maandag 15 augustus 2022

15 t/m 21 augustus 2022

Endelave-Middelfart-Torø Reede-Helnæs Bucht-Faaborg-SvelmøAvernakø-Thurø Bund

Maandag 15 augustus 2022 Endelave-Middelfart Afgelegde afstand: 29nm Wind: ENE4

Na de ochtendwandeling maken we los. Er komt net wat mist binnendrijven. We houden voldoende zicht de dichtste wolk gaat voor ons uit. We varen tegenstrooms en bij Juelsminde beginnen de golven zich op te bouwen en de snelheid af te nemen door de tegenstroom. We varen op gijpkoers en besluiten de stuurboord wal op te zoeken waar we minder tegenstroom hebben. En daar gijpen we weer richting Strib, maar dan is de stroom al flink afgenomen. En als we voorbij Strib zijn is de wind op. We gaan naar Nyhavn. Nyhavn1 is helaas vol, maar in Nyhavn 2 vinden we nog een plekje aan de kop van een steiger. We worden allervriendelijkst geholpen door de havenmeester. Nog niet zo lang geleden was dit een bijna lege haven, maar de haven is nu bijna volledig ingenomen door motorboten die hier vast liggen.

Als we net vast liggen begint het flink te onweren en te regenen. Het is broeierig en we hopen dat het door de regen wat frisser wordt. Maar helaas, het blijft benauwd. En als de zon er ook nog bijkomt is het helemaal warm.

Na het eten lopen we nog even langs de boulevard met prachtig uitzicht op de bruggen.

Strib

Bizarre kunst

In ieder geval natte voeten

Veel vissers

Er wordt nog flink gebouwd

Dinsdag 16 augustus 2022 Middelfart-Torø Reede Afgelegde afstand: W2-4

We hebben een klamme nacht achter de rug. Er viel ook nog een beetje regen en er was heel veel weerlicht. Gelukkig geen donder, dus het was ver weg. En ook geen wind.

Jan had ineens last van zijn haar en is naar de kapper geweest. Alles op standje 3 dus de kapper was snel klaar.

Het is windstil als we vertrekken en we zijn eigenlijk iets te laat en hebben daardoor flink stroom tegen.  Veel bruinvissen gezien, zelfs springende bruinvissen. Het zicht is ook slecht, er zit veel vocht in de lucht. Tussen Brandsø en Funen krijgen we wat wind en wat spetters. We hijsen de zeilen en dat gaat even lekker. Na 3 kwartier zit het er weer op en voorzeilen gaan weg. Maar even later is de wind terug en kunnen we weer. Bij Bagø lijkt het erop dat we een slag moeten maken maar ineens staat er 14 knopen wind, krijgen we een enorme lift en zitten we zo weer op de rumplijn. We varen langs Assens naar Torø Reede. Alle boeien zijn bezet dus we gaan op eigen anker. Lekker zwemmen want het is nog steeds erg warm. Na het eten roei ik naar de kant en maak een mooie wandeling in het natuurgebied.

Woensdag 18 augustus 2022 Torø Reede- Helnæs bucht Afgelegde afstand:18nm Wind:geen
Het is een beetje lastig plannen voor komende week want weerbericht verandert nogal van uur tot uur. Heeft te maken met buien die wel of niet komen. Vanmorgen is er nog veel regen voorspeld met aardig wat wind voor komende ancht, maar vanavond is de regen er al weer bijna helemaal uit. We zijn naar de Zuidzee gevaren zonder wind, heiig weer en benauwd. In de Helnæs Bucht in kregen we een beetje wind. Ankerplek noord beschut opgezocht en als we liggen krijgen we een beetje zuid. Maar na het eten is de wind toch naar noord gedraaid. Het is in de boot 27 graden dus een beetje wind is wel lekker. Vanmiddag ben ik naar de kant geroeid en heb een mooie wandeling gemaakt. De hei staat hier in bloei, prachtig. Daarna nog even zwemmen.

Donderdag 18 augustus 2022 Helnæs bucht-Faaborg afgelegde afstand: 17nm Wind: weinig
Om 1 uur worden we wakker van de wind. Er staat in de bui ineens windkracht 6-7 uit oost. De voorspelling was draaiend W naar NW, N tot NE. Gelukkig is het beschut genoeg voor oost, alleen uit noordelijke richting was prettiger geweest. We gaan er wel uit om te controleren of anker houdt en of diepte goed blijft bij deze windrichting. Gelukkig gaat het allemaal goed en als de bui wat geluwd is wordt het toch nog noordoost. De Folkeboot die helemaal in het noordwestelijke hoekje ligt krijgt wel problemen en moet met schijnwerper in de regen en wind een nieuw plekje zoeken. Niet makkelijk met al die visstokken hier maar het lukt. Om 3 uur is de bui voorbij en wordt het weer windstil.
We gaan naar Faaborg. De bocht uit kunnen we nog zeilen maar als we daar uit zijn wordt het snel minder. We hebben afgesproken met de Pyrolyse. Oanne en Ingrid komen uit Assens en we hebben het zo uitgekiend dat we ze kruisen. Als het helemaal blak is stoppen we even voor een duik. Het is flink benauwd dus dat is even lekke. In Faaborg kunnen we langs de kade en de Pyrolyse meert achter ons af. Ik ga eerst nog even de stad in. Jan geeft Oanne les in zijn nieuwe navigatieprogramma. Daarna zitten we nog gezellig met zijn vieren op de Pyrolyse en gaan daarna naar een goedkope pizzatent. Als we terugkomen is de boot nog erg warm.

