maandag 8 augustus 2022

8 augustus t/m 14 augustus 2022

Mårup-Bergtrup Vig-Aarhus-Knebel Vig-Sælvig-Endelave

Maandag 8 augustus 2022 Mårup

Er is weinig wind voorspeld. De omgeving van Mårup is geweldig mooi dus we gaan een dagje fietsen. We fietsen naar het schilderachtige dorpje Nordby. Een dorpje met pittoreske huisjes en veel stokrozen. De 4 km ernaar toe is ook leuk.  Agrarisch maar met veel verschillende gewassen, tarwe, haver, rogge, gras, aardappelen, pompoenen, diverse bloemen, beetje mais en nog wat kleine gewasjes. Onderweg veel stalletjes waar de producten uitgestald liggen. We kopen overheerlijke aardbeien bij een van de stalletjes.

Vanuit Nordby fietsen we naar het 4 km noordelijke Issehoved, de noordpunt van Samsø. Zo mooi. We lopen  de 1eheuvel over en krijgen een overdonderend mooi uitzicht. Echte ijstijdheuvels, een vlakte en dan nog een stukje strand. Het is windstil en er zijn bruinvissen te zien. Op de heuvels vallen de oranje lijsterbessen op, op de vlakte wat late bloeiers en mooie boleten en veel vlinders. Het moet in het voorjaar ook prachtig zijn.

Vanmiddag weer even goed boodschappen gedaan. Komende dagen weinig/ geen wind dus we gaan de Aarhusbucht in. Het is hier veel minder druk dan gisteren. Er zijn bijna geen Denen meer. Bijna alles wat er vaart en binnenkomt is Duits. Er is een mooi weergat voor de Nederlanders die naar huis willen, in de Duitse bocht is een ware uittocht te zien, waaronder de Anak Mas. Het lijkt een weergat van een aantal dagen te worden.

Vanmiddag komt er een Duitse V1122 binnen, de Finale. De man heeft het schip net 1 jaar, gekocht in Lelystad en alleen ervaring in een heel klein bootje op een of ander meer. Moet dus alles nog leren. Als hij aankomt heeft hij geen lijn op de middenbolder, dus dat werd wat lastig met aanleggen. Hij heeft gelijk een grote reis naar Noorwegen gemaakt met zijn zoon en vaart nu alleen naar Fehrman.

Skum ligt ook in de haven

Nordby

Avondwandeling bij de haven

Dinsdag 9 augustus 2022 Mårup-Bergtrup Vig Afgelegde afstand: 16nm Wind: W3-0

Er is genoeg wind om te zeilen en we lopen ook nog 4 tot 5 knopen, ook omdat we 1 knoop stroom mee hebben. Maar na een uurtje is het op en gaan we langzaam op de motor verder. Het is grijs weer maar warm genoeg voor korte broek. Bij Bergtrup vig zijn alle 4 de ankerboeien leeg. Als we een poosje liggen komt de zon door de wolken. Er staat een kudde koeien op de wal en er is een kalfje geboren. Alle koeien komen kijken. Het kalfje is in de modder geboren en het likt hem niet om op te staan. Diverse koeien proberen hem overeind te krijgen, maar helaas. En dan vertrekken ze richting boerderij en laten hem alleen. Ik pomp de kano op. Jan heeft de tube geplakt, alleen niet met juiste materiaal. Ik roei naar het weiland en til het kalf naar vaste grond. Maar een kalf is best zwaar. Ik help het beest op 4 poten en probeer hem dan te lokken. Dat lukt door mijn duim in zijn bek te stoppen. Maar dan moet ik achteruit lopen. Dus dan mijn vingers in zijn bek en dan loopt hij goed mee. Als ik een stukje vooruit loop komt hij tussen mijn benen door om mijn vingers te pakken. De andere koeien verschijnen weer in de verte. Er loopt een dikke stier tussen, dus ik moet uitkijken. Ik lok het kalfje nog een stukje dichterbij de kudde en loop dan snel richting kano. Alle koeien komen weer om net kalfje heen staan. Uiteindelijk blijft er eentje bij hem. Maar drinken doet het beest niet. De stier komt richting kano. Gelukkig ben ik nu achter het hek want hij staat met zijn voorpoten de grond naar achter te schrapen. Daarna kano ik nog even naar de boog waar we achter liggen. Een mooi dammetje met daarachter een meer met veel vogels. Erg mooi. Water is ook niet diep en heel helder. Vanavond is het weer cobb-tijd. Lekker eten van de bbq.

