maandag 20 juni 2022

20 t/m 26 jun 2022

Lustholmen-Fränö-Lövvik-Barsta-Ulvö-Norra Rävsön-Häggvik

Maandag 20 juni 2022 Lustholmen-Fränö Afgelegde afstand: 17nm Wind:NW3

De zon schijnt weer volop als we wakker worden en de temperatuur is ook weer zomers. Iedereen is bezig aan dek en alle tenten worden opgeborgen. Er is niet veel wind uit noordelijke richting. Wij gaan richting Kramfors, een stuk waar we nog nooit geweest zijn. Het is een mooie tocht en we komen in Fränö terecht, een klein haventje ten zuiden van Kramfors. Het staat niet eens duidelijk op de kaart maar daar is google maps goed voor. De vrijwillige havenmeester in panterlegging geeft wat aanwijzingen en dan liggen we prima. In het prachtige clubhuis doen we geld in een envelop.Toilet en douche zijn er op dit moment niet want er is een pomp stuk, maar morgen hopen ze het in orde te hebben.Daar hebben wij dus niets aan. Haventje heeft een beetje de sfeer van de haventjes ten noorden van de Höga kuste. Volgens de panterlegging hebben ze 5 passanten per jaar. We fietsen naar Kramfors, 5km, en gaan daar even kijken of we daar ook hadden kunnen liggen. We hadden daar twijfels over en dat blijkt terecht te zijn. Het is mooi fietsen langs de Kramforsån. Het dorp stelt niets voor, heel ongezellig. We fietsen weer terug naar de boot. Ik ga de naturstig wandelen  om de Kirkviken. Prachtige paden door velden vol met bloemen. Na het eten lopen we nog een rondje haven. De winterstalling ziet er grappig uit, mensen hebben een eigen compartiment met deur waar ze hun boot naar binnen kunnen rijden. Het halve dorp zit vanavond aan de picknicktafel voor bij onze boot.

Daar liggen we dan

Haventje vanaf de brug

Kramforsån

Mooie wandeling

Dinsdag 21 juni 2022 Frånö-Lövvik Afgelegde afstand: 14 nm Wind: Z3
Het is mooi weer en ik fiets naar Kramfors voor vers brood. Als ik terugkom rond 9 uur zit de picknicktafel al weer vol met volk. Jan heeft de boot klaar gemaakt voor vertrek. We hebben helaas weer de wind tegen. Doel is nog een beetje onzeker. We gaan in ieder geval even kijken bij Hornö Brygga haven, tegen de grote brug aan. Het ziet er leuk uit maar op de boeien staat dat er maat 6 ton op mag liggen. En dan maken we wel een echte beginnersfout, we keren om en gaan door naar Lövvik. We vergeten helemaal dat we gewoon ons eigen hekanker hadden moeten uitgooien. Zo stom! Maar met Lövikk is ook niets mis. Er ligt nog helemaal niemand, en we kunnen dus langszij aanleggen. Na de lunch trek ik mijn wandelschoenen  aan om de Valkallen te beklimmen. Boven heb je vanaf 240 m hoogte een fantastisch uitzicht. Het is nog mooi weer, al komt er langzamerhand wel bewolking aan. Boven bij het huisje zit ik heerlijk een uurtje te genieten. En dan langs de andere kant  door het bos terug. Een mooie wandeling en als ik gedoucht  heb begint het te de regenen. Er is ondertussen nog een zeilboot binnengekomen, Zweden die verleden jaar ook hier gevaren hebben.  Zij vertellen dat het hier verleden jaar héél druk is geweest. Hun doel is nu in ieder geval Trysunda omdat het verleden jaar door de drukte niet gelukt is dit te bezoeken.

Uitzicht vanaf Valkallen

En natuurlijk overal Lupine
Woensdag
22 juni 2022 Lövvik-Barsta Afgelegde afstand: 14 nm Wind: Z2
We ruimen het rubber bootje op. Eigenlijk gebruiken we het hier bijna niet, en als we het weer nodig hebben is dit ook zo weer opgepompt. Voordat we hem laten leeglopen, maak ik even de waterlijn schoon. Die is helemaal geel van de pollen. En zwemmen zit er nog niet in, anders was dit allang gebeurd. We varen weg en ineens zie ik iets zwemmen: lijkt een otter. We zijn al te ver weg om goed te zien of het echt een otter is. Ik baal wel dat ik hem niet opgemerkt heb toen we daar lagen.
Er is bijna geen wind. Jan heeft niet het geduld om daar op te wachten, vanmiddag is er genoeg wind. We varen nog maar kleine stukjes, IJsselmeer-afstanden. We gaan proberen in Barsta af te meren. Dat kan met de diepgang problemen geven. In 2017 ging het nog maar net en we zijn weer 5 jaar verder, dat is ca. 5x0,9 cm landrijzing. Er liggen nog maar 2 hekboeien. We gaan de kade proberen waar volgens ons boekje uit 2009 2.20 diepte moet zijn. We zien de dieptemeter oplopen. We raken even de bodem, er komt veel troep bovendrijven. We laten de boot een stukje naar achteren drijven en dan liggen we goed. We maken samen de wandeling naar de prachtige kapel. En van daaruit wandelen we samen naar Rotsidan. Dit is een natuurgebied met vlakke rotsen langs de kust, heel apart. Jan keert terug en ik maak een wandeling van ca.10 km. Veel klauterwerk dus best pittig. Als ik terug kom aan boord hebben we een achterbuurman. Die heeft het schip achter ons gelegd op hekanker en wil morgen graag ons plekje hebben. Ook hij kan niet verder de haven meer in.

