woensdag 6 juli 2022

6 juli t/m 10 juli 2022

Örnsköldsvik-Trysunda-Bönhamn-Lustholmen-Lilluban

Woensdag 6 juli 2022 Övik

We hebben weer nieuwe voorraden ingeslagen. Als we daar mee klaar zijn, overleggen we met de Saga wat te gaan doen. Hier is de wind west maar bij Trysunda is de wind zuid. Een verkeerde windrichting om rustig te liggen. We besluiten nog een dagje hier te blijven en morgen die kant op te gaan. Dan is er W en NW voorspeld. Dus dan zie de dag er ineens heel anders uit. Rustig de krant lezen, nog even de stad inlopen, museum bezoeken, wat opruimen. We zijn wel weer in de bewoonde wereld, dus er wordt geshopt. Wat dat betreft zijn de gehuchtjes en eilanden goedkoper. Het is best een mooie dag. Beetje wolkje, veel zon. Vanmiddag loopt de haven aardig vol. Onze nieuwe buren komen van Trysunda en hebben daar niet prettig gelegen met de zuiden wind. Ze geven ons helemaal gelijk dat we nog een dagje wachten. Voor het eten nog een borrel op de Saga. De wind is weer naar zuid gedraaid, maar is gelukkig matig. Het is wel fris geworden vanavond.

Donderdag 7 juli 2022 Övik-Trysunda Afgelegde afstand: 15nm Wind: WNW5

Klokslag 8 maken we los. Er staat een pittig windje. Het eerste stuk alleen op de kluiver. Bij de bocht waar we zuid gaan hijsen we grootzeil met rif en zetten we alleen de kotterfok bij. Dat is genoeg om 7 knopen en meer te lopen. De Saga zeilt alleen op fok en gaat nog iets sneller dan wij. Als we Trysunda naderen zien we een Finse Bavaria 33 met grote snelheid aankomen. Wij moeten grootzeil nog opvouwen dus Jan zegt al tegen Peter dat hij door moet varen. De Saga pakt een lege boei en de Bavaria wil hier ook op aanleggen. Wij vragen of wij daar mogen liggen, omdat we samen opvaren. Maar ze kunnen nergens anders liggen beweren ze dus dat willen ze niet. Gelukkig  maakt dan een motorboot naast de Saga los en kunnen zij daar liggen en kunnen wij naast de Saga. Zo iets onvriendelijks maak je hier eigenlijk nooit mee en Jan en Peter laten dit ook duidelijk merken. Jan spreekt hem nog wel aan op zijn gedrag. Als we gaan betalen blijkt dat er een Nederlands stel hier het beheer heeft sinds verleden jaar. We wandelen met zijn vieren door het prachtige dorp, bezoeken museum, kapel en uitzichtpunt en zitten daarna een poosje bij het klapperstenenveld. Mooie stenen zoeken. Zulke mooie stenen liggen hier. We nemen er weer een aantal mee. Jan gaat terug aan boord en wij wandelen de blauwe route over het stenenveld naar het strand en terug naar het dorp. We eten op de kant aan een picknicktafel en de mannen stoken ondertussen een vuurtje.

Vrijdag 8 juli 2022 Trysunda-Bönhamn Wind: WNW 3-4 Afgelegde afstand: 19nm

Om 8 uur zijn we al weer op pad, want de voorspelling is dat vanmiddag de wind gaat draaien naar zuid. Het is prachtig weer met een mooi lopend windje. Wel langebroek en een vest aan want het is nog wat fris. De Saga gaat oost van Ulvön en dan er midden door en wij gaan west van Ulvön en we komen elkaar weer tegen bij de uitgang van Ulvön. We varen Bönhamn in en er ligt maar 1 schip. Onvoorstelbaar dat het zo rustig is. Hekanker gaat uit en we liggen weer in een prachtige omgeving. We klimmen op de berg, waar je prachtige foto’s van de boot kan maken. Later doen we de blauwe wandeling over rotsen, bruggetjes en bospaden. Jan moet veel moeite doen voor de Formule 1. De ontvangst op de eilanden hier is heel slecht. Gisteren geen telefoonbereik en vandaag geen internet en geen telefoonbereik. Op een berg klimmen wil nog wel helpen. Jan vindt een plekje op de berg aan een picknicktafel en kan zo kijken. Annelies meet de watertemperatuur, 16 graden. Maar ik heb toch zin om te zwemmen en ga naar de rotsen. Even later komt Annelies toch ook. Het is behoorlijk fris, maar daarna heerlijk op de rotsen opdrogen in het zonnetje. Vanavond pikken we weer een picknicktafel in voor een bbq. De zon, die even weg was, komt er weer bij en we hebben een fantastische avond. Ook weer een kampvuurtje waarbij we koffie drinken. Morgen en overmorgen is er heel veel regen voorspeld. Toch gaan we verder, want alleen goed bereik op de berg. En Jan onder een paraplu op de berg F1 kijken morgen, dat gaat hem natuurlijk niet worden.

