dinsdag 16 mei 2023

Van Giselau naar Gamborg Fjord

16 mei t/m 21 mei 2023

Giselau-Rendsburg-Horup hav-Sønderborg-Augustenborg-Gamborg fjord

Dinsdag 16 mei 2023 Giselau kanaal-Rendsburg Afgelegde afstand: 17 Wind: NW6.

We hebben heerlijk en lang geslapen. De zon schijnt nog a;los we wakker worden. We maken een korte en hele koude wandeling. Wel even andere temperaturen dan gisteren. Het waait ook al behoorlijk. We varen naar Rendsburg over een uitgestorven kanaal. Vlak bij Rendsburg een klein konvooitje van 4 schepen.

Het is echt heel koud. Het tentje gaat er dus op. Net na het afmeren begint het te regenen. In de buien zit nog meer wind en dat blijft de rest van de middag zo. Ik haal snel even wat broodjes voor de lunch. De Hafenmeisterin is er pas om 16.30 uur, gelukkig heeft buurman Zwerk de code van het douchegebouw voor ons.

Er komt een solocatamaran de haven binnen. Een volgestouwd bootje, een beetje een zwerver. Voordek vol met kussens voor de golden retriever die voorop staat. Het anker zwabbert voor de boot. Het aanleggen gaat niet goed, hij vaart kopvoor zo tegen de zijkant van de Rudolf Diesel, een motorboot die hier vast ligt. Niet leuk met dat zwabberende anker. Later is er wat commotie op de steiger. De Hafenmeisterin is er bijgehaald want er is toch wel schade. Er wordt gedreigd met de politie. De afloop hebben we niet meer meegekregen.

Als het even droog is lopen we een rondje stad en kopen we sokken. De hele dag verheugen we ons op de Italiaan en als we rond vijven even googelen blijkt deze dicht te zijn op dinsdag, net als de meeste restaurants hier. Dan maar op de bonnefooi de stad in en komen we bij Fräulein Möhls terecht, een eetcafe waar we prima eten.

Nog mooi weer

Tent er op net voor de regen

Het is geen kanon

En dat voor 14 euro

Nieuwe warme sokken

Woensdag 17 mei 2023 Rendsburg Wind: NW7
Als we opstaan is het echt koud. Het waait hard en buitentemperatuur is rond de 7 graden. De kachel moet flink zijn best doen om het een beetje warm te laten worden. Na het ontbijt wandelen we naar de hangende veerpont over de Elbe. We gaan een rondje mee en daarna lunchen we in het restaurant. Altijd een belevenis, want dit is een begroetingspunt met de schepen. Er zit een mannetje in een hok voor het restaurant die omroept welk schip er langs komt, de maten, bouwjaar, nationaliteit bestemming etc. De vlag wordt neergelaten en weer gehesen (het begroeten) en vervolgens wordt het volkslied van het langsvarende schip gedraaid.
We wandelen terug langs de supermarkt. Het is er druk. Morgen is het hemelvaart en dan zijn de supermarkten dicht in Duitsland. We kopen asperges. Er staat een schilmachine bij en we laten onze asperges direct schillen. Normaal kook ik altijd de schillen, maar dat kan nu niet. Maar het is te gemakkelijk om het te laten. En we eten heerlijke asperges.
Vanmiddag doe ik nog een grote klus: het fornuis schoonmaken. Het is een kwaliteitsfornuis voor op boten, maar is het een verschrikking om het schoon te maken en schoon te houden. Ik vermoed dat de ontwerper een man geweest is die niet bedacht heeft dat door al die scherpe hoeken het onmogelijk is het fornuis goed schoon te houden. Met een mesje en een doekje probeer ik alle hoekjes weer schoon te krijgen. We halen het er ook uit zodat ik goed bij de zijkanten kan. Gatsie, wat een viespeuken zijn wij. Maar nu ziet het er weer gelikt uit.

Zweefveer

We gaan een keer heen en weer

Tijdens de lunch komt er een grote containerbak langs

Zweefveer in actie

Asperges worden geschild

En komen in een bak met water terecht

Altijd weer genieten!

Een k-klus

Donderdag 18 mei 2023 Rendsburg-Horup Hav Afgelegde afstand: 56nm Wind: ZO3
Hemelvaartsdag. Een zondag, dus alle winkels zijn dicht, maar gelukkig, de bakker is wel open. We zijn klaar om te vertrekken en Jan start de motor. Alleen…….een klik en dan niets. Nogmaals en weer niets. Jan zet de startkabels van de serviceaccu naar de startaccu, maar weer klik en verder niets. En de accu’s zijn niet leeg. Wat nu. Ik zie de radertjes in Jan zijn hoofd draaien. Hij heeft Pieter ooit eens rechtstreeks met een schroevendraaier de motor zien starten, door met de schroevendraaier draadjes door te verbinden. Het lukt en de motor draait!
We zijn dik aangekleed, het is rond de 6 graden. De sluis staat open en het witte licht knippert dus we mogen er in. We hebben niet eens de kans om de kanaaldoorvaart te betalen. Maar dat kan ook aan de andere kant van de sluis. We kunnen er bijna niet aan de kant komen, het is heel ondiep.
Er staat weinig wind uit oostelijke richting, maar omdat er niet veel golf staat lopen we 5 tot 6 knopen. Het wordt wat ruimer waardoor de  snelheid inzakt. We hijsen de nieuwe halfwinder en dan gaan we weer als een speer. Het wordt nog ruimer dus strijken we het grootzeil en zeilen verder op de halfwinder. De wind zakt in en de laatste 12 mijl doen we op de motor. Peter van de Antares ligt in Horup havn en heeft een bordje van een box op rood gezet voor ons. Normaalgesproken gaan we nooit naar Horup in het weekend, want dan ligt half Flensburg er. We zijn er pas rond zevenen  en zo hebben we toch een mooie box met wind op kop.
Na het eten komt Henning langs.

