maandag 11 juli 2022

Van Lillubban naar Nynäshamn

11 juli t/m 17 juli 2022

Lillubban-Lilljungfrun-Hovön-Arholma-Högmarsö-Själbottna-Dyvikken-Nynäshamn

Maandag 11 juli 2022 Lillubban-Lilljungfrun afgelegde afstand: 58nm Wind: NW, NE

We hebben de wekker vroeg gezet maar zijn nog voor de wekker wakker. Om 5.30 uur varen we de haven uit. Tot 9.30 uur hebben we een mooi lopend windje uit het noordwesten. Daarna wordt het zeuren maar we zijn wel 25 mijl verder. De wind neemt af en draait naar noordoost. We varen op motor/grootzeil en later alleen op de motor. De zon schijnt volop. We vinden een vrije ankerboei op een prachtige plek. De weinige wind die er nu staat is nog niet uit de goeie richting (zuidoost) maar gaat in de loop van de avond draaien naar NW. De boei licht wel scherp tegen een ondiepte aan. Allemaal stenen. Ik pomp de kano op en roei een groot rondje. Echt overal kom je stenen tegen. Je zal hier echt niet zomaar je anker uit kunnen gooien.

Dinsdag 12 juli 2022 Lilljungfrun-Hovön Afgelegde afstand:73nm Wind: N2

We liggen al voor 22 uur in bed en slapen tot een uur of 7. Het is heel rustig weer. Voor vertrek neem ik nog even een duik. Oei wat koud. Jan meet even de temperatuur en het is maar 12 graden. Het plan is om naar Gävle te gaan, maar als we de weersvoorspelling voor komende week zien, veranderen we de plannen. Er komt harde noorden wind en dan is het lastig daar vandaan weg te komen. En dan zitten we daar een week vast, dus we maken de keuze richting scheren te gaan. We hopen dat er nog een beetje wind komt. In begin hielp grootzeil nog een beetje maar daarna is het blak. We hebben de Schnorpel voor ons en de MonAmi achter ons, Grappig, want we zijn gelijk met deze boten naar de Höga Kuste vertrokken en nu dus ook weer terug. Het is prachtig weer. We moeten dus wel een schaduwplekje opzoeken. Voorop naast de mast lukt dit prima, en hoor je de motor ook niet zo erg. We varen Öregrund voorbij en gaan een boei zoeken. De 1e ligt er niet. De 2e bij Hovön is er wel al ligt er een motorbootje op met een stel dat lekker in het zonnetje zit. We vragen of ze op de boei blijven slapen en dat is niet het geval. We delen de boei een half uurtje en dan vertrekken ze. De Saga lag gisteren op deze boei. Mooi plekje!

Uitzicht ankerplek

Woensdag 13 juli 2022 Hovön-Arholma Afgelegde afstand:34nm
Het is vannacht voor het eerst donker geweest. We zijn dus duidelijk een stuk zuidelijker. We staan vroeg op, omdat wind later op de dag zuid wordt en die kant moeten we op. We moeten hele stukken op de motor en in begin met westen wind op motor/grootzeil. Vijf mijl voor Arholma draait de wind naar zuidoost en als we 10 knopen wind hebben gaan de zeilen omhoog en kruisen we een stukje. We doen nog een man-over -boord-oefening want een van de kussens wordt overboord geslagen door een schoot.
We varen de baai van Arholma in. Er liggen nog niet veel schepen voor anker. Het is een warme dag en als we liggen ga ik eerst even zwemmen. Water is 18 graden. We pompen de rubberboot weer op en ik roei naar de kant. Ik wandel naar de Landhandel. Het ziet er nu heel anders uit dan 5 weken geleden. Veel bloemen uitgebloeid, grasvelden gemaaid en gehooid en veel mensen. Er liggen wel 3 veerponten bij de Landhandel en de ijswinkel doet goeie zaken.
Terug op de boot probeer ik wat te lezen. Maar er is gewoon te veel te zien. Veel boten die binnenkomen met stootwillen uit. Denken dat er nog plek is in de haven. Sommige proberen de onmogelijke plekken en als dat niet lukt moeten ze iets anders verzinnen. Een aantal gaan op de rots maar als de wind van zuid naar west draait en aantrekt liggen ze met dwarse wind toch niet lekker en verkassen ze weer. En dan heb je de boten die alleen een hekanker hebben. Die lopen het hekanker naar voren, als je mazzel hebt zit er wel een stuk ketting voor en liggen dan te zwabberen op de ankerolina-lijn. Wij hebben nu zo een buurman. Wordt je niet echt blij van omdat hij heel anders beweegt dan wij en komt af en toe heel dichtbij. Vanavond prachtige luchten, er trekt een bui langs waarop de zon schijnt. Het koelt wel lekker af.

