maandag 18 juli 2022

18 juli t/m 24 juli 2022

Nynäshamn-Äspärfladen-Broken-Harstena/Flisfjarden-Stora Ålö-Västervik-Strüpö

18 juli 2022 Nynäshamn

We worden om een uur of 7 wakker. Göran staat gelijk weer aan. Arme Jan. Die heeft zo vroeg toch echt wel stilte nodig. Na de koffie vertrekt Göran. Ik loop even naar de bakker voor brood. We blijven vandaag liggen. We gaan de boot schoonmaken en opruimen. Eerst het vuil wegbrengen. Tot onze verbazing staat Göran nog met Tom te praten. Later hoor ik dat hij nog een uur op de Saga heeft gezeten. Jan gaat naar de Systembolaget voor nieuw bier. Ik ga verder met schoonmaakwerk. En dan staat Göran weer voor mijn neus met Filmjölk(soort karnemelk) die ik echt moet proberen en müsli die minder suiker bevat. En dan gaat hij toch echt richting  Torshälla. Vanmiddag loop ik een kapperszaak binnen en kan gelijk geholpen worden. Daarna fiets ik door naar Lövhagen en daarvandaan fiets ik naar het eind. Naar Lövhagen is een mooie route over de Strandvägen, eenrichtingsverkeer en er mag maar 20km/u gereden worden. Het slingert door naar een café en daarachter zijn er voet- en fietspaden naar het eind. Peter en Annelies komen nog even voor een borrel De zon verdwijnt en er ontstaan wat buitjes. Veel valt er niet. Peter belt, hij heeft lekkage van de boiler, of Jan hem kan helpen. Klinkt bekend, hebben wij ook gehad in begin van de vakantie. Jan kan het gelukkig fixen.

Motorinspectie
Fietstochtje

Kattenstaart

Bosbessen zijn rijp

Dinsdag 19 juli 2022 Nynäshamn-Äspskärfladen Afgelegde afstand: 25nm Wind: ZW3
Tot voorbij Torö varen we op de motor. Als we de nauwe doorgang gehad hebben hijsen we de zeilen. Het is druk, filevaren. De boot heeft net aan genoeg wind om 4 tot 5 knopen te lopen. En schift ook nog gunstig zodat we geen klap hoeven te maken.Vlak voor Sävö strijken we de zeilen, het wordt te hoog en we gaan een smalle doorgang door. Altijd weer een mooi stukje. Daarna steken we de Tvären over, een  kratermeer, op de motor. Bij Äspskärfladen is een  van de twee boeien vrij. Op de ander ligt een Duitser. Saga gaat er langs om te vragen of ze blijven slapen. Dat is het geval dus komen ze bij ons langszij. De Duitser zegt dat we daar te zwaar voor zijn. Maar het is rustig weer dus dat moet kunnen. Hij heeft het de hele middag druk met zijn anker, welke iedere keer de boei raakt. Annelies, Peter en ik roeien naar Naturum, Jan blijft aan boord. Daar wandelen we wat rond, bezoeken Naturum en beklimmen de uitkijktoren. Het is mooi weer dus er zijn best wat mensen. Op de terugweg zien we een slang zwemmen. Mooi gezicht. Terug  aan boord zwem ik een rondje. 15 graden,  niet echt warm. We tuigen de cobbs op en eten gezellig aan boord van de Saga. Na het eten roeien/kanoën we naar de kant en maken de wandeling over de bruggen. Er is een prachtige zonsondergang en het is bijna windstil. Magisch! Jan en Peter gaan terug over de bruggen en Annelies en ik make de wandeling om de baai af en worden aan eind weer opgepikt door de mannen.

