dinsdag 2 augustus 2022

1 augustus t/ m 7 augustus 2022

Falsterbo-Skanör-Helsingborg-Gilleleje-Korshavn-Mårup

Maandag 1 augustus 2022 Falsterbo-Skanör Afgelegde afstand: 9nm Wind: NW 4

We staan om 7 uur op om de brug van 8 uur te halen. Maar het is regenachtig weer en een kort stukje varen en er moet wel wat plek gemaakt worden in Skanör. Dus we kunnen beter de brug van 10 uur nemen. We hebben vannacht een Poolse buurman erbij gekregen, die is rond 3 uur aangekomen en kan wat langer slapen. Ik maak een korte wandeling met plu en fiets daarna naar de bakker. Rond half 10 maakt de Poolse buurman los en kunnen wij ertussen uit. Langzaam varen we naar de brug. Zicht is door miezerige weer slecht. Als we door de brug heen zijn zie je weinig van de omgeving. In Skanör is plek langszij een steiger en de Saga komt langszij. Er trekt een bui langs waar wind uitkomt. We zijn mooi op tijd binnen. Skanör heeft een hoog Vlielandgehalte.

Het klaart op en Jan en ik fietsen naar de vuurtoren. We zijn slecht voorbereid want het wordt echt heel mooi weer. Te warme kleren, geen pet en geen zonnebril mee. Het is ook zulk ander weer dan vanmorgen. Voorbij de vuurtoren is een erg mooi natuurgebied. Nu niet toegankelijk maar met verrekijker kan je veel zien. Dit is het punt waar de Baltische zee de Öresund ontmoet en er moeten hier veel zeehonden zijn. Wij zien ze helaas niet, maar er zijn wel heel veel vogels. We fietsen terug via de slot-ruïne. Daar is nog maar een klein stukje van over, maar je hebt er mooi uitzicht op het Falsterbohus. Nog een ommetje naar de kerk, maar die is helaas dicht.

We doen boodschappen in de zeer luxe ICA. Als je het al niet aan de huizen en auto’s gezien zou hebben dan zie je het wel aan de producten in de supermarkt, dit is een heel rijk gebied van Zweden.

De haven is propvol maar elk schip dat binnenkomt vindt toch weer een plekje. Sommige liggen daardoor wat vreemd, belangrijkste is dat ze op de steiger kunnen komen.

Vanavond na het eten komen Annelies en Peter koffie drinken bij ons aan boord. Ze hebben lekkere muffins mee. In principe is dit voorlopig de laatste dag samen opvaren. Alhoewel ze ook van plan zijn bovenlangs Sjælland te gaan, dus de kans dat we ze weer tegenkomen is wel aanwezig.

