maandag 5 juni 2023

Van Smågö naar Arholma

5 juni t/m 11 juni 2023

Smagö-Haskö-Äspskärsfladen-Nynäshamn-Ornö/Kolnäsvike-Kymmendö-Tistronskären-Arholma

Maandag 5 juni 2023 Smågö-Haskö Afgelegde afstand: 31 nm Wind: Z4

We varen de baai uit. Er staat bijna geen wind. We slingeren naar de “hoofdvaart”. Een mooi tocht. We hijsen de zeilen maar zijn iets te optimistisch. Nog te weinig wind. Door de heldere blauwe lucht en de zon ziet alles er zo mooi uit. Echt genieten van het uitzicht. De wind begint een beetje te komen. We trekken de kluiver bij en na nog wat mijlen kan de motor uit. Ondertussen hebben we 14 tot 15 knopen wind en gaat het zelfs tussen de eilanden lekker. We blijven in korte broek en t-shirt maar iedere keer als het niet voor de wind is, is het koud. Op het laatst geven we het dan toch maar op en trekken we warmere kleren aan. Op de weinige schepen die ons tegemoet komen, zie je de mensen sowieso dik ingepakt zitten. We hebben contact met de Pollux, die 10 mijl achter ons zit en spreken af in Haskö.
In Haskö gooien we het anker uit. Flink wat ketting want het is hier 7 meter diep. We pompen de rubberboot op. Ik trek weer een korte broek aan en roei naar de kant. Op land is het lekker en ik maak een wandeling over het eiland. De Pollux is intussen gearriveerd. Ik haal Jan op en daarna hebben we een hele gezellige middag waarbij een vaatje bier, speciaal door Hein en Ant meegenomen voor de ontmoeting, soldaat wordt gemaakt. In de kuip achter de buiskap is het in de zon prima te doen. Maar later wordt het toch te koud en lenen we 2 vesten.
Tegen half acht zijn we weer aan boord en warm ik een restje eten op. Lekker snel klaar.

Hein tapt bier
Bij de Pollux aan boord

Dinsdag 6 juni 2023 Håskö- Äspskärsfladen  Afgelegde afstand: 36nm Wind: ZO4
Het is windstil en zonnig in de baai. Heel mooi. De Pollux gaat rond zevenen ankerop en wij volgen een uurtje later. Tot Arkösund op de motor. Dan staat er genoeg wind en gaan we een open stuk over. Mooi zeilen. Heel in de verte zien we de Pollux gaan. We doen de nieuwe route, d.w.z. niet via Broken. Op de kaart staat dat het maar 2.20m diep is, maar verleden jaar met heel weinig wind uitgeprobeerd en er stond toen overal minimaal 3 meter water. En ook nu is het geen probleem. We doen het wel op motor en grootzeil. Het is best smal.
We zien dat de Pollux de baai gevonden heeft en op een boei ligt. De Waterjuffer, een V1044 loopt ook de baai in, dus die zal de 2e boei wel pakken. We hebben al nagekeken of ze lid zijn van de SXK. Als we in het zicht van de baai komen zien we dat niet de Waterjuffer op de 2e boei ligt, maar een Duitser. Voor we de baai invaren verlaat deze de boei, hij is geen lid. Die is dus voor ons.
We roeien naar de Waterjufffer en maken een praatje. Ze blijken ook in Andijk te liggen.
Aan eind van de middag is het weer borreltijd op de Pollux, heel gezellig.
De temperatuur is vandaag redelijk, we hebben het allebei volgehouden in T-shirt en korte broek. Soms net aan, vooral als het wat meer in de wind was.
6 juni is een speciale dag in Zweden. Op 6 juni 1523 is Zweden een zelfstandige staat geworden Vanaf 6 juni 1916 werd deze dag een herdenkingsdag, vlaggendag genoemd. In 1982 wordt het Sveriges nationaldag, maar is het nog geen officiële feestdag waarop iedereen vrij heeft. Sinds 2005 ontstond de behoefte om een echte nationale feestdag te creëren die de hele bevolking, inclusief immigranten samen met elkaar kunnen vieren. Dit ging ten koste van 2e pinksterdag, die nu een gewone werkdag is.