Doorgang bij Sävö

Samen op de SXK-boei

Woensdag 20 juli 2022 Äspskärsfladen-Broken afgelegde afstand: 7nm Wind: Z2
Het leuke clubhaventje Broken van Nyköpimg willen we niet overslaan dus doen we maar een klein stukje. Er is een beetje zeemist maar ook een beetje zon en vrijwel geen wind. Het ziet er heel mooi uit. Het is nog rustig op Broken als we aankomen. Iedereen is net weg. Het is warm en we leggen zo aan dat we de wind in de kuip hebben. We lopen het hele eiland rond. Daarna even zwemmen. De parasol wordt opgezet.  Op het strandje spelen kinderen en zitten ouders bij elkaar. Tegen de avond is de haven bijna vol. Annelies en ik doen 3 rondjes sauna. Dit is de laatste sauna die ik ken waarbij je lekker buiten kan zitten en zwemmen op een geweldig mooie plek. Dat ga ik heel erg missen. Als we terug lopen vanuit de sauna , zijn alle tafeltjes bezet met mensen die zitten te eten of te drinken. Ziet er heel leuk uit. Vanavond om 9 uur wordt er een lied gezongen waarbij de vlag gestreken wordt en waarbij iedereen attent wordt gemaakt de eigen vlag ook te strijken.

Beetje zeemist

Donderdag 21 juli 2022 Broken-Flisfjärden Afgelegde afstand: 31 nm Wind: Z3-4
We gaan naar het zuiden en dat betekent vroeg varen want de wind is zuid en trekt in de middag aan. Om er niet te erg tegenin te hoeven boksen is op tijd vertrekken een must. Het stuk naar Arkösund hebben we grootzeil nog bij staan. Na Arkösund heeft de plotter het anders gepland dan wij verwachten. We gaan niet over de hoofdroute maar nemen een route oostelijker, wel nog tussen de eilanden. Véél minder druk dan de hoofdroute. We zijn op tijd op de ankerplek, wind begint aan te trekken. Als we een uurtje voor anker hebben gelegen gaan we aan de wal. De Saga pompt de kano op en wij gaan met de rubber boot. We meren aan op de rotsen, en net is me daar toch warm. De rotsen zijn behoorlijk opgewarmd door de zon en stralen veel warmte uit. En dan zitten er mensen echt de hele middag in de zon op zo een warme rots. Hoe ze het volhouden is mij een raadsel. We lopen naar het dorp en pauzeren bij de bakkerij voor een koffie/water met kanelbulle en chocoladetaart. Daarna lopen we door het dorp naar de landhandel om nog wat kleine boodschappen te doen. De haven zit echt vol met vis. Terug aan boord nog even zwemmen. Water is hier 19 graden. Sinds 2 dagen zien we weer kwallen. Water is duidelijk zouter.
We worden nog getrakteerd op een hekankershow: een Zweedse boot die eigenlijk op een rots wil ankeren, maar geen goeie plek kan vinden, “10” rondjes door de baai vaart, op hekanker gaat liggen waarbij dan het niet lukt zijn lijn naar voren te lopen, alles ophaalt en vertrekt om 5 minuten later weer terug te komen, nu de hekankerlijn voor het uitgooien al naar voren gelopen heeft en uitgooit, bijna zijn trapje verliest omdat ankerlijn er aan blijft haken, en dan hè hè eindelijk goed ligt en kan gaan zwemmen. En het grappige is, dat hij wel een vooranker heeft.
Tijdens het eten staat er even een pittige wind. We liggen flink te zwaaien. In de loop van de avond neemt wind duidelijk  af.

