maandag 12 juni 2023

12 juni t/m 18 juni 2023

Arholma-Öregrund-Storjungfrun-Kråkskär-Lillubban-Härnösand-Lustholmen

Maandag 12 juni 2023 Wind: ZO4-5 Afgelegde afstand: 30nm

Even na de Pollux gaan we ankerop. Een stukje op de motor, goed voor de accu’s. Daarna grootzeil met halfwinder. Maar de wind draait te veel naar achterlijk. We halen het grootzeil weg en dan gaat het weer prima. Als de wind echt toeneemt en recht van achteren komt, halen we de halfwinder weg en gaan op grootzeil en uitgeboomde kluiver verder. Nu worden we gemakkelijk ingehaald door de Pollux, en loopt deze hard weg. Het laatste stuk is nog pittig door de golven.

Het is een warme dag. De hele dag in korte broek. Al zal dit aan de wind waarschijnlijk nog niet gekund hebben. Onderweg hebben we contact met de Oceans4, die iets op willen laten sturen naar een marina op de Höga kusten. Echte marina’s heb je daar niet en ik neem contact op met Katja en Robert, die in Härnösand wonen en die willen pakketje wel aannemen. Toen ze mijn berichtje lazen, is Robert gelijk naar de haven gelopen, ze dachten dat we er al waren.

We worden opgevangen door de havenmeesterin. Dit is altijd een dure haven en voor Electra betaal je 75 kronen(6,60 euro). Met als gevolg dat niemand hier stroom afneemt. Het zonnepaneel doet het ook goed, alleen kunnen we de waterkoker niet gebruiken.

We doen boodschappen, tanken water en Jan ruimt de rubberboot op. De Animato is ondertussen ook aangekomen en we doen met zijn allen een borrel op de Animato.

Na het eten is er enige discussie over vertrektijd morgen. Alleen morgenvroeg staat er wind. Ik denk dat wij om 6 uur gaan vertrekken.

Alleen met halfwinder

De Pollux komt eraan
We lopen de scheren binnen

Rubberboot opruimen

3 Hollanders naast elkaar

Aan boord van de Animato, Jan, Hein, Emmy, Marie-Claire en Ant

Dinsdag 13 juni 2023
Öregrund-Storjungfrun Afgelegde afstand: 60nm Wind: ZO3
Er is voor vandaag weinig wind voorspeld en willen we een beetje wind hebben, dan moeten we vroeg vertrekken. De Animato horen we rond half 5 al weggaan. Wij zijn een uurtje later op pad. Tot 9 uur loopt het redelijk tot mooi. Dan kakt de wind even in maar een uurtje later loopt het weer. Maar om 10.30 uur is het echt gebeurd. We starten de motor en die heeft tot 16.00 uur gedraaid. De zon is warm. Af en toe zoek ik een stukje schaduw op om af te koelen.
We zijn nog nooit op Storjungfrun geweest. We durfden dat nooit aan, volgens de Navionicskaart staat bij de ingang 2.20m water en dat vinden we te link met onze 2.10m diepgang. Volgens Hein is het absoluut geen probleem. Zij zijn er eerst en hebben een diepgang van 2 meter. Ze appen ons dat het geen probleem is. Voorzichtig naderen we de haven. We moeten een geleidelijn volgen, die lastig te zien is. Maar Jan heeft het binnenvaren ook heel nauwkeurig geplot. De minste diepte die we gezien hebben is 3.30m. Als we binnen zijn moeten we gelijk stuurboord uit en daar liggen een paar hekboeien waar we aan vastmaken.
Het is een prachtig eiland. Een grote vuurtoren. Een paar huizen op een klapperstenenveld. Een mooi kapelletje, met sleutel die naast de deur hangt. Een koelhuis een paar huizen en een aantal verhuurhuisjes. Er zijn op dit moment 2 huizen bewoond. En er ligt een andere passant in de haven. Deze stookt de sauna al op. Met Hein en Ant doen we het dorp. Daarna maak ik een wandeling over het eiland. Na het eten ga ik naar de sauna en doe 2 rondjes. Met zwemmen in het koude water. Het is een fantastische sauna. Met weinig hout goed warm te stoken.