Koud

Alleen in de sluis

Kiel

Zeilen met de halfwinder

Zonder grootzeil

Peter zet bordje op rood voor ons

Rood bordje

Henning op visite

Vrijdag 19 mei 2023 Horup hav-Sønderborg Afgelegde afstand: 5nm Wind: O2
We gaan op de koffie bij de Antares, bij Els, Peter en opstapper Andre. Ze hebben een Nordia met een hele leuke indeling. Na een uurtje vertrekken we naar Sønderborg.
We tanken aan de zuidkant van de brug bij de coöperatie. €1,85, dat scheelt €,030 met Horup. De Anrtares gaat ook tanken, maar mist daardoor wel de brug. Wij meren af bij het Alsik-hotel, een van onze favoriete plekken. De Antares vaart nog even langs en gaan door naar Augustenborg. Jan en Henning rijden rond 13 uur naar Flensburg. We hebben nog niet genoeg bier aan boord. Ik vermaak me in de stad. Het is mooi weer en heel druk. We zitten lekker in de kuip als er een paar suppers langskomen. Een komt even een praatje maken, omdat hij ons schip mooi vindt. Hij komt uit Kopenhagen en zegt dat we een Mærskleur hebben, Mærsk heeft zeilboten rond Kopenhagen liggen met onze kleur. Hij is aan het trainen voor de wedstrijd die morgen gehouden wordt. We beloven hem morgen toe te juichen als we er nog zijn. Vanavond eten we met Henning bij Fratelli.

Geen wind

Tanken
De Antatres

Bier

Wurmen

Mooie avond na een mooie dag

Alsik hotel

Zaterdag 20 mei 2023 Sønderborg-Augustenborg Afgelegde afstand: 10nm Wind: O5
We gaan samen de stad in en Jan scoort een paar nieuwe sandalen en een nieuwe trui. Ook ik wil nieuwe sandalen en terwijl we daar naar op zoek zijn, krijgen we van een paar Denen te horen dat we geen Ecco’s meer mogen kopen, Ecco doet nog steeds zaken in Rusland. Oei, Jan heeft net nieuwe Ecco’s gekocht.
We eten een broodje aan boord en om 12 uur komt de supwedstrijd langs. Onze Deen heeft nog genoeg lucht om te laten horen dat hij langskomt, in de massa herkennen wij hem helemaal niet. Maar nu kunnen we hem toejuichen. Het zijn wel meer dan 100 suppers en we moeten een gaatje vinden om er tussendoor weg te komen. Dat doen we net achterlangs een paar Nederlandse suppers.
Er staat een pittige wind. De Sund uit gaat prima. Het fjord in maken we 1 slag en dan is het bezeild.  We hebben teveel tuig opstaan en als de wind toeneemt halen we kluiver weg en varen laatste stuk op grootzeil verder.
De haven is iets uitgebreid. Naast de kopsteigers zijn een aantal boxen bijgemaakt. Op een van die plekken ligt de Antares.
Henning komt langs en ik wandel met hem de Augustenborg Stig, een wandeling van ca. 10 km. We komen Tom Cunliffe tegen. Hij heeft geen mast en als Jan hem later spreekt blijkt dat er iets mis gegaan is met het hijsen van de mast. Om 5 uur komen Peter, Els en Andre van de Antares een borrel doen. Zij gaan morgen naar huis met een gehuurde auto.
We eten natuurlijk we bij Ngan en Sanh. Gezellig om ze weer te zien en spreken.
Vanavond wordt er op het dek geklopt en er staan 2 mensen voor de boot. Wij herkennen ze niet zo snel maar tijdens Victoirelustrum in 2016 in Amsterdam moeten we ze ontmoet hebben: Dieter en Silvia. Ze komen aan boord en we hebben leuke gesprekken die we in het Nederlands kunnen voeren. Zij liggen op Fehmarn en zijn nog redelijk nieuw in Denemarken.

Supwedstrijd

Op weg naar de boei

Mooie kleur

Bij Nangh eten

Zondag 21 mei 2023 AugustenborGamborg fjord Afgelegde afstand: 45nm Wind: ONO 4
We bezoeken Anders op kantoor. Hij is mopperig. Het loopt niet lekker met zijn personeel, hij heeft het te druk en dan heeft hij ook nog zijn telefoon in het water laten vallen. We nemen afscheid en krijgen een boekje met de geschiedenis van Augustenborg mee als cadeau..
We kunnen al snel de zeilen hijsen. Snel gaat het niet en soms moet de motor even bij. Als we het fjord uit zijn gaat het al een stuk beter en na Brandsø lopen we helemaal als een trein. We hebben tegenstroom en we lopen rompsnelheid.
We gooien anker uit in Gamborg Fjord, bij Ellbæk Vik. Wind is net even te noordelijk dus helemaal rustig liggen we niet, maar de wind gaat er uit zakken.

Nnn
Vertrek uit Augustenborg, foto van Hans de Vries/Smûk

Op anker

Nieuw touwtje op duivelsklauw en nieuwe ketting