Windstille ochtend in Håskö

Pollux op boei bij Äpskärsflade
Hein en Ant op verkenning

Jan met picknickmand, klaar voor de borrel op de Pollux

Woensdag 7 juni 2023 Äpskärsfladen Wind: Oost 4 Afgelegde afstand:25nm
Als we wakker worden is de Pollux al vertrokken. We varen net na de Waterjuffer de haven uit. We zijn er snel voorbij omdat zij voorzichtig varen en wij de kortste routes nemen. Het hele stuk is tegenwind, koud! Het is maar 11 graden en gevoelstemperatuur nog iets minder. En ook saai, alles op de motor. Na Torö is het lager wal, veel golven. Het is nu bezeild, maar we hebben geen zin om met die golven grootzeil te hijsen.
We tanken de boot weer vol. We meren af naast de Pollux. Hein loopt alweer in zijn korte broek, in de haven is de temperatuur redelijk aangenaam. We werken een heel programma af. Spoelen de boot met zoet water, alle pollenstof eraf. Tanken water, draaien 2 wassen, luchten dekbed, stofzuigen de boot en halen nieuwe voorraden bij de supermarkt. Na het eten douchen we allebei. Kunnen we morgen weer fris op pad met een goed gevulde boot.

Koud
En saai, dus maar yatzee spelen

Wasdag

Wasboot

Hein op onze fiets

Donderdag 8 juni 2023 Nynäshamn-Kolnäsviken Afgelegde afstand: 18nm Wind: ZO3
We worden wakker met de wekker. Nadat ik brood gehaald heb zijn we gelijk met de Pollux vertrokken. Rond twaalven gaat het hard waaien, en ook nog uit noordoost en dan wil je niet graag op de Mysingen zitten. In het zonnetje kabbelen we rustig vooruit. Als de wind wegvalt gaan we verder op de motor. Net voor twaalven draaien we de baai in en begint het al snel stevig te waaien. Zelfs in deze beschutte baai! Achter de buiskap in de zon brandt de zon behoorlijk. In de loop van de middag wordt de wind minder, maar blijft vlagerig. Ik ga naar de kant en maak een wandeling. Er komen wolken en met die wind erbij is het gelijk koud. Die tegenstelling met of zonder zon is groot. Dat is ook de reden dat we nog geen avond in de kuip hebben kunnen zitten. We gaan op de Pollux een borrel doen. Terug aan boord maak ik bami. Worden we weer lekker warm van. Tegen de tijd dat we naar bed gaan is het windstil.

We konden stukje zeilen

Dit werd voorspeld

En zo snel kwam het eraan

Klus van de dag: lieren smeren

Ik dacht dat deze kasten voor roofvogels bedoeld waren, maar er kwam een eend uit.

Vrijdag 9 juni 2023 Kolnâsviken-Kymmendö Afgelegde afstand: 5nm Wind: NO4
Als we opstaan zien we nog net de Pollux verdwijnen. Een uurtje later zijn wij ook onderweg. Bah wat valt dat tegen. Wind tegen en koud. We hebben er geen zin in en gooien anker uit in de prachtige baai bij Kymmendö. Achter de buiskap in de zon is het gelijk aangenaam. De wind gaat komende dagen draaien naar zuid, dan gaan we wel weer grotere afstanden afleggen.
We zijn helemaal alleen in de gigantische baai. We roeien naar de kant en wandelen naar het winkeltje/cafe/werf. Dit is nog zo een echt authentiek eiland. Er wonen 31 mensen van 1 familie. De een runt de werf, de andere de winkel, de kroeg, de boerderijwinkels etc. Er lopen ca. 40 schapen rond, 2 paarden(Epoxy en Smirre), 4 koeien (Krona en Saga Wnsta en Gnista). Er zijn kippen. Op de boerderij kan je schapenvellen, wol, honing en lamsvlees kopen.
De grote boot meert af met bevoorrading voor de winkel. Deze gaat gelijk open. Er is iemand die het leuk vind om allerlei ijzeren figuren te maken,overal op het terrein en in bomen hangt of staat wel wat.
We wandelen weer terug en hebben een fijne middag aan boord. Tegen de avond komen er nog 3 ankeraars bij, het is weekend.