Plek in Falsterbokanaal

Op weg naar de brug

De vuurtoren

Falsterbo hus

Slot ruïne

Dinsdag 2 augustus 2022 Skanör-Helsingborg Afgelegde afstand: 39nm Wind:Z3-5
We zijn vandaag niet van plan om te gaan varen en slapen uit. We bekijken de windvoorspelling voor komende tijd besluiten toch te gaan varen en de zuiden wind uit te nutten. We nemen afscheid van Peter en Annelies. We hebben een geweldige tijd gehad met zijn vieren. Zij gaan naar Dragør, wij naar het noorden. Er staat een zuiden wind. Ik zie op de AIS een snelle boot aankomen die ons gaat kruisen. Het blijkt de Gerda Ulrika te zijn, de Norlin 41 uit Falsterbo. Die gaat misschien wel achter de Saga aan. Voor de brug hebben we te weinig wind dus motor wordt een stukje bijgezet. Voorbij de brug is de windhoek weer goed en zeilen verder. Kluiver wordt uitgeboomd en we lopen 4 tot 5 knopen, lekker rustig in het zonnetje. Langzamerhand neemt de wind wel toe. Ter hoogte van Ven moeten we gijpen en hebben we ook 17 knopen over dek staan. We gijpen en rollen de kluiver in. Alleen op grootzeil lopen we nog 6 tot 7 knopen. Het wordt ook knobbeliger en wind neemt toe tot 21 knopen. We moeten iets uitwijken voor een veerpont. Gelukkig maar voor eentje, de rest is aan de overkant. Aftuigen voor de haven kost wat moeite met die golven, grootzeil is wat slordig opgedoekt. In de haven is nog genoeg plek. Het is een zeer wijdse haven, ongezellig. We vinden een plek tussen de booms met kop op de wind. Er staat iets swell in de haven, maar we hebben er niet echt last van. Bij de stroompaal is het een chaos. Er is te weinig plek en de vaste liggers hebben alles ingenomen. Er liggen diverse verdeelstekkers om de paal heen met verbruikmeters, die zijn voor de vaste liggers. Wij halen een stekker eruit van een vaste ligger en stoppen onze erin. Is prima volgens de havenmeester. Voor het eten gaan we de stad in en bezoeken de 34 meter hoge toren Kärnan, een overblijfsel van een 12de eeuwse fort. Kärnan was een onderdeel van een citadel, dat samen met kasteel Kronborg in Helsingør de doorgang bewaakte van de schepen en de tol hief.
Het begint te regenen als we terug naar de boot lopen. En na het eten regent het goed door. Het is al om 21 uur donker en we zitten gezellig met de lichten aan in de kajuit. En zo eindigt een mooie zonnige dag in een herfstige donkere avond.

The bridge

Knobbelig  zeetje voor de haveningang

Ietwat ongezellige haven

Kärnan vanaf de straat

Woensdag 3 augustus 2022 Helsingborg-Gilleleje Afgelegde afstand: 14 nm Wind: Z3-5
Het voelt zwoel aan als we buiten komen. Er staat nog een leuke wind en we vliegen de Sont over met 7 tot 8 knopen. Voorbij Helsingør zit de neer en dan gaat het niet meer zo hard. Drie tot 4 knopen. De wind draait wat eerder naar ZW en neemt ineens flink toe. We lopen weer 6 tot 7 knopen en bij de haven hebben we vlagen van 20 knopen. Er is een ware uittocht dus we vinden een mooi plekje. Weliswaar in een veel te grote en brede box, maar dat wordt toch niet gecontroleerd. Het is echt zweetheet. Gelukkig is er af  en toe bewolking en is er veel wind want anders is het helemaal niet uit te houden. We lopen het dorp in en doen boodschappen. Als we terug zijn ga ik zwemmen. Ze hebben hier een fantastische zwemplekken en daar wordt vandaag druk gebruik van gemaakt.
Vanavond eten we bij de hele drukke vistent, Sjerneskud. Het is er niet normaal druk. Vanavond komen Piet en Rietje van de V1122 Vivre op de koffie. Zijn zijn voor het eerst in Denemarken en nu op weg naar Kopenhagen.

Gastenvlag wordt gewisseld

Stjerneskud

Donderdag 4 augustus 2022 Gilleleje-Sjællands Odde Afgelegde afstand: 34nm Win: Z2-4
In Denemarken heb je bakkers en die zijn al om 6 uur ooen. Een wezenlijk verschil met Zweden, waar nauwelijks bakkers zijn en supermarkten pas om 8 uur open zijn. Als in DK geen bakker is, kan je in supermarkt al om 7 uur terecht voor brood. Om 7 uur hebben we vers brood en maken we los. De verwachting is tekort wind om te zeilen, maar we hebben regelmatig genoeg wind en ook nog stroom mee. We zeilen iets meer dan de helft van de tocht. Tussendoor valt wind af en toe weg, halen we voorzeilen weg en starten we de motor. Vanaf vanmorgen vroeg is het al erg warm. Op land is 30 graden voorspeld. Op water is het wel wat frisser maar je kan niet in de zon zitten. Ook moet je uitkijken met blote voeten, teak dek is zo heet dat je je voeten brandt. In Odde meren we af langs de kade. Parasol op en stil zitten. Tegen vijven wordt het ietsje beter en ga ik een stuk wandelen. Noord trekken er buien langs maar we krijgen nog niets. Regententjes boven de luiken, zodat die vanavond open kunnen blijven. De voorspelling voor morgen is max. 17 graden.