Nog weinig ankeraars

Veel al uitgebloeid

Moerasspirea bloeit nu volop

Drukte bij de Landhandel

Tankstation

Populair vervoermiddel
Mooie luchten.
Het wordt weer donker ‘s nachts

Donderdag 14 juli 2022 Arholma-Högmarsö Afgelegde afstand: 18nm Wind: niet bij te houden
We doen vandaag veel klusjes. Het is lekker weer en samen wandelen we naar de landhandel. Tegen enen neemt de wind af, zoals voorspelt. We gaan ankerop en gaan de binnenroute door de scheren doen. Lang geleden dat we dat gedaan hebben, tegenwoordig nemen we de route over de buitenscheren. Maar i.v.m. de harde wind voorspelling voor komende dagen, is het weer eens leuk de binnenroute te nemen. De wind zou west tot noordwest zijn dus net aan bezeild. We hebben een stuk gezeild, maar de wind was krankzinnig. Van geen wind tot veel wind en van alle richtingen behalve noord. Net na Kappellskär krijgen we een dikke bui met 26 knopen wind uit west, dus tegen. Geen probleem, alleen voorspelt? Wij hebben het niet gezien. In de baai is het lekker luw en schijnt de zon. We ankeren met idee dat er noordwest voorspelt is voor de nacht. En we krijgen zuidoost en zuid. Daar liggen we te dicht voor bij de wal. Nog maar even afwachten en anders een nieuw plekje zoeken voor we gaan slapen.

Het schip met zure appelen

Vrijdag 15 juli 2022 Högmarsö-Själbottna Afgelegde afstand: 11 nm Wind: NW 4-5
Het is niet echt warm maar toch maar even een duik genomen. Daarna ben ik naar de ICA-Nara gelopen. Een leuke wandeling naar een leuk dorp met een prima supermarkt, goed om te onthouden. Naast de supermarkt een leuke kleine koffietent. En er is een oude werf, met heel veel grote oude schepen. Is mij niet duidelijk wat hiermee gebeurt. Of dit opknappers zijn, of dat ze afgebroken worden. Heb zelfs idee dat er op een aantal schepen mensen wonen. En wat ze met dat grote Chinese restaurant moeten, geen idee. In de oude gebouwen van de werf zitten voornamelijk alternatieve tentjes.
Als ik weer naar de boot roei zijn we nog de enige boot samen met iemand die gisteren laat is aangekomen. We vertrekken ook. Het is goed bezeild, al is het in het begin lastig met variërende wind en windhoeken. Eigenlijk hebben we teveel tuig op voor de harde vlagen. We hebben het rubber bootje aan de verkeerde kant vastgemaakt. We lopen 8 knopen en krijgen nog een vlaag en ineens ligt het bootje op zijn kop achter de boot. We hebben een trekring uit het bootje getrokken. Jan baalt hier enorm van. We schieten tussen wat eilanden in en laten zeilen zakken. Even een lijn door de middenring van het bootje zodat deze weer goed gesleept kan worden. Als we tussen de eilanden vandaan komen gaan we oostwaarts op de kluiver. We vinden een mooie ankerbaai ten oosten van Själbottna. Dit eiland is voor de helft in bezit van de Skärgardsstiftelsen dus een natuurgebied. Er zijn wandelpaden en ik loop een rondje eiland. Geen blauw stippen of zo iets dergelijks, dus soms is het even zoeken hoe het pad loopt. Wel leuk. Vanavond eten we weer van de cobb. Het is herfstig weer, werd het vandaag nog 15 graden, morgen wordt het maar 13 graden. We zien af en toe de zon, maar af en toe verschijnt er ook zo maar een bui.