Koelhuis

Woensdag 14 juni 2023
Storjungfrun-Kråkskär Afgelegde afstand: 25nm Wind: Z2
Voorspelling voor vandaag is weinig tot geen wind en ook de rest van de week lijkt er weinig wind te komen. Dus we gaan verder, dan maar op de motor. En een mooie kans om Kråkskär te bezoeken, een oud vissersdorpje op Kråkön. Op onze Navionicskaart en op de papieren kaarten geen details, alleen een omschrijving en een summiere beschrijving hoe binnen te varen in het boek Norrlandskust. En de ervaring van de Pollux uit 2016.
De Pollux is een uur eerder weg dan wij, wij maken eerst nog een wandeling. Zij kunnen dus verkennen. Het is praktisch blak buiten. Gedurende de tocht kunnen we ca. 45 minuten op de halfwinder varen. Het is heel stil. Ik hoor de zeehondjes huilen. Het komt van ver, met de verrekijker niet te vinden. Wel zie ik een volwassen zeehond opduiken.
Vlak na de Pollux arriveert de Nele in de haven. Ik app met Ant of er dan nog wel plek voor ons is, het is een piepklein haventje. We kunnen nog bij hun langszij. We gaan voorzichtig de haven in. Spannend hoor, want je moet een slinger maken om rotsblokken. We meren langszij af.
Ook dit is weer een wonderschoon eiland. Hier is op dit moment maar 1 huis bewoond. We maken met zijn vieren de wandeling door het dorp naar het kerkje. We fotograferen wat af. Zulke unieke plekjes. Sommige huisjes zijn nog in winterstand, er zitten nog luiken voor de ramen. Volgende week, als het midsummar is, zal het hier wel heel anders zijn.
Vanavond starten we de cobb, en eten we op de Pollux. Buiten eten want het is heerlijk weer.

3 passanten is veel voor dit kleine haventje

Het kapelletje

Jan en Hein

Er is niemand op het eiland, dus er kan gegluurd  worden

We eten op de pollux

Donderdag 15 juni 2023
Kråkskär-Lillubban Afgelegde afstand: 40nm Wind: Z1
We slaan Mellanfjärden over en gaan in een keer naar Lillubban. Komende dagen ook geen wind, dus dan maar zo snel mogelijk naar de hoge kust. Het is wel mooi hoor, lucht en water loopt in elkaar over en je ziet bijna geen horizon. We doen een korte poging met de halfwinder als we gedurende 5 minuten 8 tot 9 knopen wind hebben, maar na een half uurtje houdt dat ook weer op. We zien heel veel zeehonden. Met dat vlakke water, kunnen ze zich niet verstoppen.
Ons yahtzee-spel, gestart in augustus 2022 is onderweg geëindigd, het verschil was weer meer dan 1000 punten: Jan heeft weer gewonnen.
We liggen met wel 4 schepen in de haven. De Pollux is er al en daar meren we naast af.
We gaan de sauna starten. Er is net genoeg hout. De kachel begint een beetje uit elkaar te vallen, waarschijnlijk door gebruik van brak water. maar we krijgen hem warm. Lekker in de sauna, daarna even zwemmen en opdrogen in het zonnetje op de steiger. Hemels!
Dat windstille weer is voor het zeilen niet zo leuk, maar vanavond, zonnetje in de kuip en een spiegelglad meer om op uit te kijken. Prachtig!
Windstil

Jan gewonnen met yahtzee

Vrijdag 16 juni 2023
Lillubban-Härnösand Afgelegde afstand: 39nm Wind: NO1
En weer een motordag. Vlak voor de ingang van Härnösand krijgen we wat wind. Maar het is kruisen en we komen bijna op de zelfde plek uit waar we begonnen zijn.
We tanken voor we de haven invaren. Grappig, verleden jaar waren we op precies dezelfde datum op deze plek. En toen hadden we meer motoruren dan nu, terwijl ik het idee heb dat we nu meer een motorboot zijn. We hebben nu 124 motoruren en 1253 nm afgelegd tegen 133 motoruren en 1063 nm verleden jaar.
De Pollux is al in de haven en zijn boodschappen aan het doen. Ik ga de was in de wasmachine stoppen en daarna gaan we naar de Lidl, daar hebben ze goeie afbakbroodjes. En we nemen gelijk al wat meer boodschappen mee. Morgen nog even naar de supermarkt en dan kunnen we weer een aantal dagen voort.
Daarna de stad in, ook om wat cash geld te scoren. We hadden vergeten contant geld te halen. De kleine haventjes zoals Lillubban en Kråkskär kosten niet veel(50 kronen, is minder dan €5), maar je moet het wel contant hebben. We hebben het net aan gered met het geld dat we hadden. De Zweden kunnen ook met een app betalen(Swish), maar dat kunnen wij niet omdat we geen Zweedse bankrekening hebben.
De Pollux gaat naar Lustholmen, wij blijven vannacht hier. Het is wel lawaaiig maar dan kunnen we morgen Katja en Robert nog even zien.