De echte Formule1 fan

Zaterdag 9 juli 2022 Bönhamn-Lustholmen Afgelegde afstand: 21 nm Wind NW3-5

Vandaag krijgen we een bak water over ons heen volgens de voorspelling. We staan vroeg op en halen om 7 uur het hekanker met enige moeite op. Het spettert een beetje. We varen de haven uit en als we het hoekje omkomen zien we een enorme onweersbui ten zuidoosten van ons langsgaan. Niet leuk. Jan ziet wat flitsen, maar later zien we de bui echt wegtrekken. Maar er komt nog een front waar we doorheen moeten. Gelukkig zitten we dan al weer tussen de eilanden. Jan zit buiten in de regen, ik probeer binnen te “ontspannen”. Maar als we er doorheen zijn is het alleen nog regen en als we Lustholmen binnenvaren is het zelfs droog. En het blijft zelfs de hele middag praktisch droog. Heel anders dan de voorspelling. We hadden beter later kunnen weggaan. Als we een uurtje liggen, zijn de meeste boten vertrokken. Vanmiddag We stoken we de sauna lekker op en Annelies en ik doen 3 rondjes. Het zeewater is lang zo warm niet meer als verleden week. Vanavond nog even koffie op de Saga. Onze wegen splitsen zich, zij gaan grotere trajecten varen dan wij. Eind augustus moeten ze weer aan het werk. We hebben hele gezellige dagen met elkaar gehad. En ook wij gaan weer afscheid nemen van de Höga kuste, echt een bijzonder gebied met onvoorstelbaar mooie haventjes en hele lieve mensen.

Hier zitten wij dus middenin
Het begint te spetteren

Niet leuk

Zondag 10 juli 2022 Lustholmen-Härnösand-Lillubban Afgelegde afstand: 38nm Wind: N3
Om 7 uur zijn we wakker. De zon schijnt weer. De Saga is nog niet vertrokken en gaat net als wij naar Härnösand om te tanken en boodschappen te doen. Om 10 uur maken we los en verlaten de Höga Kuste. Er staat buiten tegen de windkracht 5 dus we trekken een rif in het grootzeil. Maar dat staat er dus helemaal niet. En er is ook nog een vervelende golfslag. Als we eenmaal op de lange koers liggen, lijkt het wel aardig te gaan. 12 knopen wind en de golf staat mee. Maar al snel ruimt de wind. We bomen de kliiver uit en prompt komt de wind uit het noordoosten en moeten we gijpen. Het is wat hoger maar we laten de boom erinzitten. Dat scheelt een hoop geklapper bij een hoge golf. Af en toe de motor bij als de wind onder de 9 knopen komt. En tenslotte. Helmaal op de motor. We varen net op het randje van de bewolking en hebben de hele dag zon. Maar naast ons op land zien we de buien vallen. Om 3 uur kijkt Jan naar de Formule 1. Gelukkig voor hem hebben we goed bereik. Af en toe krijgen we een appje van de Saga die koers gezet heeft op Arholma. Zij hebben een klein beetje meer wind. Op Lillubban ligt de Duitse poezenboot, een Comfortina42 die we in Övik zijn tegengekomen. En kater komt er een Finse Hallberg uit Vaassa binnen. En daar blijft het bij. Ik heb vanavond een privé sauna. De laatste echte zelf met hout gestookte sauna van deze trip denk ik.

De voorspelling

En dit kregen we

Boven land regen, op zee zon

Formule 1 fan

1. Super bedankt voor alle highlights in de hoge kusten en de gezelligheid!