maandag 8 mei 2023

8 mei t/m 15 mei 2023

Andijk-Hindeloopen-Vlieland-Andijk-Harlingen-Giselau

Maandag 8 mei 2023 Andijk-Hindeloopen Afgelegde afstand: 21nm Wind: Z3

We zijn op pad. We worden uitgezwaaid door René. Er staat nog weinig wind. De nieuwe halfwinder  ligt in het vooronder in de weg, die hijsen we eerst even. Na wat prutsen staat deze er mooie op. We moeten wel iets afvallen. Ik ruim het vooronder op, trek de hoezen om de kussens en dan kan de halfwinder weer naar beneden. Het lukt om deze met slurf in de zeilzak te krijgen, beter hanteerbaar.

Als we de haven binnenlopen, zien we alle bordjes van de boxen op rood staan. Vreemd en jammer. We meren dan maar af langszij een steiger. Er is een nieuwe havenmeester. Hij komt zichzelf voorstellen, Antony. Hij heeft alle bordjes van de boxen op rood gezet omdat hij afgelopen weekend wilde zien hoe hij moet stapelen. Hij heeft ons niet zien aankomen, maar wil liever dat we in een box gaan. Lekker handig om dan die bordjes op rood te laten staan. We verkassen naar een box. De Fidel een V1044  en clublid komt vlak na ons binnen. We hebben Evert en Joke al in Andijk gesproken, waar ze een maand liggen. Hun vaste ligplaats is Herkingen. Aan eind van de middag komen ze een borrel drinken. We zitten eerst nog lekker buiten, maar ineens koelt het hard af en gaan we binnen verder.

We eten laat, heerlijke spaghetti bolognese door Jan gemaakt. Hij heeft de saus vanmiddag gemaakt op onze nieuwe inductieplaat, omdat het een poos moet sudderen. En vanavond kook ik er alleen nog een beetje spaghetti bij. Hij heeft een flinke hoeveelheid gemaakt, de andere helft is bedoeld voor de tocht door de Duitse bocht. Maar het weer is zo veranderd dat die er waarschijnlijk voorlopig niet inzit.

Het is een warme en zonnige dag. Heel wat anders dan het koude weer van de afgelopen maand.De lucht is wel instabiel, in noorden en oosten zie je de wolken opbouwen. Maar daar blijft het gelukkig bij. In de haven is het zo warm dat we korte broek aantrekken, de 1e keer dit jaar.

René zwaait ons uit
Nieuw speeltje
Gas besparen

Dinsdag 9 mei 2023 Hindeloopen-Vlieland Afgelegde afstand: 32nm Wind: Z4
We vertrekken met als doel Harlingen. Om 13 uur is het daar hoog water. Er is voor vandaag een bak met water voorspeld, maar tot Kornwerd valt het nog mee. We varen alleen op de kluiver die kant op. In de sluis treffen we de Witte Kreeft. Zij gaan ook naar Harlingen, maar naar de verenigingshaven en daarna binnendoor naar de Lauwers.
Ook naar Harlingen varen we alleen op de kluiver. We bestuderen nog eens goed de windvoorspelling, om 14 uur worden er vlagen van 27 knopen voorspeld. We dubben nog even, maar besluiten dan toch Harlingen voorbij te varen, het weer is zo rustig. En het lijkt erop dat we morgen kunnen vertrekken naar het Cuxhaven. We hebben nog even stroom tegen langs de Pollendam omdat we een uur te vroeg zijn bij Harlingen. Maar het gaat prima alleen op de kluiver. Het is wel saai en nat. Bij deze koers zit je het liefst lekker op het voordek te lezen en om je heen te kijken en niet met capuchon op met weinig zicht in de kuip.
Voor de haven moeten we de reddingsboot even laten uitvaren en dan gaan we met voltij de haven in. Een goeie dwarsstroom en we zijn binnen. We horen later dat Máxima op de reddingsboot zat, zij bracht een bezoek aan de KNRM vanwege de 2 ongelukken verleden jaar op het het Wad.
Met de kop op de wind meren we af, gauw het tentje erop, alle natte zooi uit en de kachel aan. We hebben even contact met Marit, vandaag 30 jaar geworden. Omdat ze er niet is, konden we voor haar verjaardag vertrekken. Vanavond eten we bij Dining en proosten we op haar. In Dining zitten Nico en Wilma van de Oceans4 te eten. We zeggen ze even gedag en later op de avond drinken we nog even met zijn 4en koffie en thee. Zij vertrekken na Pinksteren naar de Höga Kusten.
De boot stuurt zwaar met de nieuwe roerlagers. Dat is behoorlijk wennen. En we hebben een vervelende tik van de stuurautomaat. Er lijkt toch altijd wel weer iets te zijn wat niet goed is, haha. In principe geen probleem, al gaat Jan morgen nog wel even achter onder in de boot kijken of het echt allemaal in orde is.
Morgen is er voor ons als het goed is een klein weergaatje. Wel met weinig wind. Maar daarna draait wind weer naar het oosten. Hoog water is rond 13 uur dus misschien krijgen we de pakken nog een beetje droog voor vertrek.

