maandag 6 juni 2022

6 juni t/m 12 juni 2022

Nynäshamn-Nåttarö-Ornö-Lådna-Arholma-Enholmen-Öregrund-Svartsundet

Maandag 6 juni 2022 Nynäshamn-Nåttarö Afgelegde afstand: 8nm Wind: ONO 4-5

We hebben geen haast vandaag want de windrichting is helemaal fout. Jan tankt water en spuit de boot schoon. Het lijkt wel gele verf, al dat pollenstof. Ik maak de binnenkant van de boot schoon en draai een was. Het is zonnig met een pittige wind. Als we bij de rokerij ons avondeten hebben gehaald maken we los. In 1e instantie om naar ankêrbaai vlak naast Nynäshamn te gaan maar eenmaal op het water besliiten we door te varen naar Nåttarö, een hele grote ankerbaai die in de zomer heel populair is. In de zuidwesthoek heeft de Skårkardstifselen een aantal boeien neergelegd. Niet de meest gunstige hoek met oosten wind maar het is beschut genoeg en we meren er aan af. Ik maak een wandeling over het eiland en als ik terug kom zijn alle boten die er lagen vertrokken. Vandaag is een vrije dag in Zweden, Vlaggendag of nationaal dag noemen ze dat hier en morgen moet iedereen weer aan het werk. Onvoorstelbaar, zo een hle grote baai voor ons zelf na het eten koelt het wel af en we hangen de olielamp op. Die kan het makkelijk warm houden.

Lief huisje op Nåttarö

Klapperstenenveld

Eenzaam in een grote baai

“Verwarming” brandt

Dinsdag 7 juni 2022 Nåttarö-Ornö/Kolnäsviken Afgelegde afstand:18nm Wind: O4

Vandaag is er een Oost tot zuidoosten wind voorspeld. We beginnen met oost en moeten een keer een klap maken. Daarna ruimt de wind en vliegen we door het water. Met meer dan 7 knopen gaan we als een speer. Maar helaas draait de wind dan weer naar oost tot zelfs noordoost. Runmarö is nog een mijltje of 10 en we zijn bij een mooie baai op Ornö. Laten we daar maar heen gaan. We zijn nog niet afgemeerd of het begint te regenen. We hebben gegeten en ik roei nog even naar de kant. Ik beklim de Telegraphberg. Het is een mooie wandeling met een mooi uitzicht. Als ik terug roei is het alsof je over een spiegel zweeft, zo stil is het.

Even zuidoosten wind
Pad naar de berg
Uitzicht
Met 4 boten in deze ankerbaai

Woensdag 8 juni 2022 Ornö-Lådna/Hemviken Afgelegde afstand: 27nm Wind:ZZW4

Er wordt ergens buiten de baai druk getoeterd. Eerst denken we nog dat dit een waarschuwingssein is, maar als er mist binnen komt drijven in onze zonnige baai begrijpen we dat het buiten mistig is. We zijn startklaar maar stellen vertrek toch maar even uit. Jan is ongeduldig dus zodra er weer zicht is vertrekken we. En dat gaat de eerste mijlen prima. We worden opgelopen door een aantal snelvarende Zweedse en Finse oorlogsschepen.  Als we tussen de eilanden vandaan zijn varen we dan toch een wolk in. Radar staat al bij en we hebben de ruimte. Na een klein uurtje lost de mist op. We hebben een mooi lopende wind en hoe verder de dag vordert, hoe mooier het gaat. We zien dat de Pollux op onze route ligt en we horen dat ze op die plek blijven. Leuk doel voor vandaag, dus Jan plot een route naar Lådna. Mooie route tussen de eilanden door met genoeg wind om te kunnen blijven zeilen. We gooien anker uit naast de Pollux. Het is een mooie baai en ik wandel met Hein en Ant naar de sjömack, een lief klein supermarktje op een leuk plekje. Ook kan je hier tanken en in de zomer is het hier een komen en gaan van bootjes. Daarna staat het bier koud en is de thee warm aan boord van de Pollux. H&A waren vergeten hun vlaggenlijntjes in te scheren, dus tussendoor werd ik ook nog even naar boven gehesen om die klus te klaren. We zien de 1e visarend, achtervolgt door kraaien en meeuwen. Om 20 uur, na een flink blik bier en een grote pot thee zijn we pas weer terug op de Skuum. We hebben nu echt afscheid genomen want zij gaan weer terug naar Nederland en wij gaan morgen verder noordwaarts.

Veel militair vertoon vandaag

Klaar om anker uit te gooien

Pollux en Skuum

Terras bij de sjömack

Hij stond erbij en keek er naar

Vlaggelijntjes inscheren

Laatste biertje uit het blik

Donderdag 9 juni 2022 Lådna-Arholma  Afgelegde afstand: 33 nm Wind: ZW4

We vertrekken gelijk met de Pollux uit de baai. Vandaag was het Schnorpel-dag.De hele dag zeilen we achter de Duitse Schnorpel aan, een Hanse 36. Heel af en toe lopen we wat in, maar even later loopt hij weer uit. Het is een fantastische zeildag. Jan had wat werk aan de kluiver die soms even weggedraaid moet worden en dan er weer bijgezet kan worden. Vlak voor Lidö gaan wij de binnendoor bij een eiland en Schnorpel doet de officiële route buitenom. Jan blij, we hebben hem en dat na bijna 30 mijl. Hij doet gelijk niet meer mee, en start de motor.  De boei aan de westkant van Arholma is vrij. Een prachtige plek vlak onder het baken. Ik ga wandelen naar de noordpunt van het eiland, waar wat afweergeschut staat en een uitzichtspunt is. Er zijn zelfs aanlegplaatsen. Na het eten hebben we nog een prachtige avond aan de boei. We zitten zelfs nog in korte broek buiten. Eindelijk een beetje temperatuur.