Poging tot zeilen

Hier lukt het om te liggen

Het prachtige oude kapelletje

De sleutel hangt naast de deur

Op weg naar Rotsidan

Achteruitzicht

Nu met achterbuurman

Donderdaag 23 juni 2022 Barsta-Ulvö Afgelegde afstand:13 nm Wind:Z3
Vanacht is er een beetje regen gevallen maar nu beloofd  het weer een mooie dag te worden. Er staat nog een beetje wind. We gaan naar Ulvö. We denken dat ze daar wel iets aan  Midsommar doen en dat het dan verstandig is om daar nu al heen te gaan. Er staat  ongeveer 8 knopen wind uit het zuiden. Te weinig  om te zeilen want er staat een enorme deining. We komen 2 kajakkers tegen, die verdwijnen helemaal in de golven.
Ulvö binnenvaren blijft altijd iets betoverends hebben. Het is mooi weer, water is als een spiegel en dan zie je het dorp verschijnen, prachtig. Er liggen 3 Finnen, de Duitse Caseiopeia en de Blue Magic(onze visschoonmaker). Lekker rustig dus.
Ik loop even naar de landhandel om te kijken of ze brood hebben,  maar helaas. Ik zie wel een stalletje waar ze worstenbroodjes verkopen en ga Jan ophalen. Die houdt daar wel van. Ik bestel zelf een warm stokbroodje met kaas. We zitten gezellig naast een man die het museum en het kerkje beheert. Hij heeft Cornelis Vreeswijk nog gekend en begint een Zweeds liedje te zingen van Cornelis. Hij heeft een dochter die Saskia heet, vernoemd naar de vrouw van Rembrandt, maar alleen Nederlanders kunnen deze naam goed uitspreken. Volgens hem wordt er niets aan Midsommar gedaan op Ulvö. Na een gezellig uurtje stappen wij weer op. Ik beklim de Loodsberg.Wat een uitzicht. Als ik terug kom draai ik een was. Vanavond loopt het ineens helemaal vol hier. Voor onze bavariaburen is de vakantie begonnen. Dan zal het komende week wel drukker worden of het is dit weekend druk i.v.m. Midsommar en goeie weersvoorspelling.

Ulvö

Kapelletje

Uitzicht vanaf de Loodsberg

Zwembad voor  de boot

Vrijdag 24 juni 2022 Ulvö
Wat een feestdag hier vandaag. Maar weer heel anders dan op andere plekken in Zweden. Maar laat ik bij de ochtend beginnen. De lucht is strakblauw als we opstaan. Op de steiger worden picknicktafels hergeschikt. We beklimmen nu samen de Loodsberg. Op terugweg bezoeken we het kapelletje en doen we boodschappen.
Als we weer aan boord komen, verzamelen zich steeds meer mensen op de steiger. Seinvlaggen worden gehesen. Wij hijsen de Enkhuizer vlag en knopen onze seinvlaggen ook aan elkaar. De veerboot komt aan, versiert met berkentakken, vlaggetjes en heeft traditionele Zweedse muziek aanstaan. Tafels worden gedekt en iedereen zit met drank ergens op de steiger of aan een tafel. Het hotel verzorgt trays met verschillende soorten haring, cream en flat bread die op de tafels gezet worden en je kan ook een tray ophalen. Het hotelpersoneel deelt kaas uit en er staan pannen met aardappeltjes. Het is een groot feest en heel gezellig. Wij ontmoeten de mensen van de Blue Bat, 3 Engelse heren. Er wordt af en toe gezongen en iedereen zit gezellig te eten. Als dat afgelopen is gaan we weer aan boord. De Engelsen gaan na al dat bier de berg beklimmen, hebben wij toch slimmer gedaan door dat voor het feest te doen. We worden door de Bavaria naast ons uitgenodigd bij hun aan tafel te komen zitten op de steiger. En daar brengen we de hele middag door. Het zijn allemaal mensen uit Övik en heel gezellig. We eten aardbeientaart, kaasjes en drinken veel. Tussendoor is er ook koffie. De jeugd vermaakt zich in het water met subs of gewoon zwemmend. Aan eind van de dag worden er veel bbq’s gestart en zitten tafels weer gezellig vol. Sommige tafels met vaasjes met bloemen, aantal mensen met bloemenkransen. Wij eten gewoon aan boord. De vlaggen worden opgeruimd en we kijken terug op een bijzondere dag.
Samen de Loodsberg beklommen