Ik heb kalfje uit de modder gehaald

Kalfje is weer bij de kudde

Woensdag 10 augustus 2022 Bergtrup Vig-Aarhus Afgelegde afstand: 14nm Wind: NW2-3
Wat een mooi weer. En er staat ook nog een beetje wind. We maken los van de ankerboei en hijsen de zeilen. Vandaag valt het nog mee met de warmte dus doen we vandaag Aarhus. We lopen 4-5 knopen, het is alleen wel stik in de wind. En de slagen zijn ook niet helemaal gunstig. Maar we hebben de tijd. Een half uurtje voor de haveningang is de wind op en gaan we op de motor verder. De haven heeft een lastig betalingssysteem en de codes die we ontvangen voor de toiletten en douches werken niet. Blijkt dat ze ook nog het oude systeem met een automaat hebben. Hadden we dat nu maar gebruikt, want nu moeten we wachten op de havenmeester die pas om 13 uur terug is van zijn pauze. Als dat geregeld is gaan we de stad in. We fietsen door de nieuwe wijk en bewonderen de prachtige gebouwen. Het zwembad is gezellig druk en er is een waterskibaan waar gebruik van gemaakt wordt. Er is een kunstmatig strand gemaakt. De “Lighthouse” een enorm flatgebouw is nu bijna klaar. Wat een gebouw!
Dan fietsen we het centrum in en zetten onze fietsen bij de Dom. Daar gaan we toch maar weer even naar binnen. Er is iemand aan het oefenen op het orgel. Lijkt soms of hij probeert zo veel mogelijk lawaai te produceren. Later wordt het beter. We zijn op zoek naar een Deense picknickmand en na diverse winkels bezocht te hebben zijn we er van overtuigd bij Salling te zullen slagen. Mooi niet dus. Het mandje waar je veel Denen mee ziet lopen lijkt nergens te koop te zijn. Bij Salling bezoeken we natuurlijk het dakterras dat nog groter en nog mooier geworden is met een binnentuin en nog een uitkijkpunt. We drinken er wat en gaan dan de stad weer in. Terug op de boot draai ik een was. De droger is in gebruik, maar gelukkig is er wind en zon, dus we maken van onze boot een wasboot. Het is al 18 uur geweest maar als we terug komen van Restaurant Seafood is het meeste toch al droog.

Donderdag 11 augustus 2022 Aarhus-Knebelvig Afgelegde afstand: 12nm Wind: geen

We doen boodschappen voor een paar dagen, ruimen de boot op, stofzuigen de kajuit, gooien vuil en glas weg. We zijn klaar voor een paar warme ankerdagen. Het is blak. Bij dieptes van 4 tot 5 meter kan je heel duidelijk de bodem zien. In Knebel Vig liggen veel boeien en wij maken vast aan een boei aan de zuidkant. Er komt een klein beetje wind. In de boot is het aangenaam. Water is maar 18 graden, de luiken hebben we afgedekt en staan open, waardoor de hele dag een aangename tochtstroom ontstaat in de boot. Buiten staat de parasol op dus prima vol te houden. Tegen vieren zijn de Denen uitgewerkt en verschijnen er zeil- en motor- en roeibootjes op het water. De vrije ankerboeien worden ingenomen, anderen haan voor anker. En om 20 uur zijn ze weer allemaal weg en keert de rust terug. Er zwemt in deze baai een bruinvismoeder met kind rond en af en toe horen we gesnuif en dan zwemmen ze langs. Tijdens eten vliegt er een gemotoriseerde parasailer rond de baai.

Vanavond adembenemende zonsondergang met prachtige oranje luchten en een super grote oranje maan die opkomt. Het is helemaal windstil en daardoor hoor je de bruinvissen om de zoveel tijd bovenkomen om te ademen. Ze ademen 4 of 5 keer en dan zijn ze weer een minuut of 5 onder water. Er moeten veel vallende sterren zijn maar de maan geeft te veel licht om ze te kunnen zien.