Naar Kornwerd, hier viel de regen nog mee

En daar liggen ook natte broeken, laarzen en handschoenen

Woensdag 10 mei 2022 Vlieland-Andijk Afgelegde afstand: 45 nm Wind: NW 3-4
We hebben een valse start gehad en zijn teruggekeerd naar Andijk.
We wandelen naar het dorp, het is mistig en heel rustig. Er zijn bijna geen toeristen.
Na het ontbijt gaat Jan  achter onder in de boot alles nakijken. Hij heeft een onrustige nacht gehad en loopt flink te piekeren over mogelijke oorzaken waardoor het roer zo zwaar stuurt. De tik van de stuurautomaat lost hij op door iets wat vergeten is aan te draaien aan te draaien. Het zwaar sturen lijkt in de uitlijning van het bovenste roerlager te zitten. We besluiten het niet zelf op te lossen en terug te gaan. We bellen met Andijk om te vragen of ze daar tijd voor kunnen maken.
Om 10.30 uur maken we los, de mist is gelukkig opgetrokken. Na het stukje tegenstroom hijsen we de zeilen. Precies op kentering zijn we bij Harlingen en zeilen verder voorstrooms naar Kornwerd. We wachten een uurtje bij de sluis. De zon begint er een beetje door te komen, fijn want erg warm is het niet. Tot de Kreupel zeilen we heerlijk, daar draait de wind waardoor het voor de wind wordt en de muggen verschijnen. De laatste mijlen doen we op de motor. In Andijk worden we verwelkomd door René(die ik helemaal niet herkende) Monique en Guus.
Hopelijk kunnen we weer snel op pad. Heel jammer dat we dit weervenster gemist hebben, want een volgend venster zit nog niet in de weersvoorspelling.

De mist begint op te trekken op Vlieland

Een toastje onderweg

Onder de buiskap is het nog een beetje warm

De zon komt er steeds meer bij

Terug in Andijk
Donderdag 11 mei 2023 Andijk
We halen het achteronder leeg en daarna is het wachten op PolyMo. Hij moet een kiel van een boot afhalen en dit loopt niet voorspoedig. Jan en ik doen alvast wat voorbereidingen. Net na die middag komt hij even kijken om advies te geven. De oplossing die Jan dacht te hebben werkt helaas niet. Volgens Mo heeft het met de hennegatkoker te maken die ooit in Denemarken opnieuw ingeplakt is zonder dat het roer er in zat. Deze zit iets scheef en daardoor kunnen nieuwe lagers niet goed uitgelijnd worden. De hennegatkoker had dus losgeslepen moeten worden en na uitlijning weer vastgeplakt. Jammer dan weer dat, doordat ze op deze werf overal zo laat aan beginnen, er geen geen tijd meer was om dit goed uit te voeren. Het is weer een haastklus geworden die niet 100% uitgevoerd is. Nu moeten we met wat kunst en vliegwerk een tussenoplossing uitproberen en dat gaat morgen gebeuren….. Om 8.15 uur….. Dan kunnen we zaterdag weer op pad.
We hebben ons evengoed vermaakt vandaag. Ik ben naar mijn werk geweest. Voor vandaag stond er een groepsfoto van de afdeling in de agenda en nu hoef ik er niet in gefotoshopt worden. Daarna nog even naar huis geweest.
Vanmiddag hebben we wat geklust en gepoetst. En ik heb getraind met het nieuwe trapje, hoe dit snel aan het anker te bevestigen. Moet nu soepel gaan….
Aan eind van de middag komt Bart M nog even langs. Praten over boten.

Vrijdag 12 mei 2023 Andijk
Jan en Mo hebben vanmorgen het bovenste roerlager opnieuw gericht. We hebben daarna een proefvaart gemaakt. Jan vindt het acceptabel, ik vind het nog vrij zwaar. Nou is het natuurlijk zo dat bij nieuwe roerlagers je ook mag verwachten dat het zwaarder gaat en dat de hele boel zich nog moet zetten. We gaan het zien.
Vandaag de boel opgeruimd. Daarna naar Medemblik naar de watersportwinkel om te kijken of ze goeie laarzen hebben, want die van ons kunnen geen 5 uur regen meer hebben. Maar helaas ze hebben niets in de goeie maat. Bij een echte regendag moeten we maar in de haven blijven. Vanmiddag begint de zon te schijnen. Na wat poetswerk, lekker in de kuip met een boek gezeten. Vanavond eten we in 1619.