Mooi plekje op boei bij Arholma

Baken van Arholma
22.30 uur. Mooie lucht

Afweergeschut in noorden van Arholma

Vrijdag 10 juni 2022 Arholma-Enholmen Afgelegde afstand:30nm Wind:ZW 2
We worden wakker met mooi weer. Maar we weten dat er regen voorspeld is. Er is weinig wind en we varen langs de vrij saaie kust. Het doel is Grisselham. In het zuiden zien we de het steeds zwarter worden en we ruilen de korte broek in voor een zeilpak. Op de AIS zien we een schip achter ons varen: de Schnorpel. Bij Grisselham begint het te waaien en we zetten de kluiver bij. De regen haalt ons langzamerhand ook in. De scheren in is wat hoger dus we hijsen grootzeil. Omdat we hoger gaan varen, haalt de bui ons in en zitten we in de regen. We stoppen bij de 1e ankerboei en als we liggen gaat de zon schijnen en wordt het prachtig weer. Het wordt zelfs zo warm dat ik wel zou willen zwemmen.Maar als ik de watertemperatuur meet(14 graden) zie ik er toch maar vanaf.

Voor de regen

In de regen de scheren inzeilen

Avondzon

Zaterdag 11 juni 2022 Enholmen-Öregrund Afgelegde afstand: 10 nm WindZW4-5
De temperatuur is goed als we opstaan en het is zonnig. We zeilen met 6 tot 7 knopen naar Öregrund. We schrikken van het liggeld dat we hier moeten betalen: 400 SKr (€38,86) en dat is excl. elektriciteit à 75 Skr (€7,29) en douche 35 SKr (€3,40). Van electra zien we maar even af, dan maar even geen waterkoker. En het zonnepaneel doet goed zijn best vandaag. Er staat hier veel wind, vervelende vlagen. We wandelen door het leuke stadje. Er zijn hier nog veel houten huizen en leuke straatjes en winkeltjes. We zijn hier eerder in de zomer geweest, dan wil je hier niet zijn, maar nu is het prima te doen. En de Schnorpel ligt vlak naast ons. Die gaat ook naar de Höga kuste. Na het eten komen ze even aan boord.

Zondag 12 juni 2022 Öregrund-Svartsundet Afgelegde afstand: 68nm Wind: ZW
We staan vroeg op want we hebben een aardige tocht voor de boeg. We gaan de Gävlebocht doen. We hebben de rubberboot opgeruimd. Als we wakker worden schijnt de zon al weer volop. De Schnorpel vertrekt om 4.50. Wij ontbijten eerst nog even en om 5.30 uur maken we los. Er staat in de haven nog niet veel wind maar we reven het grootzeil wel gelijk. En dat is maar goed ook, want buiten staat er toch al 15 tot 20 knopen wind. Maar als we de trechter uit zijn hebben we 12-15 knopen wind en af en toe wat meer.  In begin sturen we om en om een half uur, later kan de stuurautomaat het weer aan. En als het even harder waait sturen we weer zelf. Met 7 knopen schieten we mooi op. De Schnorpel  halen we rond 13 uur in. Jan heeft mazzel dat we zo vroeg zijn weggegaan. Om 13 uur begint de Formule 1 en we hebben net weer bereik met de telefoon. Dus daar maakt hij een hotspot van en kan hij mooi kijken. Tegen drieën is dat afgelopen en we lopen mooi rustig richting kust. We zien wel een grote bui boven land hangen en daar komt me toch een zooi wind uit.  We zijn net tussen de eilanden  en het begint het flink te waaien, tot 26 knopen  aan toe. We besluiten om maar niet naar Segelvik te gaan, een haven open voor zuidwesten wind, maar naar een ankerbaai aan de andere kant van het eiland. Zelfs achter het eiland hebben we nog flink wind. Zeil opdoeken gaat moeizaam. Tot onze vreugde is de boei in de baai vrij, dus die pikken we in. We liggen aardig te rukken aan de boei, want zelfs in deze beschutte baai gaat het aardig tekeer. Als we vastliggen begint het te regenen. Na een half uurtje arriveert de Schnorpel ook, die is ook niet naar Segelvik  gegaan. Hij gaat voor anker, maar na een poosje, als het echt hoost halen ze het anker op en verkassen naar een andere ankerbaai met boei een paar mijl noordelijker. Terwijl ze prima lagen. Maar ze hebben blijkbaar geen vertrouwen in het anker. Het wordt weer droog en de zon gaat weer volop schijnen. Ik pomp de rubberboot weer op en na het eten ga ik aan de wal om een wandeling te maken.

Heel vroeg is het nog fris