De Pollux vertrekt

Wij bijna

Jan stofzuigen

De enige passant in Härnösand

Zaterdag 17 juni 2023
Härnösand-Lustholmen Afgelegde afstand: 3nm Wind: NO5-6
Het was een aardig feestje, in het restaurant waar we tegen aan liggen. Eerst een live-optreden en daarna harde muziek. En veel mensen. Maar we vallen allebei toch vrij gemakkelijk in slaap.
We halen nog wat vers waren en dan komen Katja en Robert op visite. Ze hebben heerlijke notenbroodjes mee. Het is leuk ze weer te zien en spreken.
Rond half 12 verlaten we de haven. Het waait hard, wat altijd lastig is als je als enig schip op een boei ligt en de wind dwars is. Maar het lukt om goed weg te komen. Het waait veel harder dan voorspeld, maar we hoeven maar een klein stukje.
In Lustholmen is het lekker luw. We vinden een mooi plekje en hebben een luie middag. Er is wel wat veranderd. Het terras bij het clubhuis is 2x zo groot gemaakt en er is een afwasplek buiten bijgekomen. Het drijvende terras is gezonken en ligt op het strand. Daar willen ze vanaf. Ze gaan de sauna vernieuwen en er komt nog een nieuwe speelplek voor kinderen.
Het is gezellig druk in de haven. Er zijn veel gezinnen met kinderen. Op het terras worden pannenkoeken gegeten, taarten gemaakt etc. Op strand spelen veel kindertjes. De sauna staat aan. Er wordt gezwommen. Er zijn 2 optimisten waar vaders met kinderen in zeilen. Zullen die mensen zich realiseren wat een bijzondere plek dit is?
Vanavond is er bijna geen wind meer en de optimisten zeilen in het laatste zuchtje heen en weer.

Het lekke terras op het strand

Robert en Katja

Grote terras is zichtbaar

Optimisten in avondzon
Zondag 18 juni 2023
Lustholmen Wind: NNO 3
We gaan vandaag fietsen naar Hemsö, waar een fort is uit de koude oorlog. We zijn er al eerder geweest maar hebben toen alleen buiten gekeken en nu willen we de tour doen onder de grond. Ik was even vergeten hoe zwaar fietsen het was. Veel vals plat en tegenwind, het valt niet mee. Jan heeft het een stuk makkelijker op zijn elektrische fiets. Maar ik haal het ook.
De rondleiding duurt meer dan een uur. Er is veel te zien, zo’n 40 meter onder de grond. Het fort is gebouwd tussen 1953 en 1957, atoombomproef en 320 mensen kunnen het er 3 maanden uithouden. Tot 1989 is het in gebruik geweest en daarna is het achtergelaten.
De terugweg gaat een stuk gemakkelijker. Van 90m naar zeeniveau, dus we staan snel weer bij de pont, die net aankomt. Redelijk verhit komen we weer op de boot. Ik ga gelijk zwemmen. Water is maar 14 graden, maar daar kan ik tegenwoordig ook mee uit de voeten.
De wereld is klein. In dit gebied varen niet veel schepen en op de AIS herken je ze snel. Al een paar dagen zien we de Enterprise varen, een Nederlandse contest. Vanavond komt dit schip de haven binnenvaren. Op de steiger loopt de eigenaar om te betalen, en natuurlijk maken we even een praatje. Piet nodigt ons uit voor een bakkie vanavond. Dus na de barbecue gaan we er naar toe. Piet en Tonny de Korte zijn varensgasten en dat is een klein wereldje. Hij is een oud-internaatgenoot van Anne. Dan zijn er wel een heleboel raakpunten en gezamenlijke kennissen. We hebben er een hele leuke avond. Er wordt zelfs niet live naar de F1 gekeken, dat wil wat zeggen. Maar om 23.30, als we weer aan boord zijn wordt de F1 gelijk opgestart. Dat wordt een latertje.