven en de sauna op te stoken. Een uurtje later is deze heerlijk warm. Ik doe een paar rondjes en tussendoor zwemmen. En vanavond wordt er ook nog voor mij gekookt. Wat een luxe. Nog een stap en we zijn op de Höga Kuste. De Saga schiet ook lekker op, zit nu bij Runmarö, een dag of 8 achter ons.

De enige bezoeker op Lillalubban

En hij mag weer kloven

Houtjes aanvullen

Even afkoelen

Donderdag 16 juni 2022 Lillubban-Härnösand Afgelegde afstand: 38nm Wind: variabel
Tot Bramön hebben we een prachtige NW-wind. Daarna zakt de wind volledig in en gaan we verder op de motor. Dan komt de wind terug iitnhet zuiden en varen we een poos op de kluiver. De wind draait naar het oosten en dan is het ineens koud. Langebroek en zelfs jas gaan aan. Als we de hoek omgaan richting Härnö valt de wind helemaal weg. We hebben de zeilen net helemaal opgedoekt als het ineens 14 knopen uit het westen gaat waaien. Pal tegen dus. Rare wind dus vandaag.
Er ligt helemaal niemand in de gasthaven. Jan is op de kant om te proberen te betalen. Hij moet een app, Gomarina, downloaden. Hij zit op het bankje voor de boot als ineens Robert voor hem staat. In 2016 zijn wij Robert en Katja diverse maken tegengekomen met hun Etap22. Ze lagen dan vaak naast ons en we hadden er dan lol om omdat wij met ons grote schip hun zon altijd wegnamen. In 2017 lagen we op Trysunda, het was heel slecht weer. Er werd op het dek geklopt, en daar stond Katja. Ze had een uitje met haar moeder en was met de veerpont naar Trysunda gekomen. Ze waren doorweekt. Alles was dicht dus wij hebben toen voor warme thee en koffie gezorgd. En nu komt zomaar Robert voorbij lopen. Ze wonen tegenwoordig in Härnösand, dus een kwartier later zitten ze allebei aan boord. Hoe is het toch mogelijk. Echt leuk. Ze hebben geen boot meer. In 2018 zijn ze nog wel naar Haparanda gezeild. Ze willen wel weer een boot en vooral Katja geniet ervan om weer op een boot te zitten.
We zijn hier duidelijk op de verkeerde dag. Het is de laatste schooldag, en zoals gebruikelijk gaat dat met veel lawaai gepaard. Er is een vrachtwagen met een flinke geluidsinstallatie die iedere keer over de brug rijdt waar we tegenaan liggen. Het is ook nog een prachtige zomeravond. Nou ja, het zal toch wel een keer stoppen.

Skuum helemaal alleen te gast in Härnösand

Katja en Robert

Lawaaiauto met studenten

Vrijdag 17 juni 2022 Härnösand-Lustholmen Afgelegde afstand: 3nm Wind: ZO4
Tegen achten worden we wakker. We hebben geen last gehad van het lawaai vannacht. Na de douche doen we uitgebreid boodschappen. Komende dagen zitten we in een gebied met wat minder mogelijkheden. We verschonen het bed, werken alle was weg en vertrekken naar Lustholmen, 3 mijl verderop. Vandaag is nog een hele mooie dag. Zomers weer. Het is rustig op Lustholmen. Als we aanleggen komt Katja aanvaren met 3 collega’s. Ze houden hier een “fika”. Ik breng ze een stroopwafel, want ik weet dat Katja daar van houdt.
De parasol wordt opgediept, de zon is gemeen fel. Er liggen 2 motorboten in de haven en die mensen zitten echt de hele dag te bakken.
Er zwemmen hier ongelofelijk veel vissen. Grote en kleine en af en toe springen ze uit het water. De 2 Jeaneau’s die naast ons lagen in Mellanfjärden komen binnenvaren, zij komen vandaag uit Skatan. Het is lekker weer voor de cobb en we eten buiten. Na het eten stookt Jan de sauna op en doe ik 3 rondjes. Dit is een sauna met een prachtig uitzicht.
Vanavond komt helaas bewolking binnendrijven. Gisterenavond hadden we een prachtige heldere avond, dan wordt het praktisch niet donker. Maar vanavond is dat helaas niet het geval. Er is ook regen voorspeld en we hebben het achtertentje erop gezet. We blijven hier in ieder geval 2 dagen liggen. Morgen en zondag is er regen voorspeld. Maar mocht het meevallen, dan blijven we ook. Afgelopen weken hebben we maar 3 stilligdagen gehad, 2 in Ysstad en 1 in Eckernförde. Het is ook wel eens lekker om te blijven liggen.