Nieuwe voorraden voor de winkel

Verstekeling

Zaterdag 10 juni 2023 Kymmendö-Tistronskären Wind: ZO2-3 Afgelegde afstand: 26nm
Er is vandaag niet veel wind. We beginnen met noordoosten wind en in de loop van de dag gaat deze naar zuidoost. We vertrekken daarom vrij laat. We zeilen prachtig tot Runmarö. Halverwege begint er iets te piepen. Een waarschuwingssignaal dat we niet zo snel thuis kunnen brengen. Ah, het is de bilge-alarm die we gekocht hebben na de lekkage van de boiler verleden jaar. We zijn blij dat het alarm afgaat, maar het is een onhandig tijdstip want het halve bed moet afgebroken worden om erbij te komen. Maar het lukt. We kijken er wel verder naar als we voor anker liggen en zetten de pomp uit.
Vanaf Runmarö af en toe motor aan, vooral achter eilanden. Soms maar 6 knopen wind en wel 5 knopen lopen. Als we langs de haven van Runmarö komen vertrekt daar net de Animato. Zij hebben verleden jaar de Hoge kust bezocht en we hadden toen wel contact maar elkaar nooit ontmoet. Nu komen ze ons achterop lopen, net als we geen wind hebben. We houden even in en ze komen naast ons varen, zodat we elkaar even kunnen spreken. Zij gaan naar de Hoge kust via de westkust van Finland. Wij weten nog steeds niet welke kant we uitgaan.
Op de ankerplek halen we het matras en lattenbodem uit de kooi en kijkt Jan waar de lekkage vandaan komt. Het is maar heel weinig water dus alarm werkt uitstekend. Hij vindt een druppel aan een slang van de boiler dus hopelijk is het na aandraaien nu weer verholpen. Je met er niet aan denken dat je snachts zo je bed uitgepiept wordt.
De Pollux is naar Rödlöga en heeft daar zelfs de boei. Ook op onze ankerplek is het uitgestorven. Maar daardoor extra mooi. De zon schijnt, het is heel stil, we hebben uitzicht naar zee, en liggen tussen de rotsen. Je hoort alleen maar vogels. Vanavond eten we voor het eerst van de cobb en voor het eerst buiten!

Animato komt even buurten

Operatie boiler

Mooie plek

1e keer buiten eten

Prachtige avond
Zondag 11 juni 2023 Tristonskären-Arholma Afgelegde afstand: 30nm Wind: Z3
We gaan wat later weg, dan is er wind. Jan doet weer eens een klus van de dag: hij zet de knevelsluiting van voorluik vast. Rond haf 10 varen we de haven uit, 1e uurtje op de motor, draaien we gelijk wat stroom bij. We varen helemaal alleen door de buitenscheren. Voor Rödlöga kunnen we zeilen. De halfwinder kan erop. Het gaat lekker. De wind wordt zuidelijker en dan moet ie eraf. Maar uitgeboomd op de kluiver gaat ook goed. Als we de buitenscheren uitkomen, zien we de Animato aankomen, die hebben een route iets meer binnendoor genomen. Zij gaan naar Gråddö, wij zeilen door naar Arholma. De Pollux ligt er al en een Fin. Maar verder is de baai leeg. Op de steiger ligt helemaal niemand, dat hebben wij nog nooit gezien. Later komt er nog 2 Duitse schepen binnen, een gaat voor anker en de ander legt hem langszij de steiger. De Fin die ook voor anker gaat, vaart naar de wal en vertelt ze dat dat niet de bedoeling is, want er kunnen wel heel veel boten komen. Ze trekken zich er ook nog iets van aan ook en verleggen de boot iets, waardoor ze minder ruimte van de steiger innemen. Er klimt natuurlijk helemaal niemand, meer.
We zitten al weer snel op de Pollux. Eten daardoor weer laat. Maar wel snel zodat ik nog een wandeling naar het baken kan maken.