Kapelletje op Ulvö

Zelfde schilder als van het kapelletje  in Barsta

Ulvö

Versierde veerboot

Trays met haring van hotel

Jan met bemanning van Blue bat

De kaas wordt aangesneden

Jan en Marco

Alle vlaggetjes weer opgevouwen

Om 22.30 komt er mist binnendrijven

Zaterdag 25 juni 2022 Ulvö-Norra Rävsön Afgelegde afstand:9nm Wind:Z1
Het is stralend mooi weer en er wordt al weer gezwommen. We zwaaien de Blue Magic (visschoonmaker)uit, die verder noord gaat, die zien we niet meer. Dan maken wij ook los en nemen afscheid van onze buren. We worden uitgezwaaid door de Blue bat. Als we op zee zijn zien we de mist al hangen. We varen de wolk in, het wordt gelukkig niet echt mistig, maar de zon is wel weg. Maar als we weer tussen de eilanden zitten, is de lucht weer blauw en is het weer zonnig. We gaan een dagje voor anker in Norra Rävsön. Dat is weer even wennen, want lang niet gedaan met al die boeien en havens. De baai is diep maar tegen het strand aan gooien we het anker uit op 6m diepte. We liggen wel heel dicht tegen de ondiepte aan, maar het is zo luw dat de boot amper beweegt. Ik pomp de kano op en roei naar het strand. We liggen tegen het Halsviksravines naturreservat en met moeite vind ik het pad. Het pad begint vrij vochtig met aan beide zijden prachtige varens en paardestaarten. Ik heb wel spijt dat ik geen langebroek heb aangetrokken, maar kom er goed vanaf. Er zijn nog niet veel muggen. Af en toe gaat de wandeling over plankieren en dan weer steil omhoog. Als ik terug aan boord ben meet ik de watertemperatuur: 14C. Nog geen 16 dus, maar vandaag laat ik me niet tegenhouden. Het is zulk mooi weer en ik ben aardig warm. Als ik eenmaal door ben valt het hartstikke mee en zwem ik een paar keer rond de boot en dan ook nog maar even naar het strand. Aan boord lekker opdrogen door het zonnetje. Na het eten is de zon hier helaas weg, de bomen om ons heen zijn te hoog. Maar daarom is het hier ook zo heerlijk luw.

Zondag 26 juni 2022 Norra Rävsön-Häggvik Afgelegde afstand: 20 nm Wind: Z3-4
We worden pas na achten wakker. Er is helemaal geen wind en ik kan het anker op de bodem zien liggen. En dat is een meter of 5 diep. Na het ontbijt ga ik een rondje zwemmen. We halen net anker op en hijsen vrij snel de zeilen. Tussen de heuvels wil het nog niet zo erg maar op zee gaat het prima.Er staat een lange deining. We moeten kruisen tot Barsta. Tussen de eilanden moet even de motor bij maar daarna met ruime wind en voor de wind naar Häggvik. Wind neemt aardig toe en alleen op grootzeil loopt het prima. De invaart naar Häggvik is altijd mooi, tussen de bergen door. Het is er rustig. De Jolie uit Övik ligt er(ontmoet in Barsta, nam daar onze plek over). We zitten voor zijn boot gezellig te kletsen. Hij blijkt Svenna en An Strandberg goed te kennen, daar hebben we in 2017 Sürströmming gegeten. Hij gaat zwemmen , zijn minimum is 20 graden en het is hier 22 graden.  Dat ga ik ook uitproberen. En ja hoor, het is heerlijk.8 graden verschil met vanmorgen. Jan staat met onze  buurman te praten die net is aangekomen. Blijkt een van de picknicktafel-mensen te zijn uit Fränö.

voor de wind alleen op grootzeil

Er is nog genoeg plek

Maandag 27 juni 2022 Häggvik Wind: Z2
Als je geen verwaaidagen krijgt moet je ze zelf maar inlassen. Het is vandaag een warme broeierige dag. Na een douche fietsen we naar Nordingrå. Daar halen we vlees en groente voor op de cobb. We gaan op de havenfietsen. Valt Jan niet mee, niet elektrisch. We fietsen terug en kunnen eigenlijk gelijk weer douchen. Jeetje mina wat een warmte. De parasol wordt opgezet en we dekken de luiken af. Vanmiddag ga ik de berg op achter het museum. We hebben dit eerder gedaan met Theo en Margot. Jan ziet dit niet zitten en blijft aan boord. Het is een vrij steile klim, maar dan heb je ook een fantastisch uitzicht. Ik breng daar een uurtje door en als ik terug ben is de Schnorpel gearriveerd. Ik koel af door een rondje te zwemmen.
Vanavond starten we de cobb in de tent. In de volle zon is te warm dus zitten we lekker in de schaduw. Als we terug aan boord zijn is het nog aardig benauwd, dus weer een rondje zwemmen. Morgen gaan we naar Härnösand, weer even goed inkopen doen voor een week. Als het goed is, komt de Saga daar ook naar toe.

Lekker bezig

1. Ziet er allemaal weer heel mooi uit!