Saga vaart baai in

Vrijdag 22 juli 2022 Flisfjärden-Stora Ålö/Stugviken Afgelegde afstand: 14nm Wind: Z3
We hebben een beetje vies anker. Het is 7 uur en nog rustig in de baai. Maar als we buiten zijn, wordt er toch wel al gevaren. Het is mooi licht. We nemen een kruipdoor-sluipdoorroute. Erg mooi. We meren af in Stugvikken, een haven van de SXK en er zijn 2 boeien naast elkaar vrij. Het is warm dus gelijk even zwemmen. Daarna halen wij de buitenboordmotor tevoorschijn. Die is dit jaar nog niet gebruikt. Wij gaan met de rubberboot naar Bokö en Annelies en Peter met de kano. We hebben wind tegen. Annelies en Peter zijn al een heel eind onderweg. Wij snijden de 1e bocht teveel af en komen in de waterplanten terecht. Vindt de bb-motor niet fijn. Stukje roeien en dan gaan we weer. Er staat al een pittig windje. We meren af bij de steiger en lopen naar het dorp. Het is een mooi eiland met veel Finse hekken en de huizen staan rommelig door elkaar. We pauzeren aan een picknicktafel op een heuvel, maar of dit privé is of openbaar is onduidelijk. We hebben mooi uitzicht over zee. We wandelen terug naar de bootjes. Peter gaat met Jan in de rubber boot en ik ga met Annelies in de kano. Het waait nog iets meer en we hoeven bijna niets te doen. Beetje sturen. Het is benauwd weer en zwemmen koelt lekker af. Aan eind van de dag begint het te onweren en krijgen we een flinke bui. Koelt ook lekker af. Het is heel mooi licht met een prachtige regenboog. Daarna is het helemaal blak.

Vanmorgen vroeg

Schapen in de schaduw

Uitbuiken

Zaterdag 23 juli 2022 Sugviken-Västervik Afgelegde afstand: 29nm Wind: N2
Een beetje saai en donker weer. We kunnen een heel stuk zeilen met een gangetje van 4 knopen, de Saga gaat ietsje sneller. Maar de wind neemt af en tussen de eilanden lukt het ons niet meer. Saga houdt het langer vol. Nog een stuk op motor/grootzeil en dan kan de boel naar beneden. We gaan naar Västervik. Op ZeilNoord hebben we gezien dat er nieuwe steigers aan de zuidkant zijn gebouwd, dat gaan we uitproberen. Laatste half uurtje zitten we helaas toch nog in de regen. Het is inderdaad flink veranderd in Västervik. Steigers staan nog niet op de kaart van Navionics. Er liggen veel oude houten schepen, een of ander evenement. Maar er is plek. Helaas te smal om naast elkaar te liggen. Er is net een zanger bezig, klinkt niet geweldig.
Wij gaan boodschappen doen en zijn snel weer terug. Miezerig slecht weer.
Jan gaat de F1 kijken en ik maak een natte wandeling door Västervik. Na het eten nog een gezellige avond met Peter en Annelies.

Zondag 24 juli 2022 Västervik-Strüpö Afgelegde afstand: 18nm Wind: N2
We zakken langzaam af naar het zuiden. De wind is tot een uur of 11 noordelijk weinig. Het begint nog hoopvol en we kunnen een stuk zeilen. Maar de wind is eigenlijk net te weinig om echt fijn te kunnen zeilen. Uiteindelijk wordt toch de motor weer gestart. Na elven draait de wind naar het zuidoosten.
De Saga is eerder vertrokken dan wij en gaat bij Strüpö kijken. Ze vinden het te onbeschut. Zij gaan nog wat andere mogelijkheden bekijken maar wij gaan gewoon naar Strüpö. De zuidoosten wind is niet gunstig voor deze baai, maar er staat weinig wind en de wind gaat draaien waardoor het beschut gaat worden. Later komt de Saga weer terug en gooit anker uit naast ons.
Jan gaat de F1 kijken en wij bezoeken met zijn drieën Strüpö. Het dorpje is echt nog heel authentiek, erg mooi. We wandelen de gele route over het hele eiland en eindigen weer in het dorp.
Weer aan boord zwem ik een rondje. De Saga is met de kano op pad en komt op terugweg even een borrel doen. We eten van de cobb. Het wordt windstil weer, een prachtige avond met heel mooie uitzichten.
Niet helemaal de route, maar wel begin en eindpunt

Mooie doorgang bij Spårö

Het baken Spårö en de vuurtoren