Moeilijk te fotograferen: al die vissen

Lekker buiten eten

De sauna

Uitzicht sauna
Zaterdag 18 juni 2022 Lustholmen
Zo’n dagje stilliggen is ook zomaar weer voorbij. Gisterenavond begon het te lichten. Ik zat nog in het tentje te lezen en af en toe flinke flitsen. Er was geen wind en omdat het licht blijft, blijven de vogels ook fluiten. Die moeten wel oververmoeid raken hier. Toen ik in bed lag begon het flink te onweren en te hozen. Jan heeft hier niets van gemerkt, die lag weer gelijk in coma.
Alleen de oude mannen met hun Vega zijn vandaag vertrokken. Verder is iedereen gebleven. Ook onze visschoonmaker komt aan en zo liggen we weer met het hele cluppie uit Mellanfjärden.
Er is regen voorspeld. Er trokken zuid en noord van ons veel buien over, maar hier is niet veel gevallen. Jan en ik vullen vanochtend de sauna met vers hout. Vanmiddag  heeft hij pech, iemand anders heeft hem al aangestoken. En dat is het enige wat Jan leuk vindt aan een sauna. Deze keer zit ik in de sauna met onze motorbootburen uit Sundsvall. Zweden stoken een sauna flink op maar houden hem droog. Finnen zijn meer van de vochtige sauna en ik ook. Maar het was evenzogoed lekker en tussendoor zwemmen.  Vanavond neemt de wind flink toe. Hij draait naar noordwesten. Het koelt flink af, maar het wordt ook helder en de zon schijnt weer volop. Voor morgen wordt er nu de hele dag harde wind voorspeld. Was eerst alleen voor de ochtend. Dus dan zullen we hier nog wel een dagje blijven.
Spectaculaire luchten
Zondag 19 juni 2022 Lustholmen
We liggen nog in bed. Het waait behoorlijk en de vlagen komen uit west. Daardoor liggen we af en toe lekker scheef. Maar ineens gaat het wel even heel erg tekeer en staat iedereen om 8 uur ineens aan dek om er extra lijnen bij te zetten. Ook wij zetten even een extra lijn van de middenbolder naar de steiger bij. Maar daarna is het gelukkig rustiger. Ik ben weer naar bed gegaan. Lekker lezen en wat doezelen. Het miezert en het ziet er niet naar uit dat het beter wordt. Het is ook maar 10 graden. Om half elf kom ik  er pas uit. Jan is zijn lades aan het opruimen. Dat ruimt lekker op. Een hele zak komt eruit met spullen die mee naar huis kunnen.
Het is even droog en we lopen een rondje eiland. We houden het niet droog en schuilen in het clubhuis. Jan start de geluidsinstallatie met Zweedse dansmuziek. Om half vier gaat hij de sauna opstarten en houtjes hakken. En een uurtje later zit ik in de sauna met een Berlijner politieman, die erg veel te vertellen heeft. En dan is het al weer etenstijd. We zijn net voor 8 uur klaar zodat Jan naar de Formule 1 kan kijken. En terwijl ik dit zit te schrijven, komt de zon tevoorschijn.