Lief cafeetje

Een prima ICA-nara

Onder de kraan zitplekken

Is kraan overblijfsel van werf of nog actief?

Zelfs een drijvend voormalig Chinees restaurant ligt hier

Ankerplek Själbottna

Zaterdag 16 juli 2022 Själbottna-Ornö/Dyvikken Afgelegde afstand: 40nm Wind:NW4
We hebben het plan om een mijltje of 15 te doen en als het gaat regenen nog minder.  Als we eenmaal zeilen en het erg mooi gaat, gaan we de noordwesten wind toch maar even uitnutten. We hebben rif in grootzeil en kluiver en het zeilt heel gemakkelijk en heel snel. Koud is het wel. De zeilers om ons heen zien er ook niet zomers uit, mutsen en jassen worden weer volop gebruikt. Tegen vieren gooien we het anker uit bij Ornö, in Dyvikken. Het is diep water, maar aan de randen kan je goed ankeren. De ketting komt soms langs een steen. Dat is altijd een rotgeluid. We korten hem iets op en dan is het weg. Als we zeilen hebben opgedoekt begint het te regenen. Dus toch nog.

Zondag 17 juli 2022 Dyvikken-Nynäshamn afgelegde  afstand: 16 nm Wind: WNW
Een zonnige dag. Bananend zeilen we naar Nynäshamn. Voor we een ligplaats zoeken gaan we tanken. En tot onze verbazing staat Göran op de steiger. Hij is op weg naar zijn dochters in Göteborg en wilde ons verrassen. Nou, dat doet hij zeker. Het praten is hij ook nog niet verleerd, want we krijgen amper de mogelijkheid om te tanken. Hij vaart met ons mee naar de ligplaats bij het restaurant. Het is zondag en heel mooi weer, dus ook heel druk op de steiger.  Göran oefent zijn Duits met de buren. Aan de andere kant een Engels schip met mensen waarvan ik denk dat we ze al eens ontmoet hebben. Ze liggen in Augustenborg, maar toen waren wij er al weg. Om 17 uur komen ze een bier drinken. Wij doen boodschappen, nemen een douche, doen de was en eten een broodje in de kuip. We halen vis bij de Rökeri voor het avondeten. We lopen een rondje haven en zien de Zeekraai liggen. Een moeder en 2 dochters die de droom van hun overleden vader proberen waar te maken door naar Haparanda te zeilen. Ze zijn helaas niet aan boord. Om 17 uur komen Tom en Rose aan boord voor de borrel. Een gezellig stel. Als we het over werk hebben valt bij mij het kwartje. Zij moeten nog steeds werken, “hun pensioen is net aan genoeg voor een fles wijn”. Maar Tom blijkt Tom Cunliffe te zijn, een schrijver en YouTube- er en ik heb wel filmpjes van hem gezien, onder andere een filmpje die hij gemaakt heeft in de haven van Augustenborg. Vandaar dat ik dacht ze ooit gesproken te hebben.
Na de borrel eten we binnen, het is wat frisser geworden. En daarna gaan we koffie drinken op de Saga. Peter en Annelies zijn met de bemanning van de Oceans4, Wilma en Nico met de trein naar Stockholm geweest. Een volle kuip met zijn zevenen maar dat kan de Saga hebben. Göran blijft bij ons aan boord slapen en Annelies heeft een slaapzak voor hem. Wij hebben vergeten die mee te nemen, en anders had hij onder een dekentje gemoeten.

Göran aan boord

In de Rökeri

Borrel met Tom, Rose en Göran

1. Een Australisch rijtje brievenbussen

2. Leuk! We houden jullie de komende weken in de gaten! Kijken of we tijdens onze vakantie langs kunnen komen 😊