Echt blak

Vrijdag 12 augustus 2022 Knebel Vig

Het is een mooie ochtend, volop zon maar ook een beetje heiig. We pompen de rubberboot op en roeien naar het kerkje van Tved. Het kerkje is helaas niet open. We besluiten naar het jachthaventje te lopen. Niet echt een leuke route maar vooruit. Onze ligplaats van een paar jaar geleden is vrij. We drinken wat water en lopen terug. Af en toe even de kant in voor de een of andere wielerwedstrijd. Het is aardig warm aan het worden. Het water is hier echt heel helder en onderweg zien we visjes, krabben en veel zeesterren. Mooi hoor. Terug aan boord is het tijd om te zwemmen. Probleem is alleen dat hier nogal wat van die oranje kwallen met meterslange tentakels zwemmen.Dus goed kijken of er geen een is, snel net water in en er weer uit. Genoeg om af te koelen. Vanmiddag lezen, zwemmen, yatzee en naar de bruinvissen kijken. We hebben wel de hele middag het lawaai van een combine. Eind van de middag verschijnen er heel wat bootjes die voor anker gaan. Het is duidelijk weekend. Vanavond roei ik nog een eindje en probeer bij de combine te komen, maar dat lukt niet. Langzaam roei ik terug, omdertussen kijken naar van alles onder water. En weer zo een magische zonsondergwng en een prachtige volle maan die opkomt.

Zaterdag 13 augustus 2022 Knebel Vig- Sælvig Afgelegde afstand:30nm Wind: O2-4

Vanmorgen eerst nog even geroeid om onderwaterleven te bewonderen. We maken los van de boei en gaan op de motor de baai uit. We komen in een clubwedstrijd terecht met heel veel boten. Als we daar doorheen zijn hijsen we de zeilen. In begin gaat het nog moeizaam. 2 tot 3 knopen. Als we overstag gaan richting Bergtrup gaat het al beter en halen we de 4 knopen. En als we dan overstag gaan is het bezeild en komt er steeds meer wind, 10 tot 12 knopen en lopen we 7 knopen door het water. Wat een mooie tocht. Bij Tunø en Mårup is het aardig vol en liggen veel ankeraars. Mooi weer en weekend heeft veel Denen het water op gelokt. Wij zeilen door maar zuidoost kant van Samsø en gaan voor anker naast veerponthaven Sælvig. Hier is het heel rustig. Het is erg warm dus lekker even zwemmen. Hier gelukkig geen kwal te zien. Na het eten roei ik naar de kant en beklim de Vorbjerg. Mooi uitzicht over onze ankerbaai. Dit is het smalste deel van eiland dus ook mooi uitzicht over Stavns Fjord. Het is weer een magische zonsondergang.  Als ik terug roei duikt er een zeehond op naast  mijn bootje.

Nog even roeien

Zondag 14 augustus 2022 Sælvig-Endelave Afgelegde afstand: 17 nm Wind: ENE:3-4

Na zwemmen en ontbijt halen we anker op. Er staat ondertussen een beetje wind. Uitgeboomd lopen we richting Endelave. Bij het rif halen we boom eruit.

Er is genoeg plek in de haven. Afmeren met 2 boten in 1 box, dus je hebt maar 1 paal. In 2011 hebben we geprobeerd deze haven te bezoeken, maar met hele harde wind liepen we aan de grond. We zijn toen losgekomen en omgekeerd en we hebben dit eiland dus nooit bezocht. Het is een erg goed verzorgde haven. Een prachtige zwemplek, mooie zitjes, Wifi, wasmachine gratis, mooie douches. Op het eiland leven veel konijnen en dat is tevens een symbool dat hier veel gebruikt wordt. Vanmiddag fiets ik een eind over het eiland.

De Ballistic loopt binnen. Loes ken ik via ZeilNoord omdat ze in Augustenborg liggen met hun schip. Ze komen een borrel doen, leuk ze nu te ontmoeten.

Ze vertellen dat het morgen niets wordt met brood halen of iets anders. Het winkeltje is op maandag van 16-18 uur open. Dat is wel een beetje balen, want dan moeten we toch nog naar andre haven, terwijl we liever voor anker liggen.

Vanavond maken we nog een kleine wandeling.