Buitje

Draaien rond anker

Pyrolyse bb en Skuum sb van Helnæs

Pyrolyse

Vrijdag 19 augustus 2022 Faboorg-Svelmø Afgelegde afstand: 6 nm Wind: N2
En weer te weinig wind om te zeilen. We doen rustig aan. Eerst boodschappen. Daarna naar de watersportwinkel. Oanne gaat ook mee. We kopen nieuwe cobbstenen. We  hebben nog 4 stenen over. En dat terwijl we van Peter en Annelies nog een extra doos gekregen hebben. We hebben dus heel veel gecobbt. We scoren ook een nieuwe gasfles, al hebben we nog 1 volle fles over. Jan koopt 2 shirts en een beer. Uitverkoop is begonnen, 3 halen, 2 betalen. We zwaaien de Pyrolyse uit en doen een rondje stad. We bezoeken de klokkentoren. Het laatsts stuk met een laddertje omhoog. We kopen een hele mooie onderzetter bij een stel dat hele mooie dingen van hout maakt. Nog even de kerk bekijken en dan terug aan boord. Broodje eten, tanken en dan naar een ankerplek. Dicht bij Faaborg want er is geen wind en we hebben geen zin om ver op de motor te gaan. We vinden een mooi stekkie tegen het eiland Svelmø aan. Dit is een privé eiland en boer Jan ontvangt 3x per week gasten. Je kan 3x per week een tour boeken. Dan wordt je opgehaald met de tractor en aanhangwagen en rijdt je 500m over een beweging die dus onder water staat en daarna nog een stukje over een dammetje naar het eiland. Ik roei naar het eiland en loop,een half rondje. Als je zelf naar het eiland gaat mag je alleen de kustweg gebruiken. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik dan echt beneden aan het water moet blijven, ik denk het wel. Maar ik ga toch het eiland op en blijf uit de buurt van de boerderij. Je hebt een machtig mooi uitzicht over de eilanden ten zuiden van Svelmø. Het is vandaag een donkere dag maar de eerder voorspelde regen is er helemaal uit. Wel fijn even geen zon. Vanavond klaart het even op en krijgen we een prachtige zonsondergang op een helemaal blakke plas.

Zaterdag 20 augustus 2022 Svelmø-Avernakø/Revkrogen Afgelegde afstand: 17nm Win: W2-3
We drijven met een slakkegangetje langs Avernakø en willen richting Marstal. Maar dat is voor de wind en er zit geen gang in. Stroom werkt ook niet mee. We gaan aan de wind varen en hebben ineens 8 knopen wind. Dat gaat lekker. We besluiten rondje Avernakø te doen en dan eventueel door richting Troense. Maar op moment dat we weer tussen Funen en Avernakø zitten en het voor de wind wordt hebben we weer maar 5 knopen wind. Dat wordt niks, dus we stoppen bij de ankerplek aan de oostkant. We zijn minder dan 2 nm verwijderd van onze plek van vanmorgen. We maken anker klaar en net als die voor de boot hangt maakt iemand los van een boei. Die nemen wij dan  maar, kunnen we dichter bij de kust liggen.
Het is warm en water is 22 graden. Ik zwem naar de kant en terug. We roeien naar de kant voor een wandeling. We lopen via een bospad naar de zuidelijke kant van de ankerplek. Onderweg komen we heel veel heerlijke rijpe bramen tegen. Lekker hoor. We willen langs de kust terug, maar dat lukt niet helemaal. Jan heeft geen zin om terug te lopen dus we waren een stuk door het water. Ik zet Jan af bij de boot en roei naar de noordkant van de ankerplek en maak daar nog een wandeling. Op naar de combine die ie hoor en die peulvruchten aan het combined is. Wat een stofboel. Vanavond neemt de wind flink toe. Het wordt iets onrustiger maar als het goed is, moet dit met een uurtje of 2 weer minder worden. Het koelt wel lekker af.

Zondag 21 augustus 2022 Avernakø-Thurø bund Afgelegde afstand: 13 nm Wind: WZW4
Wakker worden. Stukkie zwemmen. Ontbijten. Losmaken van de boei en kluiver uitdraaien. En dan op ons gemakkie tot de brug bij Svendborg. Hoe dichter bij Svendborg, hoe meer stroom tegen en dus ook onrustig water. Stroom tegen tij. Bij de brug de motor bijgezet, we gaan een beetje als een krab er onderdoor. Na de brug draaien we de kluiver weg. We worden bijna aangevaren door een Duitser die dat ook doet maar plotseling van koers wijzigt en ons over het hoofd ziet. Amateur! Maar het gaat goed en hij geeft gas en verdwijnt Svendborg in. Wij moeten stroom draaien en varen op de motor verder naar de ankerbaai. Als we voor anker liggen, zetten we de zonnepanelen bij. Aan eind van de dag krijgen we wat wind en een kleine regen bui. Wind draait naar noordwest en zakt in.

Nieuw shirt

Bij brug zelf sturen, veel stroom