Wandelpad door de akkers

Koolzaad oogsten

Vrijdag 5 augustus 2022 Odde-Korhavn Afgelegde afstand: 43 nm Wind: NW3-4
We moeten door het rif, een stukje van 5 mijl recht tegen de wind en de golven in. Dat gaat lang duren. We varen niet te hard zodat we niet op de golven bonken. Na 1,5 uur zijn we er eindelijk. We hijsen de zeilen en de volgende 26 mijl kunnen we fantastisch zeilen. We hebben ook nog stroom mee. Om 14 uur heeft de wind het voor gezien en moeten we nog 12 mijlen. In de verte zien we een grote duikboot langsvaren, begeleid door een marineschip. Het water wordt als een spiegel zo glad. Daardoor zien we als we Fyns hoved naderen de bruinvissen af en toe boven komen. De ankerbaai is redelijk leeg, 4 bootjes voor anker. Haventje is ook nog niet vol. Zal het dan eindelijk rustiger worden? We gooien het anker uit en trekken het in de grond. Tegen zevenen begint de wind door te zetten. Voor het mooie liggen we te dicht voor een catamaran. We kunnen daardoor ook niet meer ketting steken. Er staat ondertussen wel een NW6. Na het eten besluiten we een stukje naar achteren te schuiven. Een goed besluit want het is ook iets beschutter achter de berg. En het lijkt wel een vast gegeven hier, een prachtige zonsondergang. Wat wel grappig is, gisteren liepen we zo bloot mogelijk en vandaag zijn de pantoffels weer uit de kast gehaald.

Fyns hoved

Spiegel water

Zaterdag 6 augustus 2022 Korshavn. Wind: WNW6
Vandaag een echte verwaaidag. Rustig uit bed komen, zaterdagkranten downloaden, ontbijten. Kan je zomaar de hele ochtend over doen. Er zijn wat kitesurfers en wij liggen op de route. Af en toe is dat wel schrikken. Er is er een die daarbij wat kunsten uithaalt en dat gaat bijna mis. Daarna doet hij het niet meer gelukkig. Je zal hem maar op het dek krijgen of het zeil in de mast. Jan bakt eitjes voor de lunch en daarna pomp ik de kano op. Best spannend met die harde wind. Eerst naar de kant met halve wind en langs de kant tegen de wind in zodat als ik terug moet wind mee heb. Ik wandel naar Fyns hoved. Altijd weer prachtig. Het waait er behoorlijk. In de verte zie ik wel wat zeilen, maar veel is het niet. Ik ga nog even yogurt halen bij het winkeltje op de camping. Als ik weer in de kano wil stappen, blijkt een van de drijvers behoorlijk leeggelopen te zijn. Even denken wat te doen. Ik waarschuw Jan dat ik gewoon ga proberen bij de boot te komen. Voor de wind hoef ik alleen maar te sturen en gelukkig kan ik bij de boot het anker grijpen. Jan trekt de kano achter de boot en ik klim er voorzichtig uit. We halen de tube uit de kano en vinden al snel het lek. Weer op een naad. Jan plakt het gat dicht en morgen maar kijken of het gelukt is.

Vliegende kitesurfer

Zondag 7 augustus 2022 Korshavn-Mårup Afgelegde afstand: 23nm wind: WZW4-5
Het is een saai weer. Grijs en over land zie je wat buien gaan. Maar de wind is mooi, iets harder dan voorspeld, we lopen met 7 knopen naar Mårup. Daar vinden we nog een plekje langszij. Boxen zijn hier wat kort, al had dat ook gekund. Het regent niet maar spettert een beetje. Na het eten klaart het op. Ik maak nog een mooie wandeling over de berg en langs het strand terug. Alleen is het laatste stuk langs strand weggeslagen dus dat werd klauteren over schuine randjes en zorgen dat je neit het water in glijdt. Maar het  is gelukt.