Zaterdag 13 mei 2023 Andijk-Harlingen Wind: NNE 4-5 Afgelegde afstand: 37nm
We nemen afscheid van de mensen in Andijk. Men is druk bezig met opbouw voor de Reddingsbotendag.
Er staat een pittig windje uit het NE en we trekken rif in grootzeil en kluiver. We zijn op aanvaringskoers met een schip en we hebben pas vrij laat door dat dit de Oceans4 is.
Er zijn flinke golven tot Stavoren, daarna wordt het wat rustiger.
Na de sluis motoren we de laatste mijlen weg. Er staat nu een 5 op kop en af en toe komt er een aardige golf over. In Harlingen vinden we een mooie plekje langs de kade vlak bij de toiletten en douche.
We lezen dat bij de Ven iemand overboord is gegaan door de giek. De reddingsboten van Andijk en Enkhuizen zijn daar s’middags mee bezig geweest i.p.v. met gasten rondvaren. De persoon is niet gevonden.

Oceans4

De mast nog een beetje trimmen

Zondag/maandag 15/16 mei 2023 Harlingen -Giselau Afgelegde afstand: 195nm Wind: NNW4-5
Als je wat beter kijkt kan je toch een weergaatje ontdekken. Zondag op 1e of 2e tij moet kunnen. Maandagochtend ben je al weer te laat volgens de voorspellingen.
We liggen wel in Harlingen achter een brug en ideaal zou zijn om rond 5 uur te vertrekken vanaf Vlieland. Tot onze verrassing draait de brug al om 6.25 uur. We besluiten voor het 1e tij te gaan ook al zijn we dan wat later buiten. Cuxhaven is wel te halen.
We zijn om 10.30 uur al op zee. Tot halverwege Terschelling is het bezeild, daarna wordt het te hoog en gaan we verder op motor/grootzeil. De Antares, onze buur in Andijk is wel vroeg vertrokken vanuit Vlieland en ligt een stukje voor. Jan durft het aan om op plat laag over de Terschellinger gronden te gaan, 3.50m hebben we gezien en het is wat onstuimig. Daardoor zitten we niet ver achter de Antares die de officiële route naar buiten heeft gevolgd. Af en toe is er contact met whatsapp. Zij gaan hun boot wegbrengen naar Augustenborg.
De voorspelling voor vandaag is afnemende NO-N wind, bij Elbe 1geen wind meer. Bij de Lauwers draait de wind iets westelijk van noord 15 knopen en komen we in mist terecht. Als de wolk iets dichter wordt neemt de wind toe naar 18 knopen en bij wat meer zicht hebben we weer 14 knopen wind. Gedurende 7 uur prachtig zeilen. Alles wordt zeiknat van de mist.
Echt koken lukt niet. Om warm te blijven maken we soep warm. En iets wat ik normaal nooit zou eten, gehaktballen in tomatensaus uit blik. Midden in de koude nacht vind ik die zelfs lekker en je wordt er echt weer een beetje warm van.
Wat maakt radaroverlay op de kaart het zeilersleven toch gemakkelijk. We zien precies waar alle tonnen liggen en hoeven niet te zoeken. De wind zakt wat in en tot ankergebied gaan we weer verder op motor/grootzeil. En dan verdwijnt de mist gelukkig.
Na het ankergebied zeilen we tot we bij de Elbe1 zijn. De wind zakt in. Voor het mooie zijn we 1 uur te laat. We gaan verder op motor/grootzeil om snelheid vast te houden, want we willen het liefst Brunsbuttel halen. Bij Cux is de wind op en halen we het grootzeil weg. Ondertussen pellen we ons langzaam uit onze thermolagen die we aanhebben. De sluismeester is zo vriendelijk om op ons te wachten en om 9.30 uur liggen we gelijk met de Antares in de sluis.
Op de motor gaan we verder naar Giselau en nu wordt zelfs de korte broek tevoorschijn gehaald. Om 14 uur liggen we vast en een uurtje later begint het te rommelen en te waaien. Hoe mooi kan je het hebben? We zijn behoorlijk brak.
Er is hier een spreeuw die het waarschuwingsgeluid nadoet dat je hoort als de de rinketten van een sluis opengaan. Het is zo een abnormaal geluid en de spreeuw blijft het maar herhalen, we worden er een beetje lacherig van.

Mist op zee

In de sluis vanaf de Antares